Lichtmeting D7000
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Lichtmeting D7000
Ik was gisteren in het donker foto's aan het maken van het TATA steel complex in IJmuiden (ziet er geweldig uit in het donker), toen
mij opviel dat de lichtmeting van de camera een heel vreemd verschijnsel vertoonde. Camera stond op A-stand, met matrix meting. Verder iso 100, AF-S singlepoint.
Ruisonderdrukking langer sluitertijd stond aan, eenvoudige belichtingscorrectie en gewone belichtingscorrectie stonden uit. BKT stond uit, en verder weet ik ff niks mer dat van belang kan zijn.
Maar tijdens het fotograferen op statief begon de sluitertijd te flipperen van 2" naar LOW en dan weer naar 5" en weer naar LOW. Ik heb ook nog spotmeting geprobeerd maar dit gaf geen verbetering. In de stand M kon ik wel de belichting goed krijgen, maar dan knipperde de lichtmeterbalk in de zoeker continue. Nu bij normaal daglicht is het verschijnsel weer weg.
Mijn vraag is; zou dit kunnen komen door de vele kunstlichtbronnen op een industrieterrein (oranje licht), of heeft het een andere oorzaak? Ik vond het zo raar omdat de camera op een statief stond en gericht was op een vast punt met een vaste hoeveelheid licht.
Oh ja. Ik kon overigens wel gewoon afdrukken en kwam dan uit op licht wisselende sluitertijden van 2"tot 8".
mij opviel dat de lichtmeting van de camera een heel vreemd verschijnsel vertoonde. Camera stond op A-stand, met matrix meting. Verder iso 100, AF-S singlepoint.
Ruisonderdrukking langer sluitertijd stond aan, eenvoudige belichtingscorrectie en gewone belichtingscorrectie stonden uit. BKT stond uit, en verder weet ik ff niks mer dat van belang kan zijn.
Maar tijdens het fotograferen op statief begon de sluitertijd te flipperen van 2" naar LOW en dan weer naar 5" en weer naar LOW. Ik heb ook nog spotmeting geprobeerd maar dit gaf geen verbetering. In de stand M kon ik wel de belichting goed krijgen, maar dan knipperde de lichtmeterbalk in de zoeker continue. Nu bij normaal daglicht is het verschijnsel weer weg.
Mijn vraag is; zou dit kunnen komen door de vele kunstlichtbronnen op een industrieterrein (oranje licht), of heeft het een andere oorzaak? Ik vond het zo raar omdat de camera op een statief stond en gericht was op een vast punt met een vaste hoeveelheid licht.
Oh ja. Ik kon overigens wel gewoon afdrukken en kwam dan uit op licht wisselende sluitertijden van 2"tot 8".
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Re: Lichtmeting D7000
Verbaast me niets. Een paar lampjes als verlichting. Als er ook maar iets verandert zit je al snel op een net iets andere belichting.
Ik zou trouwens zelf altijd voor de M stand kiezen hier. In maximaal 2 of 3 foto's heb je de belichting wel goed staan.
Ik zou trouwens zelf altijd voor de M stand kiezen hier. In maximaal 2 of 3 foto's heb je de belichting wel goed staan.
-
- Forumlid
@Patrick
Over de M stand heb je helemaal gelijk.
Die paar lampjes zijn er in werkelijkheid ergens tussen de 10.000 en 100.000.
Ik heb nog geprobeerd ze te tellen maar ik raakte elke keer de tel kwijt :mrgreen:
:mrgreen:
Over de M stand heb je helemaal gelijk.
Die paar lampjes zijn er in werkelijkheid ergens tussen de 10.000 en 100.000.
Ik heb nog geprobeerd ze te tellen maar ik raakte elke keer de tel kwijt :mrgreen:

Groet Giso
Groet Giso
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste G,
De verschijnselen die je zag verbazen me niets:
Van die vele lampjes hoeft er maar 1 te knipperen (net als een TL balk of televisie) of de lichtmeter heeft dat in de gaten.
De enige oplossing is een ouderwetst trage lichtmeter, maar die heeft het nadeel dat je soms enige minuten moet wachten voordat die een correcte meting aangeeft.
Probeer maar eens wat jouw kamera doet als je (liefst spotmeting) op een televisie richt.
Groeten, Gijs
De verschijnselen die je zag verbazen me niets:
Van die vele lampjes hoeft er maar 1 te knipperen (net als een TL balk of televisie) of de lichtmeter heeft dat in de gaten.
De enige oplossing is een ouderwetst trage lichtmeter, maar die heeft het nadeel dat je soms enige minuten moet wachten voordat die een correcte meting aangeeft.
Probeer maar eens wat jouw kamera doet als je (liefst spotmeting) op een televisie richt.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
Hier nog een paar voorbeeldfoto's
1

2

3

Zoals je ziet een hoop lichtbronnetjes.
1
2
3
Zoals je ziet een hoop lichtbronnetjes.

Laatst gewijzigd door Giso op vr nov 04 2011 11:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Giso
Groet Giso
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
En dan verbaast het jou dat je bij dit soort omstandigheden wel eens een sluitertijd ziet verschuiven. Dit verandert toch constant! 

-
- Forumlid
Op zich verbaast het mij niet echt, daarom gaf ik zelf al de vermoedelijke oorzaak.
Ik heb alleen deze foto's ook al eens gemaakt met mijn oude D90 en toen is mij dit verschijnsel niet opgevallen.
Ik heb alleen deze foto's ook al eens gemaakt met mijn oude D90 en toen is mij dit verschijnsel niet opgevallen.
Groet Giso
Groet Giso
-
- Forumlid
Dank je. 

Groet Giso
Groet Giso
Maar ik zou met matrix meting ook verwachten dat de camera toch gemiddeld steeds op ongeveer dezelfde sluitertijd zou moeten uitkomen? Wat dat betreft snap ik de vraag van TS wel.Patrick schreef:En dan verbaast het jou dat je bij dit soort omstandigheden wel eens een sluitertijd ziet verschuiven. Dit verandert toch constant!
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
(D40 + 18-55)
Matrix is niet simpel het gemiddelde. Het beeld is in velden verdeeld waarbij de camera verschillende accenten kan leggen op deze velden. Bij een gelijk beeld zou een verandering van de camerapositie ook een andere belichting tot gevolg kunnen hebben.
Verder is in het donker, weinig licht, een klein beetje erbij relatief veel. Bij helder weer, veel licht, is een klein beetje erbij relatief niets.
George
Verder is in het donker, weinig licht, een klein beetje erbij relatief veel. Bij helder weer, veel licht, is een klein beetje erbij relatief niets.
George
-
- Forumlid
Gisteravond had ik tijdens een workshop reclame footografie weer een raar gevalletje met de lichtmeting.
Tijdens het fotograferen in een lichttentje met aan beide zijden verlichting gaf de lichtmeter in Liveview aan "LO".
Echter toen ik, eigenwijs als ik ben, toch probeerde af te drukken werkte dit ook nog en kwam ik uiteindelijk op een sluitertijd van 2sec.
De foto was ook nog eens overbelicht. Ik heb dit euvel nu al enige tijd en wel eigenlijk alleen bij slechtere lichtomstandigheden.
In die gevallen maakt het ook niet uit hoe ik de lichtmeter instel.
Zou een lichtmeter verkeerd kunnen zijn afgesteld, of is dat iets wat het gewoon doet of het niet doet?
Ik vindt het toch wel lastig want ondanks dat ik vaak in de M stand werk met avondfotografie gebruik ik de ingebouwde lichtmeter wel als indicatie.
Tijdens het fotograferen in een lichttentje met aan beide zijden verlichting gaf de lichtmeter in Liveview aan "LO".
Echter toen ik, eigenwijs als ik ben, toch probeerde af te drukken werkte dit ook nog en kwam ik uiteindelijk op een sluitertijd van 2sec.
De foto was ook nog eens overbelicht. Ik heb dit euvel nu al enige tijd en wel eigenlijk alleen bij slechtere lichtomstandigheden.
In die gevallen maakt het ook niet uit hoe ik de lichtmeter instel.
Zou een lichtmeter verkeerd kunnen zijn afgesteld, of is dat iets wat het gewoon doet of het niet doet?
Ik vindt het toch wel lastig want ondanks dat ik vaak in de M stand werk met avondfotografie gebruik ik de ingebouwde lichtmeter wel als indicatie.
Groet Giso
Groet Giso
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Tja, er zijn grenzen in wat de lichtmeter kan. Dat de camera dan evengoed met een redelijke foto komt is natuurlijk wel mooi. Volgens mij doet de camera dat door tijdens het maken van de foto te kijken "wat er al binnen is". Blijkbaar lukt het niet real-time onder bepaalde omstandigheden een goede meting te doen.
Dit hb ik trouwens ook op mijn D300s, dus lijkt me niets specifieks voor de D7000. En ik gok ook niet specifiek voor Nikon zelf.
Dit hb ik trouwens ook op mijn D300s, dus lijkt me niets specifieks voor de D7000. En ik gok ook niet specifiek voor Nikon zelf.