C-NX / PS / PSE / LR
- pveenstra
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
C-NX / PS / PSE / LR
Beste mensen,
ik heb het hele forum afgezocht, en ik blijf het lastig vinden. Wat is nu een handig programma voor mij om foto's te bewerken?
1. Ik ben handig met PC's maar heb (nog) weinig ervaring in bewerken van foto's
2. Ik ben al tegen de beperkingen van de jpeg gelopen; ik wil dus verder met NEF's
3. Ik heb een (stok)oude versie van photoshop (7), maar kan daarmee geen NEF's laden, de plug in is niet meer te vinden
4. Op een andere pc heb ik photoshop elements. Zowel PS als PSE lijken mij prima bruikbaar
5. Ik fotografeer niet veel, en vrij divers: landschappen, paardensport, natuur, vogels, productfotografie.
6. Ik zou wel eens willen spelen met HDR, verder wil ik contrast, belichting, kleuren kunnen bijwerken, liefst ook plaatselijk
7. Mijn budget is beperkt. PS CS5 vind ik zeker te duur (€ 700), Capture NX2 wordt al beter (€ 150) Lightroom 3 nog beter (€ 95), maar ken ik verder niet, PSE kost het minste (€ 80).
8. Klopt het dat je met alle vier de meeste handelingen wel kunt uitvoeren, en dat de keuze dus door andere factoren bepaald moet worden? En wat dan?
Wie heeft tips of zelfs goede raad?
ik heb het hele forum afgezocht, en ik blijf het lastig vinden. Wat is nu een handig programma voor mij om foto's te bewerken?
1. Ik ben handig met PC's maar heb (nog) weinig ervaring in bewerken van foto's
2. Ik ben al tegen de beperkingen van de jpeg gelopen; ik wil dus verder met NEF's
3. Ik heb een (stok)oude versie van photoshop (7), maar kan daarmee geen NEF's laden, de plug in is niet meer te vinden
4. Op een andere pc heb ik photoshop elements. Zowel PS als PSE lijken mij prima bruikbaar
5. Ik fotografeer niet veel, en vrij divers: landschappen, paardensport, natuur, vogels, productfotografie.
6. Ik zou wel eens willen spelen met HDR, verder wil ik contrast, belichting, kleuren kunnen bijwerken, liefst ook plaatselijk
7. Mijn budget is beperkt. PS CS5 vind ik zeker te duur (€ 700), Capture NX2 wordt al beter (€ 150) Lightroom 3 nog beter (€ 95), maar ken ik verder niet, PSE kost het minste (€ 80).
8. Klopt het dat je met alle vier de meeste handelingen wel kunt uitvoeren, en dat de keuze dus door andere factoren bepaald moet worden? En wat dan?
Wie heeft tips of zelfs goede raad?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: C-NX / PS / PSE / LR
Zoveel mensen zoveel meningen. Ik zweer bij Lightroom omdat het vrijwel alles biedt wat ik nodig heb en ik het bovendien zeer gebruiksvriendelijk vind; heb vrijwel zonder boeken in te duiken het meeste zelf uit kunnen vinden, iets dat me met PSE of CS5 niet zal lukken. Overigens gebruik ik nu voor specifieke dingen wel heel af en toe PSE en/of CS5, maar 95% van mijn foto's doe ik puur met Lightroom.
Weet niet of dit ook voor jou zal gelden; voor HDR en dergelijke zal je met Lightroom niet echt ver komen.
Ik denk trouwens dat je de verkeerde prijs hebt gezien voor Lightroom; volgens mij lag de prijs ergens rond of onder de 300 euro - ik denk dat de prijs waar jij het over hebt (95 euro) alleen de update naar Lightroom 3 is (voor mensen die LR 2 al hebben).
Succes met je keuze.
Weet niet of dit ook voor jou zal gelden; voor HDR en dergelijke zal je met Lightroom niet echt ver komen.
Ik denk trouwens dat je de verkeerde prijs hebt gezien voor Lightroom; volgens mij lag de prijs ergens rond of onder de 300 euro - ik denk dat de prijs waar jij het over hebt (95 euro) alleen de update naar Lightroom 3 is (voor mensen die LR 2 al hebben).
Succes met je keuze.

Hallo
Als je nog weinig ervaring heb in het bewerken van foto's dan zou ik me beperken tot één progamma.
Persoonlijk zou ik dan kiezen CNX2. Gaat zeer goed met NEF (RAW) bestanden om.
Verder kan je met CNX2 een hoop goed maken aan een foto.
Als je dat een beetje onder de knie heb zou ik evt verder gaan kijken naar Elements of iets dergelijks.
Lightroom is een draak van een progamma
:mrgreen: Ook maar gehoord, maar klopt wel vind ik.
Groet Kroontje
Als je nog weinig ervaring heb in het bewerken van foto's dan zou ik me beperken tot één progamma.
Persoonlijk zou ik dan kiezen CNX2. Gaat zeer goed met NEF (RAW) bestanden om.
Verder kan je met CNX2 een hoop goed maken aan een foto.
Als je dat een beetje onder de knie heb zou ik evt verder gaan kijken naar Elements of iets dergelijks.
Lightroom is een draak van een progamma

Groet Kroontje
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je slechts met 1 programma wilt werken: LR, blikt uit in gemak, snelheid en heeft erg veel functies aan boord.
Er zijn aanbiedingen i.c.m. met de Wacom Medium voor 350 EUR.
groeten van Willem
Er zijn aanbiedingen i.c.m. met de Wacom Medium voor 350 EUR.
groeten van Willem
- Franklin
- Clublid
Ik gebruik voor nagenoeg alles Capture NX2.
Voor het corrigeren van perspectief vertekeningen en/of het wegwerken van storende objecten gebruik ik Photoshop, maar met Photoshop Elements gaat dit ook goed.
Tot nu toe bevalt me dat het best.
Capture lijkt overigens moeilijker dat het in werkelijkheid is, maar het is even wennen.
Franklin.
Voor het corrigeren van perspectief vertekeningen en/of het wegwerken van storende objecten gebruik ik Photoshop, maar met Photoshop Elements gaat dit ook goed.
Tot nu toe bevalt me dat het best.
Capture lijkt overigens moeilijker dat het in werkelijkheid is, maar het is even wennen.
Franklin.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Voor de dyehard HDR fans met tonemapping misschien niet, maar ik vind de freeware plug-in enfuse toch redelijk werken voor "natuurlijke" HDRsweimaraner schreef:voor HDR en dergelijke zal je met Lightroom niet echt ver komen.
http://www.photographers-toolbox.com/pr ... enfuse.php
Maar zoals Weimaraner ook al zegt ieder heeft zijn eigen voorkeur, het beste kun je de gratis proefversie van b.v. NX2 en Lightroom 3 eens zelf uitproberen.
Zelf ben ik sinds een half jaar naar volle tevredenheid overgestapt van NX2 naar Lightroom 3. LR biedt voor mij een volledige workflow, een zeer intuïtieve bediening en zeer goede resultaten. Photoshop (Elements) gebruik ik incidenteel om zaken weg te stempelen.
In een ander draadje is dit onlangs ook uitgebreid besproken (hoewel je niet altijd veel wijzer wordt van de welles nietes discussie).
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=35116
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Ik stem voor nx2. HDR kun je niet met lr3 en nx2. Cs5 kan wel hdr maar de dedicated paketten als hdr efex pro of photomatics doen dat beter.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Bea
- Forumlid
Ik gebruik ook bijna alleen nog NX2. Mocht je nog verder willen bewerken kan dat gewoon in je Photoshop 7 want dan sla je de foto in NX2 op in Tiff.
Ik gebruik ViewNX2 icm GIMP. Soms mis ik wel enkele onderdelen uit CNX2, maar als ze die software niet rap sneller maken betaal ik er niet voor en blijf ik dus bij ViewNX2.
De engine van ViewNX en CaptureNX zijn volgens mij gelijk, alleen kun je met CaptureNX een stuk veel meer.
De engine van ViewNX en CaptureNX zijn volgens mij gelijk, alleen kun je met CaptureNX een stuk veel meer.
Na veel op dit forum en op Flickr te hebben gelezen, ga ik gebruik maken van ViewNX en CNX2.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
(D40 + 18-55)
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Dit vind ik een goed idee! Ik ga op zoek naar Capture NX2 en combineer dat met m'n oude werkwijze.Bea schreef:Ik gebruik ook bijna alleen nog NX2. Mocht je nog verder willen bewerken kan dat gewoon in je Photoshop 7 want dan sla je de foto in NX2 op in Tiff.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- FreeWilly
- Forumlid
Beste Pveenstra,
Moet je eens dit programma proberen, hij is quasi evengoed dan Photoshop CS en hij is totaal gratis.
Dit zijn serieuze makers en geloof mij maar, we zullen van hun nog horen......
Nieuwe versie: 4.0.3.4 voor Windows 32 of 64 bit, aan jou de keuze
http://rawtherapee.com/downloads
http://www.rawtherapee.com/shared/docum ... 4.1_nl.pdf
Willi@m
Moet je eens dit programma proberen, hij is quasi evengoed dan Photoshop CS en hij is totaal gratis.
Dit zijn serieuze makers en geloof mij maar, we zullen van hun nog horen......
Nieuwe versie: 4.0.3.4 voor Windows 32 of 64 bit, aan jou de keuze
http://rawtherapee.com/downloads
http://www.rawtherapee.com/shared/docum ... 4.1_nl.pdf
Willi@m

Foto's zijn Copyright © - Nikon: D4 - AFS-85/1.4G - 135/2D DC - Mikro AFS-105/2.8G - 14-24/2.8 - 24-120/4 VRII - 24-70/2.8 - 70-200/2.8 VRII - AFS-300/2.8 IF - TC-20EIII - SB-800 - SB-910