Lichtmeter

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Aart
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Lichtmeter

Bericht door Aart » ma jul 23 2007 7:41 pm

Hallo, Op mijn werk liep een fotograaf met een licht meter.
Naar mijn mening erg handig. Wie kan mij vertellen of het handig is om een lichtmeter ook voor buiten te gebruiken.
Dit omdat ik nog te veel fouten maak met de juiste sluitertijd te kiezen. Ik wil wel graag op de manual mode foto’s te maken.

Zo ja, Wat is een goed en redelijk betaalbare meter.

Aart

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » ma jul 23 2007 7:50 pm

in the "old days" gebruikte ik ook een licht meter omdat de licht meter van de vooroorlogse praktica af en toe "unreliable' was , echter bij mijn d70 (s firmware) gebruik ik geen extra lichtmeter meer

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » ma jul 23 2007 8:07 pm

Ik gebruik 'm vooral voor studio werk, maar ook buiten kan hij handig zijn als je rustig de tijd hebt om een setup te maken. Je hebt hele dure, maar ik heb een tweedehands Polaris, en dat zijn toch al de goedkopere. Maar ik ben er blij mee!

Afbeelding

GdP

Bericht door GdP » ma jul 23 2007 9:36 pm

Ik gebruik deze nog steeds voor nachtfotografie.

http://www.2dehands.be/gossen-lunasix-3 ... oto_access

Gerrit

evertfoto

Bericht door evertfoto » ma jul 23 2007 9:56 pm

Gebruik de Minoltameter ook buiten steeds vaker, zoals ik vroeger ook deed.
Je krijgt hiermee een perfekt belicht bestand. Hoef je niet te veel te corrigeren achteraf. De meter in de camera doet het ook prima, maar je bent langer bezig met lichtmeten.
Afbeelding
Nog even een plaatje van mijn onlangs aangschafte Minolta V
Heb ook nog een type IV, die ik al wat langer in bezit heb.
Laatst gewijzigd door evertfoto op za sep 08 2007 9:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aart
Forumlid
Forumlid

Bericht door Aart » ma jul 23 2007 10:16 pm

Evertfoto, Dat is nou net wat mijn reden is om naar zo’n meter uit te kijken.
De goed belichte foto’s die ik heb hoef ik weinig te corrigeren.
En wat jij ook als zij van de belichting meter van de camera, daar ben ik te lang bezig voor de juiste instelling. Of ik doe het te onhandig, dat kan ook.
Zeker als je vogels en andere actie foto’s wilt maken. Is handigheid en snelheid een plus punt.

En van de andere reacties bedankt. Ik heb al bij konijnenberg gekeken.

aart

joerig1970

Bericht door joerig1970 » ma jul 23 2007 11:52 pm

ik heb nog zo'n oude lichtmeter met een wijzertje, maar ik snap er niks van hoe ik die moet gebruiken, en ik denk niet dat de d-50 een lichtmeter heeft tenzij je de 3 meteringmethode's bedoeld spotmetering enzo

Roberto

Bericht door Roberto » di jul 24 2007 12:13 am

joerig1970 schreef:ik heb nog zo'n oude lichtmeter met een wijzertje, maar ik snap er niks van hoe ik die moet gebruiken, en ik denk niet dat de d-50 een lichtmeter heeft tenzij je de 3 meteringmethode's bedoeld spotmetering enzo
laat eens een foto zien van dat ding? het zijn gewoon lux-waarden die hij meet (was vroeger veel bij die oude krengen) of meet deze al de lumen of candela waardes? in wikipedia staan de juiste definities naast elkaar...

zet hem op! suc-6

Robbert

joerig1970

Bericht door joerig1970 » di jul 24 2007 12:25 am

ik zal straks eens kijken naar het merk en type, ik ben nu op mijn werk en heb hem niet bij

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jul 24 2007 1:45 am

"en ik denk niet dat de d-50 een lichtmeter heeft tenzij je de 3 meteringmethode's bedoeld spotmetering enzo"

Hoe denk je dan dat je camera in een bepaalde mode het licht meet?

Groet, E.M. de Klerk

joerig1970

Bericht door joerig1970 » di jul 24 2007 2:05 am

geen idee, daarom de vraag
spotmetering weet ik das dat hij enkel meet op het donker gekleurde vakje in je zoeker

de 2 andere zie ik geen verschil in eerlijk gezegd

GdP

Bericht door GdP » di jul 24 2007 7:45 am

Nikon camera’s beschikken over zeer geavanceerde lichtmeters. Waar vaak zelfs drie methodes mogelijk zijn. Binnen het bereik van deze meters heeft het geen enkele zin een losse lichtmeter te gebruiken. Het kost je alleen maar meer tijd om tot een goede lichtmeting te komen.

Correcties op de gemeten waarden is een kwestie van ervaring. Bij slecht weer zal men in het algemeen wat ruimer belichten, en bij hoge contrasten wat minder. Dat is een kwestie van ervaring, en daar help een losse lichtmeter ook niet bij.
Bij een digitale camera is controle op de juiste belichting mogelijk via het histogram.

Het enige nut van een losse lichtmeter is dat lichtmeting vaak nog mogelijk is bij zeer weinig licht, zo weinig dat de lichtmeter van de camera het al af heeft laten weten.

Gerrit

Aart
Forumlid
Forumlid

Bericht door Aart » di jul 24 2007 5:39 pm

Dus ik heb het idee dat het makkelijker en vooral sneller werkt.
Mag ik daar vanuit gaan.
De foto's die ik nu maak worden gewoon beter. En wat ik zie een beter belichte foto hoef je nauwelijks te bewerken.
Ik dacht dus met een lichtmeter betere belichte foto's te krijgen.
Waar ik vrij weinig hoef aan te doen.

Aart

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » di jul 24 2007 6:51 pm

In principe maak ik gebruik van de ingebouwde lichtmeter in mijn camera's.
Echter soms pak ik nog wel eens mijn oude Sekonic spotmeter erbij... :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo jul 25 2007 10:04 am

Ik gebruik sinds de zeventiger jaren nog steeds een Weston Euromaster. Dit is een selenium meter, dwz dat er geen batterijen voor nodig zijn! De Euromaster is een van de laatste modellen uit een hele reeks legendarische Weston lichtmeters. De mechanische afwerking en betrouwbaarheid zijn bijzonder goed.

De Euromaster gebruik ik vooral voor opvallend lichtmeting, waarvoor een wit accessoire (de "Invercone") op de meter wordt geplaatst. Het voordeel van opvallend lichtmeting is dat deze niet wordt beïnvloed door de kleur/helderheid van het onderwerp, maar dat slechts de sterkte van het opvallende licht wordt gemeten.

Afbeelding
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”