Patrick schreef:Welke grote lens?

Patrick schreef:Welke grote lens?
die van mij zijn 67 en 52mm dan is 5mm meer grootAndré schreef:Groot ???? 72mm dat is toch een heel gangbare maat hoor.
Je vergeet er nog een, de oude pre digitale (toen iedereen nog een vaste hand had en niemand van VR had gehoord.) Dat exemplaar heb ik en ik ben er niet ontevreden over. Ik vind hem mooier en scherper dan bijvoorbeeld mijn 16-85. De VR opvolger schijnt idd een flink stuk minder te zijn.Hans Braakhuis schreef:De oude AF-S 24-120 f/3,5-5,6 G ED VR
was net als zijn voorganger, de AF 24-120 f/3,5-5,6 D IF matig.
De actuele AF-S 24-120 f/4,0 G IF ED VR
doet het al een stuk beter en krijgt in m'n onderzoek naar de kwaliteit van NIKKOR's een 8. Dat is een gemiddelde van 6 verschillende testen en inclusief een Photozone test met een D3 camera, dat drukt het resultaat.
Hier staat m'n gehele onderzoek: http://home.kpn.nl/braak117/objectieven%20testen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en klik daar op onderzoek ec.
De hierboven gemelde link van Photozone gaat ook over een wat ouder objectief. Niet de actuele f/4 versie, die beter is.
Maar waarom wil je het objectief verbeteren? Welk objectief gebruik je dan nu. Eigenlijk moet je met elke NIKKOR behoorlijke resultaten kunnen halen.
Vraagje aan André: hoe verhoudt zich de kwaliteit van de 24-120 op de D700 vs de D300s? Is het een geschikt obj voor DX?André schreef:En ik zeg dat het WEL een superobjectief is, en maar een heeeeeeeeeeeeeel klein beetje minder super dan de 24-70. Ja die is wel een stop lichtgevoeliger, dus dat zou natuurlijk een overweging kunnen zijn. (en natuurlijk het prijskaartje)
Maar ik zeg dit natuurlijk wel omdat ik echt stapelgek met dit objectief ben. Zou heel goed kunnen dat testen iets anders zeggen, maar ik vind "eigen ervaring" veel meer zeggen dan al die mooie testen.