35 mm 1.4 Ai-geconverteerd
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
35 mm 1.4 Ai-geconverteerd
Waarde lezer,
Kent U een Nikon 35 mm 1.4 lens (serienummer 34/35/36x.xxx) die Ai geconverteerd is (met een nieuwe ring) en waarbij het diafragma tot F22 loopt?
Ik kocht onlangs zo'n lens waarbij het diafragma tot F16 gaat.
Groeten, Gijs Sandberg
Kent U een Nikon 35 mm 1.4 lens (serienummer 34/35/36x.xxx) die Ai geconverteerd is (met een nieuwe ring) en waarbij het diafragma tot F22 loopt?
Ik kocht onlangs zo'n lens waarbij het diafragma tot F16 gaat.
Groeten, Gijs Sandberg
- gijs sandberg
- Clublid
Marco,
Heb ik gedaan, de enige suggestie was dat de Ai ringen (spare parts) voor de 35 1.4 gebruikt zouden zijn, bij gebrek aan conversie-ringen.
De foto's die ik her en der zag laten (inconclusive) die mogelijkheid open.
Overigens: ik heb nergens een geconverteerde (35/36/37x.xxx) lens gezien die een ai ring tot F22 had.
De ringen voor de 50 1.4 zijn naar mijn waarneming anders, maar ik heb ze niet allemaal gezien...
Het blijft een mysterie, totdat iemand een toelichting (ai-conversie documentatie) uit de jaren 197n opduikt, waaruit het type ring voor deze 35 1.4's blijkt.
Groeten, Gijs.
Heb ik gedaan, de enige suggestie was dat de Ai ringen (spare parts) voor de 35 1.4 gebruikt zouden zijn, bij gebrek aan conversie-ringen.
De foto's die ik her en der zag laten (inconclusive) die mogelijkheid open.
Overigens: ik heb nergens een geconverteerde (35/36/37x.xxx) lens gezien die een ai ring tot F22 had.
De ringen voor de 50 1.4 zijn naar mijn waarneming anders, maar ik heb ze niet allemaal gezien...
Het blijft een mysterie, totdat iemand een toelichting (ai-conversie documentatie) uit de jaren 197n opduikt, waaruit het type ring voor deze 35 1.4's blijkt.
Groeten, Gijs.
Voor een ieder die dit topic met aandacht gevolgd heeft, en niet heeft kunnen slapen totdat de vraag van Gijs beantwoord is:
in het Nikon Ai-ombouw handboek hebben we terug kunnen vinden dat alle Ai-geconverteerde 35mm/f1.4 lenzen na conversie een 'downgrade' kregen van f/22 naar f/16 als kleinste diafragma. Waarom is me niet duidelijk, maar misschien omdat de 35mm/f1.4 nooit bedoeld is om op f/22 te gebruiken, maar daadwerkelijk op f/1.4
in het Nikon Ai-ombouw handboek hebben we terug kunnen vinden dat alle Ai-geconverteerde 35mm/f1.4 lenzen na conversie een 'downgrade' kregen van f/22 naar f/16 als kleinste diafragma. Waarom is me niet duidelijk, maar misschien omdat de 35mm/f1.4 nooit bedoeld is om op f/22 te gebruiken, maar daadwerkelijk op f/1.4
- L.Cavalier
- Forumlid
Ik heb nog een 85/f 1.8 van voor 1977 en ze zou alleen in de Vs kunnen geconverteerd kunnen wordenvanson schreef:Voor een ieder die dit topic met aandacht gevolgd heeft, en niet heeft kunnen slapen totdat de vraag van Gijs beantwoord is:

- gijs sandberg
- Clublid
"handboek"
Ik ken dat handboek.
Er staat per lens/serie in, welke Ai ombouwring er op past. Het bevat GEEN handleiding om zelf de vijl ter hand te nemen.
De originele Ai ombouwrignen zijn incidenteel nog te koop.
Stuur me een persoonlijk bericht en ik meld je waar dat boek ter inzage is.
Gijs Sandberg
Er staat per lens/serie in, welke Ai ombouwring er op past. Het bevat GEEN handleiding om zelf de vijl ter hand te nemen.
De originele Ai ombouwrignen zijn incidenteel nog te koop.
Stuur me een persoonlijk bericht en ik meld je waar dat boek ter inzage is.
Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Gijs,
Ik kwam dit al een keer eerder tegen in mijn zoektocht naar foto's genomen met de 35mm f/1.4 en had hem gebookmarkt:
Hier een voorbeeld van een Nikkor 35mm f/1.4 non-ai (met f/22) die geconverteerd is.
De stappen om zelf de vijl ter hand te nemen.
Hierin staat o.a.: 15) Reattach aperture ring.
Op de foto's is eerder duidelijk de f/22 te zien
Wellicht heb je er iets aan.
Neem desnoods contact op met de bewuste fotograaf ...
Ik kwam dit al een keer eerder tegen in mijn zoektocht naar foto's genomen met de 35mm f/1.4 en had hem gebookmarkt:

Hier een voorbeeld van een Nikkor 35mm f/1.4 non-ai (met f/22) die geconverteerd is.
De stappen om zelf de vijl ter hand te nemen.
Hierin staat o.a.: 15) Reattach aperture ring.
Op de foto's is eerder duidelijk de f/22 te zien
Wellicht heb je er iets aan.