2 hondenkoppen scherp krijgen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: 2 hondenkoppen scherp krijgen

Bericht door Germay » ma nov 28 2011 4:28 pm

:mrgreen:
polleke666 schreef:Het heeft een naam en dat heet scherptediepte.
Hoe kleiner het gaatje hoe groter de scherptediepte.
Ik zou je aanraden op een iets grotere afstand te gaan staan en gewoon eens met diafragma 16 of 22 proberen.
Je zal misschien met een wat grotere iso moeten werken ivm sluitertijd.
Met alle respect,nooit hoger gaan met diafragma gewoon in de "A" stand zodat je nog wel het diafragma kan beinvloedeni.v.b. met je optimale scherpte dan F/11,liefst experimenteren tussen F/8 en F/11 dan krijg je het beste resultaat.Eventueel je iso opschroeven t.b.v. je sluitertijd.Nog en tip:stel scherp op één hondekop stel je compositie zo in dat je brandpunt tussen hen in staat en druk af,twee hondekoppen scherp, succes verzekerd.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

polleke666

Bericht door polleke666 » ma nov 28 2011 4:34 pm

Dreamlogic schreef:
polleke666 schreef:
Dreamlogic schreef:Kees, sowieso is stap 1 je camera op de 'M' stand zetten. Wat je tot nu toe met het scherpstellen doet maakt niet zoveel verschil als je niet genoeg afstand neemt van de (zeer knappe ;)) modellen.
Wat de rest ook al aangeeft is om een kleiner diafragma te kiezen, idd vanaf f/11 zou het al heel wat moeten schelen. De autofocus van je camera zal wel voor de honden kiezen om op scherp te stellen. Dan behoud je wel die minder scherpe achtergrond, zeker als je je diafragma niet te klein maakt. Wil je een portret van maken, dan zou ik een uitsnede maken in een nabewerkings-programma.

Succes!
begrijp niet zo zeer waarom je hem op "M" moet zetten. :roll:
Gewoon in de "A" stand zodat je nog wel het diafragma kan beinvloeden (f11 off16 lijkt me het beste) en autofocus op de hondenkop.
@Patrick , ik begrijp wat je bedoeld.(even wat info opgehaald) :)
Denk je dat 'A' of 'M' heel veel uitmaakt?
Bij de manuele stand heb je zelf de meeste controle, bij 'A' wordt de sluitertijd gekozen die het beste past bij de door de fotograaf ingesteld diafragma. Voor een beginnende fotograaf is de 'A' stand misschien net even makkelijker, maar ook dan zul je toch wel kennis moeten hebben van wat diafragma en sluitertijd doen en kunnen.
'A' is zeker een handige stand, ik gebruik 'm zelf ook wel.
Het gaat hier om de scherptediepte dus het lijkt me dat de "A" stand(vooral zoals je zegt voor een beginnende fotograaf) het beste is zodat je het diafragma kan beinvloeden.
Vooral met dieren die bewegen (honden ook dus) is de "A" stand handig omdat je niet de tijd én diafragma hoeft te berekenen.
Anders zijn die honden alweer ergens naar toe aan het rennen terwijl de fotograaf nog bezig is (op de "M" stand) alles correct in te stellen.

polleke666

Bericht door polleke666 » ma nov 28 2011 4:43 pm

Germay schreef::mrgreen:
polleke666 schreef:Het heeft een naam en dat heet scherptediepte.
Hoe kleiner het gaatje hoe groter de scherptediepte.
Ik zou je aanraden op een iets grotere afstand te gaan staan en gewoon eens met diafragma 16 of 22 proberen.
Je zal misschien met een wat grotere iso moeten werken ivm sluitertijd.
Met alle respect,nooit hoger gaan met diafragma gewoon in de "A" stand zodat je nog wel het diafragma kan beinvloedeni.v.b. met je optimale scherpte dan F/11,liefst experimenteren tussen F/8 en F/11 dan krijg je het beste resultaat.Eventueel je iso opschroeven t.b.v. je sluitertijd.Nog en tip:stel scherp op één hondekop stel je compositie zo in dat je brandpunt tussen hen in staat en druk af,twee hondekoppen scherp, succes verzekerd.
Ben het wel met je eens na Patrick's linkje doorgelezen te hebben.
f11 is voor een digitale crop camera hetzelfde als f16 of f18 analoog dacht ik (net zoals de 200mm digitaal 300mm analoog is)

Kees3100
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees3100 » ma nov 28 2011 4:48 pm

Ik kom net terug van de wandeling. Ik heb nu gezien hoe het werkt. Inderdaad het diafragma!

De foto's zullen jullie niet perfect vinden maar ik weet nu in ieder geval wat ik doen moet. Ik heb een diafragma van 11 genomen en 1600 ISO.

Ik zat met weinig zon, eerder een beetje schaduw achtig helaas. Omdat het ook al laat was.

Groeten Kees.

(Fotos even verplaatst naar eerste bericht)

Ik hoor het wel!

Bedankt voor alle nuttige tips. Ik ga er morgen (als het mooi weer is) weer mee verder. Dan ga ik ook werken in de A stand en kijken of ik verschil merk in de foto's. Ik denk qua snelheid zeker. Want zoals gezegd, ik heb niet veel tijd. Die honden zijn zo druk dat ik soms naar huis ga zonder een goede foto en ik het eigenlijk op geef...

Groeten Kees.
Laatst gewijzigd door Kees3100 op di nov 29 2011 1:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

polleke666

Bericht door polleke666 » ma nov 28 2011 4:53 pm

Beste Kees ,
Ik vind ze geweldig !!!

Kees3100
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees3100 » ma nov 28 2011 4:57 pm

polleke666 schreef:Beste Kees ,
Ik vind ze geweldig !!!

Bedankt polleke! Ik heb trouwens ook een site van die 2. Ik weet niet of ik dat mag melden? Ik heb er verder geen bedoelingen mee ofzo :P .
http://www.boxergina.nl" onclick="window.open(this.href);return false; . Maar daar staan wel ook foto's op van mijn vorige compact camera. Maar dat verschil zien jullie zelf wel denk ik.

polleke666

Bericht door polleke666 » ma nov 28 2011 5:05 pm

Kees3100 schreef:
polleke666 schreef:Beste Kees ,
Ik vind ze geweldig !!!

Bedankt polleke! Ik heb trouwens ook een site van die 2. Ik weet niet of ik dat mag melden? Ik heb er verder geen bedoelingen mee ofzo :P .
http://www.boxergina.nl" onclick="window.open(this.href);return false; . Maar daar staan wel ook foto's op van mijn vorige compact camera. Maar dat verschil zien jullie zelf wel denk ik.
Even bekeken , een echte boxer liefhebber dus. Ik moest om de tweede foto wel lachen (die op de bank) geweldige foto !
Ook de actie foto's zijn geweldig !

Johan1025
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Johan1025 » ma nov 28 2011 5:12 pm

Ook hier een Boxer fan !!! Toffe beesten
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 28 2011 5:34 pm

Kijk, dat is echt een zichtbaar positief resultaat. Dat hebben we samen toch maar mooi voor elkaar "geboxerd". :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma nov 28 2011 5:43 pm

polleke666 schreef: Dank je wel Ome Patrick ik vraag me alleen af wat die f22 dan doet op m'n lens als er toch slechtere resultaten mee word verkregen.
Je zult een grote scherptediepte nodig hebben en weten dat het toch maar voor een 10x15 is. Dan ben je blij met die F/22.

In principe geldt hetzelfde voor de hoogste ISO waarde: die is meestal ook zo korrelig dat niemand hem durft te gebruiken. Van de andere kant, als je optie een korrelige foto is of een bewogen foto, dan kies ik toch voor de korrelige. :) En zo is het eigenlijk altijd met de techniek van de camera: kiezen uit het minst slechte. Want ideaal licht heb je maar zelden.

polleke666

Bericht door polleke666 » ma nov 28 2011 5:52 pm

Tom schreef:
polleke666 schreef: Dank je wel Ome Patrick ik vraag me alleen af wat die f22 dan doet op m'n lens als er toch slechtere resultaten mee word verkregen.
Je zult een grote scherptediepte nodig hebben en weten dat het toch maar voor een 10x15 is. Dan ben je blij met die F/22.

In principe geldt hetzelfde voor de hoogste ISO waarde: die is meestal ook zo korrelig dat niemand hem durft te gebruiken. Van de andere kant, als je optie een korrelige foto is of een bewogen foto, dan kies ik toch voor de korrelige. :) En zo is het eigenlijk altijd met de techniek van de camera: kiezen uit het minst slechte. Want ideaal licht heb je maar zelden.
Ik begrijp je eerste zin niet. :huh:
Na Patrick's linkje doorgelezen te hebben http://www.kenrockwell.com/tech/diffraction.htm" onclick="window.open(this.href);return false; kan je beter f11 nemen voor een optimaal scherpte(diepte) resultaat.

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » ma nov 28 2011 6:15 pm

Lensbaby gebruiken?
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » ma nov 28 2011 6:19 pm

Patrick schreef:Kijk, dat is echt een zichtbaar positief resultaat. Dat hebben we samen toch maar mooi voor elkaar "geboxerd". :mryellow:
We bok(x)sen wat af op dit forum. :lol:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma nov 28 2011 6:25 pm

Mooie koppen hebben ze, prachtig!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

polleke666

Bericht door polleke666 » ma nov 28 2011 6:44 pm

Dreamlogic schreef:Mooie koppen hebben ze, prachtig!
"Female and Taken" ik heb je toegevoegd aan mijn Flickr contact lijst :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”