Niknatuur schreef:Alledrie prachtopnames met nr 3 als uitschieter.
Thanks!
Niknatuur schreef:D700 is een toestel die wat kan als je hem onder controle krijgt, wat bij mij minder goed lukt. Al mijn lenzen zitten met frontfocus en zelfs mijn 300mm met extender zit op +15 wil ik iets of wat scherpe beelden krijgen.
Wow, dat is best heftig.
Ik heb al mijn lenzen onlangs eens met een
callibratiekaart getest, en ik moet zeggen dat alleen de combinatie van mijn 200-400 met de tc 20e III echt een probleem was. Daar zit ik op een backfocus op 800mm die zo heftig is dat ik hem er niet met callibratie van de D700 uit krijg. Zo rond de 600 mm doet hij het volgens mij nog wel, dus ergens gaat hij een grenswaarde over. Dus dan moet ik met de hand scherpstellen en dan werkt het wel goed. Nu heb ik vroeger nog manueel scherp moeten stellen op een MF camera, dus ik kan dat nog en heel klein beetje

. Maar ideaal is anders. Aan de andere kant zit je natuurlijk wel heel erg op een randje van de ontwerpen van zo'n teleconverter/lens: waarschijnlijk zal geen enkel zinnig mens een 2x converter op een 200-400 mm schroeven en verwachten dat je loepzuivere beelden krijgt op 800 mm.
Nu las ik laatst op
een blog van een lens-verhuurbedrijf dat het op zich niet vreemd is dat lenzen een afwijking hebben. Het schijnt dat de productietoleranties in combinatie bij camera en lens gewoon soms zichtbaar merkbare backfocus of frontfocus opleveren, terwijl als ze individueel getest worden door Nikon gewoon als "binnen toleranties" worden gezien. Dus blijkbaar is dit iets waar we in de digitale wereld mee moeten leren leven. Betere opnamen komen met een prijskaartje....
Jaap