D7000 schakelt niet uit !!

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7000 schakelt niet uit !!

Berichtdoor jettiny » ma nov 14 2011 11:47 pm

Stemmingmakerij ??
Nee hoor, maar ik plaats dit topic voor de mensen die ooit zoeken naar een probleem met dit type camera via de zoekfunctie.
Een service naar de D7000 shooters dus. :wink2:

Wat gebeurde er.
Afgelopen zaterdag stond ik op het punt af te reizen naar een evenement.
Keek thuis op de bank nog even de instellingen na waar ik mee wilde beginnen, en of ik nog wat instellingen moest veranderen.
Ik wilde de camera uitzetten, en tot mijn grote verbazing lukte dat niet.
Even wat op en neer geschakeld, aan uit enz, maar hij bleef aan staan.
Oh nee dacht ik, dit gaat fout, en, je zult dit maar hebben op een bruiloft, dan ben je toch echt blij dat je een back-up camera bij je hebt.
Maar goed, de batterij eruit, en erin, dat hielp.
Nog een paar keer geschakeld, en het probleem leek over te zijn.
Niets was minder waar.
Later op de avond heb ik nog een viertal keer hetzelfde probleem gehad, steed maar weer de batterij eruit gehaald.
De laatste keer echter, gaf het display aan dat er mogelijk een SD-card beschadigd zou kunnen zijn.
Shit dacht ik alle foto's kwijt.
Nou was ik maar als vrijwilliger, maar je wil dat toch niet op je naam hebben dat geschutter.
De beide kaarten verwijderd, en de kaart met het grootste geheugen in kaartsleuf 1 geplaatst.
Alle foto's stonden er nog op, en ik kon doorgaan met waar ik gebleven was.
De rest van de avond geen last meer gehad, behalve dan van zatte lui die op de foto wilden, :lol:
Vanmiddag naar de fotozaak gegaan waar ik hem gekocht heb, (voordeel als je niet via een webshop koopt), en het probleem uitgelegd.
Oei, was het antwoord, ik heb geen D7000 meer in huis ivm de overstromingen in Thailand om de schakelknop on/off uit te testen, maar hij moet dus gerepareerd worden, en dat wordt een hele grote reparatie.
De camera moet volledig uit elkaar om bij die knop te komen.
De man belde met Nikon Beverwijk om te kijken of het betreffende onderdeel op voorraad was, en dat was zo.
Gelukkig maar zei hij, want anders ben je de camera echt heel lang kwijt.
Nu wordt de reparatie geschat op drie weken.
Meteen maak ik gebruik om het Nikkor objectief 18-200 mm te laten testen op back/frontfocus probleem, want ik twijfel een beetje met dit objectief.
Vooralsnog geef ik mezelf de schuld van enkele mislukte foto's, maar als ie dan toch weggaat dan maar ff de vakmensen er naar laten kijken.

Nog even naar de on/off-knop terug.
Vanaf het begin realiseer ik me dat de on/off-knop wat zwaarder schakelde dan mijn D80.
Ik zag daar geen gevaar in, maar het voelde anders, net of ie niet lekker direct schakelde.


Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 schakelt niet uit !!

Berichtdoor Léon Obers » di nov 15 2011 12:24 am

jettiny schreef:De laatste keer echter, gaf het display aan dat er mogelijk een SD-card beschadigd zou kunnen zijn.

Daar zit mogelijk het probleem en niet in de aan/uit knop wat jij denkt.
Een camera blijft altijd aanstaan totdat alle opnamen in de buffer van de camera zijn weggeschreven, ondanks dat je een camera "uitschakelt" met de aan/uit knop. Bij een kaartfout lukt het wegschrijven niet, maar de camera blijft toch proberen bestanden weg te schrijven. Dan blijft de camera als het ware "hangen" in de "aanstaan mode". Je kunt het controleren aan het lampje van het wegschrijven, dat blijft bij dit fenomeen namelijk dan ook continue branden. Wordt alleen onderbroken bij uitnemen van de accu. Bij het er weer terugplaatsen van de accu zou de camera opnieuw "aanstaan" als het werkelijk aan de aan/uitknop zou liggen, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn als ik je verhaal lees.
Het verder wel goed blijven werken van de camera en aan/uit knop bij verwijderen van een van die kaartjes is ook een aanwijzing dat een van die kaartjes in dit geval het probleem veroorzaakt, en niet de aan/uit knop van de camera.

Als je de opnamen van de kaartjes op je PC hebt veilig gesteld, formatteer de kaartjes dan eens eerst in een cardreader op de PC, daarna nog eens op de camera. Dikke kans dat je probleem daarmee verholpen is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D7000 schakelt niet uit !!

Berichtdoor jettiny » di nov 15 2011 7:23 am

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Leon.
Fijn dat je meedenkt.
Echter, de eerste keer dat ik het meemaakte dat de on/off-knop bleef "hangen" , was er GEEN opname gemaakt, en bij alle andere keren heb ik niet geconstateerd dat er nog opnames aan het wegschrijven waren.
Geen lampje op de body was aan, behalve van het kleine display.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 schakelt niet uit !!

Berichtdoor Daniël » di nov 15 2011 7:38 am

Goed punt om zo even te melden.

Goed op blijven letten dus met schakelaars. Ik had het zondag op de Fotografica beurs met een lens. Liep te zwaar dus maar laten liggen.
Daniël



Onderwerp:

Re: D7000 schakelt niet uit !!

Berichtdoor Léon Obers » di nov 15 2011 8:34 am

jettiny schreef:Echter, de eerste keer dat ik het meemaakte dat de on/off-knop bleef "hangen" , was er GEEN opname gemaakt,

De eerste keer met een "vers" geheugenkaartje wordt er mogelijk al iets op de kaart geschreven. Tenminste ik zie na leegmaken van een kaartje op de PC altijd een "Nikon" directorystructuur op een kaartje verschijnen. Heb je al simpel geprobeerd met vers geformatteerde kaartjes, wat dat oplevert?
Of heb je al geprobeerd de fout te kunnen reproduceren?
Ik vraag het maar, want die typische "aan blijf staan" situatie zoals ik die beschreef heb ik namelijk gehad met een corrupt geheugenkaartje. Fouten liggen dikwijls in iets anders verscholen dan gedacht. Niet geschoten is altijd mis. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Het probleem was voor die avond toch verholpen nadat je één kaartje in de camera gebruikte inplaats van twee?

Quote:
"De beide kaarten verwijderd, en de kaart met het grootste geheugen in kaartsleuf 1 geplaatst.
Alle foto's stonden er nog op, en ik kon doorgaan met waar ik gebleven was.
De rest van de avond geen last meer gehad,"


Ervoor schreef je:
"De laatste keer echter, gaf het display aan dat er mogelijk een SD-card beschadigd zou kunnen zijn."

Een foutmelding over een beschadigd geheugenkaartje komt er niet voor niets. Ik zou eerst daar de fout in gaan zoeken.

Een fout met kapotte aan/uit knop moet je denk ik gewoon kunnen reproduceren met testopnamen.
Zet kaartjes in precies dezelfde volgorde en instellingen in de camera, en kijk wat er gebeurt met telkens camera aan/uit zetten en wat opnamen maken.
Het is nogal een rigoureuze stap om een camera op te sturen voor een andere knop en het misschien toch aan iets anders kan liggen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D7000 schakelt niet uit !!

Berichtdoor JvdKooij » di nov 15 2011 9:39 am

Wat voor merk en type kaartjes gebruik je?
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 schakelt niet uit !!

Berichtdoor RedHenk » di nov 15 2011 10:40 am

[Een foutmelding over een beschadigd geheugenkaartje komt er niet voor niets. Ik zou eerst daar de fout in gaan zoeken.
*]
Ik geloof zelf ook niet echt in een defecte schakelaar , maar bovenstaande melding kan ook komen door het verwijderen van accu terwijl er data weggeschreven word. Geforceerd uitzetten is voor geen enkel apparaat goed.
Zou inderdaad eens een nieuw kaartje proberen , formateren en testen. een te grote kaart en / of dubieus kan ( let op , kan ) ook wel eens voor wegschrijf problemen zorgen.
Gebruikersavatar
RedHenk

Forumlid
Berichten: 150


Locatie: Bergambacht

Onderwerp:

Re: D7000 schakelt niet uit !!

Berichtdoor jettiny » di nov 15 2011 12:24 pm

Hartelijk dank iedereen voor jullie reacties.
Ik heb een nieuw Sandisk kaartje 16 GB Ultra met een wegschrijfsnelheid van 30 MB/sec. gekocht op zaterdagmiddag.
In de D7000 geformateerd, en meteen zaterdagavond ingezet bij een evenement.
Een 8 GB kaartje met dezelfde gegevens ook geformateerd omdat die op de D80 gebruikt was.
Dat is nog wat meer info.
Ik heb dankzij jullie adviezen en info het besluit genomen de D7000 terug te halen bij de fotovakhandel.
Nog net voordat ie weggaat (einde dag), naar Beverwijk.
Mijn stappenplan is nu als volgt.
1.De camera aangemeld laten staan bij de fotovakhandel indien de klacht blijft bestaan.
2. de klacht reproduceren zoals door Leon aangegeven.
3. bij aanblijvende storing, de kaart formateren als aangegeven, via een cardreader.
4. opnieuw testen.
5. blijft de storing bestaan, versturen naar Beverwijk, want dan is ie toch echt naar de knoppen. :lol:

Een vraag.
Kan het doorelkaar gebruiken van SD-kaarten op de D7000 en de D80 storingen opleveren ondanks dat er op de camera geformateerd wordt?
Dus ik plaats een kaart gebruikt op de D80, op mijn D7000, formateer hem, en ga aan het werk?

