Capture NX2 versie 2.3.0

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Capture NX2 versie 2.3.0

Berichtdoor fred portman » ma dec 26 2011 3:48 pm

Wie helpt?
Ik heb een aantal opnamen gemaakt van hetzelfde onderwerp. In het beeld van de eerste opname van de serie staat een grijstrapkaart. Het is mijn bedoeling aanpassingen die ik doe op opname 1 over te brengen naar de volgende opnamen. Ik heb een zwart en witsturingspunt op de grijstrapkaart in de eerste opname geplaatst. In het menu serieverwerking kopieer ik de aanpassing. Dan open ik opname 2 en plak dan de aanpassingen. Er kunnen dan verschillende dingen gebeuren:
- de aanpassing wordt gedeeltelijk verwerkt of
- ik krijg een melding dat er al een aanpssing heeft plaatsgevonden of
- ik krijg een totaal uitgebleekt beeld.

Ongetwijfeld doe ik iets verkeerd wat wat? Wie weet dat? Hoe is de juiste volgorde van aanpassen via serie verwerking?
Aan de hand van de Capture handleiding kom ik er niet uit. Bij voorbaat hartelijk dank.
fred portman



Onderwerp:

Re: Capture NX2 versie 2.3.0

Berichtdoor Jur » di dec 27 2011 12:02 pm

Je kunt geen serieverwerking doen met sturingspunten, omdat de positie van de sturingspunten exact wordt overgenomen in de te bewerken opnamen. Met andere woorden: je neemt niet alleen de waarden over van de sturingspunten (zwart-, wit-, grijs- of kleur-), maar vooral ook de positie van die punten. De resultaten worden daardoor volledig onvoorspelbaar. Het is beter om bijvoorbeeld een gevonden aanpassing van Niveau's en Curves (waarin ook zwart-, wit- en grijs-pipetjes beschikbaar zijn) of de LCH-editior te kopiëren en te gebruiken voor serieverwerking.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX2 versie 2.3.0

Berichtdoor GTJ » di dec 27 2011 12:38 pm

Ik heb deze versie nu een aantal dagen draaien en heb 't idee dat het programma trager werkt. Ook was ik bezig met een fotobewerking en klapt NX zo uit 't niets er uit. Ben ik de enige, of zijn er meer die er last van hebben?
Gebruikersavatar
GTJ

Forumlid
Berichten: 3621


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX2 versie 2.3.0

Berichtdoor Daan » di dec 27 2011 2:13 pm

Het is gewoon niet goed getest :frown:

Nik filters doen het ook niet meer : gelijk crash . Raw met een toepassing van een van deze filters kun je ook niet meer laden .

De vorig versie liep bij mij wel goed .Zit er hard aan te denken alles te verwijderen en de oude er weer op te zetten .
Gebruikersavatar
Daan

Clublid
Berichten: 316


Locatie: Den Haag
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Capture NX2 versie 2.3.0

Berichtdoor Jur » di dec 27 2011 2:38 pm

GTJ schreef:Ik heb deze versie nu een aantal dagen draaien en heb 't idee dat het programma trager werkt. Ook was ik bezig met een fotobewerking en klapt NX zo uit 't niets er uit. Ben ik de enige, of zijn er meer die er last van hebben?


Bij mij loopt NX 2.3.0 (64-bit) als een zonnetje op mijn iMac. Sneller en stabieler dan vorige versies. Het niet werken van de NIK-fliters is bekend; het wachten is op 64-bit versies daarvan. Overigens zou de 32-bit versie van NX 2.3.0 wel goed moeten werken met NIK versie CEP 3.003. Deze NIK-versie heb ik helaas alleen kunnen vinden voor de Complete versie en niet voor de door mij gebruikte Select versie.

Voor een uitgebreide review klik HIER

Met NIK-filters bewerke NEF's kan ik gewoon openen in NX 2.3.0, waarbij ik als melding krijg Ontbrekende verbetering in plaats van de NIK-bewerking. Met NIK-filters bewerkte NEF's kun je wel gewoon openen in ViewNX2.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX2 versie 2.3.0

Berichtdoor Daan » di dec 27 2011 6:15 pm

Bedankt voor de info Jur .

Had blijkbaar versie CEP 3.0 :shock: , Ik heb het wel weer aan de gang gekregen in 32 bit :wink:
Ik heb de demo gedownload ( 3.003 :) ) en toen de key er weer in gezet . Maar goed dat ik alles bewaar .
Gebruikersavatar
Daan

Clublid
Berichten: 316


Locatie: Den Haag
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Capture NX2 versie 2.3.0

Berichtdoor Jur » di dec 27 2011 7:27 pm

Daan schreef:Bedankt voor de info Jur .


Graag gedaan; succes Daan!
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 16 gasten