D7000 op transport naar NSP

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
george013

Re: D7000 op transport naar NSP

Bericht door george013 » do dec 01 2011 8:25 pm

Je kunt ook in het donker, open sluiter en handmatig met een externe flitser werken. Heb je totaal geen beweging van de camera, zelfs de sluiter niet. En een heel korte belichtingstijd zonder omgevingslicht.

@Flitslicht,
Waarom een lange sluitertijde met flits. Ga je omgevingsopname en flitsopname doorelkaar gooien. Als je het verschil met of zonder flits wilt zien, ga dan naar de synschronisatietijd, elimineer je zonder de trukendoos open te gooien zoveel mogelijk de omgevingslichtfoto.
En dan verder met jouw test.

George

flitslicht

Bericht door flitslicht » do dec 01 2011 8:28 pm

Ik bedoel natuurlijk afzonderlijke opnamen, met 1/8 sec (erg gevoelig voor 'camera shake') en een andere serie met flits. In het donker met open sluiter en flits kan ook, maar amateurt heeft al laten zien dat 'gewoon' flitsen scherpe foto's oplevert.

george013

Bericht door george013 » do dec 01 2011 8:33 pm

En op een of ander manier met gelijk diafragma.
George

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » do dec 01 2011 8:43 pm

jan schreef:Alle door mij gemaakte foto'szijn genomen met afstandbediening (ML-L3) met en zonder tijdvertraging van 2 sec. ingegeven via het camera menu.
Foto's met mirror-up en tijdvertraging zijn ook al gemaakt. Dat was het ook niet.
OK, dat je ook al met mirror-up had gefotografeerd (en dan dezelfde resultaten kreeg) had ik nog niet gelezen. Want bij die tijdvertraging van 2 sec doet hij geen mirror-up, als ik het goed begrijp.

Wat kan er dan zo'n trilling veroorzaken? Blijft alleen de sluitergordijnen zelf over. Maar die werken ook bij LiveView.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » do dec 01 2011 8:51 pm

flitslicht schreef:Ik bedoel natuurlijk afzonderlijke opnamen, met 1/8 sec (erg gevoelig voor 'camera shake') en een andere serie met flits. In het donker met open sluiter en flits kan ook, maar amateurt heeft al laten zien dat 'gewoon' flitsen scherpe foto's oplevert.
Ik heb de opstelling, kaart + geruit onderblad, bij mij op de zaak staan. Kan dus even niet zo snel de gevraagde foto's maken. Kom daar pas morgenmiddag weer. Camera is hier thuis dus wanneer jullie met iets anders ook genoegen nemen dan kan ik vanavond al aan het verzoek voldoen.

Jan
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » do dec 01 2011 8:57 pm

henkk schreef:
jan schreef:Alle door mij gemaakte foto'szijn genomen met afstandbediening (ML-L3) met en zonder tijdvertraging van 2 sec. ingegeven via het camera menu.
Foto's met mirror-up en tijdvertraging zijn ook al gemaakt. Dat was het ook niet.
OK, dat je ook al met mirror-up had gefotografeerd (en dan dezelfde resultaten kreeg) had ik nog niet gelezen. Want bij die tijdvertraging van 2 sec doet hij geen mirror-up, als ik het goed begrijp.

Wat kan er dan zo'n trilling veroorzaken? Blijft alleen de sluitergordijnen zelf over. Maar die werken ook bij LiveView.
henkk schreef:Want bij die tijdvertraging van 2 sec doet hij geen mirror-up, als ik het goed begrijp
Dat is juist. Ik schrijf het niet helemaal goed ingeval van MUP. Je kunt in de D7000 in het menu bij de afstandbediening deze mogelijkheid ingeven "spiegel omhoog op afstand" en vervolgens druk je nog een keer, dat heb ik na 2 tellen gedaan, voor de opname.
Jan

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » do dec 01 2011 11:16 pm

flitslicht schreef:Ik bedoel natuurlijk afzonderlijke opnamen, met 1/8 sec (erg gevoelig voor 'camera shake') en een andere serie met flits. In het donker met open sluiter en flits kan ook, maar amateurt heeft al laten zien dat 'gewoon' flitsen scherpe foto's oplevert.

Flip, even voor de duidelijkheid. Vraag je om een opname zonder flits met 1/8sec. in een zelfde setting als de ander opnamen? Heb je nog wensen t.a.v. het diafragma & iso en daarna een opname met flits, 1/8sec, diafragma 2.2 en iso 200?
Jan

flitslicht

Bericht door flitslicht » do dec 01 2011 11:40 pm

Nee, wat belangrijk is is de sluitertijd.Rond 1/8 sec is trilling van de camera het beste zichtbaar. Hierbij is het diafragma dan van minder belang, dus dat kan je ivm de belichting op een andere waarde zetten. ISO op 100 of 200 laten staan. Wel MUP gebruiken.

Precies dezelfde opnamen (ISO, diafragma) met flits, alleen de sluitertijd op 1/250 sec zetten. De flits zorgt voor 'bevriezing' door een hele kleine belichtingduur. Om 'vervuiling' met omgevingslicht te voorkomen moet de sluitertijd van 1/8 naar 1/250 gebracht worden.

george013

Bericht door george013 » za dec 03 2011 9:20 am

Nog steeds geen nieuws van het front?
George

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » za dec 03 2011 12:45 pm

Of dit het nieuws wat je bedoeld of wenst weet ik niet, maar bij mij staat vanavond een buurmeisje op de stoep om wat testfoto's te maken.
Ik vind het echt helemaal geweldig hoe iedereen het AF-systeem grondig onderzoekt, en het is erg leerzaam en interessant, en dat wordt zeer gewaardeerd. :D
Een uitgebreide test met kaarten en dergelijke vind het beste plaats met daglicht naar mijn idee, en daar is momenteel in mijn situatie onvoldoende tijd voor om dat optimaal uit te voeren.
Er is steeds wel wat. :(
Daarom heb ik een extra shoot gepland vanavond, nadat ik de afgelopen week mijn objectieven en body op elkaar heb afgestemd met de AF-correcties.
Gewoon een praktijktest wil ik doen, zoals ik dat altijd deed met de D80.
Naast dat ik benieuwd ben hoe de correcties uitpakken in de praktijk, wil ik de test uitbreiden door de scherpstelling van de ontspanknop af te halen, en de AF-ON voorkeuze te gaan gebruiken onder de AE-L/AF-L
knop.
Mijn gevoel zegt dat je minder bewegingsonscherpte zou kunnen krijgen door het gebruik van de duimknop, dan door de wijsvinger.
Als ik dan vanavond wat speel met de lampjes en wat poses, dan heb ik toch een mooie complete en nuttige praktijktest !? :D
Heb ik toch een goed gevoel dat ik een en ander getest heb, en hoef ik mezelf niet schuldig te voelen dat ik de kaartentest niet heb uit kunnen voeren.

Vrgr
Tiny

flitslicht

Bericht door flitslicht » za dec 03 2011 12:49 pm

george013 schreef:Nog steeds geen nieuws van het front?
George
Nu wel 8)

Ik kreeg drie series opnamen van jan, hier de eerste. Het ging er hierbij om vast te stellen of het voor de ligging van het scherptevlak op de foto uitmaakt of de beginpositie op de lens, vóór het scherpstellen begint, oneindig is of zo dichtbij mogelijk en als dat zo is of het loont een paar keer scherp te stellen voor een opname wordt gemaakt.

Dit is de foto (allen waren een kleine twee stops onderbelicht, maar dat maakt niet veel uit voor dit doel):

Afbeelding

Via diverse kunstgrepen heb ik de foto's omgezet, zodanig dat het scherptegebied zichtbaar wordt (klik voor volledige resolutie):

Afbeelding

Bovenstaand is duidelijk te zien dat het scherptevlak niet helemaal parallel aan de sensor loopt. Daar hebben meer lenzen last van, hier valt het nog mee.

In de volgende series is steeds de linker opname gemaakt met live view en Contrast AF ter controle. Merk op dat ook hier verschillen in zitten in de drie tests. De andere opnamen zijn allemaal met de 'normale' AF gemaakt. De rode lijn is waar theoretisch het scherptevlak zou moeten liggen.

De eerste test is gemaakt door de lens zo dichtbij mogelijk te draaien en vervolgens een opname te maken door gewoon de ontspanknop in te drukken, waardoor in één keer werd scherpgesteld:

Afbeelding

De bovenstande test laat zien dat de lens een beetje blijft 'hangen' en er steeds te dichtbij scherpgesteld wordt.

De tweede test is gemaakt door de lens op oneindig te draaien en vervolgens een opname te maken door gewoon de ontspanknop in te drukken, waardoor in één keer werd scherpgesteld:

Afbeelding

Bovenstaand wordt steeds te ver weg scherpgesteld.

De laatste test is gemaakt door de lens op oneindig te draaien en vervolgens een paar keer half op de ontspanknop in te drukken, om de lens de mogelijkheid te geven zich te 'settelen', en vervolgens een opname te maken:

Afbeelding

Bovenstaande test laat vergelijkbare reultaten zien als wanneer het vertrekppunt op oneindig ligt, al is het resultaat wat meer consequent en dus wat beter. Ik heb naar mijn eigen 50mm lens gekeken en dan blijkt dat de draaiing die de lens moet afleggen veel groter is als je van dichtbij naar 2 meter gaat dan vanaf oneindig naar 2 meter. Mogelijk ligt daar een reden tot het verschil.

Uit deze test zou ik de conclusie trekken dat het loont een paar keer te 'AF-en' voor het maken van een opname met AF-S, met name als de lens een groot stuk moet draaien voordat hij de goede positie heeft bereikt. Als je die conclusie aanhangt is het scherpstellen dmv AF-C (en eventueel de AF knop op de achterkant van de body, zoals veel mensen doen) voor stilstaande onderwerpen een minder nauwkeurige optie, omdat bij herhaald scherpstellen met AF-C (op een stilstaand onderwerp) er niets gebeurd door de ingebouwde 'treshold' en de scherpstelling dus onveranderd blijft.

Verder lijkt het duidelijk dat de +10 in de fijnafstelling van jan's camera zorgt voor backfocus.

george013

Bericht door george013 » za dec 03 2011 1:31 pm

Ik zat eigenlijk te wachten op de tests mbt bewegingsonscherpte. Front- of backfocus kun je in decamera corrigeren, maar die onscherpe foto's zonder scherptepunt niet.
George

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za dec 03 2011 2:26 pm

Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar een fatsoenlijke foto, maar dat zal wel aan mij liggen. Met dergelijk perfect gecalibreerde apparatuur is er geen excuus meer mogelijk :D
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

flitslicht

Bericht door flitslicht » za dec 03 2011 2:43 pm

De laatste test gaat er meer over op welke manier je het best kan scherpstellen.
george013 schreef:Ik zat eigenlijk te wachten op de tests mbt bewegingsonscherpte.
Kost je twee Sinterklaasgedichten :mryellow:

george013

Bericht door george013 » za dec 03 2011 3:00 pm

Mijn gedichten??? Zou je niet willen.
Voor die scherptedieptefoto's zou je beter een krant in de diepte kunnen gebruiken. Is ook net zo voorspelbaar. Zonder foto's.
George

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”