Hooglichten

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
ton
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ton » za jul 21 2007 3:49 pm

Daantje je kan elke keer als je een foto maakt even kijken naar je hogelichten en je histogram dan zie je daar of hij onder of overbelicht is .

Groeten Ton .
Groeten Ton .

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » za jul 21 2007 4:57 pm

daantje schreef:Ik hoor trouwens niemand over een grijsfilter.
Dat is dus geen oplossing?
Is dit geval niet, of je zou het grijsfilter zo moeten verknippen dat hij alleen de randjes buitenlucht naast de brug tegenhoudt.

Er zijn twee soorten grijsfilters.

De eerste is gewoon egaal grijs en bedoelt om voor het hele beeld licht tegen te houden, als je in fel licht toch een lange sluitertijd en/of grote diafragmaopening wilt gebruiken.

De tweede is een verloopfilter dat half grijs en half volledig transparant is, met een subtiele overgang tussen die twee. Als je die scheiding gelijk houdt met de horizon, hou je de felle lucht (of eigenlijk de hele bovenste helft van het beeld) iets tegen met meer doortekening in de wolken als gevolg.

Maar als je nu rare vormen hebt zoals hier, of bijvoorbeeld een donkere kerk tegen een felle lucht, dan heb je niets aan zo'n filter.

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » za jul 21 2007 10:01 pm

Zo, netjes terug voor het donker, zoasl beloofd aan mijn vrouw!

Ik heb de foto onder de brug weer meerdere malen gemaakt.
Het probleem is minder, maar niet helemaal weg. Je blijft met het te grote verschil zitten tussen licht en donker.
De foto hieronder heeft de volgende gegevens:

File Name: D:/Foto's/UPLOAD/DSC_4103.NEF
Make: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D40
Software: Ver.1.10
Date/Time: 2007:07:21 20:04:47.40
Program: Aperture Priority
Metering: Center Weighted
Exposure Time: 1/100 sec
Ev Bias: -1 1/3
F Number: 5.6
Focal Length: 31mm
ISO: 200
Exif Contrast: Normal
Exif Saturation: Normal
Exif Sharp: Normal
Lens: 18-200mm F/3.5-5.6
Color Mode: MODE3a
WB Mode: AUTO
Sharpening: AUTO
Tone: AUTO
AF Mode: AF-A

Afbeelding

en natuurlijk met aangepaste schaduwen voor de brug zelf.

Afbeelding
Bekijk ook mijn foto's een op Flickr http://www.flickr.com/photos/daandegroot/

Maerlant

Bericht door Maerlant » za jul 21 2007 10:49 pm

Hallo daantje,

Ten eerste wil ik opmerekn dat je goed je best doet en aangeeft welk probleem je hebt. Ik zie dat je de 18-200 gebruikt, en zo rond de 31mm geeft hij een mooier resultaat bij een diafragme van 8 of 11. Dit maakt de zijkanten van je belichting niet beter, maar geeft je meer speelruimte in het gedeelte van de foto waar het om gaat -pijlers en brugdek.

Groet

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » za jul 21 2007 10:52 pm

Hallo Maerlant, geeft hij alleen rond de 31 mm op f8/11 een beter resultaat of geld dat voor het hele zoombereik?
Dan kan ik daar de volgende keer rekening mee houden.

Maerlant

Bericht door Maerlant » za jul 21 2007 11:52 pm

Hallo daantje,

In principe (ezelsbruggetje, vuistregel, etc) geven de meeste lenzen daarop het beste resultaat. En dit geldt zeker voor zoomobjectieven. 'Kweet niet hoe goed je engels en grafiekje-lees is, maar als het ok is dan moet je maar eens hier kijken:

Objectieven en zo

Waar het ECHT om gaat is dat jij een belichting maakt waarvan jezelf zeker weet dat je ermee uit de voeten kan. OK, makkelijker geschreven dan gedaan, maar je doet er goed aan om eenzelfde situatie met verschillend licht en instellingen van je camera uit te proberen.

Heb nu sinds een maandje een D40 in gebruik, en om mooie platen te maken is het zeker een uitstekende. Gebruik hiernaast een D200, maar vind eigenlijk de D40 met de 18-200 een goeie combo.

Laat weten hoe het gaat, en vraag rustig door. Zoals je ziet zijn er veel mensen die je verder willen helpen.

Groet

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » zo jul 22 2007 12:18 am

Hier een setje foto's die ik ook vanavond heb gemaakt:

Ik heb de foto's verplaatst naar "presentaties"
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?t=4414
Laatst gewijzigd door daantje op zo jul 22 2007 11:48 am, 2 keer totaal gewijzigd.

GdP

Bericht door GdP » zo jul 22 2007 12:33 am

Kunnen ze die koeien niet ergens anders heen brengen?

Dit is gewoon te gek! :evil:

Gerrit

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » zo jul 22 2007 12:34 am

Dat is om magere melk te maken....

Verderop was een heel groot stuk weiland wat wel droog is.
Het gras zal wel lekker sappig zijn hier.

Maerlant

Bericht door Maerlant » zo jul 22 2007 12:55 am

Hallo daantje,

Nou ja, ik had het nooit in woorden kunnen uitdrukken zoals jij in beelden dat de D40 een volwaardige camera is. Stoer om ff 11 plaatjes te posten :wink:

Ik vind #3 echt wel een topper en als je die nog eens 'guld' uitsnijdt, zodat je de rechterkant (en paaltje) kwijtraakt, en de naduk meer komt te liggen op de driehoek aan de linker kant... Klaer is Klara, ofsoo :P

Groet

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » zo jul 22 2007 1:11 am

ElRonno schreef:
daantje schreef:Ik hoor trouwens niemand over een grijsfilter.
Dat is dus geen oplossing?
Is dit geval niet, of je zou het grijsfilter zo moeten verknippen dat hij alleen de randjes buitenlucht naast de brug tegenhoudt.

Er zijn twee soorten grijsfilters.

De eerste is gewoon egaal grijs en bedoelt om voor het hele beeld licht tegen te houden, als je in fel licht toch een lange sluitertijd en/of grote diafragmaopening wilt gebruiken.

De tweede is een verloopfilter dat half grijs en half volledig transparant is, met een subtiele overgang tussen die twee. Als je die scheiding gelijk houdt met de horizon, hou je de felle lucht (of eigenlijk de hele bovenste helft van het beeld) iets tegen met meer doortekening in de wolken als gevolg.

Maar als je nu rare vormen hebt zoals hier, of bijvoorbeeld een donkere kerk tegen een felle lucht, dan heb je niets aan zo'n filter.
Juist, dat is dus ook niet echt een oplossing, meer bedoeld voor landschappen e.d.
Dank voor de uitleg.

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » zo jul 22 2007 1:14 am

Maerlant schreef:Hallo daantje,

Nou ja, ik had het nooit in woorden kunnen uitdrukken zoals jij in beelden dat de D40 een volwaardige camera is. Stoer om ff 11 plaatjes te posten :wink:

Ik vind #3 echt wel een topper en als je die nog eens 'guld' uitsnijdt, zodat je de rechterkant (en paaltje) kwijtraakt, en de naduk meer komt te liggen op de driehoek aan de linker kant... Klaer is Klara, ofsoo :P

Groet
Ik vind het altijd erg moeilijk om te bepalen wat er uitgesneden moet worden.
Ik heb daar volgens mij niet echt een oog voor.
Maar alles is te leren, dus bedankt voor de tip.

Ik ben trouwens ook erg tevreden met mijn d40.
Ik maak er mooiere foto's mee als ik van tevoren had gedacht.
Het is natuurlijk geen hoogwaardige behuizing zoals je in de duurdere modellen ziet (d200), maar de techniek is prima voor elkaar.
Er zit nu trouwens ook een lens op de ongeveer het dubbele kost van de body, maar ik heb met de kitlens ook mooie foto's gemaakt.

joerig1970

Bericht door joerig1970 » zo jul 22 2007 3:43 am

mss is het al gezegd, maar ik zou de foto wat onderbelichten en dan optrekken met d-lightning van capture nx ( waar je een gratis trail van kan downloden )

heb ik ook gebruikt bij opnames van optredens met veel tegenlicht
en daardoor had ik een mooiere doortekening van de lucht terwijl gewoon de lucht volledig was uitgebrand

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » zo jul 22 2007 11:06 am

Ja, dat is wat ik gedaan heb met de foto bovenaan pagina 3.
Kunst is om het niet te veel te onderbelichten, anders krijg je weer allemaal ruis e.d. in de gebieden die je op moet trekken.
Lang leve digitaal, gewoon meerdere varianten schieten, dan kun je thuis de beste eruit halen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”