D7000 op transport naar NSP

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor flitslicht » vr nov 25 2011 3:42 pm

'Contrast-AF' is hoe je scherpstelt via live view. Dit is nauwkeuriger, want gebaseerd op direct contrast, en langzamer dan 'Phase detection AF' dat feitelijk een gokspelletje is en waar de klachten over zijn.

Op mijn camera's (D300 en D700) heb je een 'tripod-' en 'hand-held' mode voor live view, weet niet hoe dat met jouw camera is.

In het ideale geval staat het velletje tekst loodrecht op de as van de camera, die zelf schuin naar beneden gericht staat om het deel van de grond te zien dat dienst doet als medium om de scherpte op te beoordelen. Het is ook zaak de basis van het karton aan de voorkant loodrecht op de as van de camera te zetten. Stoeptegels zijn hier ideaal omdat je dan een raster hebt om eea echt recht te maken en ze hebben voldoende structuur om de scherpte te beoordelen.
flitslicht



Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor henkk » vr nov 25 2011 3:47 pm

Je zou als refernetie alternatief handmatig kunnen scherpstellen met live view. Je kunt het scherm uitvergroten en dan héél goed zien of de lens is scherpgesteld of niet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor jp73 » vr nov 25 2011 3:53 pm

Ik heb mijn D7000 net terug van Nikon. het backfocusprobleem is opgelost. Ik heb net de focuskaart nog een keer geprint en met de camera op statief weer 2 foto's gemaakt in AF-S met 2 verschillende lenzen de 50 mm 1.8 D en de 35 mm 1.8 G. Hij focust nu goed.

Voor de mensen die denken last te hebben van back / front focus, hier heb ik de kaart gevonden en hier staat wat info hoe dit te doen.

http://focustestchart.com/chart.html

Succes.
jp73

Clublid
Berichten: 41


Locatie: Ulft
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor jan » vr nov 25 2011 4:06 pm

@flitslicht
Op mijn camera's (D300 en D700) heb je een 'tripod-' en 'hand-held' mode voor live view, weet niet hoe dat met jouw camera is.
In menu persoonlijke instellingen (a8) AF voor livebeeld/film kan ik als volgt kiezen
-Autofocusstand: selecteer de scherpstelstand die wordt gebruikt voor autfocus in livebeeld en filmopname. Kies uit Enkelvoudige servo-AF en Fulltime servo-AF
-AF-veldstand: Kies hoe het scherpstelpunt voor autofocus wordt geselecteerd tijdens livebeeld en filmopname. Kies uit: gezichtsprioriteit-AF, Breedveld-AF, Normaal veld-AF, AF met meevolgende scherpst.

De instellingen die jij aangeeft heb ik niet.Of in ieder geval ik lees er niets over in de handleiding of ik kan het niet vinden.

In het ideale geval staat het velletje tekst loodrecht op de as van de camera, die zelf schuin naar beneden gericht staat om het deel van de grond te zien dat dienst doet als medium om de scherpte op te beoordelen. Het is ook zaak de basis van het karton aan de voorkant loodrecht op de as van de camera te zetten. Stoeptegels zijn hier ideaal omdat je dan een raster hebt om eea echt recht te maken en ze hebben voldoende structuur om de scherpte te beoordelen
Ik heb nu de tekst op de kaart onder 45º op de kaart. Wanneer ik de camera nu ook onder 45º op het statief zet dan heb ik hetzelfde uitgangspunt. Toch? Moet alleen statief hoogte aanpassen i.v.m. de afstand t.o.v. de kaart
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor flitslicht » vr nov 25 2011 4:09 pm

jp73 schreef:Ik heb mijn D7000 net terug van Nikon. het backfocusprobleem is opgelost. Ik heb net de focuskaart nog een keer geprint en met de camera op statief weer 2 foto's gemaakt in AF-S met 2 verschillende lenzen de 50 mm 1.8 D en de 35 mm 1.8 G. Hij focust nu goed.

Voor de mensen die denken last te hebben van back / front focus, hier heb ik de kaart gevonden en hier staat wat info hoe dit te doen.

http://focustestchart.com/chart.html

Succes.


Een nadeel van die kaart is dat hij een lijn gebruikt om scherp te stellen, wat niet altijd goed uitpakt. Een groter probleem is dat je gedwongen bent de test op een hele kleine afstand uit te voeren. Veel lenzen hebben een iets andere afwijking dichtbij dan veraf, terwijl zoomlenzen ook nog eens verschillende afwijkingen kunnen hebben op verschillende brandpunten.

Het is daarom beter om te testen op de afstand waarop je de lens daadwerkelijk gebruikt dan op de minimale focus afstand. Ook is het gebruik van onregelmatige vormen zoals letters en cijfers beter dan een rechte lijn.
flitslicht



Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor flitslicht » vr nov 25 2011 4:13 pm

@jan: Kies dan Enkelvoudige servo-AF en Normaal veld-AF.

jan schreef:Ik heb nu de tekst op de kaart onder 45º op de kaart. Wanneer ik de camera nu ook onder 45º op het statief zet dan heb ik hetzelfde uitgangspunt. Toch? Moet alleen statief hoogte aanpassen i.v.m. de afstand t.o.v. de kaart


Klopt. Je kan ook de kaart en camera op bijvoorbeeld 30 graden zetten, dat maakt op deze afstand niet zo heel veel uit al wordt het beoordelen van de scherpte iets moeilijker.
flitslicht



Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor henkk » vr nov 25 2011 5:03 pm

jettiny schreef: Ik vroeg me vanmorgen af, hoe klein of groot is een focuspunt nu eigenlijk ten opzichte van het scherpstelveld, en zou het dan kunnen zijn dat dat punt helemaal niet centraal in het scherpstelveld ligt, maar er buiten.
En hebben D300s en D3s gebruikers daar ook ooit last van gehad, en wat hebben ze gedaan.
Dat soort vragen komen op me af.
Moet mijn camera nu dan toch naar NSP? :(

Vrgr
Tiny

Ik heb een D700, een kruising van de D300 en de D3. Problemen als met de D7000 vermeld heb ik nog niet gemerkt en ook niet zo'n lawine aan draadjes en berichten ooit gezien als over de D7000 scherpte. Niet over de D700, de D300, de D3 maar ook niet over de D5100 die een vergelijkbare sensor heeft als de D7000.
Ik heb net een heel stel foto's in ViewNX nagelopen met de scherpstelpuntaanduiding aan. Wat me opvalt is dat op 100% kijken, veel details binnen het scherpstelveld toch tamelijk wazig lijken. Maar ik geloof niet dat dat komt door fout scherpstellen maar om twee dingen nl. dat de lenzen toch hun beperkingen hebben en dat digitale opnamen eigenlijk altijd verscherping behoeven. Want anders zou ik wel iets anders scherper moeten zien buiten het scherpstelveld. Bij een D7000 met nog meer pixels zal dit effect nog sterker zijn (alhoewel ik meen gezien te hebben dat de aanduidingen van de scherpstelpunten ook kleiner zijn dan van een D700; als dat waar is zou het meetveld wel eens groter kunnen zijn dan het aangeduide puntje en dat zou ook veel van de verhalen kunnen verklaren). Misschien verwachten we te veel van de camera/lens. Wat de AF-unit moet doen is kiezen wanneer de wazigheid minimaal is; dat heet dan scherp maar is het natuurlijk niet, dat is een onmogelijke opgave.

Neemt niet weg dat hier al een paar keer is gemeld door mensen dat ze bij herhaling van dezelfde foto, verschillende scherpstellingen krijgen. Nu is elke scherpstelling een individueel proces dat nooit volledig tot hetzelfde resultaat zal leiden maar het klopt niet als de camera duidelijke verschillende resultaten oplevert. Er moet een zekere herhalingsnauwkeurigheid zijn die in de scherptemarge wegvalt. De testmethode die Flitslicht voorstelt, lijkt dat te tackelen of juist zichtbaar te maken.

Misschien moet je die tests uitvoeren en afh. daarvan besluiten of de camera naar NSP moet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor flitslicht » vr nov 25 2011 5:57 pm

henkk schreef:Nu is elke scherpstelling een individueel proces dat nooit volledig tot hetzelfde resultaat zal leiden maar het klopt niet als de camera duidelijke verschillende resultaten oplevert. Er moet een zekere herhalingsnauwkeurigheid zijn die in de scherptemarge wegvalt. De testmethode die Flitslicht voorstelt, lijkt dat te tackelen of juist zichtbaar te maken.


Als je je camera op AF-S zet (statief!) en een paar keer achter elkaar de ontspanknop indrukt zie je de focusaanduiding op de lens steeds een iets andere positie innemen, maw de scherpstelling is steeds iets anders en dus niet absoluut. Bij mijn D300 is dat iets sterker dan bij mijn D700. Mijn vermoeden is dat de nieuwe focusmodule van de D7000 daar nog wat meer last van heeft dan de D300. Dit gecombineerd met een hogere resolutie, meer gevallen van serieuze front- en backfocus en in algemene zin minder ervaren gebruikers (als in 'mijn €1000 camera moet iedere keer perfect focussen') zou misschien de ophef kunnen verklaren.

Ik ben dus benieuwd naar de gemiddelde afwijkingen in Jan zijn testfoto's.
flitslicht



Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor Patrick » vr nov 25 2011 6:07 pm

Volgend jaar komt er een D7000 dag bij NCN. Kan leuk worden... 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor flitslicht » vr nov 25 2011 6:16 pm

Ik zou maar vast kartonnetjes gaan vouwen... :mrgreen:
flitslicht



Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor Patrick » vr nov 25 2011 7:04 pm

flitslicht schreef:Ik zou maar vast kartonnetjes gaan vouwen... :mrgreen:

Diep, heel diep. Sterker nog; ik snap 'm niet... :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor jettiny » vr nov 25 2011 7:06 pm

Henkk en flitslicht bedankt voor jullie uitgebreide reacties.

Ik ga doen wat je voorsteld henkk, de test van flitslicht uitvoeren en daarna bekijken of er daadwerkelijk actie nodig is of niet.
Het is wellicht ook een beetje kort door de bocht om te veronderstellen, dat aan de hand van een simpele test met de focuskaart je correcties gaat uitvoeren, en dan achterover kunt leunen dat alles in orde moet zijn.
Het vertrouwen in mijn D7000 is echt niet weg, en ik weet dat alles wel een keer goed komt na de juiste actie's.
We gaan het stappenplan uitvoeren, maar eerst dit weekend genieten van drie kleinkinderen die komen logeren :lol:
Dan kan ik een goede test wel vergeten. :D

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor JvdKooij » vr nov 25 2011 7:51 pm

flitslicht schreef:Ik zou maar vast kartonnetjes gaan vouwen... :mrgreen:


ik zou eerst hier http://focustestchart.com/chart.html eens kijken, dan hoef je niet van die onnauwkeurige kartonnetjes te vouwen.
Lijkt me een iets betrouwbaardere test.
Voor de rest geef ik maar even geen commentaar :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor flitslicht » vr nov 25 2011 7:55 pm

jvdk schreef:
flitslicht schreef:Ik zou maar vast kartonnetjes gaan vouwen... :mrgreen:


ik zou eerst hier http://focustestchart.com/chart.html eens kijken, dan hoef je niet van die onnauwkeurige kartonnetjes te vouwen.
Lijkt me een iets betrouwbaardere test.
Voor de rest geef ik maar even geen commentaar :D

Daar heb ik daarnet al antwoord op gegeven, die test is per definitie niet erg goed: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=36008&view=unread#p486157

Verder, onnauwkeurig? Als je vanaf 3 meter een foto maakt op 50mm, denk je dan dat een paar millimeter veel verschil maakt?
flitslicht



Onderwerp:

Re: D7000 op transport naar NSP

Berichtdoor JvdKooij » vr nov 25 2011 8:09 pm

flitslicht schreef:
jvdk schreef:
flitslicht schreef:Ik zou maar vast kartonnetjes gaan vouwen... :mrgreen:


ik zou eerst hier http://focustestchart.com/chart.html eens kijken, dan hoef je niet van die onnauwkeurige kartonnetjes te vouwen.
Lijkt me een iets betrouwbaardere test.
Voor de rest geef ik maar even geen commentaar :D

Daar heb ik daarnet al antwoord op gegeven, die test is per definitie niet erg goed: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=36008&view=unread#p486157

Verder, onnauwkeurig? Als je vanaf 3 meter een foto maakt op 50mm, denk je dan dat een paar millimeter veel verschil maakt?


Hoe kom je erbij dat het gebruik van cijfers en letters beter zou zijn?
Kun je dat onderbouwen?
Een D7000 kan op vele manieren scherp stellen, maar een zwarte lijn op een wit vel zou problemen opleveren??

Lees even terug in het draadje, dan zal je lezen dat een verschil van een halve centimeter precies kan bepalen of dat je wel of niet een scherpe foto hebt (of in ieder geval de scherpte net anders ligt dan gewenst)
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten