Nikon D7000, 1/125 f/8.9, ISO 4500, 18-105mm, 80mm, diafragmavoorkeuze
Man met hoed
Man met hoed
Opname bij bestaand licht.

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Man met hoed
Aangezien het in beoordelen staat dan de volgende reactie.
Licht in het raam heel uitgebeten.
Veel te hoge ISO.
Niet scherp in het gezicht.
Witbalans is volgens mij ook niet goed.
Persoonlijk totaal geen mooie foto.
Groeten.
Erich.
Veel te hoge ISO.
Groeten.
Erich.
Website: http://www.hierstaanfotos.nl
-
- Forumlid
- Contacteer:
Heb je met opzet zo'n hoge iso-waarde gekozen? Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat je met een lagere iso toegekund had. De D7000 presteert prima op hogere iso's, maar op 4500 iso krijg je toch echt wel behoorlijk wat ruis. En dat is met deze foto het geval.
Mogelijk had je beter een lagere waarde kunnen kiezen, een langzamere sluitertijd en een groter f-getal.
Als je dan een iso-waarde kiest van bijv. 800, dan kun je nog steeds wel uit de hand fotograferen met een sluitertijd van 1/80 denk ik. Je zult dan wel ruis hebben, maar die kun je in de nabewerking nog wel verminderen. Als je deze foto door anti-ruis tools haalt blijft er weinig van over...
De 18-105mm is ook niet bepaald een lichtsterke lens; in dit soort licht-arme situaties (want zo'n soort situatie was het denk ik?) heb je meer aan een lichtsterke prime-lens.
Wat ook jammer is, is dat de achtergrond te overbelicht is. Je ziet geen enkel detail meer van het raam. Nu is fotograferen met tegenlicht best lastig. Volgende keer zou ik proberen of om zelf een andere plek in te nemen, of te vragen of je model een andere plek wilt innemen.
Deze meneer heeft een 'karakter-kop'. Je hebt hem in ieder geval heel naturel weten vast te leggen.
Mogelijk had je beter een lagere waarde kunnen kiezen, een langzamere sluitertijd en een groter f-getal.
Als je dan een iso-waarde kiest van bijv. 800, dan kun je nog steeds wel uit de hand fotograferen met een sluitertijd van 1/80 denk ik. Je zult dan wel ruis hebben, maar die kun je in de nabewerking nog wel verminderen. Als je deze foto door anti-ruis tools haalt blijft er weinig van over...
De 18-105mm is ook niet bepaald een lichtsterke lens; in dit soort licht-arme situaties (want zo'n soort situatie was het denk ik?) heb je meer aan een lichtsterke prime-lens.
Wat ook jammer is, is dat de achtergrond te overbelicht is. Je ziet geen enkel detail meer van het raam. Nu is fotograferen met tegenlicht best lastig. Volgende keer zou ik proberen of om zelf een andere plek in te nemen, of te vragen of je model een andere plek wilt innemen.
Deze meneer heeft een 'karakter-kop'. Je hebt hem in ieder geval heel naturel weten vast te leggen.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Bedankt voor le kritiek.Erich Snijder schreef:Aangezien het in beoordelen staat dan de volgende reactie.
Veel te hoge ISO.
Groeten.
Erich.
Eens met de te hoge ISO waarde, maar ik moest heel snel de foto maken en had geen tijd om ISO waarde te verlagen die ik even daarvoor nodig had gehad. Jammer van dat raam, maar dat moest ik onder de gegeven omstandigheden voor lief nemen. Ik ben het niet eens met je opmerkingen over scherpte en witbalans.
Groeten,
Ted
Dreamlogic schreef: De 18-105mm is ook niet bepaald een lichtsterke lens; in dit soort licht-arme situaties (want zo'n soort situatie was het denk ik?) heb je meer aan een lichtsterke prime-lens.
Bedankt voor je reactie.
Ik had alleen dit objectief bij me dat ik als walk about objectief gebruik en bovendien en bovendien was er geen sprake van poseren van het model. Ik trof de man aan in een klein kamertje in het Zuiderzeemuseum en hij zat waar hij zat en voor mij was er slechts plaats schuin tefenover hem en moest ik het tegenlicht voor lief nemen. Ik maak trouwens zelden of nooit geposeerde foto's. Ik ben een groot liefhebber van de zgn candid fotografie en dan maak je weleens een foto die niet perfect is. Dat is deze ook niet, maar ik vond de kop te mooi om te laten lopen.
Groeten,
Ted
- Boldey
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Zeker een mooie kop, de foto vind ik ook mooi. Ik vind m wel onderbelicht, in de exif zie ik staan dat je matrix meting hebt gebruikt, die had je op spotmeting moeten zetten. Ik vind de hoge iso niet zo'n probleem, ziet er strak en scherp uit. Het raam als tegenlicht kan ook prima, maag nog wat meer uitgebeten, dan wordt het gewoon wit en vallen de blaadjes ed weg, waardoor het rustiger wordt.
Is dit wat men hier onder "opbouwende" kritiek verstaat?Erich Snijder schreef:Aangezien het in beoordelen staat dan de volgende reactie.
Veel te hoge ISO.
Groeten.
Erich.
Gr. Ted
De scherpte is prima. Ik had zelf denk ik een wat groter diafragma gekozen (5.6 ofzo). Dan was de achtergrond wat minder aanwezig geweest (+ bokeh effect) en zou voldoende zijn geweest voor deze portret. Verder had je dan ook een wat lager ISO kunnen kiezen zodat je op ca. 1/50 ~1/60 sluitertijd uitkomt (niet veel lager gaan ivm beweging onscherpte, zoals van persoon als van jou zelf)
Nikon D90 | 17-55 mm 2.8 | 18-200 mm AF-S | 50 mm AF 1.8D | 35 mm AF-S 1.8G | MB-D80 | SB700 | Lowepro Sling Shot 200