prijslijst voor een beginnend fotograaf

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

prijslijst voor een beginnend fotograaf

Berichtdoor Frances » zo feb 05 2012 1:15 pm

Hallo Allemaal,

Ik ben een beginnend fotograaf (en volg nog een opleiding beroepsfotograaf)
Ondertussen krijg ik vanuit mijn kenissen-kring en daar om heen vragen of ik fotoshoots
wil doen voor hun kinderen, vrienden etc. Omdat ik beginnend fotograaf ben vraag ik daar niet veel
geld voor (ongeveer 30 euro en mogen ze alle foto's hebben inclusief bewerken van enkele foto's)
Maar omdat hier steeds meer tijd in gaat zitten wil ik hier meer geld voor vragen.
Alleen heb ik eigelijk geen idee wat de prijzen zijn voor een beginnend fotograaf?

Is het handig om geld te vragen voor de foto shoot en los daarvan geld per foto?
Of een sessie foto's voor een bepaald bedrag?

En hebben jullie misschien ervaring met hoe jullie de foto's afleveren?
Op een cd/dvd of via een bepaalde website?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Groetjes Frances
Frances



Onderwerp:

Re: prijslijst voor een beginnend fotograaf

Berichtdoor Tom » zo feb 05 2012 1:23 pm

De enige die weet wat jij eraan wilt overhouden ben jij. Zul je zelf moeten berekenen dus.

Eén tip heb ik voor je: begin niet met lage prijzen; je hebt er werkelijk niets aan. Als je nu 3 tientjes per uur vraagt, en je bouwt een mooie klantenkring op, lijkt dat een goede investering.

Ben je echter afgestudeerd, en maak je er je beroep van, dan zul je een andere prijs moeten vragen (meer richting de 100 euro per uur - dat is normaal als je er ook nog iets aan wilt overhouden).

Aan je huidige klantenkring heb je dan niets meer. Die gaan echt niet opeens 3x zo veel betalen, want die waren gewoon uit op een goedkope fotograaf. Voor de mond tot mond reclame geldt hetzelfde.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: prijslijst voor een beginnend fotograaf

Berichtdoor Schoonderbeek » zo feb 05 2012 7:23 pm

Wat aflevering betreft, ik zou ze op een cd/dvd zetten met op de cd en hoes een foto van het op dat moment gemaakte foto. ( wat ook wel logisch is :D )
Zo heb ik ze ook wel eens aangeleverd gekregen.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
Gebruikersavatar
Schoonderbeek

Forumlid
Berichten: 909


Locatie: Nijkerk ( GLD )

Onderwerp:

Re: prijslijst voor een beginnend fotograaf

Berichtdoor Frances » zo feb 05 2012 9:40 pm

Oke dankjewel voor jullie reactie!
Frances



Onderwerp:

Re: prijslijst voor een beginnend fotograaf

Berichtdoor Frances » ma feb 06 2012 10:15 am

Voor een foto van de shoot op het hoesje heb je wel een speciale printer nodig denk ik?
Groetjes Frances
Frances



Onderwerp:

Re: prijslijst voor een beginnend fotograaf

Berichtdoor JacTrum » ma feb 20 2012 10:52 pm

Nee, je kunt (bijvoorbeeld bij het Office Centre) allerlei etiketten kopen waarmee je dat soort dingen keurig af kunt drukken op recht papier in een normale printer.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Gebruikersavatar
JacTrum

Clublid
Berichten: 4374


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: prijslijst voor een beginnend fotograaf

Berichtdoor evertfoto » di feb 21 2012 8:18 pm

Het zou handig zijn als de school waar je de opleiding volgt over dit soort onderwerpen informatie verstrekt.
Iedere beginnende fotograaf heeft dit soort vragen, waarop (bijna) niemand het antwoord (h)geeft.
evertfoto



Onderwerp:

Re: prijslijst voor een beginnend fotograaf

Berichtdoor Tom » di feb 21 2012 8:34 pm

evertfoto schreef:Het zou handig zijn als de school waar je de opleiding volgt over dit soort onderwerpen informatie verstrekt.
Iedere beginnende fotograaf heeft dit soort vragen, waarop (bijna) niemand het antwoord (h)geeft.

Niet zo gek, omdat het vooral te maken heeft met de eigen situatie, en er niet een antwoord op te geven is.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: prijslijst voor een beginnend fotograaf

Berichtdoor louisottens » wo feb 22 2012 6:32 pm

Kijk eens op de site van de fotografen federatie, misschien dat je daar iets wijzer van word.
louisottens



Onderwerp:

Re: prijslijst voor een beginnend fotograaf

Berichtdoor JacTrum » wo feb 22 2012 7:11 pm

Het heeft te maken met twee zaken: kostprijsberekening en marketing. Je kunt rekenen tot je een ons weegt, maar als niemand bereid is dat bedrag aan je te betalen schiet je met al dat gereken niets op. Daarom is het tweede deel, marketing, zeker zo belangrijk. Wat is men bereid voor je foto's te betalen en kan ik met dat bedrag mijn kosten terugverdienen en een beetje winst maken? Daarom is het ook belangrijk te weten wat er in 'de markt' voor foto's betaalt wordt.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Gebruikersavatar
JacTrum

Clublid
Berichten: 4374


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: prijslijst voor een beginnend fotograaf

Berichtdoor Tom » wo feb 22 2012 7:57 pm

JacTrum schreef:Het heeft te maken met twee zaken: kostprijsberekening en marketing. Je kunt rekenen tot je een ons weegt, maar als niemand bereid is dat bedrag aan je te betalen schiet je met al dat gereken niets op. Daarom is het tweede deel, marketing, zeker zo belangrijk. Wat is men bereid voor je foto's te betalen en kan ik met dat bedrag mijn kosten terugverdienen en een beetje winst maken? Daarom is het ook belangrijk te weten wat er in 'de markt' voor foto's betaalt wordt.

Als je met dat laatste volledig rekening gaat houden dan wordt dat lastig. Jij bent er denk ik ook wel van op de hoogte dat er een hoop wordt 'afgeklust' voor bedragen waar een pro (als in: iemand die er volledig van afhankelijk is) niet voor kan werken als die nog een hypotheek wil betalen. Daar moet je flink rekening mee houden.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622




Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten