af-s micro nikkor 60mm 1:2.8 ed
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: af-s micro nikkor 60mm 1:2.8 ed
Anno,
Duidelijk, misschien dat ik daar eens mee ga stoeien, mijn dochters willen graag poseren, maar ik heb alleen een frontflitser, weliswaar kan ik die remote bedienen.
Ik speel wel wat.
Duidelijk, misschien dat ik daar eens mee ga stoeien, mijn dochters willen graag poseren, maar ik heb alleen een frontflitser, weliswaar kan ik die remote bedienen.
Ik speel wel wat.
...........of gewoon een cursus portret fotografie volgen...........
-
- Forumlid
Yep dat is gedachte nummer 2 of eigenlijk 1,5.
Maar altijd weer de vraag wat heb je nu precies nodig?
Maar altijd weer de vraag wat heb je nu precies nodig?
-
- Forumlid
Ja dat bedoel ik.
Camera, lenzen statief heb ik, het gaat meer wat eromheen zit voor belichting.
Ben ik al eens aan het zoeken geweest, maar er is zoveel diversiteit dat het bekende spreekwoord van de bomen opgaat
Camera, lenzen statief heb ik, het gaat meer wat eromheen zit voor belichting.
Ben ik al eens aan het zoeken geweest, maar er is zoveel diversiteit dat het bekende spreekwoord van de bomen opgaat
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik heb hem ook en vind het een top lens Gebruik hem ook als portret en ook als macro lens voor insecten .
zie test foto,s hier bij fotoprestaties De afstand tot het insect is best te doen als je weet hoe je het diertje moet benaderen. gr Dirk
zie test foto,s hier bij fotoprestaties De afstand tot het insect is best te doen als je weet hoe je het diertje moet benaderen. gr Dirk
-
- Forumlid
Ik heb ook de 60 voor portrert maar zeker ook voor insekten zie mijn fotos op het form zeefvlieg enz .
De kunst is het benaderen van het insekt . gr D Versluis
De kunst is het benaderen van het insekt . gr D Versluis
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
Dit is zeker geen geklets. Het hangt er maar vanaf wat je onder een portret verstaat.JanR schreef:Annoh, en wat fotografeer je dan.annoh schreef:+1
Bij een vr portret vind ik, in het algemeen, dat de neus evenwichtig weergegeven moet worden. Die is vaak sterk bepalend voor het geheel.
Ik maakte laatst een portretserie en bij een brandpuntsafstand van ongeveer 100 mm, op vol formaat, maar ik was niet tevreden. Toen ben ik bij 150 mm gaan werken en het beeld was veel evenwichtiger.
Een 60 mm op een crop camera vind ik dan ook aan de krappe kant.
Alleen het gezicht, gezicht + schouders, gezicht + groot gedeelte van het bovenlichaam, heel het lichaam?
Dat maakt volgens mij in werkafstand nogal wat uit.
Buiten het feit dat ik van portret fotografie de ballen verstand heb, dus misschien klets ik maar wat :mrgreen:
In mijn benadering moet een portret iets vertellen over de afgebeelde persoon. Daarom zet ik zelfs regelmatig een groothoeklens in voor mijn portretten.
Vergelijk het maar met de beelden van Diane Arbus bijvoorbeeld.
Dat zijn ook portretten maar wel heel anders als wat de meeste klanten in een studio ervan verwachten. Niet dat het een minder is als het andere. Alleen maar anders.
Ik denk wel dat hier op het forum meestal de studio portretten worden bedoelt als men over portret lenzen schrijft.
-
- Forumlid
De 60 is been heel fijne lens zie foto's hier op de site 60 mm macro gr Da Versluis