D7000 'object in focus val' opzetten uiteindelijk gelukt.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7000 'object in focus val' opzetten uiteindelijk gelukt.

Berichtdoor pacha » wo feb 01 2012 7:16 am

Wat is het probleem?
Het lukt me niet om een val op te zetten, waarbij de sluiter ontspant, wanneer een object in focus komt.
De ingeburgerde Engelstalige omschrijving hiervoor is: trap focus, focus trap, of catch-in-focus

Heb verschillende AF lenzen geprobeerd, niks lukt.
Bij het indrukken van de ontspanknop, ontspant de sluiter, telkens onmiddellijk, hetgeen uiteraard niet de bedoeling is.
Bedoeling is dat de sluiter pas ontspant wanneer een object in focus komt.

Heb heel wat pogingen ondernomen, heel wat opgezocht op het Internet, maar niks helpt,
ik zie vast wat over het hoofd,
maar wat?
Graag jullie hulp.
Met heel veel dank.
Laatst gewijzigd door pacha op wo feb 01 2012 4:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
Gebruikersavatar
pacha

Forumlid
Berichten: 1057


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 'object in focus val' opzetten lukt niet.

Berichtdoor jettiny » wo feb 01 2012 7:23 am

Moet onze D7000 dat wel kunnen Pacha ?
Ik heb er in onze handleiding niets over gevonden, wellicht over het hoofd gezien?
Waar kan ik lezen dat ie dat moet kunnen?
Ik heb er wel van gehoord op een macromiddag een paar jaar geleden van een natuurfotograaf, maar die had wel een pro-camera.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 'object in focus val' opzetten lukt niet.

Berichtdoor pacha » wo feb 01 2012 7:32 am

Tiny,
heb de handleiding van de D7000 gelezen, van voor naar achter, en omgekeerd,
maar niks gevonden wat bevestigt dat onze D7000 het kan, ook geen aanwijzing dat de camera het niet kan.
Ben hier reeds een tijdje mee bezig.

Heel wat camera's kunnen het, ook de D7000 zou het kunnen, hoop ik ten minste,
afgaande op het verhaal in volgend topic: viewtopic.php?f=19&t=37772&p=502642&hilit=trap+focus+focus+trap#p502642..
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
Gebruikersavatar
pacha

Forumlid
Berichten: 1057


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 'object in focus val' opzetten lukt niet.

Berichtdoor Léon Obers » wo feb 01 2012 11:01 am

Naar aanleiding van dat ander draadje en die aanwijzingen opvolgend ook eens geprobeerd met een D700, maar het lukt mij ook niet op die manier.
Ik dacht dat ik in het verleden met wat uittesten zoiets wel voor elkaar heb gekregen met "Control my Nikon": http://www.controlmynikon.com/cmn.html

Wat wel lukt is van een AF-lens de scherpstelling vast blijven houden, camera naar een ander punt draaien, dan ontspanknop half indrukken, even de weerstand van de AF doorstaan met het vasthouden totdat de AF niet meer reageert (fractie van een seconde). De camera staat dan als het ware in de modes dat er alleen wordt afgedrukt totdat er iets scherp in beeld is. Als je de dan de camera weer terugdraait naar je eerste onderwerp (of er komt een onderwerp door de AF-sensor heen wat op dezelfde afstand zit), wordt de opname pas gemaakt.

De scherpstelling tegenhouden lijkt me echter niet zo'n goede optie in het stroringsvrij blijven werken van camera en lens.
Bij sommige AF-S lenzen kun je de scherpstelling wel "officieel" handmatig overrulen (vast blijven houden), maar ik heb altijd het gevoel dat de storingsgevoeligheid daarmee toeneemt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D7000 'object in focus val' opzetten lukt niet.

Berichtdoor yzf1kr » wo feb 01 2012 11:14 am

Ik ken het andere draadje niet, maar volgens mij gaat het als volgt:

Op de lens de schakelaar op “M”.
Camera op AF-S
En in het menu je A2 of A3 op “Focus Priority” zetten.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: D7000 'object in focus val' opzetten lukt niet.

Berichtdoor Léon Obers » wo feb 01 2012 11:56 am

yzf1kr schreef:Op de lens de schakelaar op “M”.

In zoverre dat er dan een schakelaar op voorkomt, dat is niet bij alle AF-S lenzen het geval. Bij AF-lenzen, zover ik weet, nooit.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D7000 'object in focus val' opzetten lukt niet.

Berichtdoor JanR » wo feb 01 2012 11:58 am

Ik lees er ook niets over, vroeger had ik een, correctie die heb ik nog, een F90X en met behulp van een speciale achterwand had ik de beschikking over Freeze Focus.
En dat werkte perfect, ik heb het op de D70 en D90 niet terug kunnen vinden.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 'object in focus val' opzetten lukt niet.

Berichtdoor yzf1kr » wo feb 01 2012 12:02 pm

Léon Obers schreef:
yzf1kr schreef:Op de lens de schakelaar op “M”.

In zoverre dat er dan een schakelaar op voorkomt, dat is niet bij alle AF-S lenzen het geval. Bij AF-lenzen, zover ik weet, nooit.


Even snel gekeken, de 80-200 AF-S en de AF-S 35 1.8 die ik hier bij me heb hebben beide een schakelaar.
De 85 1.4 AF-D heeft een ring die je moet draaien om hem in de M stand te zetten, de 135 DC die ik thuis heb liggen heeft ook zo'n ring.

Vermoed dus dat het eerder regel dan uitzondering is.

EDIT: Ben even verder gaan zoeken, maar het lijkt er op dat de "goedkopere" lensen als de 50mm's en de 85 1.8 inderdaad geen manuele stand hebben.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: D7000 'object in focus val' opzetten lukt niet.

Berichtdoor Léon Obers » wo feb 01 2012 12:39 pm

Nou ja bij AF-S wellicht een uitzondering als er geen schakelaar op zit. Bij andere merk objectieven kan het anders zijn.
Mijn Sigma 10-20mm/f4-5.6 (AF-S heet daar HSM) heeft bijv. geen schakelaar. Daarbij heb ik overigens niet het gevoel dat ik iets forceer als ik de AF tegenhoud. Dat gaat vrij simpel zonder veel tegensputteren.

Ik denk dat er meer AF lenzen zijn uitgevoerd zonder schakelaar dan met een schakelaar. Bij AF hebben met name wat oudere objectieven in het kortere brandpuntbereik geen schakelaar (ook "dure" AF-lenzen kunnen er onder vallen zoals een indertijd dure 35-70mm/2.8 AF).
AF lenzen zonder schakelaar, 10,5mm/2.8G, 18mm/2.8 AF, 20mm/2.8 AF, 24mm/2.8 AF, 28mm/2.8 AF, 35mm/2.0 AF, 50mm/1.4 AF, 50mm/1.8 AF, 85mm/1.8 AF, Zoom-Nikkor 18-35mm f/3.5-4.5D IF-ED, 24-50/3.3-4.5 AF, 24-85mm f/2.8-4D IF, 35-70mm/2.8 AF, 28-105/3.5-4.5 AF, 70-210mm/4-5.6 AF........ om een aantal te noemen. (Meer kun je er vinden op http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html).

De oudste versie Nikkor AF 180mm/2.8 IF-ED had bijv. geen schakelaar, de latere types wel.
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/af18028n.jpg
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo feb 01 2012 12:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D7000 'object in focus val' opzetten lukt niet.

Berichtdoor yzf1kr » wo feb 01 2012 12:57 pm

Maar goed, als je je objectief niet van AF af kan halen, dan gaat het dus niet lukken.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: D7000 'object in focus val' opzetten lukt niet.

Berichtdoor Léon Obers » wo feb 01 2012 1:00 pm

OK, wel een belangrijk punt voor gebruikers om te weten.
Je zult maar net een of meer lenzen hebben waarbij die schakelaar er niet op zit (of sterker nog helemaal geen objectief met schakelaar hebben). :? 8)
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D7000 'object in focus val' opzetten lukt niet.

Berichtdoor Jur » wo feb 01 2012 1:28 pm

Bij mij werkt "focus trap" als volgt:

Scherpstelstand: AF-S
Selectie AF-S prioriteit: Scherpstelling
AF veldstand: Enkelpunts AF
AF activering: Alleen AF-ON

Scherpstellen op gewenste punt met de AF-ON toets
Ontspanknop indrukken: camera ontspant zodra object in focus is

Bovenstaande heb ik nog even met succes getest op een D300 met een AFD 1.8/85mm
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 'object in focus val' opzetten lukt niet.

Berichtdoor yzf1kr » wo feb 01 2012 1:35 pm

Nooit geweten dat de focus toch continu gecontroleerd wordt, als hij niet meer onder de ontspanknop zit.

Zometeen eens proberen als ik even tijd heb, dat zou dan een mooie oplossing zijn, dan hoeft de lens niet meer in de M stand.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: D7000 'object in focus val' opzetten lukt niet.

Berichtdoor flitslicht » wo feb 01 2012 2:55 pm

Jur schreef:Bij mij werkt "focus trap" als volgt:

Scherpstelstand: AF-S
Selectie AF-S prioriteit: Scherpstelling
AF veldstand: Enkelpunts AF
AF activering: Alleen AF-ON

Scherpstellen op gewenste punt met de AF-ON toets
Ontspanknop indrukken: camera ontspant zodra object in focus is

Bovenstaande heb ik nog even met succes getest op een D300 met een AFD 1.8/85mm


Zo heb ik mijn D700 continu ingesteld (als ik op AF-S fotografeer). Het is dan bij normaal fotograferen belangrijk om als je scherpstelt en de compositie wijzigt de AF-ON knop ingedrukt te houden, anders drukt hij niet af als er geen scherp voorwerp onder het AF punt zit.
flitslicht



Onderwerp:

Re: D7000 'object in focus val' opzetten lukt niet.

Berichtdoor bobcom » wo feb 01 2012 3:07 pm

Het werkt echt. Het geheim zit'm in het menu "Persoonlijke instellingen".

In de "persoonlijke instellingen" kun je onder het submenu "Autofocus" zowel AF-C prioriteit als AF_S prioriteit instellen op "Scherpstelling". Dat betekent dat de sluiter pas ontspant als er een object scherp in beeld is onder het gekozen focuspunt. De eerste stap is dus één van beide autofocusmodi de prioriteit "scherpstelling" meegeven, en een focuspount te selecteren.
Daarnaast kun je in het submenu "Bediening" de AE-L / AF-L knop een specifieke functie toewijzen. Eén van die functies is "AF-ON". Je lens (in AF-mode!) stelt pas scherp op het moment dat je de AE-L/AF-L knop indrukt. Sluiter halfindrukken doet dus niks meer.

Wat je vervolgens doet is: je stelt je lens scherp door hem op een onderwerp te richten en de AE-L/AF-L -knop in te drukken. Als je de knop loslaat is het scherpstelpunt als het ware opgeslagen. Druk je nu de sluiter helemaal in en beweeg je met je camera in het rond, dan ontspant de sluiter pas als een onderwerp scherp in beeld is onder het gekozen scherpstelpunt.
N.B. Werkt alleen bij AF-lenzen: zodra je je AF-lens op "M" zet of Manual focus lenzen gebruikt drukt hij altijd af, ook als er niks in focus is.

Klinkt mooier dan het is, want "scherp is een relatief begrip, dus het is heel goed mogelijk dat de sluiter ontspant als het onderwerp niet 100% scherp is. Kan vooral voorkomen bij onderwerpen met weinig contrast, niet al te lichtsterke lenzen met een niet al te lange brandpuntsafstand en dergelijke. Maar "focus trapping" kan heel nuttig zijn bij een macrolens die je 1:1 hebt ingesteld (je beweegt je camera met ingedrukte ontspanknop voorzichtig naar voren en achteren, en als je torretje scherp is doet de sluiter het werk), of bij een lange tele waarbij dat vogeltje mooi scherp tegen de achtergrond moet afsteken. Groot voordeel daarbij: werkt ook bij telelenzen zonder GTi-Turboautofocus, en zonder statief.

Al met al: een leuke techniek om mee te stoeien, maar wel eentje met begrensde mogelijkheden.

Edit: wat hierboven ook al gemeld werd
S3Pro, D80, D600, Nex5; 6x MF 35-300mm f2.0- 4,5; 7x AF 12-500mm f1.8-6.3; 4x conv 1.6-2x; SB80-800; 4x FD 70-200mm f1.8-4.5; 6x M42 29-200mm f2.0-4.0,
Gebruikersavatar
bobcom

Forumlid
Berichten: 33


Locatie: Terontola (I)
Ervaringsniveau: ****


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten