Overstappen naar andere body
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Overstappen naar andere body
Even terug naar de vraag van TS: welke body werkt met een 50 mm AF zonder scherpstelmotor:
-D50
-D70(S)
-D80 (meen ik)
-D90
-D100, 200 en 300S)
-D3(S), D700
De eerstgenoemden zijn mogelijk een goedkope optie ipv een andere lens. De D50 vind ik nog de best value for money ever (6MP, AF-motor, 2 LCD) en dat voor ca. € 500 destijds.
-D50
-D70(S)
-D80 (meen ik)
-D90
-D100, 200 en 300S)
-D3(S), D700
De eerstgenoemden zijn mogelijk een goedkope optie ipv een andere lens. De D50 vind ik nog de best value for money ever (6MP, AF-motor, 2 LCD) en dat voor ca. € 500 destijds.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
de winkel die je een objectief verkoopt die geen scherpstelmotor heeft en jij een d5000.
is m.i. niet al te proifecioneel
ze hadden je op zijn minst moeten waarschuwen dat je met dit objectief alleen nog handmatig kunt scherpstellen met je d5000.
ik zou de winkel daarop aanspreken, mischien kunnen ze het goed maken door in te ruilen voor een redelijke prijs.
en alsnog de 35 of 50 variant te nemen met af-s.
probeer beide eens uit.
de 35 is min of meer een oude standaard lens( kl b 50 mm)
bij de 50 ga je met je d5000 eigenlijk naar 75 mm.
op zich niet verkeerd maar bij binnen opnamen kan dat vrees ik wel een nadeel zijn.
binnen hou ik meer van groothoek, maar dat zal voor een ieder anders zijn.
probeer het eerst uit, voor je weer een investering doet.
maar body gewoon houden, en zorgen dat je een goed af-s objectief krijgt.
veel sucses
bert harry
is m.i. niet al te proifecioneel

ze hadden je op zijn minst moeten waarschuwen dat je met dit objectief alleen nog handmatig kunt scherpstellen met je d5000.
ik zou de winkel daarop aanspreken, mischien kunnen ze het goed maken door in te ruilen voor een redelijke prijs.
en alsnog de 35 of 50 variant te nemen met af-s.
probeer beide eens uit.
de 35 is min of meer een oude standaard lens( kl b 50 mm)
bij de 50 ga je met je d5000 eigenlijk naar 75 mm.
op zich niet verkeerd maar bij binnen opnamen kan dat vrees ik wel een nadeel zijn.
binnen hou ik meer van groothoek, maar dat zal voor een ieder anders zijn.
probeer het eerst uit, voor je weer een investering doet.
maar body gewoon houden, en zorgen dat je een goed af-s objectief krijgt.

veel sucses
bert harry
Wacht even Silverbleed,
Er gaan nu verschillende dingen door elkaar lopen.
Welke 50 mm lens heb je nu? De 50mm f1.8 af D neem ik aan. En je wilt met dezelfde brandpuntsafstand blijven werken, dus met de 50mm die je nu hebt. Alleen met een lens die wel met de autofocus van je camera overweg kan?
Als dat duidelijk is, dan zou ik nooit een andere body kopen, omdat de autofocus niet zou werken. Maar eerst proberen de lens in te ruilen wij de winkel voor de 50mm AF-S versie. Alleen al een andere body kopen voor de lens die je nu hebt is gekkenwerk. Dan blijf je aan de gang.
Dus naar de winkel ermee en inruilen die lens zoals breimer ook zei..
En henkk voor de informatie: het is niet een hij maar een zij.
Met vriendelijke groet,
blackMTF
Er gaan nu verschillende dingen door elkaar lopen.
Welke 50 mm lens heb je nu? De 50mm f1.8 af D neem ik aan. En je wilt met dezelfde brandpuntsafstand blijven werken, dus met de 50mm die je nu hebt. Alleen met een lens die wel met de autofocus van je camera overweg kan?
Als dat duidelijk is, dan zou ik nooit een andere body kopen, omdat de autofocus niet zou werken. Maar eerst proberen de lens in te ruilen wij de winkel voor de 50mm AF-S versie. Alleen al een andere body kopen voor de lens die je nu hebt is gekkenwerk. Dan blijf je aan de gang.
Dus naar de winkel ermee en inruilen die lens zoals breimer ook zei..
En henkk voor de informatie: het is niet een hij maar een zij.
Met vriendelijke groet,
blackMTF
Laatst gewijzigd door blackMTF op vr jan 13 2012 10:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt, ik bezit nu een 50mm 1.8D. Die moet ik dus gaan ruilen gezien die niet werkt. Ik moet maar eens gaan bellen morgen.
Gezien ik zelfs nog de verpakking bezit kan ik misschien een redelijk prijsje regelen om te ruilen.
Bedankt voor de tips. Ik ga kijken of ik morgen wat kan regelen en dan zorg ik meteen dat ik een 35mm uit kan proberen, misschien is die toch fijner. Deze heb ik nooit gebruikt, alleen de 50mm ook met andere camera's (van vrienden).
En dan neem ik ook mijn camera mee om ter plekke te proberen, kan het niet zo snel misgaan
Hartelijk bedankt allemaal. Dit heeft het een stuk makkelijker voor me gemaakt!
En ik ben idd een vrouw maar die fout maken genoeg mensen dus ik vind het niet erg
Gezien ik zelfs nog de verpakking bezit kan ik misschien een redelijk prijsje regelen om te ruilen.
Bedankt voor de tips. Ik ga kijken of ik morgen wat kan regelen en dan zorg ik meteen dat ik een 35mm uit kan proberen, misschien is die toch fijner. Deze heb ik nooit gebruikt, alleen de 50mm ook met andere camera's (van vrienden).
En dan neem ik ook mijn camera mee om ter plekke te proberen, kan het niet zo snel misgaan

Hartelijk bedankt allemaal. Dit heeft het een stuk makkelijker voor me gemaakt!
En ik ben idd een vrouw maar die fout maken genoeg mensen dus ik vind het niet erg

Inderdaad even je kamera meenemen om ter plekke het verschil te kunnen zien tussden 35mm en 50mm. En dan weet je ook meteen of alles naar wens werkt met je camera.
Succes ermee!
Met vriendelijke groet,
blackMTF
Succes ermee!
Met vriendelijke groet,
blackMTF
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Je kan ook meteen je body inruilen voor een D90, dan heb je dit probleem een stuk minder en ben je vrijer on je lenskeuze. De D90 heeft ook een motor in de body en dan werken alle AF lenzen.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
En hoeveel verlies heeft ze dan op de body?
Nergens voor nodig.
Nergens voor nodig.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Maar ze kan in de toekomst wel aardig besparen op tweedehands lenzen zonder afs.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
Waarom? Lenzen zijn in princiepe nog niet zo duur als je weet wat je aanschaft.
Ze heeft aangegeven een beperkt budget te hebben.
Ze heeft aangegeven een beperkt budget te hebben.
Sorry hoor, maar ik vind dit weer een van de meer onzinnige "draadjes".
- Een klant die niet weet wat hij voor camera heeft (nooit even de moeite genomen te kijken welk type AF hij heeft?)
- Een fotowinkel die de schuld krijgt als er een verkeerd objectief wordt gekocht (had de klant gemeld wat ze voor camera heeft? Nee, ze had de camera niet eens bij zich...)
- Het kopen van een objectief vlak voor de vakantie is ook niet echt aan te raden (je wilt toch even de tijd om er bekend mee te raken?)
- Dezelfde klant staat op het punt de camera te vervangen in plaats van het objectief (dus nog steeds niet bij de winkel gevraagd hoe of wat...)
- En dan sommige reacties...
Nogmaals, sorry hoor. Maar ik vind dat winkels soms nogal snel worden afgeserveerd.
- Een klant die niet weet wat hij voor camera heeft (nooit even de moeite genomen te kijken welk type AF hij heeft?)
- Een fotowinkel die de schuld krijgt als er een verkeerd objectief wordt gekocht (had de klant gemeld wat ze voor camera heeft? Nee, ze had de camera niet eens bij zich...)
- Het kopen van een objectief vlak voor de vakantie is ook niet echt aan te raden (je wilt toch even de tijd om er bekend mee te raken?)
- Dezelfde klant staat op het punt de camera te vervangen in plaats van het objectief (dus nog steeds niet bij de winkel gevraagd hoe of wat...)
Nogmaals, sorry hoor. Maar ik vind dat winkels soms nogal snel worden afgeserveerd.
Een beetje verkoper achterhaalt de juiste behoeftes juist om dergelijke situaties voor te zijn. Sterker nog, dat is of zou een van de pijlers moeten zijn van een echte winkel ipv. een online shop. Daar betaal ik immers ook de meerprijs voor. Aannames van de klant zijn gewoon onhandig, aannames van een verkoper zijn gewoon ronduit jammer.
Sorry hoor maar, ik vind dat je niet van een beginner kunt verwachten vakkennis te bezitten.emdeklerk schreef:Sorry hoor, maar ik vind dit weer een van de meer onzinnige "draadjes".
Lijkt me eerder regel dan uitzondering.
De winkelier heeft er immers meer verstand van. Dan had deze beter moeten adviseren.
Ligt er aan wanneer je op vakantie gaat en bij de winkel staat.
Misschien is er niet gevraagd omdat men niet wist wat er te vragen viel? Het feit dat iemand de camera wil vervangen i.p.v. het lensje mag je wel aannemen dat de kennis nig niet optimaal is. Dat zal de winkelier ook moet opmerken.
Zoals deze?
Dan stel je wel hele hoge eisen aan een beginner.
- jdgraaf
- Forumlid
Wat betreft je bril en er naast zitten met het focussen. Heb je al geprobeerd je occulair bij te stellen? Er zit een klein knopje aan de rechterkant wat je op en neer kunt bewegen. Hiermee kan je hem.iets bijstellen voor je ogen.
Groet,
Jan
Groet,
Jan
Een berg Nikon spullen....
Beste Tuihanti,
helemaal tot je dienst, al je observaties snijden hout.
Maar zoals je zelf al zegt: het is eerder regel dan uitzondering dat men niet (meer) weet wat men aangeschaft heeft.
Dat zie ik toch als het beginnende rollende steentje dat de lawine van (betrekkelijke) ellende veroorzaakt.
Natuurlijk mag en moet je van een echte fotowinkel meer en beter advies verwachten. *)
Maar de klant heeft (in mijn visie althans...) ook niet echt alle informatie aangedragen.
Ik kan me totaal niet voorstellen dat zelfs een slechte fotozaak bij het tonen van een D5000, of na het eerder aan dezelfde klant verkopen van een D5000, een AF-D objectief verkoopt. Eigenlijk kan ik me dat niet eens voorstellen van de erkend zeer matige witgoed- en gebruikerselectronicabedrijven (laat ik geen naam noemen) die een foto-afdeling hebben.
Maar goed, nogmaals: je observaties snijden zeker hout.
*) Misschien ben ik in mijn regio wel erg verwend met goede fotozaken? Hier in Rijswijk (tot in het plaatselijke winkelcentrum!), Den Haag, Rotterdam... Maar ik kom ook wel "in den lande" in fotozaken, en ik heb altijd nog prima onderlegde en servicegerichte medewerkers getroffen.
helemaal tot je dienst, al je observaties snijden hout.
Maar zoals je zelf al zegt: het is eerder regel dan uitzondering dat men niet (meer) weet wat men aangeschaft heeft.
Dat zie ik toch als het beginnende rollende steentje dat de lawine van (betrekkelijke) ellende veroorzaakt.
Natuurlijk mag en moet je van een echte fotowinkel meer en beter advies verwachten. *)
Maar de klant heeft (in mijn visie althans...) ook niet echt alle informatie aangedragen.
Ik kan me totaal niet voorstellen dat zelfs een slechte fotozaak bij het tonen van een D5000, of na het eerder aan dezelfde klant verkopen van een D5000, een AF-D objectief verkoopt. Eigenlijk kan ik me dat niet eens voorstellen van de erkend zeer matige witgoed- en gebruikerselectronicabedrijven (laat ik geen naam noemen) die een foto-afdeling hebben.
Maar goed, nogmaals: je observaties snijden zeker hout.
*) Misschien ben ik in mijn regio wel erg verwend met goede fotozaken? Hier in Rijswijk (tot in het plaatselijke winkelcentrum!), Den Haag, Rotterdam... Maar ik kom ook wel "in den lande" in fotozaken, en ik heb altijd nog prima onderlegde en servicegerichte medewerkers getroffen.