Ik weet het even niet meer, flitstechnisch gezien

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Ik weet het even niet meer, flitstechnisch gezien

Berichtdoor melkman » vr dec 16 2011 4:39 pm

Wie kent dat niet, je hebt ooit ergens een foto gezien en zoiets wil je zelf wel eens nabouwen. Dat heb ik nu dus…

Ik heb ooit een foto gezien, niks bijzonders, een familieportret, naast/rondom de kerstboom. Maar, de kamer was mooi sfeervol verlicht, een beetje gedimd licht, de kerstboom met zijn lampjes kwam mooi uit, de mensen uiteraard goed belicht (sfeervol, geen bak licht erop), maar de muren/gordijnen erachter en het plafond waren niet weggeflitst, maar ook mooi sfeervol donker.

Nu weet ik natuurlijk niet wat er in Photosoep allemaal is gebeurt, maar toch, het zag er goed uit.

Dat wil ik dus ook gaan proberen. Maar, om niet uren bezig te gaan in een vol huis met mensen/kinderen/wijn en de hele tijd testopnames te maken, probeer ik het van tevoren uit te denken. Maar, dat valt nog niet mee. Misschien lukt het niet zoals ik wil en moeten er grote flitsopstellingen aan te pas komen…

Ik neem mijn D700 en 2 SB800's mee.


Hoe krijg ik de mensen op de bank belicht, zonder dat de muur/gordijnen achter de bank te licht worden? Ik zou de SB's achter de tafel kunnen zetten en omhoog flitsen, maar ik weet niet of dat mooi licht oplevert. Ik zou de tafel verder naar achter kunnen schuiven zodat de flitshoek beter wordt, maar dan wordt de afstand van de flitser naar de mensen ook groter (en loop je dan niet het risico dat er meer flitslicht achter de mensen tegen de muur/gordijnen aankomt?)

Ik probeer een tekeningetje te plaatsen…

Kerstelijke groet,

Melkman


Afbeelding
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik weet het even niet meer, flitstechnisch gezien

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr dec 16 2011 4:55 pm

Neem aan dat je CLS flitst!

Als de personen op één bank zitten kun je de flitsopbrengst sturen door de camera op spotmeting te zetten en dan op één persoon scherp te stellen. Er van uitgaande dat alle andere personen in hetzelfde scherpstelvlak zitten. Naast de scherpstelling wordt in een automatiekstand zoals P ook de lichtopbrengst dan door de camera aangestuurd.

Je zou ook eens kunnen proberen je flits op het 2de gordijn te laten synchroniseren. Dan maak je ook gebruik van het "gewone" licht in de kamer en is het flitslicht minder nadrukkelijk aanwezig. Dit is wel afhankelijk van het diafragma, de sluitertijd, de ISO instelling en .... (ben ik even kwijt)
Bij de NCN zal Ale vast wel weer eens een cursus "Magisch Vierkant" geven. Doen, want dan gaat het gemakkelijker.
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=33473
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik weet het even niet meer, flitstechnisch gezien

Berichtdoor melkman » vr dec 16 2011 5:09 pm

@hans,

Neem aan dat je CLS flitst!


Uh, ik was van plan ze op 1/8 power te zetten, en vanaf daar eens kijken welke sluitertijd/diafragma in de buurt komt van wat ik wil...
Geen ttl/i-ttl/d-ttl of zoiets.....

Melkman
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik weet het even niet meer, flitstechnisch gezien

Berichtdoor Patrick » vr dec 16 2011 6:36 pm

Ik heb niet het geheel gelezen, maar als je wilt dat een flits op je onderwerp niet teveel invloed heeft op de achtergrond, dan moet je van heel dichtbij gaan flitsen (de achtergrond is dan relatief ver weg, en de flitskracht neem kwadratisch af met de afstand). En dan natuurlijk moet je eigenlijk flitsen met een groot flitsoppervlak, dus iets als een softbox, of flitsen via stukken perspex of wit karton of zo.

Een gouden reflecterend onderwerp, of gels op je flitsers om de boel wat warmer te maken kan ook een voordeel zijn om een mooi plaatje te krijgen. Maar dat moet je ter plekke eventueel even zien.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik weet het even niet meer, flitstechnisch gezien

Berichtdoor L.Cavalier » vr dec 16 2011 7:38 pm

Meet eerst het aanwezigelicht in de kamer, zal waarschijnlijk een lange sluitertijd zijn met groot diafragma , f 4 of f 5.6
flits manueel zo in dat deze het aanwezigelicht niet overheerst, sluitertijd 1/30 sec (liefst op statief zetten) ISO bv. op 200
maak proefopnames vanaf laagste flits kracht en ga zo verder naar vol vermogen,ergens en meer dan waarschijnlijk zal bij die , zorg dat er geen of weinig licht rechtreeks op de kerstboom en achtergrond valt, paraplu, softbox of een reflectiescherm gebruiken.
succes ermee :wink2: :wink2: :wink2:
Gebruikersavatar
L.Cavalier

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Kapellen

Onderwerp:

Re: Ik weet het even niet meer, flitstechnisch gezien

Berichtdoor pietje-nukem » vr dec 16 2011 7:51 pm

Ale heeft deze situatieschets al eens hier op het forum geplaatst, dus dat moet nog te vinden zijn.
Of Ale weet het nog uit z'n hoofd?

Ik probeer het te vinden :wink:
Nou, van mij ook de groeten
Gebruikersavatar
pietje-nukem

Forumlid
Berichten: 1721



Onderwerp:

Re: Ik weet het even niet meer, flitstechnisch gezien

Berichtdoor Jur » vr dec 16 2011 7:52 pm

Camera in Manual mode. ISO 400 - 800
Lichtmeting Centre-weighted

Sluitertijd 1/40 - 1/60 sec
Diafragma tussen f/4 en f/6.3

SB800 op iTTL (NIET iTTL/BL)
EV 0.0 (na proefopname eventueel iets plussen of minnen)
zo mogelijk gebruik maken van lichte wanden/plafond door schuin naar boven en achter te flitsen

Maak eventueel gebruik van de flitswaarde-vergrendeling (FV-Lock), zeker als het hoofdonderwerp (in dit geval mensen) zich niet in het midden van het beeld bevinden.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik weet het even niet meer, flitstechnisch gezien

Berichtdoor ALE » vr dec 16 2011 8:46 pm

Hoi Melkman,

Ik zou je graag willen wijzen op een perfect blad: het NCN Magazine. Met name deze uitgave staat exact jouw vraag in beschreven (Flitsen: Meer licht tijdens de komende feestdagen). Magazine is nog steeds te koop en kost maar €4,95 dus wat let je.....
Daarnaast zou ik je ook een tip willen geven om lid te worden van NCN. Je krijgt dan naast dit magazine die boordevol tips staat ook toegang tot exclusieve workshops. Ik heb er een paar maanden geleden een gegeven over flitsen. Gezien de reacties die ik heb mogen ontvangen zijn veel mensen vooruit geholpen en begrijpen het flitsen nu een stuk beter.

Om je toch een stuk op weg te helpen zou je het volgende kunnen overwegen. Let op, dit is een richtlijn, je zal vooraf moeten experimenteren.

Uitgaande van een wit plafon:
  • Plaats flitser 1 op statief naast de bank links onderin je tekening
  • Plaats flitser 2 op statief naast de bank rechts bovenin je tekening
  • Plaats beide flitskoppen in een hoek van 45 graden naar het plafond gericht om kruislings te bouncen, kop op 24mm uitgezoomd
  • Beide flitsers manueel instellen, op 1/4 flitsintensiteit (FEC) als test, kan moeten worden bijgesteld naar 1/8 of misschien 1/2
  • ISO400 instellen op je camera. D700 mag ook op ISO800, scheelt weer oplaadtijd van je flitser en batterijen. FEC kan dan met -1 stop worden bijgesteld
  • Test nu met verschillende diafragma's op diverse plekken in de kamer en bepaal welke het beste is. Het flitslicht in de kamer moet tamelijk egaal verspreid zijn op je foto
  • Nu pas ga je de sluitertijd bepalen of anders gezegd ga je vanaf hier het aanwezige sfeerlicht mengen met het flitslicht
  • Gebruik een sluitersnelheid van 1/40e of sneller. Hierdoor voorkom je bewogen of “spook” opnamen hoewel de flitsers de bewegingen behoorlijk bevriest
Eenmaal klaar heb je een zachte, perfect uitgebalanceerde meervoudige belichting tot stand gebracht. Het enig waar je voor moet zorgen is dat jouw flitsers niet in je compositie worden opgenomen.
Een belangrijk ander voordeel aan deze belichtingsopstelling is dat andere personen de camera zo kunnen pakken om foto’s te nemen. Niemand kan het licht ontlopen waardoor de opname bijna niet kan mislukken. Zo wordt jezelf ook nog eens vereeuwigd….. :D

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en rest mij jou hele fijne dagen toe te wensen en vooral een flitsend 2012!
Groet,



ALE


Psttt.... Uiteraard kan je de flitsers makkelijker op je camera instellen via de commanderstand en dan in twee aparte groepen opnemen. Kies manueel en pas de FEC aan op je camera. Hoe: lees dit maar eens door.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik weet het even niet meer, flitstechnisch gezien

Berichtdoor hoorn666 » vr dec 16 2011 9:38 pm

Bedankt allen voor de nuttige informatie, ik ben gelijk aan het proberen geslagen en heb weer wat geleerrd.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
hoorn666

Forumlid
Berichten: 207


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik weet het even niet meer, flitstechnisch gezien

Berichtdoor melkman » vr dec 16 2011 10:59 pm

@Ale en anderen

Bedankt voor de veelheid aan informatie! Als ik lekker thuis was met Kerst, was ik lekker aan het experimenteren gegaan. Maar wat ik al schreef, ik zit bij schoonouders met vele anderen. Die zitten niet te wachten op mijn 2 sb800's die afgaan tijdens mijn (gestuntel), uh, getest!

De setup van ALE ga ik dan ook zeker doen. Dat helpt me een stuk verder en scheelt me veel tijd. Ook minder kans dat iemand een statief omgooid!

En lid worden, misschien mijn eerste voornemen voor 2012.
Zijn er ook workshops in Groningen :?:

Bedankt en groet,

Melkman
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten