Nikon 1

Discussies over fotografie met 1 serie.
Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nikon 1

Bericht door Gobert » do sep 22 2011 8:14 am

Inmiddels gaan de geruchten dat er nog een derde "1" in aantocht is. Zou dit dan eindelijk de felbegeerde zoekercamera zijn?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » do sep 22 2011 9:07 am

John'47 schreef:Het aardigste vind ik , dat we met een nu al op de site van Nikon vindbare converter een deel van onze huidige Nikkors kunnen gebruiken.
Inderdaad maar een deel als je uitgaat van minimaal diafragma voor scherpstellen van 5.6 heb je een objectief nodig met lichtsterkte 1.8.
Mi ontbreekt vooralsnog belangijke info over de sensor: ruisgevoeligheid (welke iso-waarde) en het minimaal benodige diafragma om het scherpstelmechanisme te kunnen gebruiken.
Mogelijk heeft Nikon daarom het nieuwe auto-focus systeem ontworpen/gebruikt.

Maar als ik dan toch met die loeizware objectieven moet sjouwen ....
Willem.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do sep 22 2011 6:25 pm

Tja, het is mooi te zien welke nieuwe features Nikon verzonnen heeft, en wat we straks ook terug gaan zien een een opvolger van de Huidige pro series. 135-punts af etc etc.

Voor de rest vind ik persoonlijk dit een geval van: "Too little, too late".

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » do sep 22 2011 6:55 pm

wblink schreef:Inderdaad maar een deel als je uitgaat van minimaal diafragma voor scherpstellen van 5.6 heb je een objectief nodig met lichtsterkte 1.8
Het gaat hier niet over een teleconverter maar over een adapter, die maakt het mogelijk om Nikon kleinbeeld AFS/VR objectieven te gebruiken op de V1, door het kleine formaat van de sensor krijg je dan een cropfactor van 2.7, een 100mm 2.8 geeft dan de zelfde beeldhoek als 270mm op een D3, maar die 2.8 blijft gewoon 2.8.

De lengte van de adapter heb je nodig om de afstand tussen sensor en objectief het zelfde te maken als bij een kleinbeeld camera.

Groeten Jan
Laatst gewijzigd door Grojan op do sep 22 2011 9:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do sep 22 2011 8:53 pm

Ik heb de laatste versie van NX2 gedownload, en hiermee twee Nikon 1 RAW's van Dpreview geplukt en bewerkt volgens mijn reguliere NX2 workflow.

1. iso 100
Afbeelding

2. iso 3.200 (noise reduction off)
Afbeelding

3. iso 3.200 (noise reduction off) 100% crop
Afbeelding

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » do sep 22 2011 10:41 pm

geef mij toch maar FF of DX.Ik wacht nog even...wat in oktober komen gaat,m'n D300je werkt nog.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » vr sep 23 2011 12:32 am

Grojan schreef:
wblink schreef:Inderdaad maar een deel als je uitgaat van minimaal diafragma voor scherpstellen van 5.6 heb je een objectief nodig met lichtsterkte 1.8
Het gaat hier niet over een teleconverter maar over een adapter, die maakt het mogelijk om Nikon kleinbeeld AFS/VR objectieven te gebruiken op de V1, door het kleine formaat van de sensor krijg je dan een cropfactor van 2.7, een 100mm 2.8 geeft dan de zelfde beeldhoek als 270mm op een D3, maar die 2.8 blijft gewoon 2.8.

De lengte van de adapter heb je nodig om de afstand tussen sensor en objectief het zelfde te maken als bij een kleinbeeld camera.

Groeten Jan
Je hebt helemaal gelijk! Dank voor de correctie.

Hij wordt aantrekkelijk ....
Willem.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 23 2011 12:57 am

Ik ben vooral benieuwd naar de beeldkwaliteit. De sensor is toch best klein te noemen. Dat lijkt mij op zich geen voordeel, hoewel het de objectieven natuurlijk wel mooi compact houdt...

De getoonde voorbeeldfoto's hebben mij nog niet de indruk gegeven dat we een revolutionaire kwaliteit hebben wat betreft normaal fotowerk.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr sep 23 2011 10:18 am

Skippy schreef:Ik heb de laatste versie van NX2 gedownload, en hiermee twee Nikon 1 RAW's van Dpreview geplukt en bewerkt volgens mijn reguliere NX2 workflow.

3. iso 3.200 (noise reduction off) 100% crop
Afbeelding
Dat ziet er fantastisch uit als je bedenkt dat dit overeenkomt met een 72MP opname op FX. Laat die D800 maar komen...

woudew
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door woudew » vr sep 23 2011 3:31 pm

Kun je ook alle lenzen op de Nikon 1 zetten zonder dat het beperkingen heeft?

Ik bedoel, je kunt ook geen DX lenzen op FX kwijt zonder beperkingen.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr sep 23 2011 4:08 pm

Maar wel FX lenzen op DX. En aangezien dit dingesX formaat nog kleiner is dan DX is het geen probleem.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » vr sep 23 2011 4:11 pm

DX-lens op FX-formaat geeft een beperking van beeldcirkel, dus pixels. De Nikon-1 sensor is veel kleiner dan de DX sensor, dus geen pixelbeperking.

Volgens de specs zijn AF-S en AF-1 lenzen geen probleem voor de autofocus. Over AF-D wordt niet gesproken.

In het plaatje van de vattingadapter zie ik op "7 uur" een plekje zitten waar op mijn D80/D300 de schroevendraaierscherpsteller zit.
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/acces ... nt-adapter

Nogmaals, de tekst rept er niet over, maar het zou zomaar kunnen dat er ook een scherpstelmotor in zit.

Groet Hans.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr sep 23 2011 4:16 pm

In het volgende interview van imaging resource een aantal interessante vergelijkingen met de D3.
http://www.imaging-resource.com/NEWS/1316730752.html
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 23 2011 4:17 pm

J.Hoes schreef:Volgens de specs zijn AF-S en AF-1 lenzen geen probleem voor de autofocus. Over AF-D wordt niet gesproken.

In het plaatje van de vattingadapter zie ik op "7 uur" een plekje zitten waar op mijn D80/D300 de schroevendraaierscherpsteller zit.
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/acces ... nt-adapter

Nogmaals, de tekst rept er niet over, maar het zou zomaar kunnen dat er ook een scherpstelmotor in zit.
Ik kan je wel garanderen dat er geen scherpstelmotor in de Nikon 1 camera's zit. Juist daarom hebben ze het over die AF-S en AF-I objectieven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » vr sep 23 2011 4:21 pm

Er zit geen scherpstelmotor in de 1-camera. Mijn veronderstelling is dat er een in de vattingadapter zit.

Groet Hans.

Plaats reactie

Terug naar “1 serie”