Nog een andere vraag.
Bij deze shoot had ik achter het model nog een lamp opgesteld om de achtergrond van licht naar donker te laten overlopen in een ronde vorm.
Ik heb hier met continulicht gewerk omdat wanneer ik deed flitsen ik de achtergrond compleet blauw flitste.
Het kleurverloop was dan weg.
Is met continulicht werken hier de beste oplossing of bestaat er nog een flits techniek waarmee het ook kan zonder het verloop op de achtergrond weg te flitsen?
Ja, dat kan met flitsers ook. Gewoon een laag vermogen instellen en zorgen dat je de lichtbundel smal maakt. Dat kan door de flitskop in te zoomen (bij een reportageflitser - de SB900 kan bijvoorbeeld tot 200mm inzoomen) of je zet een snoot op je flitser. En een snoot hoef je niet perse te kopen; ook een rol papier of een (lege

)pringles bus kan als snoot fungeren. Daarnaast kun je ook de afstand tussen flitser en achtergrond nog veranderen om de grootte van de lichtvlek aan te passen.
Als je dit licht als eerste neerzet en je eenmaal de juiste grootte en sterkte van de lichtvlek hebt weten te creëeren dan kun je daarna de rest van je opstelling gaan maken. Zolang je de camera instellingen niet veranderd en er van de andere neer te zetten lichtbronnen geen licht op de achtergrond valt zal je lichtvlek/achtergrond dan gelijk blijven.
Ter illustratie twee verschillende voorbeelden waarbij ik de lichtvlek op de achtergrond met een speedlight met snoot heb gemaakt: