Via PB wat gecommuniceerd met MattvanIJpen en de gelegenheid gegeven op mijn server bestanden te plaatsen.
Ik heb de bestanden bekeken, maar zie vooral
gebruikersfouten die tot verkeerde resultaten leiden. (Te langzame sluitertijd).
Wel geeft de gebruikte 16-85mm lens wat vreemde resultaten die niet altijd goed zijn thuis te brengen waarom er verkeerd wordt scherp gesteld, of niet optimaal scherpe resultaten alsof er iets met de lens aan de hand zou zijn. In andere gevallen echter wel een goed resultaat. Dus meer tests zouden gedaan moeten worden om te bekijken wat er aan de hand is. Maar dan wel tests vanaf statief, VR UIT, scherpstelling via LiveView (contrastdetectie).
Maak ook eens wat test met de 18-105mm lens die op de D90 is gebruikt, maar dan op de D7000.
Indien UV-filters worden gebruikt (ter bescherming),
haal die er dan af.
Bestanden te downloaden vanaf deze locatie:
http://www.obers.org/_NCN/Subject_D7000_vs_D90/" onclick="window.open(this.href);return false;
De bijbehorende opmerkingen:
Bestanden in Nikon Capture NX2 ingeladen en bekeken. Heb de verscherping van de eerste opname op de standaardwaarde gezet die bij de betreffende "Picture Control" instelling hoort = standaard waarde in camera bij een bepaalde instelling, bijv. "Landschap" ----> Onscherp masker is dan 4
Heb die waarde van 4 voor het het gemak om zaken beter te kunnen beoordelen dan ook telkens bij de andere foto's ingesteld. (Soms zelfs op 6).
Tevens de ruisonderdrukking uitgeschakeld. Die verzacht / verdoezeld de detailscherpte alleen maar.
Nikon test 040.NEF ----> Bewegingsonscherpte door te lange belichtingstijd. Je ziet op bepaalde stukken zelfs dubbele contouren. = Gebruikersfout
Nikon test 043.NEF ----> Idem + beweging van schaap. Op sommige punten in het gras is er wel scherp detail te zien.
Bedenk dat je bij een 300mm telelens + 1.4 tele-convertor op een brandpunt uitkomt van 420mm en dat ook nog op DX formaat.
Volgens een simpel ezelsbruggetje moet je dan minimaal een belichtingstijd gebruiken van:
1 delen door de brandpunt x de cropfactor voor het DX formaat, ofwel
1 / 420 x 1,5 in seconden
ofwel
1 / 630 seconde
Nikon test 055.NEF ----> (opname bij f 9) Scherpte lijkt ergens helemaal vooraan te liggen. Rechts op het pad en in het gras rechts ervan.
Verkeerde scherpstelling + te klein diafragma voor optimale scherpte voor het D7000 cameramodel. (Kom ik dadelijk op terug).
Nikon test 060.NEF ----> Scherptepunt ligt verder naar achteren dan de glijbaan
+ enige bewegingsonscherpte lijkt het (zie takken).
Nikon test 062.NEF ----> Scherptepunt ligt verder naar achteren dan het bord
+ enige bewegingsonscherpte. door te langzame sluitertijd (ezelsbruggetje).
Nikon test 068.NEF ----> Zie daar eigenlijk niks verkeerds aan. Beste opname met de 16-85mm lens. Scherpte ligt misschien ietsje achter het scherpstelpunt. Maar scherptediepte is groot. Diafragma f8 is eigenlijk iets te klein diafragma voor het D7000 cameramodel. (Kom ik dadelijk op terug).
Nikon test 069.NEF ---->
zeer duidelijke verticale
bewegingsonscherpte
Nikon test 070.NEF ----> Diafragma f8 is eigenlijk iets te klein diafragma voor het D7000 cameramodel. (Kom ik dadelijk op terug).
Daarbij lijkt er net iets van een soort minimale bewegingsonscherpte in te zitten. Hoewel me dat verbaast met 1/250 sec.
Torenvalk zondag 017.NEF ----> Zie ik niks verkeerds aan, gezien de omstandigheden. Scherpte ligt precies goed.
Wat zacht in contrast, maar is een kwestie van processing. Met de juiste bewerking prima plaat. Prachtig mooi objectief.
Zie mijn bewerking en resultaat in het mapje "Bewerkt")
http://www.obers.org/_NCN/Subject_D7000_vs_D90/" onclick="window.open(this.href);return false;
In zijn algemeenheid zit de fout duidelijk bij de gebruiker zelf.
Gebruik van te lange sluitertijden en de beperkingen van de lens (16-85mm) en instellingen. Sommige zaken van de 16-85mm lens kan ik niet goed thuis brengen. Zou ik meer tests van willen zien. Scherpte en scherpstelling doen daarbij wat vreemd. De beperkingen in optische kwaliteit lijken bij de 16-85mm daarbij dan dus sterker naar voren te komen dan bij de 300mm/f4 lens. Die laatste is een fraaie lens. (Kan ik zien aan het resultaat van dat torenvalkje ----> ondanks de wat langzame sluitertijd die is gebruikt).
Ga eens met statief werken, en de VR dan
UIT-geschakeld, en indien UV-filters worden gebruikt (ter bescherming),
haal die er dan af.
Bedenk dat de pixeldensiteit van de D7000 zodanig hoog is, dat elke lensfout, instellingsfout, bewegingsonscherpte wordt afgestraft.
Alleen met toplenzen haal je de allerbeste kwaliteit eruit, en dat alleen dan nog onder de meest gunstige instellingen.
De pixeldensiteit is zodanig hoog dat je vanaf pakweg F5.6 (dus bij f8 en hoger) de optimale scherpte al niet meer haalt door diffractie. De eventuele kwaliteitsverschillen met bijv. een lagere pixeldensiteit camera als een D90 zijn dan marginaal.
Bijv. de foto van geparkeerde auto's LIJKT de D7000 niet echt scherper dan de D90. Maar dat zit hem in dit geval dan vooral in het feit dat er bij de D7000 opname er een stuk meer beeld opstaat dan bij de D90 opname. Dus een echt goede vergelijking is het niet. De 100% weergave geeft ongeveer gelijke detailvergrotingen van het beeld. Dat ziet er van de D7000 en D90 ongeveer hetzelfde uit. Maar het D7000 is wel "breder en hoger" als beeld als je gaat scrollen.