Melkman's flitsers in actie

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Melkman's flitsers in actie

Berichtdoor melkman » zo jan 08 2012 3:04 pm

Al mijn gevraag over flitsers had natuurlijk een doel. Kijken of ik iets toe kan voegen aan mijn fotografie-kennis. Dus, een statief gekocht, een paraplutje en de 2 SB800's en proberen maar. Helaas is het nog niet gelukt om de SB26 mee te laten doen, die luistert niet naar de D700, daar zullen wel PW's of Phottix aan te pas moeten komen (of een Godox kopen).

Deze is gemaakt met een shoot-through en een SB800, op de achtergrond staat de tweede SB800 met een blauwe gel erop. Ik had de SB26 nog willen gebruiken om de rechterkant iets op te lichten of van achter te belichten. Nou ja, volgende keer maar weer.

Ik had wel een probleem met de schaduw op de rechterkant van haar gezicht. Dat ging een beetje brokkelen, net of de D700 daar moeite mee had, dat vond ik jammer. Liever zwart dan brokkelig grijs... Hier is mijn eerste poging met een paraplu!

D700 50mm/1.8@2.8

Afbeelding

Groet,

Melkman
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Melkman's flitsers in actie

Berichtdoor ElRonno » zo jan 08 2012 3:24 pm

Mooi!

Oplichten kan ook met een reflectieschermpje (vel wit karton werkt al) hoor, niet perse een flitser nodig. Maar zo kan de foto ook prima. Ik vindt het wel mooi dat het model wat overgaat in de achtergrond aan die kant.

De linker schouder (voor de fotograaf links) is wel verlicht en die kan je dan nog wat extra aanzetten met een haarlichtje als je nog meer flitsers hebt. Of een reflectieschermpje schuin achter boven het model houden, net buiten beeld, om wat licht terug te kaatsen.

De SB26 heeft een optical slave functie, maar die zal al wel af gaan met de voorflitsen van de draadloze aansturing van van je SB800's, dus te vroeg. Maar er zit wel een PC cord aansluiting op, dus je kunt 'm ook bedraad aansluiten op de D700. (Al zou het kunnen dat deze aansluiting door de D700 wordt uitgeschakeld als je op TTL werkt ipv manual, weet ik niet zeker; maar je kunt de SB-800's ook draadloos aansturen op een M standje).

Flitser links (voor de fotograaf links dan) zou ik heel iets naar de camera terughalen om de catchlicht iets groter te maken, maar dat is persoonlijke smaak. Je krijgt dan ook iets lichtere irissen, het model heeft nu hele donkere ogen terwijl ze eigenlijk blauw zijn.

Dat brokkelige: is dat ook in de NEF op je computer te zien? In een JPG krijg je natuurlijk beperkingen. En wat je op het cameradisplay ziet is altijd een lage kwaliteit JPG, ook als je in NEF schiet (die lage kwaliteit JPG wordt in de NEF ingebakken als preview).

Maar nogmaals, mooi gedaan.
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Melkman's flitsers in actie

Berichtdoor ALE » zo jan 08 2012 3:34 pm

melkman schreef:Helaas is het nog niet gelukt om de SB26 mee te laten doen, die luistert niet naar de D700, daar zullen wel PW's of Phottix aan te pas moeten komen (of een Godox kopen).

Op de Sb-26 zit een "Wireless Slave Flash selector" die je op S (simultaan modus) moet zetten. Hiermee zou de flitser af moeten gaan zodra hij een SB-800 "ziet" flitsen. Dus dat zou mijn inziens moeten werken.

Waar stand je ISO op ingesteld? En stond je SB-800 op iTTL of manueel?
Groet,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Melkman's flitsers in actie

Berichtdoor george013 » zo jan 08 2012 3:37 pm

S640 veranderen in s0 heb je de exif.
George
george013



Onderwerp:

Re: Melkman's flitsers in actie

Berichtdoor melkman » zo jan 08 2012 3:40 pm

@ELRonno

Bedankt!

Als ik goed in de NEF kijk, dan heb ik het idee dat ik iets van het brokkelige (of banding, of hoe het ook mag heten) zie. Dat baart me wel wat zorgen. Ik hoop niet dat ik dat vaker terug ga zien. Dat stoort me te veel...

De flitsers werden manual aangestuurd, dus een PC cord zou een optie kunnen zijn, ik ben alleen een beetje huiverig voor kabels en rondrennende kids...

Voor zover ik me kan herinneren stond de plu er redelijk recht ervoor, het verbaasde me enigszins dat het licht niet een beetje meer om haar gezicht heen viel. Volgende keer ga ik de reflective plu gebruiken en zal het iets meer naar de camera halen.

Groet,

Melkman
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Melkman's flitsers in actie

Berichtdoor melkman » zo jan 08 2012 3:42 pm

@ALE

ISO200 en de flitsers op Manual. De SB26 gaat ook wel af, maar net te vroeg of laat, want de D700 laat het niet op de foto zien!
De SB800 staat op Remote, channel 1/Group A
De D700, Built-in-flash staat op (--), Group A staat op M 1/16.

Geeft de D700 nu nog steeds een monitor-flash of zoiets af waardoor de SB26 te vroeg wordt getriggerd?
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Melkman's flitsers in actie

Berichtdoor george013 » zo jan 08 2012 4:36 pm

Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 2/1000 second ===> 1/500 second ===> 0.002 second
Lens F-Number / F-Stop = 28/10 ===> ƒ/2.8
Exposure Program = manual control (1)
ISO Speed Ratings = 200
EXIF Version = 0230
Original Date/Time = 2011:12:17 20:38:58
Digitization Date/Time = 2011:12:17 20:38:58
Components Configuration = 0x01,0x02,0x03,0x00 / YCbCr
Exposure Bias (EV) = 0/6 ===> 0
Max Aperture Value (APEX) = 16/10 ===> 1.6
Max Aperture = ƒ/1.74
Metering Mode = pattern / multi-segment (5)
Light Source / White Balance = flash (4)
Flash = Flash fired, compulsory flash mode, return light not detected
Focal Length = 50/1 mm ===> 50 mm
User Comment (Hex) = 0x41,0x53,0x43,0x49,0x49,0x00,0x00,0x00,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20,0x20
User Comment Character Code = ASCII
User Comment =
Last Modified Subsecond Time = 75
Original Subsecond Time = 75
Digitized Subsecond Time = 75
FlashPix Version = 0100
Colour Space = sRGB (1)
Image Width = 1901 pixels
Image Height = 1901 pixels
Image Sensing Method = one-chip color area sensor (2)
Image Source = digital still camera (DSC)
Scene Type = directly photographed image
Colour Filter Array (CFA) Geometric Pattern = 0x00,0x02,0x00,0x02,0x00,0x01,0x01,0x02
Custom Rendered = normal process (0)
Exposure Mode = manual exposure (1)
White Balance = manual (1)
Digital Zoom Ratio = 1/1 ===> 1
Focal Length in 35mm Film = 50
Scene Capture Type = standard (0)
Gain Control = n/a (0)
Contrast = normal (0)
Saturation = normal (0)
Sharpness = normal (0)
Subject Distance Range = unknown (0)
Gamma = 22/10 ===> 2.2
george013



Onderwerp:

Re: Melkman's flitsers in actie

Berichtdoor melkman » zo jan 08 2012 5:48 pm

@george013

Flash = Flash fired, compulsory flash mode, return light not detected


Is dat goed of slecht? :huh:

Melkman
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Melkman's flitsers in actie

Berichtdoor yzf1kr » zo jan 08 2012 5:49 pm

melkman schreef:
Voor zover ik me kan herinneren stond de plu er redelijk recht ervoor, het verbaasde me enigszins dat het licht niet een beetje meer om haar gezicht heen viel. Volgende keer ga ik de reflective plu gebruiken en zal het iets meer naar de camera halen.


Ik weet niet hoe groot de paraplu was, maar ik heb het idee dat hij te ver van je onderwerp stond.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Melkman's flitsers in actie

Berichtdoor yzf1kr » zo jan 08 2012 5:51 pm

melkman schreef:@george013

Flash = Flash fired, compulsory flash mode, return light not detected


Is dat goed of slecht? :huh:

Melkman


Je flitste manueel dan klopt dat.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Melkman's flitsers in actie

Berichtdoor george013 » zo jan 08 2012 6:00 pm

Ik weet niet of de SB26 dat kan, pulserend flitsen.
George
george013



Onderwerp:

Re: Melkman's flitsers in actie

Berichtdoor ALE » zo jan 08 2012 6:48 pm

melkman schreef:De SB26 gaat ook wel af, maar net te vroeg of laat, want de D700 laat het niet op de foto zien!

Overtuig jezelf ervan dat je de SB-26 op S(imultaneous) en niet op D(elayed) hebt ingesteld. Ik heb deze flitser niet maar dat zou goed moeten werken, helemaal omdat je de SB-800 op manueel hebt ingesteld. Hierdoor heb je geen voorflitsen die nodig zouden zijn indien je iTTL had gekozen.

Ik zou overigens je sluitertijd niet hoger dan 1/250e instellen vanwege de max. synchronisatie tijd. Stel je de sluitertijd sneller in gaat de flitser meerdere flitsen afgeven omdat je in auto FP highspeed sync terecht komt. Daardoor zou je een timing probleem kunnen krijgen met de SB-26 in slavemode.


ALE
Laatst gewijzigd door ALE op zo jan 08 2012 7:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Melkman's flitsers in actie

Berichtdoor Skippy » zo jan 08 2012 7:01 pm

Ik vind het een geslaagde foto, lekker creatief bezig geweest.
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Melkman's flitsers in actie

Berichtdoor melkman » zo jan 08 2012 7:38 pm

@yzf1kr
Ik heb de 105cm Creative Light shoot-through gebruikt om lekker dichtbij te kunnen komen. Hooguit een meter er vandaan, maar ik denk minder.

@ale
Jep, hij staat in S, hij ziet de andere flits, de SB26 gaat ook af, maar niet op het goede moment. Ik kan ergens een foutje hebben gemaakt, maar ik zou niet weten hoe ik alles anders zou moeten instellen. Misschien dat iemand van NCN me kan vertellen hoe ik mijn D700 en de SB26 correct zou moeten instellen. Misschien zie ik iets stoms over het hoofd...

Melkman
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Melkman's flitsers in actie

Berichtdoor ElRonno » zo jan 08 2012 8:02 pm

In draadloos flitsen geeft de D700 een commandoflits aan de SB-800's, net voor de sluiter open gaat. De SB-26 ziet dat en gaat te vroeg af. Het kan dus niet samen als je commandoflitsen gebruikt.

Volgens mij kun je op de SB-26 niet instellen dat hij een aantal commandoflitsen moet negeren. Dat is een functie die wel op mijn studioflitsers zit, al gebruik ik dat niet.

Maar... er is een optie. Zet de flits in de camera niet op Commander maar op Manual en op een laag vermogen (1/128 of zo, even testen of dat genoeg is). De SB-26 heb je denk ik wel goed in gesteld. En zet nu de SB800's in de superslave mode: http://strobist.blogspot.com/2007/08/un ... b-800.html

Je kunt nu het vermogen van de SB-800's niet meer vanaf de camera bedienen maar alleen vanaf de flitser, maar je kunt alle drie de flitsers simultaan gebruiken.

Haven fun!
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten