Welk objectief voor stedentripje naar Lissabon?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Welk objectief voor stedentripje naar Lissabon?

Berichtdoor fems19866 » di mar 06 2012 1:52 pm

Hallo Iedereen,

Klein vraagje! Binnenkort lekker voor een paar daagjes naar Lissabon.

Ik ben in het bezit van een Nikon D5000 met het standaard erbij geleverde objectief en daarnaast heb ik een 50 mm 1.8 aangeschaft voor voornamelijk het maken van portetten.

Ik wil graag een andere lens aanschaffen die geschikt is tijdens mijn stedentrip voor het maken van mooie kiekjes aangezien ik zo nu en dan vaker een weekendje weg ga.

Het probleem is mijn budget, ik wil graag de 24-70 2.8 aanschaffen maar helaas staat mijn budget dat op dit moment niet toe ;). Welk objectief in een redelijke prijsklasse raden jullie aan? De 50 mm lens ben ik echt zeer tevreden mee, goede prijs/kwaliteit verhouding.

Ik zat dus te denken aan de 35mm 1.8. Is dit eventueel een goede optie? Of raden jullie een ander objectief aan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
fems19866



Onderwerp:

Re: Welk objectief voor stedentripje naar Lissabon?

Berichtdoor Patrick » di mar 06 2012 1:58 pm

Ik zou een supergroothoek kiezen. Iets als een 10-20, 12-24, 10-24, 11-16, etc. Dat is een bereik dat je nog niet hebt en heel interessant voor steden.

Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de Tokina 12-24 f4. Wel de versie kopen met scherpstelmotor ingebouwd natuurlijk.

En later eens een opvolger van je kitlens, zeker als dat de 18-55 is. Iets als een Tamron 17-50 f2.8...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor stedentripje naar Lissabon?

Berichtdoor fems19866 » di mar 06 2012 5:03 pm

Dank je voor de snelle reactie.

Zijn idd super lenzen, maar meteen ook een stuk prijziger.

Raad je de 35mm af voor een stedentrip of zou het ermee door kunnen.

Als het een redelijke lens is wil ik die namelijk aanschaffen en dan sparen voor een supergroothoek op de langere termijn..
fems19866



Onderwerp:

Re: Welk objectief voor stedentripje naar Lissabon?

Berichtdoor Patrick » di mar 06 2012 5:13 pm

De 35mm heb je al in je bereik. Mis je wat met je kitlens? Niet dat je een 35mm niet moet kopen trouwens; het is een superlensje en heerlijk lichtsterk. Ik zou alleen nu zo'n ding nog niet kopen in jouw geval.

Sterker nog; ik zou de 50mm ook nog niet gekocht hebben. Ik zou dat geld in een betere standaardzoom gestoken hebben. 8)

Ik denk dat je je geld beter even vast kan houden. Ik herken het wel hoor; je hebt wat geld om uit te geven en dat brand in je zakken. Maar nu even wachten en dan iets kopen wat echt wat toevoegt lijkt mij logischer.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor stedentripje naar Lissabon?

Berichtdoor IAMsterdam » di mar 06 2012 6:38 pm

Voor mij zou ook de vraag zijn wat er met je kitlens misgaat wat je zou willen verbeteren. Welk type foto's wil je precies gaan maken. 35mm is niet echt groothoek voor in een stad.

Ik heb ook met de 35mm, een 18-105mm en een 70-300mm rondgelopen in diverse steden. In de praktijk gebruikte ik de 35mm puur binnen en 's avonds omdat hij zo lichtsterk is.
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/
IAMsterdam

Forumlid
Berichten: 253


Locatie: Amsterdam (duh)
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor stedentripje naar Lissabon?

Berichtdoor Hasselbox » wo mar 07 2012 10:22 am

Als het budget het toelaat zou ik voor de Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X kiezen.
Die sluit mooi aan bij de kitlens en is redelijk betaalbaar.
Hier een beschrijving: http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm
Gr Hasselmans
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor stedentripje naar Lissabon?

Berichtdoor Léon Obers » wo mar 07 2012 10:39 am

Zover ik het kan nagaan heeft de Tokina 11-16mm geen ingebouwde scherpstelmotor, dus met een D5000 zou je die lens met de hand moeten scherpstellen. Lijkt me niet de juiste keuze, zeker gezien het budget.

Wel met een bescheiden budget rekening houdend zou je de Sigma 10-20mm/4-5.6 kunnen kiezen (met stille ultrasnelle HSM motor):
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/s ... _511_1133/

Scheelt daarbij ook nog eens € 210 met de eerder hiervoor genoemde Tokina (die je dan niet eens met autofocus kunt gebruiken):
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/t ... 514_10433/
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do mar 08 2012 9:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor stedentripje naar Lissabon?

Berichtdoor strangeartefact » wo mar 07 2012 10:56 am

Ik gebruikte in mijn laastte citytrip eigenlijk maar 2 objectieven, de 35mm 1.8dx en de 11-16 tokina 2.8.
De 35mm is vooral ook savonds heerlijk! Maar ik vind dat voor straat fotografie een prima objectief, pak je zoom is en plak hem op 35mm vast en probeer eens!
de 11-16 heeft weer andere charmes, buiten het feit dat het een superscherp ding is kan je heel veel op de foto zetten wat ook wer de valkuil is ervan......
Check mijn flickr account the Rome set en zie de tags.

Keuzes he!

Succs, Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor stedentripje naar Lissabon?

Berichtdoor Wiljo » wo mar 07 2012 11:32 am

Léon Obers schreef:Zover ik het kan nagaan heeft de Tokina 11-16mm geen ingebouwde scherpstelmotor, dus met een D5000 zou je die lens met de hand moeten scherpstellen. Lijkt me niet de juiste keuze, zeker gezien het budget.


Tokina heeft de 11-16mm een tijdje terug ook voorzien van een scherpstelmotor, deze is wel een stuk duurder dan de versie zonder. Dus Leons opmerking met betrekking tot het budget blijft staan.
Gebruikersavatar
Wiljo

Forumlid
Berichten: 936


Locatie: APELDOORN
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor stedentripje naar Lissabon?

Berichtdoor Hasselbox » wo mar 07 2012 7:18 pm

Wiljo schreef:
Léon Obers schreef:Zover ik het kan nagaan heeft de Tokina 11-16mm geen ingebouwde scherpstelmotor, dus met een D5000 zou je die lens met de hand moeten scherpstellen. Lijkt me niet de juiste keuze, zeker gezien het budget.


Tokina heeft de 11-16mm een tijdje terug ook voorzien van een scherpstelmotor, deze is wel een stuk duurder dan de versie zonder. Dus Leons opmerking met betrekking tot het budget blijft staan.

Ik ken het budget niet zo naukeurig. Wel begreep ik dat de nikon 24-70 er boven gaat.
De Tokina is toch al voor minder als 600 te koop.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor stedentripje naar Lissabon?

Berichtdoor thom » wo mar 07 2012 7:55 pm

Vind zelf de nikkor 24 AF-D een prettig stuk glas voor een stadswandeling.

Klein, 2,8 en super scherp! Maar op de DX natuurlijk niet echt groothoek.

Groet, Thom
thom



Onderwerp:

Re: Welk objectief voor stedentripje naar Lissabon?

Berichtdoor Jur » wo mar 07 2012 8:06 pm

Voor in een stad lijkt mij de 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR een goede universele optie. Niet super lichtsterk natuurlijk, maar dat is overdag geen probleem. Bovendien een beter alternatief in het bereik van de kitlens (ik neem aan 18-55mm?). Voor 's avonds is er dan altijd nog de 50mm f/1.8 beschikbaar.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor stedentripje naar Lissabon?

Berichtdoor RedHenk » do mar 08 2012 12:15 am

Ook iksluit mij bij de keuze aan om de 16_85 aan te schaffen. Super lensje.
Gebruikersavatar
RedHenk

Forumlid
Berichten: 150


Locatie: Bergambacht

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor stedentripje naar Lissabon?

Berichtdoor Fifty3 » do mar 08 2012 12:02 pm

Ik zou inderdaad voor de 16-85 gaan, zoals al eerder gezegd op het forum niet lichtsterk maar genoeg groothoek en ietsje tele, ik heb hem nu 1 jaar en gebruikt op de D5000 en de D90 werkt prima scherpte is héél netjes, enigste kleine minpuntje is dat de zoomring op het laatst naar de 85mm ietje zwaar gaat, maar dat went.

Trouwens de 24-70 2.8 zou ik ook wel willen als ik 'n FX body had op 'n DX wordt het 36-105!

gr math
Fujifilm X-T1 en XF 18-135 en XF 60mm Macro
Fujifilm X-T10 en XF 35mm 1.4
Feisol Classic Large Tripod CT-3471 Rapid
Gebruikersavatar
Fifty3

Forumlid
Berichten: 177


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor stedentripje naar Lissabon?

Berichtdoor Drikus70 » do mar 08 2012 9:53 pm

Op mijn stedentrip naar Parijs afgelopen herfst heb ik de Nikon 18-200 VR2 meegenomen.
Ik kon hiermee in bijna elke situatie een goede compositie maken omdat ik graag overzichtsfoto's maak,
maar het ook leuk vind om details te isoleren en vast te leggen.
Het grote voordeel van het grote bereik is het niet hoeven wisselen van lens waardoor ik me beter kan
bezighouden met het maken van de foto zelf.

De kwaliteit van de foto's zijn prima ondanks de diverse kanttekeningen op het forum dat de lens matig
presteert tov lenzen met een kleiner zoombereik of vaste brandpuntafstand.
Natuurlijk zie ik ook wel kwaliteitsverschil met de foto's die ik gemaakt heb met een Nikon 24-70 2.8 maar
belangrijker dan de hoogste kwaliteit van een foto, vind ik het gebruiksgemak tijdens een stedentrip.
Prijs / kwaliteit verhouding van de 18-200 is dan ook prima.

Hiervoor gebruikte ik de kitlens 18-55 met een 55-200. Een prima budget oplossing.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten