Nog meer flitsers graag...

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Nog meer flitsers graag...

Berichtdoor melkman » zo dec 18 2011 1:04 pm

Na alle informatie uit mijn vorige draadje te hebben opgenomen, ben ik wat aan het spelen gegaan. Heb een gelpak gekocht, erg leuk en praktisch... En, ik ben erachter gekomen dat ik nog wel een derde flitser zou kunnen gebruiken. Het zal wel deels aan mijn gebrek aan kennis liggen :oops: , maar misschien is een extra invullichtje nog wel handig.

Weten jullie welke oude (ik hoef geen sb800/900/910 meer, wordt een beetje prijzig...) nikon flitser in staat is te communiceren met de D700? Het enige dat de flitser hoeft te kunnen is handmatig het flitsvermogen in te kunnen stellen.

Flitsende groet,

Melkman

ps Gister voor het eerst met een paraplutje gefotografeerd, dat is ook weer uitvogelen.... wel leuk, je blijft leren...
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nog meer flitsers graag...

Berichtdoor oud0001 » zo dec 18 2011 1:35 pm

Je kunt eens kijken nar de Godox flitsers.
Dat zijn manuele flitsers met een slave functie.
Naast de gewone slave functie hebben ze een 2e slave functie.
De slave functie reageert dan op de 2e flits en niet op de eerste.

http://www.godox.com/EN/NewsPage07.html

Kost om en nabij de 45 euro.
oud0001



Onderwerp:

Re: Nog meer flitsers graag...

Berichtdoor Goodje » zo dec 18 2011 1:50 pm

Goodje



Onderwerp:

Re: Nog meer flitsers graag...

Berichtdoor weimaraner » zo dec 18 2011 9:33 pm

Als ik je verhaal lees ben je op zoek naar oude Nikon flitsers. Volgens mij is CLS niet mogelijk met de oudere modellen (en dan bedoel ik modellen voor de generatie SB600 & SB800) en het enige andere communicatiemiddel dat sommige oudere modellen kunnen hebben is een slave functie. Voor zover ik weet hebben de SB26 en de SB28 een slave functie maar helemaal zeker ben ik niet. Heb zelf van de oudere modellen alleen ervaring met de SB24 en die heeft het in ieder geval niet.

Maar als je toch alleen op zoek bent naar een flitser met slave functie kun je ook voor een ander merk gaan zoals Lumopro o.i.d.. Al zal de bouwkwaliteit allicht wat minder zijn, je hebt dan in ieder geval een nieuwe flitser - en geen tweedehands model Nikon waarvan je niet weet wat er allemaal mee gebeurd is. Daarbij zijn de afgelopen jaren, met de opkomst van het strobist gebeuren, de prijzen voor tweedehands SB's aardig gestegen.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nog meer flitsers graag...

Berichtdoor Steven » zo dec 18 2011 10:48 pm

Ik zou uitkijken naar een SB600.
Steven



Onderwerp:

Re: Nog meer flitsers graag...

Berichtdoor ROLANDPHOTO » zo dec 18 2011 11:11 pm

de nissin Di866 MARK II doet in elk geval niet onder een sb 600.
Ik heb hem,en mogen vergelijken met een sb600,bij dezelfde instellingen merk ik geen verschil.
Ik zou er liever 2 aanschaffen als 1 sb900.
CLUBLID>
Gebruikersavatar
ROLANDPHOTO

Clublid
Berichten: 310


Locatie: gelderland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nog meer flitsers graag...

Berichtdoor jtimmer » ma dec 19 2011 7:23 am

weimaraner schreef: Voor zover ik weet hebben de SB26 en de SB28 een slave functie maar helemaal zeker ben ik niet.


De SB-28 heeft geen ingebouwde slave functie, maar is wel een geweldige flitser. Ik heb een paar weken geleden nog 1 nieuw in doos gekocht voor € 75,- op marktplaats.

Gr.
Jeroen
Gebruikersavatar
jtimmer

Forumlid
Berichten: 433


Locatie: Harlingen
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nog meer flitsers graag...

Berichtdoor jtimmer » ma dec 19 2011 7:28 am

jtimmer schreef:
weimaraner schreef: Voor zover ik weet hebben de SB26 en de SB28 een slave functie maar helemaal zeker ben ik niet.


De SB-28 heeft geen ingebouwde slave functie, maar is wel een geweldige flitser. Ik heb een paar weken geleden nog 1 nieuw in doos gekocht voor € 75,- op marktplaats. Ik heb ook nog een SB-900 en 2 stuks SB-800 maar ik gebruik ze eigenlijk alleen maar manueel, hiermee heb ik in gelijk blijvende licht omstandigheden de meeste controle. Ik heb wel eens zitten denken om ze te verkopen en alleen maar SB-26's en sb-28 's terug te kopen, maar cls kan op zijn tijd ook wel heel erg handig zijn.

Gr.
Jeroen
Gebruikersavatar
jtimmer

Forumlid
Berichten: 433


Locatie: Harlingen
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nog meer flitsers graag...

Berichtdoor melkman » ma dec 19 2011 9:38 am

@jtimmer

De SB-28 heeft geen ingebouwde slave functie


Maar hoe trigger je dan die SB-28?

Melkman
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nog meer flitsers graag...

Berichtdoor oud0001 » ma dec 19 2011 1:21 pm

Vermoedelijk met een radiotrigger set.
oud0001



Onderwerp:

Re: Nog meer flitsers graag...

Berichtdoor jtimmer » ma dec 19 2011 1:58 pm

Ik gebruik inderdaad triggers en dat zijn van die goedkope al wat oudere ebay triggers. Omdat ze niet 100% betrouwbaar zijn zet ik mijn sb-800's altijd op de SU-4 stand, hierdoor worden ze slave ook nog eens getriggerd. Natuurlijk is het geweldig om met de SB-900 de 800's aan te sturen want dat scheelt geloop naar de flitsers. Maar nogmaals bij mij in de studio gebruik ik de flitsers alleen manueel welke ik afstel met een flitsmeter. Als je het wat vaker doet dan weet je dat zonder te meten ook wel.
McNally zweert bij het CLS systeem en David Hobby van strobist.com zweert bij manueel, ik ga voorlopig voor Hobby. :wink:
Als je er wat naast zit en je schiet op bijv. 5.6 kun je altijd 1 stop omlaag of 1stop omhoog om de flitsinstelling te compenseren, ook dit scheelt weer lopen.

Blijft een te gekke hobby. Ik heb nu een zelfbouwpakket sound, geluid, licht, infrarood en een trigger voor druppels in Amerika besteld. Daar hoop ik straks op de funbaan van de lokale schietclub kogels te vangen, en natuurlijk leuke dingen met ballonnen en druppels. Dit wordt alleen in het nieuwe jaar een dagje solderen maar zodra ik foto's heb gemaakt zal ik hier wat gaan plaatsen.

Gr.

Jeroen
Gebruikersavatar
jtimmer

Forumlid
Berichten: 433


Locatie: Harlingen
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nog meer flitsers graag...

Berichtdoor JanJacob » ma dec 19 2011 2:26 pm

+1 voor de Nissin. Voor 200 euro echt geen slechte koop, en ik vind hem bijzonder gebruiksvriendelijk (idiot proof) :mrgreen:
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nog meer flitsers graag...

Berichtdoor melkman » ma dec 19 2011 8:49 pm

@janjacob
Mijn laatste sb800 was 225 euro, dan is het verschil met de nissin erg klein. Maar ik was benieuwd naar een goedkopere oplossing…

Groet,
Melkman
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nog meer flitsers graag...

Berichtdoor Goodje » ma dec 19 2011 8:57 pm

Op eBay de onbekende Chineese flitsers 50 of 70 euro, nog goedkoper wordt het niet denk ik!

http://www.ebay.co.uk/ctg/Yongnuo-Speed ... 286.c0.m14

Hier een beschrijving van deze super flitser voor weinig!

http://translate.googleusercontent.com/ ... pXQ3bzXPlA

Deze gratis verzenden.

http://translate.googleusercontent.com/ ... MNHl81gvrg
Laatst gewijzigd door Goodje op ma dec 19 2011 9:36 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Goodje



Onderwerp:

Re: Nog meer flitsers graag...

Berichtdoor weimaraner » ma dec 19 2011 9:01 pm

McNally zweert bij het CLS systeem en David Hobby van strobist.com zweert bij manueel, ik ga voorlopig voor Hobby.


+1 :)
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten