Info over benodigdheden studiofotografie

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Soprano

Info over benodigdheden studiofotografie

Bericht door Soprano » za jan 28 2012 5:13 pm

Hallo allemaal,

Hier maar weer eens een vraag van mij. Ik ben momenteel al even eigenaresse van een Nikon D3100+18-55mm en een tamron 70-300mm macro (deze heb ik aangeschaft in afwachting tot ik genoeg geld heb gespaard voor een echt deftige telezoom maar daar was ik al wat te ongeduldig voor dus daarom had ik dit tijdelijk speeltje al aangeschaft :mryellow: )

Er was vandaag een fotoactie in een winkel dat je studiofoto's van je dier kon laten maken, dus zo gezegd zo gedaan met mijn hondje richting daar en wat foto's laten maken. Heel leuk effect vond ik het en erg interessant om te zien. En hoewel de actie was 1 foto gratis heb ik toch uiteindelijk gezwicht voor een pakketje van de 12 leukste foto's met 2 uitvergrotingen en een sleutelhanger. Maar dus nu was ik wat meer geïnteresseerd in studiofotografie maar ik ken hier echt absoluut nada nul over eigenlijk. Vandaag mijn verschillende vragen. Zijn er bepaalde goede studiosets die je kan aankopen waar alles al in zit wat je nodig hebt om als amateur wat leuke foto's te schieten? En welke benodigdheden heb je hier nog verder voor nodig? Denkende aan flitsers, welke lens is hier het beste voor,...? Welke prijs is dit ongeveer? Het gaat sowieso vooral voor hondenfotografie dienen en ik ben natuurlijk amateur dus hele dure professionele appartuur hoeft echt niet.

Alvast heel erg bedankt om te beantwoorden op mijn vragen!

Groetjes Emmy

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Info over benodigdheden studiofotografie

Bericht door weimaraner » za jan 28 2012 11:51 pm

Ik maak zelf vrij veel hondenfoto's in mijn geïmproviseerde studio en met een eenvoudige achtergrondset en studioflitsset kun je al een heel eind komen. Als ik zo even snel reken wat mijn basis-set kost kom ik tussen de 300 en 350 euro uit. Dat is dan een achtergrond statief met papierrol en twee eenvoudige studioflitsers met statieven en softboxen. Denk dat je dan de basis wel hebt - het is in ieder geval de set waar ik nu nog steeds het grootste deel van mijn hondenfoto's mee maak.

Ik zal anders morgen wel even een wat uitgebreider antwoord geven. Was vanmorgen nogal vroeg dus ga nu mijn mandje in.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo jan 29 2012 12:38 pm

Zoals beloofd hier nog een wat uitgebreidere reactie.

Ik weet niet precies wat voor hondenfoto's je in gedachten hebt maar ik gebruik bij studio foto's meestal een witte achter/ondergrond van papier. Een rol van 275 cm breed kost rond de 60 euro en kun je redelijk lang gebruiken; er zit 11 meter papier op en als na een aantal shoots de ondergrond te vuil wordt dan knip je dat stuk af en rol je de rol volgende keer weer wat verder af. Je kunt ook voor de smallere rollen gaan (135 cm breed) maar mijn ervaring is dat dit al snel te smal is. De bredere rollen passen overigens bij mij ook niet in de huiskamer studio maar als ik er 30-40 cm afzaag past het net.

Om de rol op te hangen heb ik een ophangsysteem gekocht. Geen systeem met rollers/touwtjes maar gewoon het eenvoudigste dat er was; twee statieven met een daarop liggende, in breedte uitschuifbare stang. Dat koste me een paar jaar geleden 75 euro bij een van de grotere kamerawinkels.

Belichting doe ik met een setje studioflitsers van 200 watt; de SF220 set van Falcon Eyes. Kompleet met statieven, kabeltjes en 50x70cm softboxen was die set destijds 199 euro.

Met deze basis heb ik al heel wat hondenshoots gemaakt. Inmiddels heb ik het wat uitgebreid met een draadloze triggerset om van de kabels af te zijn. Trigger op de hotshoe van je camera, ontvanger in een van de studioflitsers pluggen (en de andere op "slave" stand) en je hebt geen snoertje meer nodig dat van de camera naar de flitser loopt.

Soms breid ik bovenstaande set-up nog uit met 1 of 2 flitsers (Nikon speedlights op statieven) gericht op de witte achtergond om deze goed uit te lichten maar dat is niet absoluut noodzakelijk; vaak komt de achtergrond al aardig wit uit en zo niet dan kun je dit in de nabewerking ook nog goed rechttrekken. Als dat is wat je wlt tenminste. Zelf wil ik de achtergrond soms nog wel eens wat minder belichten om wat meer diepte te krijgen zoals bij Sjors met zijn pluche eend hier beneden.

Om je een idee te geven hier een paar voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Soprano

Bericht door Soprano » zo jan 29 2012 5:02 pm

Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg weimaraner!

Jouw set klinkt erg goed en de prijs valt nog veel beter mee als verwacht! Ik ga me nog wat verder in verdiepen en wie weet begin ik dan te sparen voor een set zoals de jouwe. Qua achtergrond weet ik wel niet zo goed welke kleur ik zou willen. Ik zou graag een wat warme kleur willen maar ook niet te donker, ik zat dan aan beige te denken maar ik weet niet hoe dit in het echt staat natuurlijk. Mag ik ook vragen met welke lens jij fotografeert in je studio?

Erg mooie foto's trouwens! Zelf heb ik een kruising chihuahua dus zou ik in principe met een smallere rol toekomen maar mijn zus is in het bezit van een labrador en een american stafford dus ik denk als ik zoiets in huis heb dat ze daar ook wel foto's van willen :mryellow:

OAK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door OAK » zo jan 29 2012 5:18 pm

Misschien een idee om een workshop te volgen. Op http://kynofocus.nl/workshop.htm" onclick="window.open(this.href);return false; zie ik dierenworkshops staan.
Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist.
(Pablo Picasso)

Soprano

Bericht door Soprano » zo jan 29 2012 6:30 pm

Grappig dat je net die site geeft! Ik ben echt fan van die fotografe! Maar ik woon in België dus de afstand is nogal groot...

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo jan 29 2012 9:02 pm

Mag ik ook vragen met welke lens jij fotografeert in je studio?
Ik fotografeer vrijwel altijd met een zoomlens omdat honden nu eenmaal niet altijd voorspelbaar zijn. Een hond probeer ik altijd zoveel mogelijk op ooghoogte te fotograferen en dat betekent veel op mijn buik liggen. Dat maakt het soms moeilijk snel van positie te veranderen als de hond net iets verder af of dichterbij gaat zitten/liggen dan gepland - in zo'n geval biedt de zoom uitkomst.

Tegenwoordig fotografeer ik met een Nikon 24-70 2.8 lens. Een dure lens maar het geld meer dan waard. Maar laat je daardoor niet ontmoedigen; ik heb jaren gewoon met mijn Nikon 18-70 kitlens gefotografeerd. Van de hierboven getoonde foto's zijn de laatste drie gewoon met die kitlens gemaakt.

Je zou ook een lens met een langere brandpuntsafstand kunnen gebruiken (dit gebeurt veel bij portretwerk) maar daar heb ik zelf niet genoeg ruimte voor in mijn "studio". :)

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”