Peterpan schreef:
Vaak lees ik op dit forum over een 'platte' foto of 'plat' belichte foto.
Op een of andere manier dringt dit niet tot mij door wat er nu presies 'plat' is aan een foto.
Om het (voor mij) begrijpelijk te maken, zou ik je willen vragen om eens 2 identieke foto's te plaatsen waarvan 1 'plat' is en de andere niet.
Ik heb zo geen opnamen bij de hand van precies hetzelfde onderwerp en dan op verschillende manieren uitgelicht waarin dat verschil te zien is. Doorgaans werk ik naar één lichtopstelling toe afgestemd op het onderwerp en per onderwerp afhankelijk, tevens afhankelijk van de houding van een model als het om fotografie van modellen/mensen gaat. Zou ik speciaal daarvoor een opstelling moeten fotograferen.
Maar het is vrij simpel voor te stellen.
Fotografeer of oefen gewoon met licht op een sinaasappel. Licht frontaal (of van twee kanten links en rechts van de camera zoals de TS in een andere draadje met een tekening heeft aangegeven) krijg je een "oranje cirkel" te zien, zonder een indruk van de ronding. Het is dat je het beeld associeert met een sinaasappel maar echt een ronding komt daar niet in naar voren. Gebruik je een behoorlijke mate van zijlicht, pas dan komt er een licht-donker verloop in de vorm van de ronding van de sinaasappel en krijgt het zijn "vorm". De sinaasappelstructuur, de poriën komen op de grens van licht en schaduw daarin bovendien het sterkst naar voren. Bij licht frontaal helemaal niet. (Denk ook aan de kraters van een maanfoto. Bij volle maan vallen die niet of nauwelijks op, wel bij halve maan).
Een ontbijtbord van boven gefotografeerd met het licht vrij sterk van boven zie je een ronde "witte schijf". Pas met een behoorlijke mate van zijlicht ga je pas duidelijk het verdiepte centrum van het bord zien, en de opstaande randen door de schaduwvorm en highlights op de opstaande randen aan de tegenoverliggende kant. Tevens een duidelijke schaduw op de tafel waardoor het bord op tafel meer "hoogte" krijgt.
Hier een bijzonder illustratief filmpje, ook door wat er gezegd wordt. (Dus kijk niet alleen maar luister goed).:
"Remember the EGG".
De basis in lichttechniek bij fotografie:
http://www.youtube.com/watch?v=qM7CcUrU ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals in het filmpje wordt geadviseerd, probeer het zelf !!! In werkelijkheid is het nog beter te "vatten" wat er bedoeld wordt.
Van daaruit begrijp je wellicht beter van wat er met "platte" en "ruimelijke" verlichting bedoeld wordt.
"Daarmee krijg je licht / donkerwerking (door schaduw) en krijgt iets vorm en ruimtelijkheid. Kijk hoe neus, wangen, een gezicht daarmee ronding krijgt. Kleding gaat daarmee ook meer "leven". Met schaduw op de grond ziet er iets ook niet uitgeknipt uit, krijgt het allemaal een meer natuurlijke weergave. Te zware schaduw helder je op met een wit piepschuim (bouwmarkt) of reflectiescherm."
De lichtwerking van reflectieschermpjes op een onderwerp, demofilmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=70hKAoZ04yQ" onclick="window.open(this.href);return false;
(In dit geval met natuurlijk licht, maar werkt uiteraard ook zodanig met studiolicht en bij grotere set-ups).