Keuze tussen nikon af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm f/1

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Keuze tussen nikon af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm f/1

Berichtdoor marlo3s » vr feb 24 2012 11:29 am

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een objectief waar ik binnen zonder flitser mooie foto's kan maken.
Op internet heb ik wat research gedaan en jtot de volgende objectieven gekomen: af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm f/1.8. De reviews van beide objectieven zijn zeer positief. Alleen de 50mm is iets goedkoper. Er is mij niet helemaal duidelijk wat precies de verschillen tussen deze lenzen zijn (behalve de brandpuntafstand) en waarom je voor de een of juist voor de ander zou kiezen.
Ik wil hem gaan gebruiken op mijn Nikon D90.

Kan iemand mij helpen?

Groet,
Marloes
marlo3s



Onderwerp:

Re: Keuze tussen nikon af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm

Berichtdoor jan » vr feb 24 2012 11:34 am

Voor binnen is de 35mm is praktischer i.v.m. de afstand tot het onderwerp.
Het verschil in prijs zit al in het type lens.
De 50mm 1.8D heeft geen scherpstelmotor in de lens en dat heeft de 35mm wel. Voor jou is dat geen probleem want de D90 heeft een ingebouwde scherpstelmotor waardoor je zonder problemen AF-D lenzen kunt toepassen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze tussen nikon af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm

Berichtdoor marlo3s » vr feb 24 2012 2:49 pm

Dank je voor je reactie Jan.
Ik wil hem voornamelijk voor binnen gaan gebruiken dus dan zal de 35mm geschikter zijn.
marlo3s



Onderwerp:

Re: Keuze tussen nikon af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm

Berichtdoor jan » vr feb 24 2012 3:06 pm

marlo3s schreef:Dank je voor je reactie Jan.
Ik wil hem voornamelijk voor binnen gaan gebruiken dus dan zal de 35mm geschikter zijn.

Marloes,
Is het je wel duidelijk dat wanneer je voor een lichtsterk objectief kiest de scherptediepte steeds kritischer gaat worden wanneer je bijvoorbeeld naar f/1.8 gaat?
Kijk maar eens op onderstaande link waar het scherpte gebied nog ligt bij bepaalde instellingen
http://www.prosults.nl/index.php/kennisbank/fotografie-a-z/55-scherptediepte.html
kortste scherpstelafstand:
- AF-S 35 f/1.8 = 0,3m
- AF-D 50 f/1.8 = 0,45m

Voor platte objecten zal het geen probleem zijn maar zodra er enig diepte verschil in zit dan wordt het wel kritischer.

Ik weet niet welke objectieven je nu hebt, wat je wilt vastleggen en wil je keuze zeker niet bekritiseren maar het zou jammer zijn wanneer je straks nog niet bereikt datgene wat je voor ogen hebt en was je misschien toch beter af met een flitser. Het is maar een overweging :wink:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze tussen nikon af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm

Berichtdoor Hasselbox » vr feb 24 2012 9:30 pm

jan schreef:
marlo3s schreef:Dank je voor je reactie Jan.
Ik wil hem voornamelijk voor binnen gaan gebruiken dus dan zal de 35mm geschikter zijn.

Marloes,
Is het je wel duidelijk dat wanneer je voor een lichtsterk objectief kiest de scherptediepte steeds kritischer gaat worden wanneer je bijvoorbeeld naar f/1.8 gaat?
Kijk maar eens op onderstaande link waar het scherpte gebied nog ligt bij bepaalde instellingen
http://www.prosults.nl/index.php/kennisbank/fotografie-a-z/55-scherptediepte.html
kortste scherpstelafstand:
- AF-S 35 f/1.8 = 0,3m
- AF-D 50 f/1.8 = 0,45m

Voor platte objecten zal het geen probleem zijn maar zodra er enig diepte verschil in zit dan wordt het wel kritischer.

Ik weet niet welke objectieven je nu hebt, wat je wilt vastleggen en wil je keuze zeker niet bekritiseren maar het zou jammer zijn wanneer je straks nog niet bereikt datgene wat je voor ogen hebt en was je misschien toch beter af met een flitser. Het is maar een overweging :wink:


Voor mij een van de belangrijkste overwegingen om een lichtsterk objectief te gebruiken is dat ik dan zonder flitsen kan.
Flits vervlakt het onderwerp, brengt lelijke slagschaduwen mee en haalt de sfeer uit de beelden. :wink:
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze tussen nikon af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm

Berichtdoor Patrick » vr feb 24 2012 9:58 pm

Dat is dus niet waar! Als je goed flitst voegt het veelal juist wat toe. Maar je moet natuurlijk niet rechtdoor gaan knallen met je flitser...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze tussen nikon af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm

Berichtdoor Hasselbox » vr feb 24 2012 11:15 pm

Patrick schreef:Dat is dus niet waar! Als je goed flitst voegt het veelal juist wat toe. Maar je moet natuurlijk niet rechtdoor gaan knallen met je flitser...


Ook een punt. :D
Behalve daar waar je niet kan of niet mag zoals je zelf graag wil. Bounce flits b.v. is soms moeilijk in een kerk. :P

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze tussen nikon af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm

Berichtdoor Patrick » vr feb 24 2012 11:21 pm

Dan vraag je iemand om je flitser vast te houden, liefst met iets wat flitser "groter" maakt zoals een softboxje, en stuur je die aan vanaf je camera. Dat lukt overigens niet met de goedkoopste camera's... :)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze tussen nikon af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm

Berichtdoor Hasselbox » za feb 25 2012 10:31 am

Patrick schreef:Dan vraag je iemand om je flitser vast te houden, liefst met iets wat flitser "groter" maakt zoals een softboxje, en stuur je die aan vanaf je camera. Dat lukt overigens niet met de goedkoopste camera's... :)

2e punt. :oops:
En toch denk ik dat de T.S. een lichtsterke lens wil. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze tussen nikon af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm

Berichtdoor Patrick » za feb 25 2012 11:26 am

Dat moet ook zeker gekocht worden. Dat is mijn punt ook niet. Ik reageerde alleen op het vaak geuitte bezwaar tegen flitsen. :)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze tussen nikon af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm

Berichtdoor Daan » zo feb 26 2012 12:45 pm

Maar de TS heeft een D90 , en daar zit wel een commander functie in :wink2:

De 35 is lekker scherp en handig op DX . Ga steeds vaker met alleen deze op pad :)
Gebruikersavatar
Daan

Clublid
Berichten: 316


Locatie: Den Haag
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Keuze tussen nikon af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm

Berichtdoor marlo3s » ma feb 27 2012 11:02 am

Bedankt voor alle reacties.

Ik vind het zo lastig, het scherptediepte effect is inderdaad bekend. Ik wil hem gaan gebruiken om binnenshuis met name portret beelden te maken zonder flits en verder juist objectbeelden waarmee ik kan spelen met de scherpte diepte. Verder foto's op feestjes, bruiloften etc.

Wanneer ik ook een externe flitser in overweging zou nemen, heeft iemand ervaring met een geschikte, niet al te dure op de D90? (of moet ik daarvoor in een ander topic zijn?) De ingebouwde flitser vind ik vreselijk de sfeer verpesten zoals hasselbox al zei.
marlo3s



Onderwerp:

Re: Keuze tussen nikon af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm

Berichtdoor Léon Obers » ma feb 27 2012 11:12 am

Je wilt uiteenlopende onderwerpen fotograferen met de keus voor slechts één vast brandpunt. Dat gaat niet lukken.
Bij portret is het prettig een wat langer brandpunt te hebben (minimaal die 50mm), foto's op feestjes en bruiloften heb je meer aan een korter brandpunt waarbij ik me afvraag of 35mm nog wel kort genoeg is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Keuze tussen nikon af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm

Berichtdoor jan » ma feb 27 2012 11:20 am

Je zou kunnen kijken naar een gebruikte Nikon SB600 of een nieuwe (of misschien gebruikt wanneer je deze kunt vinden) SB700. Daarnaast zijn op dit forum Metz en Nissin ook regelmatig terugkerende merken voor wat betreft flitsers. Ik kan je over Metz en Nissin niets vertellen omdat ikzelf de SB900 en SB600 gebruik.
Zeker voor bruiloften en feestjes zal de flitser een waardevolle aanvulling zijn.
Dat de ingebouwde flitser de sfeer verpest dat kan ik beamen. En dan zul je met een reportageflitser veel betere resultaten halen mits goed gebruikt. :wink:

Maar een ander punt. Je wilt veel verschillende zaken met 1 objectief. Dat zal lastig genoeg worden. Waarom neem je niet een 17-50mm f/2.8 objectief in overweging.
Ik denk dat je daarmee meer mogelijkheden afdekt als alleen met 1 vast brandpunt. Ikzelf gebruik de Tamron 17-50, zie mijn onderschrift.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze tussen nikon af-d 50mm f/1.8 of nikon af-s dx 35mm

Berichtdoor marlo3s » ma feb 27 2012 1:12 pm

Die had ik inderdaad ook gezien, waarschijnlijk een betere keus gezien de dingen die ik ermee wil fotograferen alleen jammer dat die weer een stukje duurder is dan de andere twee.
Voor welke onderwerpen worden de objectieven 35mm en 50mm doorgaans het meest gebruikt? Wat is jullie ervaring?

PS. ik heb momenteel alleen de 18-55 lens. op mijn verlanglijst staan de 16-85mm en een lichtsterke lens (wellicht nog externe flitser).
marlo3s




Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten