RGB v/s sRGB

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

RGB v/s sRGB

Berichtdoor Martin » za dec 31 2011 10:38 am

Hallo allemaal,

Ik schiet mijn foto’s onder RGB en heb verder voor mijn software ook alles ingesteld als RGB.
Nu heb ik ergens gehoord dat, indien je foto’s laat afdrukken voor een fotoboek of indien je deze foto’s plaatst op een website de foto’s sRGB moeten zijn.
Klopt het dat er grote verschillen kunnen ontstaan als je gewoon RGB gebruikt in plaats van sRGB.
Martin



Onderwerp:

Re: RGB v/s sRGB

Berichtdoor Daan » za dec 31 2011 12:02 pm

Ja , dat maakt zeker uit :wink2:

Dit jaar is daar nog een club dag over geweest :)

Adobe RGB kan wel meer kleuren weergeven maar heel veel browsers en afdruk centrales gaan er van uit dat je sRGB gebruikt .
Gebruikersavatar
Daan

Clublid
Berichten: 316


Locatie: Den Haag
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: RGB v/s sRGB

Berichtdoor ArjanL » za dec 31 2011 12:26 pm

Afbeelding

RGB (witte raster) versus sRGB. sRGB kan dus meer kleuren bevatten; de kleurruimte is groter.
sRGB is het meest gebruikte kleurprofiel voor allerlei toepassingen.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RGB v/s sRGB

Berichtdoor iJoost » za dec 31 2011 12:52 pm

Adobe RGB vergeleken met sRGB.

Afbeelding

De kleurruimte van Adobe RGB is groter. Maar ze kunnen precies evenveel verschillende kleuren weergeven. Overigens betekent dat niet dat een van de twee beter is. Ze zijn alleen anders. Ieder zal voor zichzelf moeten uitmaken welke je in welke situatie wilt gebruiken. Lastig... maar dat geldt voor de meeste instellingen. ;-)

Zie ook:

viewtopic.php?p=50361#p50361
iJoost



Onderwerp:

Re: RGB v/s sRGB

Berichtdoor Steven » za dec 31 2011 1:35 pm

Gewoon RGB... Ik meen dat sRGB eerder als "gewoon" gezien moet worden. Er word veel meer met sRGB gewerkt dan adobe RGB.
Steven



Onderwerp:

Re: RGB v/s sRGB

Berichtdoor Patrick » za dec 31 2011 2:08 pm

Als je in NEF formaat schiet kan je in de nabewerking nog gewoon kiezen in welke kleurruimte je wilt werken! :idea:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RGB v/s sRGB

Berichtdoor Martin » za dec 31 2011 2:54 pm

Patrick schreef:Als je in NEF formaat schiet kan je in de nabewerking nog gewoon kiezen in welke kleurruimte je wilt werken! :idea:


Vreemd dat je dan de camera ook kunt instellen of hij RGB of sRGB moet.

Ik lees nu dat er blijkbaar onenigheid is :? De één zegt dat RGB meer kleuren kan en de ander sRGB, wat is het nu :cry:

Ik heb even getest als ik een foto opsla onder RGB dan kleurt de foto anders als ik hem als bureaublad achtergrond gebruik als een foto onder sRGB, deze is natuurlijker en veranderd niet van kleur.

Het kan dus zo zijn dat indien je hem op het internet plaatst ook van kleur veranderd, mijn conclusie gebruik je de foto voor web of fotoboek gebruik dan sRGB.
Martin



Onderwerp:

Re: RGB v/s sRGB

Berichtdoor Steven » za dec 31 2011 3:03 pm

martin65 schreef:
Patrick schreef:Als je in NEF formaat schiet kan je in de nabewerking nog gewoon kiezen in welke kleurruimte je wilt werken! :idea:


Vreemd dat je dan de camera ook kunt instellen of hij RGB of sRGB moet.

Ik lees nu dat er blijkbaar onenigheid is :? De één zegt dat RGB meer kleuren kan en de ander sRGB, wat is het nu :cry:

Ik heb even getest als ik een foto opsla onder RGB dan kleurt de foto anders als ik hem als bureaublad achtergrond gebruik als een foto onder sRGB, deze is natuurlijker en veranderd niet van kleur.

Het kan dus zo zijn dat indien je hem op het internet plaatst ook van kleur veranderd, mijn conclusie gebruik je de foto voor web of fotoboek gebruik dan sRGB.


De mogelijkheid tot instellen heeft dan wellicht met een Jpeg te maken. Ik denk dat nagenoeg iedereen gewoon altijd sRGB gebruikt. Ook drukcentrales gebruiken dit meestal. Zelf geef je al aan dat sRGB natuurlijker overkomt toch? Waarom schiet je dan toch op adobe RGB? sRGB is immers ook altijd de default setting op camera's

Verder denk ik dat Leon Obers vast wel duidelijk en goed onderbouwd het verschil tussen een en ander weer kan geven. In mijn optiek een echtte goerroe :D
Steven



Onderwerp:

Re: RGB v/s sRGB

Berichtdoor GdP » za dec 31 2011 3:17 pm

Wanneer je in JPEG fotografeert zou ik altijd voor aRGB kiezen. Voor gebruik kan je het dan omzetten in sRGB. Het aRGB -bestand kan je dan onbewerkt in je archief opnemen. Je blijft dan ik het bezit van een foto-bestand met de maximum kleurruimte.

Wanneer je JPEG fotografeert met de kleurruimte sRGB, dan ben je die extra kleurruimte gewoon definitief kwijt.

Met NEF-bestanden is op dit punt geen probleem, omdat dit bestand rechtstreeks van de sensor afkomt. Hier zitten de camera-instelling dan nog aan gekoppeld, die je achteraf ook nog eens kan veranderen.
GdP



Onderwerp:

Re: RGB v/s sRGB

Berichtdoor Patrick » za dec 31 2011 5:23 pm

In ieder geval hebben beide kleurruimten even veel kleuren. Die van aRGB liggen wat ver uit elkaar waardoor bet kleurbereik wat ruimer is. Als je twijfelt gewoon op sRGB houden. Dat is voor de meeste toepassingen het beste.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RGB v/s sRGB

Berichtdoor iJoost » zo jan 01 2012 9:38 pm

Een normale foto ziet er bij Adobe RGB en bij sRGB precies hetzelfde uit. Daar hoef je het niet voor te doen. ;-)

Als je wel een verschil ziet, dan komt dat omdat je software gebruikt (om de foto te bekijken) die kleurendoof is. Gebruik in dat geval betere software. Of gebruik sRGB. Want dat is wat dergelijke software aanneemt. En jawel, Internet Explorer is een voorbeeld van zulke software. Dus bij plaatsing op het web altijd even converteren (niet toekennen) naar sRGB, zodat je zeker weet dat iedereen je foto's ziet zoals jij ze bedoeld hebt.

Nogmaals, kijk even naar het verhaal waarvan ik hierboven de link al gaf, als je het wilt begrijpen,

(En kalibreer je monitor. Want als je dat niet doe hoef je je verder helemaal niet druk te maken over kleuren en kleurprofielen. Je werkt dan toch alleen voor je eigen beeldscherm. This photo best viewed on my computer... ;-)
iJoost



Onderwerp:

Re: RGB v/s sRGB

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo jan 01 2012 10:05 pm

iJoost schreef:E

(En kalibreer je monitor. Want als je dat niet doe hoef je je verder helemaal niet druk te maken over kleuren en kleurprofielen. Je werkt dan toch alleen voor je eigen beeldscherm. This photo best viewed on my computer... ;-)

En als je met bijv. een TN scherm werkt zou ik me daar ook niet druk over maken, gekalibreerd of niet. Op het moment dat je met fatsoenlijke IPS schermen werkt ( en gekalibreerd ) heb je hier imo pas echt de meerwaarde van.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RGB v/s sRGB

Berichtdoor Martin » zo jan 01 2012 10:06 pm

Remco v/d Sanden schreef:
iJoost schreef:En als je met bijv. een TN scherm werkt zou ik me daar ook niet druk over maken, gekalibreerd of niet. Op het moment dat je met fatsoenlijke IPS schermen werkt ( en gekalibreerd ) heb je hier imo pas echt de meerwaarde van.


Wat is een TN of IPS scherm nu weer :oops:
Martin



Onderwerp:

Re: RGB v/s sRGB

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo jan 01 2012 10:11 pm

Kort gezegd is een TN scherm een scherm wat maar een beperkt gamma aan kleur kan weergeven, alwaar een IPS scherm een veel breder spectrum kleuren en vooral kleurechtheid kan weergeven onder grotere kijkhoeken.
TN schermen zijn het meest gebruikt als consumentenschermen, IPS zijn een stuk meer aan de prijs.

Hoop dat je Engels kan, kon zo niets Nederlands vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RGB v/s sRGB

Berichtdoor iJoost » ma jan 02 2012 11:00 pm

Ook als je een ronduit slecht scherm hebt, dan nog haal je door te kalibreren de maximale reproduceerbaarheid van de kleurweergave daar uit.

Van kalibreren worden de foto's niet mooier, of zo. Je zorgt er met kalibreren alleen maar voor dat anderen (en dat moet je ruim zien, je printer is ook een ander), voor zover die ook met een gekalibreerd apparaat werken, zo goed mogelijk hetzelfde zien als jij. Dus of je nu een goed of een slecht scherm hebt maakt daarvoor niet uit. Je kalibreert je beeldscherm als je de controle wilt over je kleuren.

Maar ach, lees voor de grap de link nog even die ik al eerder gaf. Dan wordt het vast duidelijker.
iJoost




Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten