Fotoshoot kolenmijn Charbonnages du Hasard

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Fotoshoot kolenmijn Charbonnages du Hasard

Berichtdoor Markinton » di sep 27 2011 9:14 pm

Afgelopen weekend heb ik samen met enkele collega's foto's gemaakt op een Urban lokatie te Cheratte (in de buurt van Luik, Belgie) bij kolenmijn Charbonnages du Hasard. Opnames met een D7000 met Nikon 10-24mm lens (voornamelijk in de 10mm stand). Het was wel een gevaarlijke locatie, oppassen voor gaten in de grond en stangen op donkere trappen. Alles altijd met 2 mensen samen gemaakt ivm de veiligheid.
Het is de 1e keer dat ik HDR fotografie toegepast heb. Dit onderwerp leent zich hier uitstekend voor. Ik heb met de camera op een statief met bracketing 3 foto's gemaakt met belichting -1 0 +1 stops. Ik het het Photomatix pro 4.1 programma gebruikt om de foto's samen te voegen en de "effecten" aan te brengen.

Afbeelding
Foto 1
Afbeelding
Foto 2
Afbeelding
Foto 3
Afbeelding
Foto 4
Afbeelding
Foto 5
Afbeelding
Foto 6
Afbeelding
Foto 7
Afbeelding
Foto 8
Afbeelding
Foto 9
Afbeelding
Foto 10
Afbeelding
Foto 11
Afbeelding
Foto 12
Afbeelding
Foto 13
Afbeelding
Foto 14
Afbeelding
Foto 15
Afbeelding
Foto 16
Afbeelding
Foto 17

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

m.vr.gr. Markinton
Laatst gewijzigd door Markinton op vr feb 17 2012 3:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Markinton

Forumlid
Berichten: 21


Locatie: Landgraaf
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotoshoot kolenmijn Charbonnages du Hasard

Berichtdoor John'47 » di sep 27 2011 9:27 pm

Een serie die de sfeer erg gaaf weergeeft. Het merendeel spreekt me aan maar foto 2 is mijn favo.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotoshoot kolenmijn Charbonnages du Hasard

Berichtdoor strangeartefact » di sep 27 2011 9:37 pm

Foto 6 vind ik erg gaaf, verder oogt het op zich wel ok maar wat rommelig(perspectief lijkt me soms wat off/niet juist daarmee bedoel ik dat in het midden het niet recht staat en niet de vertekening an sich) op een of andere manier. Ik denk dat je beter minder foto's had kunnen plaatsen. Gave locatie, lijkt me waard om eens voor jou terug te gaan en voormezelf eens heen te gaan ;)
Ow ja ik weet dat het foto presentaties is ;-), heb er ook met plezier naar gekeken naast mijn beetje feedback.
+
''Ik heb met de camera op een statief met bracketing 3 foto's gemaakt op diafragma -1 0 +1. Ik het het Photomatix pro 4.1 programma gebruikt om de foto's samen te voegen en de "effecten" aan te brengen.''

Diafragma?? Ik ben niet bezig met hdr maar dat klopt niet wat je zegt lijkt me. Bracketing doet wat anders.

Grtn, Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotoshoot kolenmijn Charbonnages du Hasard

Berichtdoor bram.reinders » di sep 27 2011 9:48 pm

Een geweldige serie, waar foto 2 eruit springt.
Nikon D7000, Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF AF-S DX, Nikkor 300mm f/4 IF-ED, Sigma AF 150mm f/2.8 EX DG Macro OS HSM, Nikkor AF 80-200 1:2.8 ED, Tokina 12-24 F4 (IF) DX AT-X Pro, Nikon SB700, Marumi Duale Ringflitser I-TTL DI980-AFN
bram.reinders

Forumlid
Berichten: 71


Locatie: Farmsum
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotoshoot kolenmijn Charbonnages du Hasard

Berichtdoor Myriad » wo sep 28 2011 12:02 am

Hele mooie serie! HDR heb je snel onder de knie, zo te zien. Foto 11 (mooie kleuren) en 15 (mooi perspectief) zijn mijn favoriet.
(Exposure) Bracketing voor HDR doe je met alles op manual (of evt. diafragma voorkeuze)
en je laat alleen de sluitertijd (en daardoor de belichting) met vooraf ingestelde stapjes fluctueren.
Je objectief vervormt wel zichtbaar! Wellicht kun je met een gratis utility als ShiftN nog e.e.a. rechtzetten, maar dan raak je wel iets foto kwijt.
Myriad



Onderwerp:

Re: Fotoshoot kolenmijn Charbonnages du Hasard

Berichtdoor Frankie » wo sep 28 2011 12:14 am

Foto zeven voor mij: het meest mysterieus. Daarna zeventien (jammer dat die zo flets is).
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotoshoot kolenmijn Charbonnages du Hasard

Berichtdoor Markinton » wo sep 28 2011 7:43 am

strangeartefact schreef:Foto 6 vind ik erg gaaf, verder oogt het op zich wel ok maar wat rommelig(perspectief lijkt me soms wat off/niet juist daarmee bedoel ik dat in het midden het niet recht staat en niet de vertekening an sich) op een of andere manier. Ik denk dat je beter minder foto's had kunnen plaatsen. Gave locatie, lijkt me waard om eens voor jou terug te gaan en voormezelf eens heen te gaan ;)
Ow ja ik weet dat het foto presentaties is ;-), heb er ook met plezier naar gekeken naast mijn beetje feedback.
+
''Ik heb met de camera op een statief met bracketing 3 foto's gemaakt op diafragma -1 0 +1. Ik het het Photomatix pro 4.1 programma gebruikt om de foto's samen te voegen en de "effecten" aan te brengen.''

Diafragma?? Ik ben niet bezig met hdr maar dat klopt niet wat je zegt lijkt me. Bracketing doet wat anders.

Grtn, Peter


Hoi Peter,

Bedankt voor je compliment.

Ik heb in dit geval diafragma voorkeuze gebruikt (F7.1).
Auto Exposure Bracketing (AEB): de Nikon D7000 ondersteund 3 stappen, per stap kun je 0.3, 0.7, 1 en 2 belichting stops instellen. De bracketing functie maakt dus 3 foto’s achter elkaar met verschillende belichtingen (normaal, onder en overbelicht).

groeten, Ton
Gebruikersavatar
Markinton

Forumlid
Berichten: 21


Locatie: Landgraaf
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotoshoot kolenmijn Charbonnages du Hasard

Berichtdoor Markinton » wo sep 28 2011 8:00 am

Myriad schreef:Hele mooie serie! HDR heb je snel onder de knie, zo te zien. Foto 11 (mooie kleuren) en 15 (mooi perspectief) zijn mijn favoriet.
(Exposure) Bracketing voor HDR doe je met alles op manual (of evt. diafragma voorkeuze)
en je laat alleen de sluitertijd (en daardoor de belichting) met vooraf ingestelde stapjes fluctueren.
Je objectief vervormt wel zichtbaar! Wellicht kun je met een gratis utility als ShiftN nog e.e.a. rechtzetten, maar dan raak je wel iets foto kwijt.


Ik heb de Nikon 10-24mm lens van een collega geleend.

Ja, de 10mm stand vervormd maar dat heb je met deze beelhoek al gauw. Goed oppassen dus met de tilt van het toestel (en de ingebouwde horizon/waterpas gebruiken). Bedankt voor de tip om de vervorming met ShiftN te kunnen aanpassen. Ik ben overigens van plan om een Nikon 10.5mm F2.8 te gaan kopen.

Het was erg donker tijdens de opnamen, ik kwam er eigenlijk te laat achter dat je met de D7000 Life View functie alles heel mooi kunt bekijken en eventueel de lijnen zo recht mogelijk kunt zetten.

Ik ga zeker nog een keer terug om de rest te fotograferen en misschien enkele opnames opnieuw te maken.

Het gebouw verpaupert trouwens heel erg snel, er wordt ondanks dat het afgesloten is, heel veel vernield. De tijd dringt dus.

gr. Ton
Gebruikersavatar
Markinton

Forumlid
Berichten: 21


Locatie: Landgraaf
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotoshoot kolenmijn Charbonnages du Hasard

Berichtdoor Wessel » wo sep 28 2011 12:03 pm

Hoi,

Foto's 3, 6 en 15 vind ik erg geslaagd.
Voor de overige foto's mis ik een beetje het gevoel van een kolenmijn en de bouwkarakteristieke eigenschappen van het gebouw.
Ben er zelf twee keer geweest. De eeste keer was er nog redelijk veel te zien mbt maskers, helmen, kolenkarretjes en andere mijnattributen. Toen ik er begin vorig jaar geweest (een jaar later) was er weer veel vernield en weg. Jammer dat mensen het gewoon niet met rust kunnen laten.
Heb je ook foto's van de liftmotor / schacht bovenin (is goed bereikbaar), de kleedkamers en de schitterende trappenhuizen in de panden van foto en tevens ook de werkplaats met de lange stalen tafels (vlakbij foto 15) en de vertrekken daarnaast waar de lampen geladen werden?
Zo te zien voor je een thuiswedstrijd om ze alsnog te maken als je ze niet hebt!
Laatst gewijzigd door Wessel op do sep 29 2011 3:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D810 + D700 | 14-24 2.8 | 24-70 2.8 | 70-200 2.8 VR2 | 50 1.4 | SB900
-------------------------------
http://www.flickr.com/photos/wriezebos/
Gebruikersavatar
Wessel

Forumlid
Berichten: 44


Locatie: Oud Gastel
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotoshoot kolenmijn Charbonnages du Hasard

Berichtdoor strangeartefact » wo sep 28 2011 1:19 pm

Markinton schreef:
strangeartefact schreef:Foto 6 vind ik erg gaaf, verder oogt het op zich wel ok maar wat rommelig(perspectief lijkt me soms wat off/niet juist daarmee bedoel ik dat in het midden het niet recht staat en niet de vertekening an sich) op een of andere manier. Ik denk dat je beter minder foto's had kunnen plaatsen. Gave locatie, lijkt me waard om eens voor jou terug te gaan en voormezelf eens heen te gaan ;)
Ow ja ik weet dat het foto presentaties is ;-), heb er ook met plezier naar gekeken naast mijn beetje feedback.
+
''Ik heb met de camera op een statief met bracketing 3 foto's gemaakt op diafragma -1 0 +1. Ik het het Photomatix pro 4.1 programma gebruikt om de foto's samen te voegen en de "effecten" aan te brengen.''

Diafragma?? Ik ben niet bezig met hdr maar dat klopt niet wat je zegt lijkt me. Bracketing doet wat anders.

Grtn, Peter


Hoi Peter,

Bedankt voor je compliment.

Ik heb in dit geval diafragma voorkeuze gebruikt (F7.1).
Auto Exposure Bracketing (AEB): de Nikon D7000 ondersteund 3 stappen, per stap kun je 0.3, 0.7, 1 en 2 belichting stops instellen. De bracketing functie maakt dus 3 foto’s achter elkaar met verschillende belichtingen (normaal, onder en overbelicht).

groeten, Ton


Toch maar even ge-edit ;)
Ik snapte hem wel hoor. Was gewoon effe tipje kwa tekstueel.

Benieuwd naar meer werk van je Ton.

mvg, Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotoshoot kolenmijn Charbonnages du Hasard

Berichtdoor Markinton » do sep 29 2011 8:52 am

strangeartefact schreef:
Markinton schreef:
strangeartefact schreef:Foto 6 vind ik erg gaaf, verder oogt het op zich wel ok maar wat rommelig(perspectief lijkt me soms wat off/niet juist daarmee bedoel ik dat in het midden het niet recht staat en niet de vertekening an sich) op een of andere manier. Ik denk dat je beter minder foto's had kunnen plaatsen. Gave locatie, lijkt me waard om eens voor jou terug te gaan en voormezelf eens heen te gaan ;)
Ow ja ik weet dat het foto presentaties is ;-), heb er ook met plezier naar gekeken naast mijn beetje feedback.
+
''Ik heb met de camera op een statief met bracketing 3 foto's gemaakt op diafragma -1 0 +1. Ik het het Photomatix pro 4.1 programma gebruikt om de foto's samen te voegen en de "effecten" aan te brengen.''

Diafragma?? Ik ben niet bezig met hdr maar dat klopt niet wat je zegt lijkt me. Bracketing doet wat anders.

Grtn, Peter


Hoi Peter,

Bedankt voor je compliment.

Ik heb in dit geval diafragma voorkeuze gebruikt (F7.1).
Auto Exposure Bracketing (AEB): de Nikon D7000 ondersteund 3 stappen, per stap kun je 0.3, 0.7, 1 en 2 belichting stops instellen. De bracketing functie maakt dus 3 foto’s achter elkaar met verschillende belichtingen (normaal, onder en overbelicht).

groeten, Ton


Toch maar even ge-edit ;)
Ik snapte hem wel hoor. Was gewoon effe tipje kwa tekstueel.

Benieuwd naar meer werk van je Ton.

mvg, Peter


Yep, je had gelijk. Ik had het niet goed verwoord, het is belichting stappen en niet diafragma stappen.

Meer foto's volgen.

groeten, Ton :)
Gebruikersavatar
Markinton

Forumlid
Berichten: 21


Locatie: Landgraaf
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten