Film op computer zetten

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Film op computer zetten

Berichtdoor JBD » do mar 29 2012 3:25 pm

Voor de allereerste keer verdiep ik me nu in het filmen met de D300S. Ik kom er alleen niet uit hoe ik mijn film op de computer zet en afspeel. Kan iemand me aanwijzingen geven?
Gebruikersavatar
JBD

Clublid
Berichten: 1381


Locatie: De Veluwe
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Film op computer zetten

Berichtdoor Niels » do mar 29 2012 3:42 pm

Gebruik je een Mac of een PC?

Je zal waarschijnlijk het bestand eerst moeten converteren wil je het op een mediaplayer afspelen.
Bijvoorbeeld naar MP4, daar zijn vele gratis programma's voor te vinden op internet.

Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld VLC player downloaden (Mac en PC) die kan van alle mediaplayers wel de meeste extencies draaien.

Als mijn antwoord te kort is geef maar aan.

Gr. Niels
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Film op computer zetten

Berichtdoor Léon Obers » do mar 29 2012 4:04 pm

Een beetje mediaspeler van tegenwoordig kan nogal wat formaten aan. Soms heb je extra codecs nodig. Dat lijkt me handiger dan films telkens te moeten converteren naar een ander formaat. Zelf heb ik een mediaspeler voor TV, met een harddisk aangesloten. Zelfs ingepakte ISO-bestanden worden gewoon door de mediaspeler afgespeeld. Die hoef ik dus niet eens uit te pakken.

Nikon films worden in "AVI" formaat weggeschreven.
Moet geen enkel probleem zijn voor de meeste mediaspelers (is het ook niet voor die TV mediaspeler). Bestand op harddisk zetten zoals je ook met foto-bestanden doet en aanklikken, wordt wellicht direct een standaard mediaspeler opgestart als onderdeel van je geïnstalleerde OS en zie je de film.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do mar 29 2012 5:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Film op computer zetten

Berichtdoor ReneG » do mar 29 2012 4:28 pm

View NX2 kan dit ook, filmps worden overgehaald met transfer en dan kun je ze daarin afspelen (of je tevreden bent over die speler is een tweede).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Film op computer zetten

Berichtdoor blackMTF » za mar 31 2012 9:10 am

ReneG schreef:View NX2 kan dit ook, filmps worden overgehaald met transfer en dan kun je ze daarin afspelen (of je tevreden bent over die speler is een tweede).


Klopt, als je foto's op de hardisk van je computer kan zetten via Nikon Transfer en kan bekijken met ViewNX dan moet dat ook gaan met de films. Werkt op hetzelfde principe van binnenhalen en afspelen. Tenminste dit is een workflow die voor mij althans prima werkt.

Maar sowieso als je de camera verbindt met je computer en de bijbehorende map opent dan zou je de films moeten kunnen vinden. Hang de camera wel op netstroom of zorg ervoor dat de accu is opgeladen.
blackMTF



Onderwerp:

Re: Film op computer zetten

Berichtdoor Niels » za apr 07 2012 6:18 pm

Is het gelukt inmiddels?
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Film op computer zetten

Berichtdoor oud0001 » do apr 19 2012 4:08 pm

Hou het simpel.
Koop een goede card reader met CF formaat.
Dan is het een kwestie van kopieren en plakken.

De Win media player speelt ze gewoon af even als LR, ViewNX2.3.1, VLC, Win live movie maker en de meeste andere media players.
Het formaat is .MOV.
oud0001



Onderwerp:

Re: Film op computer zetten

Berichtdoor Léon Obers » do apr 19 2012 5:03 pm

Tuihanti schreef:Het formaat is .MOV.

*.MOV is Quicktime. Dat is het beslist niet.
Volgens de specs. weergegeven in de gebruiksaanwijzing van de D300s (blz. 390) is het film bestandsformaat AVI. Ik mag aannemen dat dat correct is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Film op computer zetten

Berichtdoor oud0001 » do apr 19 2012 7:49 pm

Dat klopt. Heb er 2 door elkaar gehaald.
Heel stom want ik heb er gisteren nog me lopen spelen. :oops:
oud0001



Onderwerp:

Re: Film op computer zetten

Berichtdoor whoami » ma apr 23 2012 10:37 am

bestand is idd AVI.
ik maak gebruik van de cardreader. Overkopieren en afspelen.
Zowel in windows en MAC af te spelen zonder te converteren naar een bepaald formaat.
whoami

Clublid
Berichten: 568


Locatie: Alphen aan den Rijn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten