Nieuwe website

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie
foxalert
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Nieuwe website

Bericht door foxalert » do okt 20 2011 1:10 pm

Ik was van de week aan het graven tussen mijn foto's en bedacht me ineens dat het wel leuk zou zijn om een website te maken en daar de wat betere foto's van me op te zetten (let op doe het voor de lol en heb nog veel te leren).

Zo gezegd zo gedaan en dit is het resultaat:

http://www.foxpicturebox.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Opmerkingen, tips etc. zijn zeer welkom!

PS: Titel van de site komt nog boven het menu. Daar heb ik wat ruzie mee op dit moment ;)

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Nieuwe website

Bericht door Marwo » do okt 20 2011 6:30 pm

De site toont hier erg licht.. Ik heb een wit venster waarin vermeld: "de webpagina kan niet worden gevonden"
in mijn DoKa zie ik niets...

foxalert
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door foxalert » do okt 20 2011 7:45 pm

Marwo schreef:De site toont hier erg licht.. Ik heb een wit venster waarin vermeld: "de webpagina kan niet worden gevonden"
Vreemd, hier werkt de site in alle drie de browsers. :?:

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » do okt 20 2011 8:02 pm

de site werkt hier goed, firefox, nette strakke site :wink:
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » do okt 20 2011 8:04 pm

Was je er toevallig mee bezig toen ik mijn eerdere bericht plaatste? Nu doet hij 't prima!
Ziet er ook prima uit, maar je bent dan ook geen beginner gezien "Powered by MV Diensten" :wink:
in mijn DoKa zie ik niets...

foxalert
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door foxalert » do okt 20 2011 8:29 pm

Marwo schreef:Was je er toevallig mee bezig toen ik mijn eerdere bericht plaatste? Nu doet hij 't prima!
Ziet er ook prima uit, maar je bent dan ook geen beginner gezien "Powered by MV Diensten" :wink:
Niet dat ik weet. Naja kleine storing misschien.

Werk wel meer met Wordpress maar moet nog veel leren waar in dan ook druk mee bezig ben. Nu nog iets meer tijd ;)

george013

Bericht door george013 » do okt 20 2011 8:44 pm

Erg chaotisch. Je probeert er teveel in 1 keer in te stoppen. Er gebeuren dingen waar ik niet om vraag. Het beeld wat je presenteert is groter als mijn scherm, welke standaard is. En nog een aantal dingen.
Probeer afstand te nemen van jezelf, kijk naar je website alsof je een vreemde bent. Zal niet gemakkelijk zijn maar het proberen waard.
George

foxalert
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door foxalert » do okt 20 2011 9:25 pm

george013 schreef:Erg chaotisch. Je probeert er teveel in 1 keer in te stoppen. Er gebeuren dingen waar ik niet om vraag. Het beeld wat je presenteert is groter als mijn scherm, welke standaard is. En nog een aantal dingen.
Probeer afstand te nemen van jezelf, kijk naar je website alsof je een vreemde bent. Zal niet gemakkelijk zijn maar het proberen waard.
George
Zou je iets specifieker kunnen zijn mbt het chaotisch zijn van de site, het niet doen van de site wat jij wilt en het afstand nemen van mezelf?

Beeld is geoptimaliseerd voor schermres. 1024 en hoger.

Ik neem toch aan dat je niet met 800x600 werkt?

george013

Bericht door george013 » do okt 20 2011 9:58 pm

Een scherm heeft 2 dimensies. Je openingsscherm beslaat 2 beeldschermen, pagedown.
Je openingsscherm vertoon buiten de header een fotoviewer en een onderliggend diaschermpje, noem het maar zo. Daar gebeurt al iets in zonder dat ik daar om vraag, een dia show. Wil ik "read more" zien, dan is gvd dat beeld al weg.
Klik ik op een beeld om het groter te bekijlen, blijkt er een vergrootglas in het midden te komen wat ik exact moet aanklikken. Waarom???
En telkens die overheersende diashow voor mij die mij een gevoel van zeeziekte geeft en ik het nut niet van snap.

Probeer info op 1 scherm zo klein mogelijk te houden maar wel uitdagend.

Probeer afstand te nemen van je eigen creatie, beoordeel dat als een lulletje dat toevallig voorbijkomt. Hoe zie je dat dan?

Mijn scherm is 1280 bij 1024.

George

foxalert
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door foxalert » vr okt 21 2011 10:25 am

george013 schreef:
1. Je openingsscherm vertoon buiten de header een fotoviewer en een onderliggend diaschermpje, noem het maar zo. Daar gebeurt al iets in zonder dat ik daar om vraag, een dia show. Wil ik "read more" zien, dan is gvd dat beeld al weg.
Klik ik op een beeld om het groter te bekijlen, blijkt er een vergrootglas in het midden te komen wat ik exact moet aanklikken. Waarom???
En telkens die overheersende diashow voor mij die mij een gevoel van zeeziekte geeft en ik het nut niet van snap.

2. Probeer info op 1 scherm zo klein mogelijk te houden maar wel uitdagend.

3. Probeer afstand te nemen van je eigen creatie, beoordeel dat als een lulletje dat toevallig voorbijkomt. Hoe zie je dat dan?
Thx voor je reactie. Ik zal het even proberen uit te leggen wat de opzet is van dit thema.

Aangezien het een website is om enkel en alleen foto's te plaatsen heb ik juist geprobeerd het simpel te houden. Bij een bedrijfspagina heb je heel veel info dat men gelijk wil showen op de eerste pagina, dit is hier niet het geval.

*Kijk eerst even naar de foto onder deze post. Wist even niet hoe het anders uit te leggen.

1.
A.
Dit heet een slider. Elke post die ik online zet met nieuwe foto's komen hier niet automatisch in te staan. Deze moet ik apart selecteren. Nu komt het nog overeen met de kleine plaatjes onder de slider maar dit zal veranderen in de toekomst. In de slider moeten de posts komen die interessant zijn voor een bezoeker om op te klikken. Aangezien ik nog niet zoveel inhoud heb staan hier nu dingen die in de toekomst vanzelf zullen verdwijnen.

Het aantal postings in de slider kan ik aanpassen. Nu komen er 6 postings voorbij maar ik kan er ook bijv. 3 van maken. Tevens kan ik de tijd die tussen het overgaan van de ene naar de andere foto zit aanpassen. Edit: Heb het aantal aangepast van 6 naar drie.

Je opmerking over het aanklikken wegschieten van de readmore is bij jou een ongelukkig toeval geweest. De slider heeft een mouse over wat inhoud dat als je op de foto staat met de muis, of op een anders deel van de slider (invl. pijlen en tekst), de slider stil staat en niet verder gaat. Je kan dan in alle rust op read more klikken om vervolgens naar het volledige bericht te gaan.

Het vergrootglas. Sliders is een onderdeel wat tegenwoordig op vele sites terug is te vinden. Normaliter als je dan op de foto klikt ga je over naar de uitgebreide pagina waar de foto in is verwerkt. Door een vergrootglas te plaatsen geeft men aan dat je de foto groter kan aanschouwen maar dat je niet naar de pagina zelf word doorgeleid. Daarvoor is de button Read more geïmplementeerd.

B.
Deze kleine plaatjes (thumbnails) staan voor de laatste berichten die gepost zijn van recent naar ouder. Als ik een nieuw bericht plaats komt het plaatje van dit bericht automatisch links in de 1e rij te staan en verdwijnt degene rechtsonder op de 2e rij. Mocht dit een bericht zijn met foto's waarvan ik denk dat het mijn beste werk is dan geef ik aan dat deze in mijn slider terecht komt. Post ik dan 8 nieuwe berichten dan verdwijnt dit bericht automatisch uit de thumbnails onder de slider maar blijft deze wel actief in dezelfde slider zodat mensen deze post niet over het hoofd zien.

C.
Blijft het belangrijkste menu van de website hoe men een website ook ontwikkeld. Dit menu is leidend ten alle tijden. Als iemand op een website komt op zoek naar iets zal men 98% van de tijd in dit menu gaan werken. Waarom? Dat is een automatisme dat zich van vroeger uit heeft ontwikkeld. Uiteraard vind men soms wel info op de frontpage maar de ruimte blijft daar altijd beperkt.

2.
Een website uitdagend maken betekend dat de bezoeker moeite moet gaan doen binnen je website om dingen te zoeken. Dit is juist niet de bedoeling. Mensen zijn lui en willen op een simpele manier terecht komen bij wat men zoekt. Vandaar ook de menu indeling bovenin. Zie de menuoptie "foto's". De bezoekers weten precies waar ze heengaan en wat ze te zien gaan krijgen.

Een klein voorbeeld van een website die wel de frontpage optimaal gebruikt. http://www.totalsecurityconcept.eu" onclick="window.open(this.href);return false; Ze leveren 4 hoofddiensten, alle 4 verwerkt in de slider op de frontpage en onder de slider.

3. Zet ik de knop om en kijk ik als een simpele gebruiker naar de site dan kom ik binnen en zie ik wat ik zoek, veel foto's (11 stuks waarvan 1 grote). Wil ik 1 van de 11 bekijken klik ik op readmore. Als men daar geen interesse in heeft dan gaat de bezoeker naar de menuoptie foto's want daarvoor is de persoon hier, kijken naar de foto's die de webmaster online heeft gezet. Dit zie ik ook terug in de statistieken van de site. Het overgrote deel klikt tijdens het bezoek op foto's om vervolgens naar het onderwerp te gaan wat degene interessant vind.

Uiteindelijk komt het er natuurlijk ook weer op neer dat smaken verschillen. Daarnaast is het ook de website 1x zien en je weet hoe de site werkt zoals bij vele websites het geval is. Deze site is mijns inziens simpel in gebruik en geoptimaliseerd voor het plaatsen van foto's, niets meer en niets minder.

PS: Wat zijn naast de negatieve punten de dingen die je wel bevallen? Of heb je na het zeeziek worden gelijk het rode kruisje aangeklikt? ;) :mryellow:

Afbeelding

george013

Bericht door george013 » vr okt 21 2011 11:24 am

Aangezien het een website is om enkel en alleen foto's te plaatsen heb ik juist geprobeerd het simpel te houden. Bij een bedrijfspagina heb je heel veel info dat men gelijk wil showen op de eerste pagina, dit is hier niet het geval.
Dat is juist mijn kritiek. Je houdt het niet simpel. Je propt er teveel in.
Een website uitdagend maken betekend dat de bezoeker moeite moet gaan doen binnen je website om dingen te zoeken. Dit is juist niet de bedoeling. Mensen zijn lui en willen op een simpele manier terecht komen bij wat men zoekt. Vandaar ook de menu indeling bovenin. Zie de menuoptie "foto's". De bezoekers weten precies waar ze heengaan en wat ze te zien gaan krijgen.
Uitdagend niet in de vorm van de puzzelaar die een moeilijke puzzle wil maar in de vorm van prikkelend, nieuwsgierig.
Zet ik de knop om en kijk ik als een simpele gebruiker naar de site dan kom ik binnen en zie ik wat ik zoek, veel foto's (11 stuks waarvan 1 grote). Wil ik 1 van de 11 bekijken klik ik op readmore. Als men daar geen interesse in heeft dan gaat de bezoeker naar de menuoptie foto's want daarvoor is de persoon hier, kijken naar de foto's die de webmaster online heeft gezet. Dit zie ik ook terug in de statistieken van de site. Het overgrote deel klikt tijdens het bezoek op foto's om vervolgens naar het onderwerp te gaan wat degene interessant vind.
Je stapt miet uit de rol van maker, je bent het nog steeds. Wat jij zoekt is een bevestiging van wat jezelf hebt gemaakt.

Smaken verschillen, het is mijn stijl niet. Hoop dat ik het ook beargumenteerd heb.

Servus.
George

foxalert
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door foxalert » vr okt 21 2011 12:14 pm

george013 schreef:
Dat is juist mijn kritiek. Je houdt het niet simpel. Je propt er teveel in.
Uitdagend niet in de vorm van de puzzelaar die een moeilijke puzzle wil maar in de vorm van prikkelend, nieuwsgierig.
Zet ik de knop om en kijk ik als een simpele gebruiker naar de site dan kom ik binnen en zie ik wat ik zoek, veel foto's (11 stuks waarvan 1 grote). Wil ik 1 van de 11 bekijken klik ik op readmore. Als men daar geen interesse in heeft dan gaat de bezoeker naar de menuoptie foto's want daarvoor is de persoon hier, kijken naar de foto's die de webmaster online heeft gezet. Dit zie ik ook terug in de statistieken van de site. Het overgrote deel klikt tijdens het bezoek op foto's om vervolgens naar het onderwerp te gaan wat degene interessant vind.
Je stapt miet uit de rol van maker, je bent het nog steeds. Wat jij zoekt is een bevestiging van wat jezelf hebt gemaakt.

Smaken verschillen, het is mijn stijl niet. Hoop dat ik het ook beargumenteerd heb.

Servus.
George
1. Wat prop ik er dan teveel in? Zijn het de 11 foto's op de frontpage of juist de 3 blokken daar weer onder? Die kan en mag het probleem niet zijn neem ik aan?

2. Wat zou prikkelend zijn voor jou? Voorbeeldsite mag ook.

3. Blanco naar iets kijken wat je zelf gemaakt hebt is inderdaad lastig zowel onmogelijk. Ga ik dus ook niet nogmaals proberen.

Viszlát.
Fox

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » vr okt 21 2011 3:07 pm

foxalert schreef: 3. Blanco naar iets kijken wat je zelf gemaakt hebt is inderdaad lastig zowel onmogelijk. Ga ik dus ook niet nogmaals proberen.
Ik vind je openingsscherm erg druk. Dat je dit zelf niet ziet, is mogelijk. Dit betwijfel ik wel. Als je het niet aanneemt van mensen die je om feed-back vraagt, wordt het wel lastig.
Ik heb, in een ander verband, je wel eens eerder geattendeerd op de uitspraak: minder is beter. Dit is mijns inziens wederom van toepassing.

Het gaat er niet om wat jij kwijt wilt maar wat de kijker nodig heeft.

foxalert
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door foxalert » vr okt 21 2011 4:31 pm

Wilci schreef:
foxalert schreef: 3. Blanco naar iets kijken wat je zelf gemaakt hebt is inderdaad lastig zowel onmogelijk. Ga ik dus ook niet nogmaals proberen.
Ik vind je openingsscherm erg druk. Dat je dit zelf niet ziet, is mogelijk. Dit betwijfel ik wel. Als je het niet aanneemt van mensen die je om feed-back vraagt, wordt het wel lastig.
Ik heb, in een ander verband, je wel eens eerder geattendeerd op de uitspraak: minder is beter. Dit is mijns inziens wederom van toepassing.

Het gaat er niet om wat jij kwijt wilt maar wat de kijker nodig heeft.
Je zegt ik neem geen dingen aan? Waaruit concludeer jij dit? Omdat ik mezelf ben en daardoor niet als iemand anders naar de site kan kijken? Waarom denk je dat ik feedback vraag?

Minder is beter maar soms heb je nu eenmaal wat tekst nodig om uit te leggen waarom bepaalde zaken zijn zoals ze zijn. Aan de reactie van G. te lezen is hij nog niet echt bekend met de termen die ik gebruik dus dan is een extra uitleg wel vereist lijkt me.

Openingsscherm is druk te vinden idd. Kan ik het niet anders dan mee eens zijn. Echter vind ik deze stijl wel toepasselijk voor een foto site. Smaken en verschillen zeg maar. Waarom je me vervolgens weer in twijfel trekt? Volkomen overbodige reactie uitlokkende opmerking.

Als laatste: Als mensen vragen om feedback dan vraagt men naar de negatieve maar ook de positieve dingen. Daarnaast is het ook fijn om ideeën aan te horen. Iets niet mooi vinden is een kwestie van smaak maar kan ik verder niet zoveel mee. Ideeën aangeven om de negatieve punten te verbeteren, daar kan ik wel wat mee.

Voor wat betreft het dik gedrukte. Jij bent jij en ik ben ik. Zullen we dat gewoon zo houden?

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » vr okt 21 2011 6:59 pm

We houden het zo. :wink: Net als je website :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”