handleiding

Discussies over flitsers
Plaats reactie
paulus

handleiding

Bericht door paulus » vr dec 09 2011 8:48 am

Kan iemand mij helpen aan de handleiding van een Metz 60 CT-1 ?

Bij voorbaat dank,

Paulus

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: handleiding

Bericht door Jur » vr dec 09 2011 8:53 am

De handleiding kun je HIER downloaden.
Jur

paulus

Bericht door paulus » za dec 10 2011 9:12 am

Jur,

Bedankt.

Paulus.

CoenB

Bericht door CoenB » za dec 10 2011 11:44 am

Heb je de link ook aangeklikt voor het bedankje? :P want hier doet hij het niet :P

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za dec 10 2011 11:54 am

Eerder op de dag heb ik hem wel kunnen bekijken en kunnen downloaden. Handig want ik heb ook nog een Metz 60 CT -1 liggen (moet wel gerepareed worden).
Tevens een Metz 60 CT-4 (die doet het wel).
Alle Metz handleidingen bij elkaar (Duitse webpagina): http://www.metz.de//de/fachhandel/bedie ... blitz.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Engelse webpagina: http://www.metz.de/en/service-support/i ... blitz.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

paulus

Bericht door paulus » za dec 10 2011 4:54 pm

Ik ben er inmiddels achter dat mijn 60 ct-1 niet meer in orde is , het duurt een eeuwigheid voor dat het indicatielampje gaat branden.
De accu geeft netjes 6,12 volt , die zal dus nog wel in orde zijn , weet een van U wat er verder mis kan zijn ( een heleboel natuurlijk )maar wat is het meest voor de hand liggend ?
Ik denk , maar ik wordt verder niet gehinderd door kennis , de elco ?

Paulus.

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door hoorn666 » za dec 10 2011 5:16 pm

paulus schreef:Ik ben er inmiddels achter dat mijn 60 ct-1 niet meer in orde is , het duurt een eeuwigheid voor dat het indicatielampje gaat branden.
De accu geeft netjes 6,12 volt , die zal dus nog wel in orde zijn , weet een van U wat er verder mis kan zijn ( een heleboel natuurlijk )maar wat is het meest voor de hand liggend ?
Ik denk , maar ik wordt verder niet gehinderd door kennis , de elco ?

Paulus.
Hoi, ik wordt ook niet gehinderd door enige kennis van de flitser, maar weet iets van electronica.
Het kan inderdaad de elco zijn, deze kunnen verouderen en (electronisch) gaan lekken ofwel komen slecht op lading.
Je hebt de spanning van de accu gemeten, ik weet niet wat voor en hoeveel cellen het zijn en kan dus niets zeggen over de klemspanning.
Het kan echter wel zo zijn dat de accu's slechter geworden zijn en een hogere inwendige weerstand hebben gekregen.
Je meet dan open wel de juiste spanning, maar als ze iets aan stroom moeten leveren daalt de spanning direct.
Vergelijk dit maar met het "sulfateren" van auto accu's.
Wat je kunt doen is proberen de spanning te meten als de flitser aan staat (laden), wel voorzichtig ivm sluiting.
Je kunt ook een lampje van de juiste spanning aansluiten en dan kijken of de spanning niet te veel instort.

Succes
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

paulus

Bericht door paulus » za dec 10 2011 8:22 pm

De accu staat nu een paar uur en is nu helemaal plat , laat ik daar maar eens beginnen- met een nieuwe -dus.
Nu zit er een dryfit A200 in .
Is daar wat beters voor ?
Mijn camera is uit 1968 - een Ftn- wat zou daar een passende flitser voor zijn ?
Ik bedoel voor die tijd .

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo dec 11 2011 1:31 am

paulus schreef:De accu staat nu een paar uur en is nu helemaal plat , laat ik daar maar eens beginnen- met een nieuwe -dus.
Nu zit er een dryfit A200 in.
Paar uur opladen is vrij kort voor dit soort "gel loodaccu's". Indien helemaal leeg kun je die wel 12-14 uur opladen.
Normaal is die bij 7-8 uur opladen voor 80% vol.

"Originele" accu's van Metz zijn vrij duur. Je kunt veel goedkoper ook een "Sonnenschein Dryfit A500, type: A506/4,2 S" accu bij Conrad kopen.

Het enige verschil is dat bij een Metz (komt uiteindelijk ook uit de fabriek van Sonnenschein) er een extra plastic rib over de accu is geplakt die in een uitsparing in het accudeksel valt zodat men de accu er niet verkeerd in kan stoppen zodat de polen verkeerd zitten. Bij de niet originele accu zonder plastic rib moet men dus goed oppassen dat je die niet verkeerd erin zet. Schrijf met een dikke watervaste stift gewoon op de accu wat de "voorkant" is, of plak een rode sticker aan de achterkant ter waarschuwing.
Verder zijn de polen uitstekende lipjes. Stukje met een tang afknippen en plat vijlen.

TIP: Hier nog voordeliger, type: A506/4,2 K = met platte polen, daar hoef je zelfs niks aan te vijlen: http://www.accuwijzer.nl/catalog/produc ... ivtf5lcr40" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

paulus

Bericht door paulus » di dec 13 2011 6:45 pm

Heeft iemand enig idee hoeveel microfarat de elco is die in een CD60 -1 zit ?
Op de bestaande staan die gegevens niet op.

paulus

Bericht door paulus » di dec 13 2011 6:46 pm

pardon 60 CT-1

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”