soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm icm D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm lens icm D7000

Berichtdoor Arie Vigelius » do sep 22 2011 2:49 pm

Zelfs dit korte draadje geeft al zo veel "diverse" informatie, dat de bomen en het bos weer dreigen te vervagen. Op internet wemelt het van goedbedoelde adviezen van experts en minder deskundigen. De fotovakzaken verschillen ook nogal in hun advies in deze. Wat ik inmiddels zeker weet is dat de D7000 specifiek dit probleem heeft en niet zozeer (per definitie) degene die de camera bedient. Tijd om Nikon maar eens te confronteren met een onvolkomenheid in een product dat meer dan 1.000 euri kost.
Gebruikersavatar
Arie Vigelius

Forumlid
Berichten: 563


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm lens icm D70

Berichtdoor jan » do sep 22 2011 3:05 pm

Zorackx schreef:Zelfs dit korte draadje geeft al zo veel "diverse" informatie, dat de bomen en het bos weer dreigen te vervagen. Op internet wemelt het van goedbedoelde adviezen van experts en minder deskundigen. De fotovakzaken verschillen ook nogal in hun advies in deze. Wat ik inmiddels zeker weet is dat de D7000 specifiek dit probleem heeft en niet zozeer (per definitie) degene die de camera bedient. Tijd om Nikon maar eens te confronteren met een onvolkomenheid in een product dat meer dan 1.000 euri kost.


Dit betekent dat jij nu die handschoen oppakt en wij ons bij jou kunnen (aan)melden?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm lens icm D7000

Berichtdoor Arie Vigelius » do sep 22 2011 3:09 pm

Kom hier vanavond op terug. Moet af en toe een beetje werken :-)
Gebruikersavatar
Arie Vigelius

Forumlid
Berichten: 563


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm lens icm D70

Berichtdoor jan » do sep 22 2011 3:10 pm

Doe ik ondertussen ook
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm lens icm D70

Berichtdoor Cybershooter » do sep 22 2011 4:33 pm

Na dit alles zo eens gelezen te hebben van jullie, sta ik er dus niet alleen voor met mijn probleem. Ik hoop dat Nikon dit probleem snel oppakt en indien mogelijk middels een nieuwe firmware upgrade oplost. In de tussentijd neem ik maar genoegen met hier en daar wat mislukte foto's qua scherpstelling.

Overigens las ik ergens op een ander forum dat er ook eens gekeken moet worden in het settings menu naar de wijze van focussing, je kunt daar kiezen tussen focus priority en release priority. Volgens deze gebruiker kan dit grote impact hebben op bijv. het maken van aktiefoto's, indien deze optie op release priority staat ingesteld. Ik ga dit in ieder geval even checken. Ik weet niet of men deze menuoptie hier op het forum al heeft laten meewegen met het probleem.
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8
Cybershooter

Forumlid
Berichten: 172


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm lens icm D70

Berichtdoor Daan » do sep 22 2011 6:42 pm

Dat laaste is AF-S en AF-C :wink2: Bij AF-C zal je altijd een foto kunnen maken , ook als je onderwerp nog onscherp is .
Gebruikersavatar
Daan

Clublid
Berichten: 316


Locatie: Den Haag
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm lens icm D70

Berichtdoor hoorn666 » do sep 22 2011 6:44 pm

Apenstaartjes schreef:@hoorn666

Welke twee modes zijn dat dan?


Fase detectie en contrast detectie. In de Live-mode is er alleen contrast detectie.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
hoorn666

Forumlid
Berichten: 207


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm lens icm D70

Berichtdoor Giso » do sep 22 2011 7:12 pm

Ik heb vandaag weer contact gehad met NSP over mijn camera die daar is voor contole/reparatie. :x
Ze weten nog niet hoe lang het gaat duren, maar de status va de reparatie op de website staat nog steeds op ontvangst van camera.
Ik heb ze verteld dat ik teleurgesteld was over het feit dat ik mijn nieuwe camera direct voor langere tijd kwijt was.
Ze wisten mij te vertellen dat ze het enorm druk hadden en geen indicatie konden geven. Slechte zaak naar mijn mening.
Ze hebben in Japan waarschijnlijk een hele zeecontainer maandagochtend productie naar Nederland gestuurd ofzo.!
Helaas ben ik in het proces direct naar NSP doorgegaan en heb de winkel omzeild, maar ik ga morgen toch maar een telefoontje plegen
om te kijken of zij nog iets kunnen betekenen. Ik verwacht er echter niet veel van.
Het is echter wel zuur dat een landschap en natuurfotograaf in deze tijd van de beginnende herfstkleuren geen camera heeft.
Maar jah! Soms zit het mee, maar meestal zit het tegen. :D
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm lens icm D70

Berichtdoor jan » do sep 22 2011 7:20 pm

Giso schreef:Ik heb vandaag weer contact gehad met NSP over mijn camera die daar is voor contole/reparatie. :x
Ze weten nog niet hoe lang het gaat duren, maar de status va de reparatie op de website staat nog steeds op ontvangst van camera.
Ik heb ze verteld dat ik teleurgesteld was over het feit dat ik mijn nieuwe camera direct voor langere tijd kwijt was.
Ze wisten mij te vertellen dat ze het enorm druk hadden en geen indicatie konden geven. Slechte zaak naar mijn mening.


Ik weet niet hoelang je al verstoken bent van de camera maar de verklaring van NSP kun je op 2 manieren uitleggen. Te weinig mensen of teveel problemen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm lens icm D70

Berichtdoor Arie Vigelius » do sep 22 2011 7:21 pm

Actie naar Nikon NL

Het staat als een paal boven water dat veel mensen zelfs met AF-s en enkelpuntfocus (hoe eenvoudig kan het zijn?), bij scherpstellen op bijv de ogen, de achterligende haren scherp krijgen en de ogen dus niet (of wel als de camera er zin in heeft). Dit zelfs na calibratie. Ik heb hierover honderden berichten op internet gezien. Zelfs ervaren fotografen klagen hierover. Tot op heden hult Nikon zich in stlzwijgen.
Ik ga in ieder geval zelf een brief aan Nikon schrijven. Het product voldoet niet aan hetgeen men er redelijkerwijs van mag verwachten. Daarbij is het geen ding van 2 kwartjes.
Als mensen dit willen ondersteunen, zodat het een collectieve actie kan zijn/worden, sta ik daarvoor open. E.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van de hoeveelheid medestanders. Ik stel voor dat je je eventuele belangstelling/steun via eenn PB aan mij kenbaar maakt, zodat ik kan inschatten hoeveel steun ik kan verwachten en dus of we enige indruk op Nikon kunnen maken. Na, laten we zeggen, het weekend zal ik dan een draadje openen, zodat we verder kunnen overleggen.

Het is wel jammer dat ik heb moeten lezen dat NCN naar alle waarschijnlijkheid in deze geen rol kan/wil spelen. Als deze organisatie, die 1500 leden telt, hun D7000 broeders zou steunen, zou dat zeker helpen.

Het lijkt mij voor de hand liggend, dat Nikon NL dit forum in degaten houdt (zou ik wel doen als het mijn markt zou betreffen). Indien dat dus zo is nodig ik ze van harte uit een bericht over dit probleem te plaatsen!
Gebruikersavatar
Arie Vigelius

Forumlid
Berichten: 563


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm lens icm D70

Berichtdoor henkk » do sep 22 2011 8:24 pm

Cybershooter schreef:Overigens las ik ergens op een ander forum dat er ook eens gekeken moet worden in het settings menu naar de wijze van focussing, je kunt daar kiezen tussen focus priority en release priority. Volgens deze gebruiker kan dit grote impact hebben op bijv. het maken van aktiefoto's, indien deze optie op release priority staat ingesteld. Ik ga dit in ieder geval even checken. Ik weet niet of men deze menuoptie hier op het forum al heeft laten meewegen met het probleem.

Ja hoor, zie mijn posting van gisteravond:
/viewtopic.php?f=19&t=34907&start=30
ik noemde het 'ontspannercontrole' maar release priority staat natuurlijk veel beter :egeek:
Hoe er mee is omgegaan, weet ik niet. Maar als je bij release priority te snel afdrukt, staat de boel mogelijk alle kanten uit fout.
Tot zover weer een goedbedoeld advies van een mogelijk minder deskundige.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm lens icm D70

Berichtdoor Giso » do sep 22 2011 9:06 pm

Ongeacht de instelling van de shutter-release mag je er van uit gaan dat er is gefocust op het moment dat
dat wordt aangegeven in de zoeker middels het groene balletje. Ik denk dan ook dat als je naar de gemiddelde gebruiker van de D7000 kijkt je er van uit kan/moet gaan
dat het prbleem met deze camera geen simpele instellingfout meer kan zijn. Alle topics hebben nu wel zo'n beetje alle mogelijkheden wel benoemd.
Ik denk dan ook dat het inderdaad tijd wordt dat Nikon Nederland zijn verantwoordelijkheid neemt, en gaat proberen hier een oplossing voor te vinden, danwel in ieder geval een ondersteunende instelling aanneemt. Tot op heden kan ik alleen maar concluderen dat alle gevallen gewoon op de plank komen te liggen tussen alle andere reparaties en schadegevallen.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm lens icm D7000

Berichtdoor Arie Vigelius » do sep 22 2011 9:10 pm

Giso schreef:Ongeacht de instelling van de shutter-release mag je er van uit gaan dat er is gefocust op het moment dat
dat wordt aangegeven in de zoeker middels het groene balletje. Ik denk dan ook dat als je naar de gemiddelde gebruiker van de D7000 kijkt je er van uit kan/moet gaan
dat het prbleem met deze camera geen simpele instellingfout meer kan zijn. Alle topics hebben nu wel zo'n beetje alle mogelijkheden wel benoemd.
Ik denk dan ook dat het inderdaad tijd wordt dat Nikon Nederland zijn verantwoordelijkheid neemt, en gaat proberen hier een oplossing voor te vinden, danwel in ieder geval een ondersteunende instelling aanneemt. Tot op heden kan ik alleen maar concluderen dat alle gevallen gewoon op de plank komen te liggen tussen alle andere reparaties en schadegevallen.

De spijker op zijn kop!
Gebruikersavatar
Arie Vigelius

Forumlid
Berichten: 563


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm lens icm D70

Berichtdoor Apenstaartjes » do sep 22 2011 9:19 pm

Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest om foto's door te nemen en het lijkt willekeur of een foto scherp is of niet.
Het vervelende is dat de D7000 als hij scherp is geweldige foto's kan maken, en je begint dan aan jezelf te twijfelen of je wel foto's kan maken, of de camera niet te moeilijk is. Van een aantal onscherpe foto's weet ik wat ik fout heb gedaan maar veel ook echt niet. (F8, iso 400 en 1/400, AF-s moet gewoon scherp zijn, en dat is het niet altijd), ik ben voor een aktie naar Nikon NL alhoewel ik twijfel of dit iets gaat helpen. Ik heb zelf een gevalletje slechte serie 27 inch imac gehad (5 stuks die allemaal andere gebreken hadden) dat is uiteindelijk niet opgelost maar wel gecompenseerd door Apple
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak
Apenstaartjes

Forumlid
Berichten: 67


Locatie: Capelle aan den Ijssel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm lens icm D70

Berichtdoor Cybershooter » do sep 22 2011 9:33 pm

Ik moet zeggen dat nagenoeg alle foto's (op een enkele na) die ik op AF-S enkelpunt, scherpgesteld op een statisch onderwerp, haarscherp zijn. Bij mij treedt het probleem vaak op wanneer ik foto's maak in de AF-C stand icm een bewegend onderwerp (met een sluitertijd van minimaal 1/1000e).
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8
Cybershooter

Forumlid
Berichten: 172


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 35 gasten