Auto in het donker, opgelost

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Auto in het donker, opgelost

Berichtdoor dTbRoel » ma mar 05 2012 10:32 pm

Vanavond ben ik met een kameraad foto's wezen maken van zijn auto. Nu had ik het idee om wat te spelen met flitsers en een kerncentrale. We hebben de auto dus geparkeerd en ik ben wat gaan proberen. Echter viel het me tegen hoeveel licht er op de auto viel, wat ik ook probeerde. Ik heb twee SB-24's op twee statiefjes gebruikt en heb verschillende hoeken en afstanden geprobeerd. Ook heb ik verschillende sterktes van de flitsers geprobeerd maar het resultaat bleef me tegenvallen.
Deze foto is een voorbeeld van hoe de meeste foto's er uit zijn gekomen. De auto is alleen aan de voorkant aardig belicht, verder zie je er niets van. Hebben jullie misschien ideeen of tips waar dit door komt of hoe ik het wel goed kan doen? Ligt het aan de kleur van de auto, zijn de flitsers te zwak of wat is het probleem?
Ik ben benieuwd!

Afbeelding

Roel
Laatst gewijzigd door dTbRoel op do mar 08 2012 9:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
dTbRoel

Forumlid
Berichten: 46



Onderwerp:

Re: Auto in het donker, vraag.

Berichtdoor a vgastel » ma mar 05 2012 11:22 pm

Zou zeggen opstelling is niet goed diafragma 13waarom niet 4 of 5.6 iso aanpassen.
EN IN RAW dan is hij nog te bewerken .
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Auto in het donker, vraag.

Berichtdoor JeePee » ma mar 05 2012 11:38 pm

Je sluitertijd is kort, je diafragma zit dicht en je ISO is laag.

Gok eens zou ik zeggen ;)

En mocht je terug gaan voor een herkansing: leg een (zwakke) flitser op het dashboard! Zo verlicht je ook het interieur.
JeePee



Onderwerp:

Re: Auto in het donker, vraag.

Berichtdoor Robert » di mar 06 2012 6:37 am

Op 10 of 15 seconden zetten met iso 100 en met de flitser rondlopen en regelmatig flitsen.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auto in het donker, vraag.

Berichtdoor dTbRoel » di mar 06 2012 10:15 am

Bedankt voor de snelle reacties!
Diafragma was inderdaad wel aan de verkeerde kant zie ik nu ja. Maar wat sluitertijd/iso betreft, het was er eigenlijk pikkedonker dus dan maakt het lijkt mij toch weinig uit hoe hoog de iso/sluitertijd staat? Als de camera het licht van de flitsers opvangt is de klus in principe toch al geklaard of zie ik dat verkeerd?
Dat van rondom de auto flitsen is wss ook nog een optie ja, maar ik vroeg me af of het mogelijk is om het met maar 1x flitsen ook mooi belicht te krijgen.
dTbRoel

Forumlid
Berichten: 46



Onderwerp:

Re: Auto in het donker, vraag.

Berichtdoor Tom van Hell » di mar 06 2012 10:29 am

langere sluitertijd in combi met een maclight (zaklamp)
niet te lang schijnen maar gewoon even een paar keer uitproberen
kan ook mooie effecten geven
desnoods aan een lange stok en dan naar beneden schijnen zodat je achtergrond wel donker blijft
Laatst gewijzigd door Tom van Hell op di mar 06 2012 10:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auto in het donker, vraag.

Berichtdoor wdejong » di mar 06 2012 10:30 am

dTbRoel schreef:Maar wat sluitertijd/iso betreft, het was er eigenlijk pikkedonker dus dan maakt het lijkt mij toch weinig uit hoe hoog de iso/sluitertijd staat? Als de camera het licht van de flitsers opvangt is de klus in principe toch al geklaard of zie ik dat verkeerd?


als je frontaal flitst wordt het meeste licht weerkaatst door het eerste oppervlak wat voor de lens staat, de voorkant van de auto dus. Deze is op je foto's ook als enige goed te zien. De rest van de auto weerkaatst natuurlijk ook je flitslicht maar minder intens. Door de lichtgevoeligheid van je sensor te vergroten (ISO omhoog) neemt de waargenomen weerkaatsing toe en zal je meer gaan zien van de rest van de auto. (je flitsbereik wordt als het ware groter). Hetzelfde gebeurt als je de sluitertijd verlengd.
Met vriendelijke groet, Willem

Nikon D3s / Nikon AF-S Nikkor 14-24mm 2.8 G ED & 24-70mm 2.8 G ED / Sigma 50-500mm 4.5-6.3 APO DG OS HSM / Sigma AF 150mm 2.8 APO EX macro DG
Sony DSC-RX100
Gebruikersavatar
wdejong

Forumlid
Berichten: 149



Onderwerp:

Re: Auto in het donker, vraag.

Berichtdoor Léon Obers » di mar 06 2012 1:08 pm

Je noemt twee verschillende zaken die alle twee een verschillend effect hebben. ISO omhoog zul je wel meer van de rest van de auto zien, maar tevens zal die voorkant van de auto nog eens veel lichter worden, wat waarschijnlijk niet de bedoeling is.

Sluitertijd verlengen heeft enkel effect op het reeds aanwezige licht. Dat lijkt rondom de auto nauwelijks aanwezig te zijn. Wel in de achtergrond op die koeltoren (?). Sluitertijd verlengen heeft geen uitwerking op het flitslicht.

Ga in twee stappen / tests te werk. Bepaal zonder flits eerst diafragma en sluitertijd (met lage iso) optimaal afgestemd op de verlichting van die koeltoren. Probeer daarbij een vrij lange sluitertijd te krijgen van 10-15 seconden (zoals door JeePee opgemerkt).
Eenmaal dat gevonden niets meer aan de instellingen veranderen, dan met een losse flitser met instelling op diafragma-voorkeuze (A-instelling afgestemd op de reeds vastgestelde diafragmawaarde van de camera) tijdens de tijdbelichting van een opname met een flitser rondlopen en met de hand afflitsen.
Beter niet frontaal tegen de auto aanflitsen maar meer (iets) van opzij omdat de weerspiegeling op glanzende oppervlakken, direct een groot contrast veroorzaakt. Flitsers niet te dichtbij. Bij grotere afstand is het licht egaler verspreid, met een minder groot verschil in lichthelderheden voor of achter bij de auto.

Inplaats van diafragma-voorkeuze van de flitser kun je de flitser ook geheel handmatig instellen op een bepaald vermogen. Houdt daarbij afstanden van de flitser tot aan je onderwerp als je rondloopt met een flitser ongeveer gelijk.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Auto in het donker, vraag.

Berichtdoor wdejong » di mar 06 2012 2:01 pm

Léon Obers schreef:Sluitertijd verlengen heeft enkel effect op het reeds aanwezige licht. Dat lijkt rondom de auto nauwelijks aanwezig te zijn. Wel in de achtergrond op die koeltoren (?). Sluitertijd verlengen heeft geen uitwerking op het flitslicht.


bedankt voor je uitleg Léon!
Dat de sluitertijd geen uitwerking heeft op de hoeveelheid flitslicht lijkt me duidelijk, wel kan er m.i. bij langere sluitertijd meer licht de sensor bereiken, waardoor meer zichtbaar kan worden van de rest van de auto, dat licht moet er dan inderdaad wel zijn. Hierbij heb je dan niet het nadeel van de overbelichting van het front van de auto; die ontstaat als je alleen de ISO waarde verhoogd en de overige instellingen gelijk laat.
Het zou zoals je aangeeft best kunnen dat er gewoon te weinig licht is om het op deze manier voor elkaar te krijgen en dat je je doel alleen maar bereikt door het advies op te volgen mbt de plaatsing van de flitsers en het uitproberen van de optimale instellingen.
Ik ben benieuwd of we het resultaat binnenkort hier kunnen zien, zou leuk zijn.
Met vriendelijke groet, Willem

Nikon D3s / Nikon AF-S Nikkor 14-24mm 2.8 G ED & 24-70mm 2.8 G ED / Sigma 50-500mm 4.5-6.3 APO DG OS HSM / Sigma AF 150mm 2.8 APO EX macro DG
Sony DSC-RX100
Gebruikersavatar
wdejong

Forumlid
Berichten: 149



Onderwerp:

Re: Auto in het donker, vraag.

Berichtdoor Léon Obers » di mar 06 2012 2:36 pm

De mooiste opname qua licht krijg je in de avondschemering. Op een punt wanneer er nog net voldoende tint/kleur in de lucht zit, en aangelichte bouwsels zoals die koeltoren reeds voldoende doorspelen in de opname. Die balans in optimaal licht is maar een korte aanwezig. Zorg dat je ruim van tevoren bent voorbereid als er nog "teveel" daglicht is, en wacht het juiste tijdstip af. (Zou ik wel wat meer interessante locaties en onderwerpen uitkiezen :twisted: :mryellow: ).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Auto in het donker, vraag.

Berichtdoor Robert » di mar 06 2012 7:21 pm

Hierbij een paar verschillend genomen foto's van auto' s (door een collega van me) waarbij de bovenste foto met lange sluitertijd en rondlopend met een flitser gemaakt is (in het pikkedonker)

http://speedhunters.com/archive/2010/07/27/photo-roll-gt-gt-oliver-verheij.aspx

Overigens ook met een Nikon :wink:
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auto in het donker, vraag.

Berichtdoor dTbRoel » di mar 06 2012 10:36 pm

Bedankt voor de duidelijke reacties allemaal! Hier leer je veel van, hartstikke mooi!!
Zojuist weer wat geprobeerd met een andere auto, dit keer lange sluitertijd genomen en de flitsers een aantal keer laten afgaan. Diafragma zo ver mogelijk open gezet maar iso wel laag gehouden. Het resultaat verbaasde me echt, stukken beter dan de poging van gisteren. Dit is een voorbeeld van het resultaat, ben er wel blij mee! Over de nabewerking etc. valt natuurlijk nog te discussiëren. Ben benieuwd wat jullie er nu van zeggen.
Afbeelding

En @Erpeewee, strakke foto's van die VW's!
dTbRoel

Forumlid
Berichten: 46



Onderwerp:

Re: Auto in het donker, vraag.

Berichtdoor Léon Obers » wo mar 07 2012 10:02 am

Kijk, dat is al een stuk beter. Aardig dat koplampen en achterlicht effect hebben in de sfeer van de belichting.
Misschien nog een klein slave flitsertje in het interieur leggen, en qua compositie aan bovenkant van de auto (en onderkant weerspiegeling) iets meer ruimte geven, dan is het plaatje "af". Nou ja voor de suggestie zou je in de auto nog de benen van twee "modellen" ergens kunnen laten zien, met daarbij beslagen autoruiten. :shock: :lol: :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten