D700 of D800?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Re: D700 of D800?
Beste Hillie,
Gewoon doen wat je niet laten kunt en kopen wat je leuk vind,
je leeft maar 1x . Rest is bijzaak
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Op zich een mooi motto. Alleen jammer als je bergen geld uitgeeft aan iets waar je veel van verwacht en het resultaat uiteindelijk tegenvalt...John Jansen schreef:Beste Hillie,
Je leeft maar 1 x, maar je kan je geld ook maar 1 x uitgeven helaas... ( of je moet tevreden zijn met flinke afschrijvingen... )
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
- hillie1965
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
De afgelopen 1,5 jaar heb ik geinvesteerd in FX-lenzen. Persoonlijk vind ik foto's gemaakt met een FX-camera in combinatie met de pro-lenzen sprankelender overkomen op mijn computerscherm, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik ga mijzelf heus niet voor de gek houden. Jaap maakt goede composities en daar doe ik niet voor onder. Ik heb ook geen beperkingen met de D300. De 1,5 x crop bevalt mij daarentegen uitstekend. Soms dan kom ik zelfs nog tekort. Maar ik heb die pro-lenzen destijds aangeschaft met de gedachte om daar in de toekomst een FX-camera aan te kunnen koppelen. Zit gewoon in mijn hoofd dat dat een perfecte combinatie is: lichtsterke lenzen met een grotere sensor. Waarom heeft Nikon anders FX bedacht? En mijn D300 blijft gewoon mijn tweede camera.Remco v/d Sanden schreef:Ik h oor eigenlijk nergens in je hele verhaal wat je denkt te gaan winnen in een overstap van een D300 naar een D700?
Welke voordelen denk je te gaan hebben met een D700 ( of D800 ) tov je huidige D300? Wat zijn de beperkingen waar je tegenaan loopt met je D300 op dit moment? Zijn deze beperkingen in eens weg als je een D7/800 koopt?
Zoals ik het lees komt het mij eerder over als het zoeken naar een rechtvaardiging om een duurdere camera te kopen, in de hoop/verwachting dat dan opeens je beelden spectaculair zullen verbeteren. Ik denk dat je dan van een kouwe kermis thuiskomt... Een D7/800 zal je eigen manier van fotograferen niet ineens veranderen, ook je nabewerking niet, ook je keuze van compositie en onderwerp niet. Als je denkt dat Jaap deze foto's alleen maar kan maken doordat hij een D700 oid gebruikt, en je dat dan ook moet hebben voor hetzelfde resultaat is jezelf gewoon voor de gek houden.
Dus ik ben benieuwd welke winst je denkt te gaan halen uit een nieuwe body.
Foto is de originele nog niet bewerkte foto. Qua composite vind ik hem prachtig.
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Mmhh, ik lees een ding, maar eigenlijk begrijp ik een ander ding...hillie1965 schreef:
De afgelopen 1,5 jaar heb ik geïnvesteerd in FX-lenzen. Persoonlijk vind ik foto's gemaakt met een FX-camera in combinatie met de pro-lenzen sprankelender overkomen op mijn computerscherm, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik ga mijzelf heus niet voor de gek houden. Jaap maakt goede composities en daar doe ik niet voor onder. Ik heb ook geen beperkingen met de D300. De 1,5 x crop bevalt mij daarentegen uitstekend. Soms dan kom ik zelfs nog tekort. Maar ik heb die pro-lenzen destijds aangeschaft met de gedachte om daar in de toekomst een FX-camera aan te kunnen koppelen. Zit gewoon in mijn hoofd dat dat een perfecte combinatie is: lichtsterke lenzen met een grotere sensor. Waarom heeft Nikon anders FX bedacht? En mijn D300 blijft gewoon mijn tweede camera.
Ik weet 100% zeker als ik hier foto's neerzet die zijn gemaakt met een DX body en FX lenzen, en foto's gemaakt met FX op FX, door dezelfde fotograaf en zelfde verwerking dat jij van geen enkele foto kan zien, laat staan benoemen met welke set deze zijn gemaakt. Als je dat wel zou kunnen zou ik je persoonlijk opgeven voor Wedden Dat

Zo ken ik maar heel weinig mensen die verschil kunnen zien tussen foto's gemaakt met Canon, Nikon, Sony, of Pentax... Laat staan dat zij kunnen benoemen wat ze nu werkelijk zien.
Eerlijk gezegd ben ik er nu nog meer van overtuigd dat je denkt met de aanschaf van de D7/800 opeens sprankelender/beter/scherper/noem maar op foto's denkt te kunnen maken. Ik kan je garanderen dat dit gewenste effect niet zal brengen wat je er van verwacht. Natuurlijk zijn het je eigen centen. Als je zegt ik koop 10 D700's, prima, doe het als je wil. Maar stel niet te hoge verwachtingen aan de beelden die je dan gaat maken.
Als je nu al lengte te kort komt met 1.5 crop gaat dit met een D700 helemaal tegenvallen. Dan dien je weer TC's te gebruiken of 300-400mm snelle lenzen.
Investeren in FX glas is helemaal niets mis mee. Je kan dit prima op DX gebruiken. Een 70-200 speciaal voor DX is er nog geeneens van Nikon. Lichtsterke lenzen zijn prima. Hoeveel foto's maak je op F2.8? Deze foto al niet. Als je op FF overstapt word je DOF nog anders, dat je misschien nog hoger wil gaan zitten om je scherptediepte te krijgen zoals je het wenst.
Zoals gezegd. Koop wat je wil, het zijn je eigen centen. Zowel de D700 al de 800 zijn geweldige camera's, maar de D300 is dat ook. Ik blijf bij mijn overtuiging/interpretatie dat je meer denkt en verwacht te kunnen halen uit een andere body dan je in werkelijkheid zal gebeuren. Ik hoop dat het eindresultaat je niet tegenvalt. Dan is het een dure leerschool...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
-
- Forumlid
Heb je gelijk in maar vaak is er achteraf, had ik maar..... En dan is het dubbel geld uitgeven.Remco v/d Sanden schreef:Op zich een mooi motto. Alleen jammer als je bergen geld uitgeeft aan iets waar je veel van verwacht en het resultaat uiteindelijk tegenvalt...John Jansen schreef:Beste Hillie,
Je leeft maar 1 x, maar je kan je geld ook maar 1 x uitgeven helaas... ( of je moet tevreden zijn met flinke afschrijvingen... )
Het is en blijft voor de meesten een hobby waar de een bakken geld aan uitgeeft en de ander moet roeien met de riemen die die heeft. Waarom zou het resultaat tegenvallen ? om een voorbeeld te noemen ik heb zelf de D300 en wil ook upgraden ik ben begonnen met digi compacts 12 jaar geleden,daarna twee hybrides, de eerste Dslr en daarna weer een inmiddels de 4de semi prof waar ik mee werk. De foto's uit het begin tov nu zijn niet te vergelijken met de eerste qua compositie stijl en noem maar op ,mijn mening is dat je mee kan groeien met je apparatuur waardoor je de lat ook met aanschaf van de camera's steeds hoger wilt leggen,maar dat is een persoonlijk argument.
Ik kan je een heel eind volgen, maar hier ben ik je kwijt. Je benadrukt steeds dat je niet van het nabewerken bent, maar waarom verkies je dan een D800E boven een D800?Jaap_van_Ekris schreef:Ik heb een D800E in bestelling staan (heb wel mijn vrouw moeten beloven mijn trouwe D700 te verkopen). Ik heb er een heel goed gevoel over, maar het is spannend. Het is weer zo'n moment waarop ik een hele hoop ga leren over scherpte en wat ik zelf kan. Een moment waarop ik eigenlijk overnieuw moet leren te fotograferen met mijn camera (wanneer gaat hij de fout in en moet ik zelf de boel weer gaan regelen).
(En wat moet ik me allemaal voorstellen bij het leren werken met een objectief? Meer dan een paar testfoto's om te zien bij welke diafragma''s de lensfouten zichtbaar zijn en of de onscherpte/bokeh een beetje mooi is kan ik me niet voorstellen)
Dit is een beetje een onderbuikgevoel. Ik merk dat ik zelf erg gelukkig wordt van haarscherpte, en hoe meer scherpte hoe beter voor mij. De D800E komt met een nadeel: het verhoogde risico van Moire effect. Ik denk dat het IN MIJN GEVAL mee zal vallen omdat ik een hekel heb aan het fotograferen van modellen (kan ik gewoon niet, misschien teveel afgeleid, ik weet het niet). Ook gebouwen zijn niet echt mijn ding. Dus Moire is voor mij geen argument omdat ik vrijwel geen kunstmatige patronen tegenkom. Scherpte en de mogelijkheid te snijden zonder al teveel hoogwaardig beeld te verliezen is voor mij wel een argument. Dus dan is de keuze voor een D800E wel eenvoudiger.Duuuv schreef:Ik kan je een heel eind volgen, maar hier ben ik je kwijt. Je benadrukt steeds dat je niet van het nabewerken bent, maar waarom verkies je dan een D800E boven een D800?Jaap_van_Ekris schreef:Ik heb een D800E in bestelling staan (heb wel mijn vrouw moeten beloven mijn trouwe D700 te verkopen). Ik heb er een heel goed gevoel over, maar het is spannend. Het is weer zo'n moment waarop ik een hele hoop ga leren over scherpte en wat ik zelf kan. Een moment waarop ik eigenlijk overnieuw moet leren te fotograferen met mijn camera (wanneer gaat hij de fout in en moet ik zelf de boel weer gaan regelen).
Het gaat wel verder. Je moet de combi van de lens en camera leren kennen. Ik moet de lens en zijn eigenaardigheden begrijpen zodat ik problemen in het veld kan vermijden.Duuuv schreef:(En wat moet ik me allemaal voorstellen bij het leren werken met een objectief? Meer dan een paar testfoto's om te zien bij welke diafragma''s de lensfouten zichtbaar zijn en of de onscherpte/bokeh een beetje mooi is kan ik me niet voorstellen)
Wat vragen die ik heel graag voor mijzelf beantwoord zie voordat ik met een lens het veld intrek:
- Hoe gedraagt hij zich in beelduitsnede en afvlakking in de verschillende standen?
- Hoe betrouwbaar is de AF? Niet alleen in het centrum, maar juist aan de randen van de compositie. Hoe ver kan ik met het verlaten van het centrum gaan voordat mijn autofocus onbetrouwbaar wordt.
- Hoe rustig is hij als je uit de hand te fotografeert?
- Hoe stabiel is hij op een statief (of moet je hem met de hand nog verder stabiliseren)?
- Hoe gevoelig is de manual focus
- Hoe gevoelig is de zoom in de verschillende standen?
- Bij welk licht krijg je flaring en andere spiegelingen? Welke hoek moet je aannemen of hoeveel stops moet je naar beneden om die bepaalde effecten optisch te corrigeren?
Jaap
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Met wat Jaap fotografeert verwacht ik niet zoveel last van moiré, dus waarom zou ie dat niet doen?Duuuv schreef:Ik kan je een heel eind volgen, maar hier ben ik je kwijt. Je benadrukt steeds dat je niet van het nabewerken bent, maar waarom verkies je dan een D800E boven een D800?
-
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: *
Resumerend....
Je hebt een D300 met heel erg mooi glaswerk.
Je wil upgraden in de camerabody, je stelt 2 mogelijke body's voor: D700 en D800.
Alle voordelen die een D700 heeft t.o.v. de D300 heeft de D800 ook, en nog wel beter. Minder ruis, groter dynamisch bereik en zeker meer detail.
Je geeft aan dat je graag een cropfunctie gebruikt en je weet ook dat de D700 dan eigenlijk geen mogelijkheid meer is, tenzij je investeert in
peperduur teleglaswerk. Dan is de keuze eenvoudig: D800, je hoeft dan ook geen teleglaswerk te kopen. (ook € 1000,- duurder dan de D700, maar koop je geen teleglaswerk voor)
Of is de keuze toch niet eenvoudig? Als je de D300 wil houden, dan spreekt dat in het voordeel van de D700. Wil je crop: D300, in alle andere gevallen: D700.
Je MB10 past op beide body's, ook geen probleem en je hebt voorlopig even geen teleglaswerk nodig.
Tja... ik realiseer me nu dat mijn reactie op je vraag eigenlijk ook geen sluitend antwoordt oplevert.... je zult de keuze toch echt zelf moeten maken. Sorry.
Persoonlijk zou ik (in jou geval) de D300 verkopen en voor de D800 gaan. Je bent dan weer up to date en hebt alle voordelen van FX (en ultra veel detail) en toch de cropfunctie.
Groet,
Maurice
Je hebt een D300 met heel erg mooi glaswerk.
Je wil upgraden in de camerabody, je stelt 2 mogelijke body's voor: D700 en D800.
Alle voordelen die een D700 heeft t.o.v. de D300 heeft de D800 ook, en nog wel beter. Minder ruis, groter dynamisch bereik en zeker meer detail.
Je geeft aan dat je graag een cropfunctie gebruikt en je weet ook dat de D700 dan eigenlijk geen mogelijkheid meer is, tenzij je investeert in
peperduur teleglaswerk. Dan is de keuze eenvoudig: D800, je hoeft dan ook geen teleglaswerk te kopen. (ook € 1000,- duurder dan de D700, maar koop je geen teleglaswerk voor)
Of is de keuze toch niet eenvoudig? Als je de D300 wil houden, dan spreekt dat in het voordeel van de D700. Wil je crop: D300, in alle andere gevallen: D700.
Je MB10 past op beide body's, ook geen probleem en je hebt voorlopig even geen teleglaswerk nodig.
Tja... ik realiseer me nu dat mijn reactie op je vraag eigenlijk ook geen sluitend antwoordt oplevert.... je zult de keuze toch echt zelf moeten maken. Sorry.
Persoonlijk zou ik (in jou geval) de D300 verkopen en voor de D800 gaan. Je bent dan weer up to date en hebt alle voordelen van FX (en ultra veel detail) en toch de cropfunctie.
Groet,
Maurice
- MartijnM
- Clublid
En die crop mogelijkheid, die heb je hoor... klein voorbeeldje met een snapshot afgelopen week (zal vast iets op zijn aan te merken, maar ik ben geen 'vogelaar'):Maurice schreef:Tja... ik realiseer me nu dat mijn reactie op je vraag eigenlijk ook geen sluitend antwoordt oplevert.... je zult de keuze toch echt zelf moeten maken. Sorry.

Gehele beeld, 200mm i.c.m. 1.4 converter (meer mm heb ik niet)

Uitsnede
Oh ja, was ISO800, 1/800, F5.6 omdat ik uit de hand schoot...
Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...
- hillie1965
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Hallo Martijn,
Met welke camera is deze foto gemaakt?
Groeten van Hillie.
Met welke camera is deze foto gemaakt?