flitsen

Discussies over flitsers

Onderwerp:

flitsen

Berichtdoor mffotos » wo mar 07 2012 9:04 pm

Hoi

Ik wil me binnen kort de sb 910 kopen nu is alleen mijn vraag kan ik met deze flitser draadloos flitsen met de nikon d 3100?

Gr michel
mffotos



Onderwerp:

Re: flitsen

Berichtdoor jan » wo mar 07 2012 9:08 pm

Ja & Nee.
Nee: De D3100 heeft geen commander functie.
Ja: Wanneer je een loss triggerset koopt (de goedkoopste oplossing)

Of je moet meerder flitsres kopen dan kun je de SB910 op de camera als commander gebruiken en andere Nikon flitsers aansturen.
Of je koopt de de Nikon SU-800 als commander.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: flitsen

Berichtdoor Goodje » do mar 08 2012 10:57 am

Wat een dikke flitser ten opzichte van de camera kost bijna het zelfde als de body!
Dat SU800 ding kost ook 260 euro's! Jan.
Goodje



Onderwerp:

Re: flitsen

Berichtdoor mffotos » do mar 08 2012 4:36 pm

Goodje schreef:Wat een dikke flitser ten opzichte van de camera kost bijna het zelfde als de body!
Dat SU800 ding kost ook 260 euro's! Jan.



Idd dat klopt als ik alles van te voren had geweten was ik voor de 5100 gegaan maarja ben over de 3100 ook tevreden wat is jullie advies om hierop te zetten in plaats van de sb 910 want ik wou m eigenlijk kopen omdat hij radio grafisch was maarja als dat niet werkt en ik moet nog een trikker kopen hoef ik natuurlijk ook niet zo,n dure flitser...

Gr michel
mffotos



Onderwerp:

Re: flitsen

Berichtdoor jan » do mar 08 2012 5:14 pm

mffotos schreef:Idd dat klopt als ik alles van te voren had geweten was ik voor de 5100 gegaan maarja ben over de 3100 ook tevreden wat is jullie advies om hierop te zetten in plaats van de sb 910 want ik wou m eigenlijk kopen omdat hij radio grafisch was maarja als dat niet werkt en ik moet nog een trikker kopen hoef ik natuurlijk ook niet zo,n dure flitser...

Gr michel

Michel, de D5100 heeft ook geen commanderfunctie dus dat is de oplossing ook niet.
Dan kom je op dezelfde opties als nu aangegeven voor de D3100.
Ik heb voor de D7000 ook een D3100 gehad. Dit model heb ik toen bewust genomen omdat ik niet wist of ik het leuk zou gaan vinden. Ca. 3 maanden verder, en enkele cursussen verder wist ik wel voor mezelf hier wil ik verder mee. Ik wilde toen ook een flitser en had de keuze, wat betreft Nikon uit de SB600 of SB900. De SB900 was ook toen een (te) dikke flitser voor de D3100. Maar naar de toekomst toe had ik meer mogelijkheden en heb ik dus bewust voor de SB900 gekozen. Een half jaar later heb ik de D3100 weggedaan en een D7000 terug genomen.
Dus ja, denk even wat je naar de toekomst wil.
Je zou dus ook voor de SB700 kunnen gaan. Voorzover mijn informatie strekt kan deze wel los van de camera (met commander functie) worden aangestuurd. Maar dat kan vast wel iemand op dit forum bevestigen. De SB 600 kan dit in ieder geval niet. Kan wel als slave worden ingezet los van de camera.
Maar wanneer je perse los van de body wil dan zul je een triggerset moeten nemen en dan zou je ook een 2e hands SB600 kunnen nemen.
Dus wanneer je voornemens bent om voorlopig de D3100 te blijven gebruiken dan zou ik gaan voor de SB700 of eventueel een gebruikte SB600 wanneer het perse Nikon moet zijn.
Wanneer je niet merkvast bent dan zijn goede alternatieven als Metz en Nissin ook zeker het bekijken waard.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: flitsen

Berichtdoor Goodje » do mar 08 2012 5:58 pm

Weet het antwoord ook niet maar volg het wel staan triggers op http://www.cameranu.nl/page/zoeken/?pattern=Trigger# maar of het werkt voor welke flitsers wel en niet met auto functie wel of niet weet ik niet. Ik overweeg wel of ik ook zoiets wil maar weet niet of het werkt op mijn zetje de D3100 met de Metz 44?
Ik overweeg dit zetje omdat er AAA batterijen in zitten en geen vreemde dure modellen batterijen!
http://www.cameranu.nl/nl/studio-hardwa ... 4/#tab-tb2
Laatst gewijzigd door Goodje op do mar 08 2012 6:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Goodje



Onderwerp:

Re: flitsen

Berichtdoor MauritsD » do mar 08 2012 6:08 pm

jan schreef:Je zou dus ook voor de SB700 kunnen gaan. Voorzover mijn informatie strekt kan deze wel los van de camera (met commander functie) worden aangestuurd. Maar dat kan vast wel iemand op dit forum bevestigen. De SB 600 kan dit in ieder geval niet. Kan wel als slave worden ingezet los van de camera.


Hoi Jan,
Wat bedoel je met dit stukje?
Wat is het verschil tussen "los van de camera met commander functie" en "als slave worden ingezet los van de camera" ?
Ik heb de SB600 en gebruik die vaak als slave los van de camera met de commander functie :D of zie ik iets over het hoofd?
gr,
Amateurt
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: flitsen

Berichtdoor jan » do mar 08 2012 6:45 pm

Amateurt schreef:
jan schreef:Je zou dus ook voor de SB700 kunnen gaan. Voorzover mijn informatie strekt kan deze wel los van de camera (met commander functie) worden aangestuurd. Maar dat kan vast wel iemand op dit forum bevestigen. De SB 600 kan dit in ieder geval niet. Kan wel als slave worden ingezet los van de camera.


Hoi Jan,
Wat bedoel je met dit stukje?
Wat is het verschil tussen "los van de camera met commander functie" en "als slave worden ingezet los van de camera" ?
Ik heb de SB600 en gebruik die vaak als slave los van de camera met de commander functie :D of zie ik iets over het hoofd?
gr,
Amateurt


Amateurt, je hebt helemaal gelijk. Ik heb het beroerd beschreven :huh: . De SB600/700/900/910 kunnen door daarvoor geschikte camera's los van de camera worden aangestuurd. Indien je een niet geschikte camera hebt voor aansturing kun je (in ieder geval) de SB900 ook gebruiken om andere flitsers (slaves) aan te sturen (dus de functie van de SU800 geven). Maar dan moet hij wel op de camera staan. Ik weet niet of de SB700 deze mogelijkheid ook heeft, maar dat kan vast wel een gebruiker bevestigen of dat zo is.
Ik denk dat dit duidelijker is. Toch..... :wink:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: flitsen

Berichtdoor mmuetst » do mar 08 2012 7:12 pm

Effen wachten op de Pixel King voor Nikon. Deze wordt nu op de Focus beurs in Birningham getoond en zal binnenkort in de winkels liggen (voor nederland is dat de firma Benèl).
Met de Pixel King kun je i-TTL flitsen. Bij Phottix is er ook een betaalbare trigger in aantocht: Odin deze wordt momenteel getest door profs en zal snel beschikbaar zijn (levertijd is niet bekend).

Groeten Michael
mmuetst



Onderwerp:

Re: flitsen

Berichtdoor Goodje » do mar 08 2012 8:41 pm

mmuetst schreef:Effen wachten op de Pixel King voor Nikon. Deze wordt nu op de Focus beurs in Birningham getoond en zal binnenkort in de winkels liggen (voor nederland is dat de firma Benèl).
Met de Pixel King kun je i-TTL flitsen. Bij Phottix is er ook een betaalbare trigger in aantocht: Odin deze wordt momenteel getest door profs en zal snel beschikbaar zijn (levertijd is niet bekend).

Groeten Michael

Maar over welke prijs klasse praat je dan 40, 80 of 150 euro of nog meer :?:
Goodje



Onderwerp:

Re: flitsen

Berichtdoor JaapV » do mar 08 2012 9:23 pm

Goodje schreef:Maar over welke prijs klasse praat je dan 40, 80 of 150 euro of nog meer :?:

Google...?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: flitsen

Berichtdoor Goodje » do mar 08 2012 11:06 pm

JaapV schreef:
Goodje schreef:Maar over welke prijs klasse praat je dan 40, 80 of 150 euro of nog meer :?:

Google...?

Als je niks te melden kan je beter alleen lezen :ugeek:
Goodje



Onderwerp:

Re: flitsen

Berichtdoor Fifty3 » vr mar 09 2012 8:39 am

Als je iets wil aanschaffen kijk dan ook eens naar 'n gebruikte Metz 48AF1 of 58AF1, redelijk goedkoop! te verkrijgen, super flitsers. alles in te stellen (master slave, 2e gordijn etc en software ook nog up te daten, helaas inderdaan niet mogelijk als slave te gebruiken met 5000/5100/3100 daarom ben ik toen naar de D90 gegaan, voordeel van deze flitsers is dat als je daar behoefte aan hebt ze dezelfde maat hebben voor een passende bounce kap.

gr Math
Fujifilm X-T1 en XF 18-135 en XF 60mm Macro
Fujifilm X-T10 en XF 35mm 1.4
Feisol Classic Large Tripod CT-3471 Rapid
Gebruikersavatar
Fifty3

Forumlid
Berichten: 177


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: flitsen

Berichtdoor mffotos » vr mar 09 2012 4:22 pm

Fifty3 schreef:Als je iets wil aanschaffen kijk dan ook eens naar 'n gebruikte Metz 48AF1 of 58AF1, redelijk goedkoop! te verkrijgen, super flitsers. alles in te stellen (master slave, 2e gordijn etc en software ook nog up te daten, helaas inderdaan niet mogelijk als slave te gebruiken met 5000/5100/3100 daarom ben ik toen naar de D90 gegaan, voordeel van deze flitsers is dat als je daar behoefte aan hebt ze dezelfde maat hebben voor een passende bounce kap.

gr Math



Hoi math

dank jewel voor de tip hier zal ik zeker eens naar kijken want ik was wel van plan om voorlopig de 3100 te houden....Ben er zeker tevreden over...

Gr michel
mffotos



Onderwerp:

Re: flitsen

Berichtdoor mmuetst » vr mar 09 2012 8:38 pm

De Pixel king kost als set € 149,95 en een extra receiver kost € 99,95. De Odin kost € 289,95 voor een set en extra receiver € 109,95 (dit is wel de Canon prijs, maar de Nikon versie zal wel dezelfde prijs hebben als de Canon versie) De Pixel is een stuk goedkoper, maar heeft wel minder mogelijkheden dan de Odin. Ik heb beide triggers getest (Canon versie) en weet niet wat de verschillen gaan zijn met de Nikon versie.
Hier de volledige test: http://members.casema.nl/mmuetstege/TTLtriggertest.html
Wil je volledig manual flitsen dan heb je geen TTL nodig. Een Yongnuo RF602 trigger setje voor €40,- is dan al prima. Wil je meer mogelijkheden, zoals in groepen schakelen dan is de Phottix Strato II een mooie keuze, € 79,95
Trigger setjes die ik niet aanraad: Falcon Eyes en Cactus V5 vind ik ook minder.
mmuetst




Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten