Ruis tijdens nachtopnames

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Ruis tijdens nachtopnames

Berichtdoor Johnnie_D5100 » do nov 10 2011 7:00 am

Het viel mij op dat zodra het wat donkerder wordt, en je bent aan het filmen (HD met D5100), dat er enorm veel ruis in zit :| , is er toevallig iemand die hier ervaring mee heeft en weet wat de beste manier is om dit te voorkomen, of om dit te nabewerken?

Met vriendelijke groet!
Johnnie_D5100



Onderwerp:

Re: Ruis tijdens nachtopnames

Berichtdoor Roelof » do nov 10 2011 8:59 am

Als het donkerder wordt dan ga je hogere ISO's gebruiken en dan krijg je nu eenmaal meer ruis.
Het enige wat je daar aan kunt doen, is het open gooien van je diafragma. De lens in je onderschrift is niet zo lichtsterk, dus je zou kunnen overwegen om een lichtsterke prime te kopen, een 35 of 50 mm f/1.8 bijvoorbeeld en dan hoop ik dat je nu niet maximaal inzoomt tijdens het filmen. Als je dat wel doet, dan zou je klunnen overwegen om dichterbij te gaan staan, want maximaal ingezoomd geeft je objectief een kleiner maximaal diafragma dan uitgezoomd.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruis tijdens nachtopnames

Berichtdoor Johnnie_D5100 » do nov 10 2011 5:02 pm

Ok, op die manier :) , dan zou het handig kunnen zijn een lens aan te schaffen die wat meer geschikt voor dit type filmwerk! Thanks voor de info, hier kan ik zeker wel mee uit de voeten! :wink:

Met vriendelijke groet!
Johnnie_D5100




Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten