Scherpstelveld D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Scherpstelveld D90

Berichtdoor FvM » ma jan 09 2012 1:50 pm

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken..... Wat is het probleem: Op de een of ander wijze is er een instelling verandert die ik niet teniet kan doen. Mijn D90 stond zo ingesteld dat bij het maken van de compositie het scherpstelveld bleef staan op het onderwerp waarop was scherp gesteld. Dus bijv. scherpstellen als het onderwerp centraal staat, de compositie maken waarbij het onderwerp komt op een Gulden Regel positie en dus het scherpstelveld " meeverhuisde". Ik wil deze instelling terug maar krijg het niet voor elkaar.
Al een reset gedaan, voorkeursinstellingen uitgeschakeld. Maar niks. Wie weet raad?
FvM

Clublid
Berichten: 383


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstelveld D90

Berichtdoor Léon Obers » ma jan 09 2012 2:17 pm

Heb je de verschillende mogelijkheden van AF in de gebruikershandleiding opgezocht? Daar staat het beslist beschreven.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpstelveld D90

Berichtdoor ReneG » ma jan 09 2012 2:19 pm

De techniek die je beschrijft heet 'herkaderen'.

Ik denk dat je AF keuze verkeerd is ingesteld (AF-A of AF-C i.p.v. AF-S). Bij AF-A zoekt de camera het zelf uit, bij AF-C stelt hij continue scherp zodra je het scherpstelpunt verplaatst (bijv. door te herkaderen). Uit mijn hoofd bij de D90 meen ik in te stellen door de knop 'AF' rechts bovenop de camera in te drukken en aan het achterste instelwiel de draaien. Je wilt deze op AF-S zetten.

PS: Als de AF het helemaal niet meer doet is het waarschijnlijk de AF/M schakelaar linksvoor op de body langs het objectief.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelveld D90

Berichtdoor JvdKooij » ma jan 09 2012 2:39 pm

k zou in menu a1 dynamisch veld selecteren
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelveld D90

Berichtdoor RobbieDx » ma jan 09 2012 2:58 pm

Waarschijnlijk staat de Focus Selector Lock op L. Schakelaartje onder de OK-knop.

Groet,

Rob
Groet, Rob

Flickr
Gebruikersavatar
RobbieDx

Clublid
Berichten: 421


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstelveld D90

Berichtdoor FvM » ma jan 09 2012 3:07 pm

Opgelost (denk ik...) Het is een combi-insteling. In het menu moet 3D tracking worden aangezet en AF-A moet worden gekozen. Dan lijkt het te gaan zoals ik wens. Ik kom erop terug als dit toch niet de instelling is zoals gewenst.
Dank iig voor de reacties. Groet, FvM
FvM

Clublid
Berichten: 383


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstelveld D90

Berichtdoor ReneG » ma jan 09 2012 3:51 pm

FvM schreef:Opgelost (denk ik...) Het is een combi-insteling. In het menu moet 3D tracking worden aangezet en AF-A moet worden gekozen. Dan lijkt het te gaan zoals ik wens. Ik kom erop terug als dit toch niet de instelling is zoals gewenst.
Dank iig voor de reacties. Groet, FvM


Weet je zeker dat het nu zo werkt? Op AF-A zoekt je camera het helemaal zelf uit. Als de camera het ermee eens is gebruikt hij het originele scherpstelpunt, maar hij zou ook zomaar AF-C kunnen gaan gebruiken... het gedrag kan zo wat onvoorspelbaar worden...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelveld D90

Berichtdoor Zwarte » ma jan 09 2012 4:26 pm

Zoals al genoemd: blz 173 3 D Tracking (11 punten) AF-A en AF-C
Gebruikersavatar
Zwarte

Forumlid
Berichten: 129


Locatie: Panningen
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelveld D90

Berichtdoor iefie » wo jan 18 2012 10:50 pm

Opgelost (denk ik...) Het is een combi-insteling. In het menu moet 3D tracking worden aangezet en AF-A moet worden gekozen. Dan lijkt het te gaan zoals ik wens. Ik kom erop terug als dit toch niet de instelling is zoals gewenst.
Dank iig voor de reacties. Groet, FvM
FvMClublid Berichten: 319Geregistreerd: 2007-03-14, 12:11


nou? dat gaat niet werken hoor....3D is er voor bedoeld om bewegende objecten te blijven volgen.voor wat jij bedoeld moet je
3D uit en veldstand op dynamisch (mocht het onderwerp toch iets bewegen) en dan werkt het zoals jij bedoeld.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstelveld D90

Berichtdoor FvM » do jan 19 2012 9:52 am

Ik ben er nog niet echt uit. Heb ook niet veel gelegenheid gehad het e.e.a. te testen.
Het is overigens niet zo dat het onderwerp beweegt. Ik stel "centraal" scherp en kadreer dan opnieuw om de compositie te maken. Bij het half indrukken van de ontspanknop zou het scherpstelpunt dan op het onderwerp moeten blijven.

<edit>
Uit de handleiding, pagina 173, blijkt dat AF-A en AF-C gecombineerd met 3D-tracking zou moet doen wat door mij is gewenst. Zoals al gezegd, ik moet dat nog even verder uittesten.
</edit>
FvM

Clublid
Berichten: 383


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstelveld D90

Berichtdoor Léon Obers » do jan 19 2012 10:33 am

iefie schreef:3D is er voor bedoeld om bewegende objecten te blijven volgen.

Maar andersom, zelf de camera bewegen bij een stilstaand onderwerp, werkt het ook. Dat staat in het geval van de D90 zelfs expliciet in de handleiding (blz 173).
Dat het bedoeld zou zijn om bewegende objecten te volgen staat niet als zodanig in de handleding. Wellicht omdat bij de D90 daar slechts 11 scherpstelpunten voor worden gebruikt en de werking daarmee zijn beperkingen heeft. (Ter vergelijk, bij camera's als een D300 en D700 worden daar 51 punten voor gebruikt).
Alleen is het een en ander sterk afhankelijk van het kleurcontrast van het onderwerp. Heeft het onderwerp dezelfde kleurtint als de achtergrond, werkt het niet. Ook dat staat in de handleiding.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpstelveld D90

Berichtdoor iefie » do jan 19 2012 10:36 am

Nee dat is niet wat jij bedoeld. Zet 3D gewoon uit. En dan werkt het zoals jij bedoeld, maar dan moet je hem op af-s zetten. Zo doe ik het ook. Scherpstellen in het midden en dan half ingedrukt blijven houden en dan je camera zo bewegen dat het onderwerp niet meer in het midden staat en afdrukken. Het onderwerp blijft nu scherp
@leon. Klopt leon maar dat is niet wat er bedoeld word door de ts. Gewoon scherpstellen en daarna uitkaderren
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstelveld D90

Berichtdoor iefie » do jan 19 2012 10:44 am

Voor de ts...kijk op blz 57 van de handleiding. Het is zo simpel
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstelveld D90

Berichtdoor Léon Obers » do jan 19 2012 11:00 am

Met "het scherpstelveld bleef staan op het onderwerp waarop was scherp gesteld...............dus het scherpstelveld "meeverhuisde"" uit de eerste posting kan ik eerlijk gezegd niet anders lezen dan dat de TS bedoelt die 3-D tracking-methode zoals het op blz 173 als zodanig omschreven staat. Dat wordt in zijn latere reacties bovendien nog eens bevestigd.
Juist jij, en ReneG aanvankelijk ook, begrijpen het anders dan wat de TS bedoelt.

Bij simpel herkaderen bij AF-S (blz 57) blijft een scherpstelveldje namelijk helemaal niet op het onderwerp staan. Je moet daarbij eerst scherpstellen, eenmaal scherp gesteld (en ontspanknop half ingedrukt houden) verandert de focus niet meer, daarna herkaderen in de compositie die je wilt hebben.
Na herkadering staat het scherpstelveldje wat je eerst gebruikt hebt helemaal niet meer op het onderwerp waarop je hebt scherp gesteld.
Bij de methode van 3-D-tracking wel, is het scherpstelveldje "meeverhuisd". In zoverre dat het onderwerp niet zodanig klein is en zich tussen de scherpstelpunten in bevindt en er bovendien voldoende kleuronderscheid is.

Zoals gezegd, 3-D tracking met slechts 11 punten zolas op een D90 heeft zijn beperkingen. Daar loop je al gauw tegenaan, en functioneert het niet meer.
Dat wordt door de TS dan misschien ervaren, "alsof het niet werkt". Omdat 3-D tracking juist slechts zijn beperkte mogelijkheden heeft op een D90 is een andere scherpstelmethode, zoals simpel herkaderen bij AF-S (blz 57), in de meeste gevallen prettiger en betrouwbaarder om mee te werken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpstelveld D90

Berichtdoor FvM » do jan 19 2012 11:41 am

Het is toch echt zoals ik het bedoel en zoals het door Léon wordt bevestigd. Dat het zijn beperkingen heeft onderschrijf ik. Het proces van scherpstellen is zo ongeveer het belangrijkst wat er is om een goede foto te maken. (Vooropgesteld dat je een scherp onderwerp wilt, bepaalde onscherpte kan ook een geweldig effect hebben. Maar dat is voor een ieder persoonlijk).
Dus ik ben daar wel alert op.
En dan blz 57. hier is duidelijk te zien dat dit NIET is wat ik bedoel. Op deze pagina (punt 1) wordt scherpgesteld op de vrouw, het scherpstelpunt wordt vergrendelt en je ziet in punt 3 op deze pagina dat het scherpstelpunt op de boot is terwijl (zoals ik het wil) de scherpstelling met het herkadreren zou moeten "meeverhuizen" naar de vrouw.
(typo gecorrigeerd)
FvM

Clublid
Berichten: 383


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten