emdeklerk schreef:
Wil je ("als je groot bent") over naar FX dan is natuurlijk de 60mm AF-D de enige keuze, ook al omdat die inderdaad een normale diafragmaring heeft en net als de 40mm een scherpte en contrast waar menig concurrent nog steeds jaloers op is.
emdeklerk schreef:
Ik vind dit 40mm-objectief ontzettend goede resultaten geven, ook vind ik het een beetje onzin het nut van dit objectief te betwijfelen. Je zou dan net zo goed het nut van DX kunnen betwijfelen. Immers werd voor volkleinbeeld, pardon FX, ook nooit het bestaansrecht van de 55mm en 60mm-Micro Nikkors in twijfel getrokken.
Ook komt weer de opinie naar boven dat een macro-objectief een goed portret-objectief zou zijn. Dat zou dan inderdaad gelden voor de brandpuntsafstand 60mm, overeenkomend met 90mm voor kleinbeeld. Maar voor portretten is het nog maar de vraag of je de fabuleuze scherpte van een macro-objectief wilt hebben. En een dure Micro-Nikkor "zacht " te laten tekenen door bijvoorbeeld een soft-focus voorzet: dat lijkt mij persoonlijk weinig opportuun. Maar het zou natuurlijk kunnen.
@emdeklerk,
Met alle respect, maar ik heb wel wat moeite met bovenstaande "statements". Indien de AF-G 40mm DX zulke goede resultaten geeft (waaraan ik niet twijfel), waarom zou dat dan ook niet kunnen gelden voor de "FX" objectieven AF-G 60mm en AF-G 105mm VR? Dit geldt uiteraard ook voor verscheidene alternatieven van Tamron, Sigma e.d. Voor FX camera's is de 60mm AF-D beslist niet enige keuze; gelukkig niet.........
In het verleden heb ik lang en met veel plezier met de Ais Micro Nikkor f/2.8 55mm gewerkt, maar ik moet zeggen dat ik de grotere werkafstand met bijvoorbeeld de 105mm VR (zowel op DX als FX camera's) als veel prettiger en meestal doelmatiger heb ervaren.
Een Micro Nikkor "te scherp" voor portretten? Onzin; een voordeel van de digitale bewerking (zeker met RAW) is dat je de mate van scherpte zelfs achteraf (en desgewenst selectief -) kunt aanpassen. Een "soft-focus voorzet" is beslist niet nodig. Mijn eerste handeling bij het bewerken van de NEF's is altijd de verscherping op "0" te zetten en de laatste bewerking is het
naar behoefte (of smaak) verscherpen van het bewerkte beeld.