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 schakelt niet uit !!

Berichtdoor Léon Obers » di nov 15 2011 12:41 pm

jettiny schreef:Kan het doorelkaar gebruiken van SD-kaarten op de D7000 en de D80 storingen opleveren ondanks dat er op de camera geformateerd wordt?
Dus ik plaats een kaart gebruikt op de D80, op mijn D7000, formateer hem, en ga aan het werk?

Dat lijkt me een prima werkwijze. Ik formatteer in dat soort omstandigheden voor alle zekerheid altijd op zowel PC (via cardreader) en erna nogmaals op de camera.
Er kunnen altijd op een of andere manier foutjes ontstaan die niet zijn thuis te brengen.
Het meest rigoureuze wat ik heb meegemaakt was een defecte cardreader op de PC. Aanvankelijk kreeg ik gekke bestanden met vreemde karakters en extensies op de PC te zien. Daarna zelfs een crash van de PC met een blauw scherm.
Kaartje was daarna helemaal niet meer op de camera te gebruiken. Camera liep "vast". Formatteren op de camera lukte ook niet.
Na aansluiting van een nieuwe cardreader, volledig formatteren van het kaartje op de PC (je hebt keus uit "snelle" formattering en "normale ?" formattering), kon ik de kaart erna weer in de camera gebruiken en ook opnieuw in de camera formatteren.
Daarna geen problemen meer.

Zie ook een eerdere reactie m.b.t. betrouwbaarheid hoe die het beste te waarborgen: viewtopic.php?p=438784#p438784
Tip bij gebruik van nieuwe kaartjes, lees het stukje over de zogenaamde "stress test".

Overigens lijken de kaartjes niet van een bijzondere grootte of van een onbetrouwbaar merk te zijn.
Erg grote capaciteiten en goedkope "witmerk" kaartjes (stresstest) kunnen wel eens problemen opleveren.
Zie problemen met Sandisk 32 Gb kaartjes met Nikon en Leica camera's: http://www.diglloyd.com/blog/2011/20110 ... lures.html
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D7000 schakelt niet uit !!

Berichtdoor jettiny » di nov 15 2011 1:43 pm

De D7000 is weer terug op het nest. :lol:
Net even in de middagpauze opgehaald, en met de ervaren verkoper het dilemma van opsturen of eerst testen van de kaartjes besproken.
Hij vond het hier besproken probleem van een conflict van de kaartjes aannemelijk.
Op naar het stappenplan dus.

Leon, extra dank voor je info hier, je hebt me mogelijk ( nog niet te vroeg juichen), een zware operatie van de D7000 bespaard. :D

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 schakelt niet uit !!

Berichtdoor jettiny » di nov 15 2011 11:14 pm

Vanavond de situatie nagebootst van afgelopen zaterdag om een error te reproduceren.
En jawel hoor, na enkele keren de camera uit en aan te hebben gezet, bleef ie uiteindelijk hangen.
Het camera-display bleef in de on-stand.
Daarna kreeg ik de melding dat de kaart mogelijk beschadigd was, en dat er een nieuwe geplaatst moest worden.
Omdat ik de storing aan het opschrijven was, en daar ging wat tijd overheen, zag ik dat de camera uiteindelijk toch zelf uitschakelde.
Na een paar storingen veroorzaakt te hebben bleek dat de camera na een minuut uit zichzelf uitschakelde.
Bij het weer aanzetten kon ik weer gewoon foto's maken, maar niet lang want na een viertal foto's ongeveer zag ik dat de kaartsleuf 1 indicator was verwijderd van het display, (maar soms knipperde de indicator), en dat kaartsleuf 2 actief was geworden.
Dat verklaard waarom ik zaterdag confuus was over het reserve aantal foto's wat ik nog kon maken, dat aantal wisselde steeds.
De 16 GB kaart in kaartsleuf 1 sprong steeds in error en de 8 GB kaart in sleuf 2 nam het dan over.
Dat is wat ik zag aan de hand van de tijdstippen van de gemaakte foto's.
Het nieuw gekochte 16 GB kaartje is dus de oorzaak van de ellende, althans daar ga ik nu van uit.
In tegenstelling tot wat ik vermelde in mijn eerste betoog over de storing, ben ik met het 8 GB kaartje doorgegaan en niet met de grootste kaart.
En daarom heb ik de rest van de avond geen last meer gehad.
Nuttig dus zo'n evenementje fotograferen :lol:
Morgen ga ik als final touch nog de testen voortzetten met een 2 GB kaartje en de 8 GB kaart.
Vanavond al geprobeerd en geen storingen gehad.
De 16 GB kaart gaat in ieder geval terug naar de winkel, ik wil er niet langer mee tobben.
De nieuwe kaart krijgt een voorbehandeling en stress-behandeling zoals Leon in zijn eerder aangegeven link aangaf. :lol:
Hopelijk heb ik dan een storingsvrije D7000. :D

De les voor nu is ; koop een SD kaartje niet pal voor een shoot, maar ruimschoots van tevoren.
Geef de kaart een voorbehandeling zoals Leon beschrijft.
Test de kaart volgens de stress-behandeling van Leon.
En denk bij onverklaarbare storingen niet meteen aan defecten van je camera.

Vrgr
Tiny

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 schakelt niet uit !!

Berichtdoor Léon Obers » wo nov 16 2011 12:32 am

jettiny schreef:Het nieuw gekochte 16 GB kaartje is dus de oorzaak van de ellende, althans daar ga ik nu van uit.

Mooi natuurlijk dat je de camera niet onnodig hebt opgestuurd, maar heb je dat 16 Gb ook nog geformatteerd in een cardreader op de PC, en daarna alsnog erachteraan formatteren in de camera, en wat testen gemaakt, of de storing eventueel is verholpen?
Pas dan weet je zeker of het kaartje ook werkelijk kapot is.

Aanvulling voor een stresstest van nieuwe kaartjes. Controleer de opnamen erna wel op de PC of je ze daadwerkelijk kunt openen. Corrupte bestanden geven foutmeldingen. Als het teveel tijd kost om ze stuk voor stuk na te lopen bij veel opnamen, kun je ook over alle bestanden een bewerking laten uitvoeren in batch. Bij een corrupt bestand lukt dat niet, en stopt wellicht de batchverwerking met een foutmelding. (Controleer het aantal bestanden voor en na een batchverwerking).

Bij testen kaartjes ook omwisselen van de ene sleuf in de andere en visa versa.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D7000 schakelt niet uit !!

Berichtdoor jettiny » wo nov 16 2011 7:30 am

Bedankt voor de aanvullende info Leon.
En nee, ik heb het kaartje nog niet via een cardreader geformatteerd.
Vanavond ga ik dat doen, en ook de dingen die je nu beschrijft.
Ik ben benieuwd.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 schakelt niet uit !!

Berichtdoor jettiny » wo nov 16 2011 10:22 pm

Vanavond het storende 16GB kaartje geprobeerd te formatteren.
Noch via de cardreader, hij "ziet" hem niet eens evenals het 8 GB kaartje, en ook niet direct in de computer.
Er wordt aangegeven dat er diverse besturingsprogramma's actief zijn, en daarom kan het kaartje niet geformatteerd worden.
Dan nog maar een keer op de camera geprobeerd, maar toch bleef de kaart regelmatig een error geven.
De kaartjes omgewisseld, 8 GB in sleuf 1 en 16 GB (storingskaartje) in sleuf 2 geplaatst.
Geen storingen ontdekt met de on/off-knop.
Maar eigenlijk lijkt me dat logisch, omdat het storingskaartje niet direct actief is.
Dat wordt ie pas als het 8 GB kaartje vol is.
Nu dan toch maar terug naar de winkel, en het kaartje omruilen.
En het nieuwe kaartje voor de plaatsing in de camera formatteren op de PC.
Dan beginnen we maar gewoon weer vooraan met de testen.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 schakelt niet uit !!

Berichtdoor Léon Obers » wo nov 16 2011 10:37 pm

jettiny schreef:Vanavond het storende 16GB kaartje geprobeerd te formatteren.
Noch via de cardreader, hij "ziet" hem niet eens evenals het 8 GB kaartje, en ook niet direct in de computer.
Er wordt aangegeven dat er diverse besturingsprogramma's actief zijn, en daarom kan het kaartje niet geformatteerd worden.

Vreemd, en vreemd dat ook je 8 Gb kaartje niet wordt gezien?
Dat 8 Gb kaartje was toch het kaartje wat wel goed was?
Het wordt steeds complexer.
Is je cardreader dan niet goed en misschien het probleem van alle ellende?

Formatteren gaat bij deze opslagcapaciteit overigens alleen in FAT32 mode, niet in FAT16 mode. Daar houdt je toch wel rekening mee?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten