dia's digitaal kopiëren

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor Copi » di apr 10 2012 2:58 pm

Zijn er ervaringen met het kopiëren van dia's met behulp van een balgapparaat? Eventueel: waar zijn deze te vinden?
Ik heb enkele duizenden dia's die ik graag in mijn computer zou plaatsen.
Mijn ervaringen met een coolscan 4 (en Silverfast) zijn niet zo best. Bovendien gaat dat veel te traag.
Zijn er goede resultaten mogelijk? (nabewerken wil ik in m'n Mac.
Ben benieuwd .
Groetjes, COPI
Copi



Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor gijs sandberg » di apr 10 2012 4:11 pm

Beste C,

Welkom op het NCN forum, meer leden moeten daarop komen...

Een balg icm een digitale SLR is soms wat lastig.
Dat komt voornamelijk omdat de combinatie vaak alleen boven 1:1 afbeeldignmaatstaf wil werken.

Voglens mij kan werken met een balg niet veel sneller zijn dan een coolscan, heb je getest of je de resulutie kan verkleinen?

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor george013 » di apr 10 2012 4:45 pm

Heb net een Canon scanner met negatievenstrook geplaatst. Resultaat is ook niet om naar huis te schrijven.
Een opname van 4800DPI duurt ongeveer 5 minuten. Het voordeel boven mijn vorige HP is, dat de opwarmtijd van de lamp korter is en een hele filmstrook of 6 dia's in 1 keer kan worden gescand. Is hij dus ongeveer een half uurtje mee bezig. Je kunt in die tijd wat anders doen.
Ben ook benieuwd naar het resultaat met de camera.
George
george013



Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor ArjanL » di apr 10 2012 5:35 pm

Negatieven of dia's zijn te dupliceren met een 55mm macro objectief en een tussenring PK 13 (1:1) op een FX camera. Ik meen mij te herinneren dat Nikon in het verleden een diadupliceer unit had.
Ik scan nu 12 dia's per keer in met een Epson V700. Gaat heel snel en geeft een bijzonder goed resultaat.
Nabewerken is een fluitje van een cent.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor henkk » di apr 10 2012 5:38 pm

Welkom op het forum!

Na een aantal proeven met een 105/2.8 AF-S maak ik nu kopieën van dia's en negatieven met een PB-4 balg en een ps-4 diakopieeradapter en een 60/2.8 Micro-Nikkor. Dat gaat goed. Als verlichting de tl-balk van een oud aquarium: geeft met witbalans op A een vrijwel natuurgetrouw beeld. Eerder met flitsen via een achtergrondscherm geprobeerd maar dat gaat minder goed.

Afbeeldingsmaatstaven kunnen 1:1 zijn of groter (dwz deelvergroting maken). Ik werk op FX, met een DX camera zal het wellicht minder goed gaan, ik kan meen ik niet met deze combinatie naar 1:2 zoals je voor DX zou moeten, wel een stukje.

succes! Henk
zie bijv. http://www.nicovandijk.net/macro.htm
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor flitslicht » di apr 10 2012 6:02 pm

Als het gaat om heel veel dia's die je snel in 'redelijke' kwaliteit wilt digitaliseren kan je overwegen ze in een projector te stoppen en het geprojecteerde beeld te fotograferen. Je kan dan de projector op zeg 2 sec herhaling zetten en de camera ook, zodat je een hele tray in één keer kan doen. Daarna met een Photoshop Action eventueel het perspectief en contrast/kleur aanpassen.
flitslicht



Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor Léon Obers » di apr 10 2012 6:12 pm

henkk schreef:Als verlichting de tl-balk van een oud aquarium: geeft met witbalans op A een vrijwel natuurgetrouw beeld. Eerder met flitsen via een achtergrondscherm geprobeerd maar dat gaat minder goed.

Even ter oriëntatie omdat ik ook oude dia's en filmstroken wil dupliceren, maar nog niet uitgetest. Heb ook een PB-4 balg en dia-kopieer voorzetstuk voor de PB-4 balg. Welke problemen ondervond je bij gebruik van flits? (Gebruik van flits heeft mijn voorkeur).

Voor "duizenden" dia's lijkt me dit wat te omslachtig. Idee van Flip is dan handiger.
Voor minder grote aantallen in mogelijk een betere kwaliteit, is misschien een verticale "repro"-opstelling waarbij je een opaalglas hebt met een aanslag op twee zijden, waartegen je een dia kan leggen, misschien een betere optie. Bediening van de camera met "draad"-ontspanner of draadloos, of "tethered" de camera aan een PC. Controleer je elke opname op het scherm van je PC.

henkk schreef:Afbeeldingsmaatstaven kunnen 1:1 zijn of groter (dwz deelvergroting maken). Ik werk op FX, met een DX camera zal het wellicht minder goed gaan, ik kan meen ik niet met deze combinatie naar 1:2 zoals je voor DX zou moeten, wel een stukje.

Met een langer brandpunt lukt het misschien net wel. (Bijv. met gebruik van een vergrotingslens van pakweg 80mm).
Voor 1:2 heb je een minder lange balguitrek, maar wel weer een grotere instel-afstand tot je dia-dupliceer voorzetstuk. Het is dan de vraag of in combinatie met de balg je nog net voldoende speelruimte hebt dat het stangetje nog aan de balg gekoppeld kan blijven.


Flink lange balg-uitbouw dat bovenste plaatje
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor henkk » di apr 10 2012 6:46 pm

Léon Obers schreef:
henkk schreef:Als verlichting de tl-balk van een oud aquarium: geeft met witbalans op A een vrijwel natuurgetrouw beeld. Eerder met flitsen via een achtergrondscherm geprobeerd maar dat gaat minder goed.

Even ter oriëntatie omdat ik ook oude dia's en filmstroken wil dupliceren, maar nog niet uitgetest. Heb ook een PB-4 balg en dia-kopieer voorzetstuk voor de PB-4 balg. Welke problemen ondervond je bij gebruik van flits? (Gebruik van flits heeft mijn voorkeur).

Het beeld werd soms 'schitterend' in lichte vlakken; ook was het contrast soms te groot (so wie so lastig).
Overigens moet ik wel een belichtingscompensatie gebruiken om een goed histogram te krijgen en soms nabewerken.
Léon Obers schreef:
Voor "duizenden" dia's lijkt me dit wat te omslachtig. Idee van Flip is dan handiger.

Ik heb wel twijfels bij de kwaliteit van foto's van geprojecteerde dia's. Heb zelf ooit een glazen projectielens gekocht maar meestal zijn diaprojectoren niet van goede lenzen voorzien. En dan nog. Maar ik heb het (nog) niet geprobeerd. Het kopiëren van dia's met de ps-4 gaat best wel snel (niet nodig tussendoor scherp te stellen etc).
Léon Obers schreef:Voor minder grote aantallen in mogelijk een betere kwaliteit, is misschien een verticale "repro"-opstelling waarbij je een opaalglas hebt met een aanslag op twee zijden, waartegen je een dia kan leggen, misschien een betere optie. Bediening van de camera met "draad"-ontspanner of draadloos, of "tethered" de camera aan een PC. Controleer je elke opname op het scherm van je PC.
Ik denk niet dat dit het qua snelheid en nauwkeurigheid gaat winnen van een ps-4. Kun je gewoon via de ontspanknop fotograferen (alles zit aan elkaar vast dus geen bewegingsonscherpte). Zelfs niet nodig elke foto tussendoor te controleren (wel het histogram).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor ArjanL » di apr 10 2012 6:59 pm

Ik heb eens geprobeerd om dia's te projecteren en dan te fotograferen. Dat ging niet goed.
Je krijgt heel snel een hotspot, altijd een perspectief verschil en vaak een moeilijke belichting en/of contrast. Als je een stuk melkglas (aan één zijde) op de kop kunt tikken zal het waarschijnlijk wel gaan. Ik had een stuk melkglas uit een röntgenfoto lichtkast en dat ging niet; gaf onscherp beeld.
Tot overmaat van ramp ging mijn dure Leitz projector met peperduur asferisch Leica projectieobjectief ook nog kapot.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor flitslicht » di apr 10 2012 7:07 pm

henkk schreef:Ik heb wel twijfels bij de kwaliteit van foto's van geprojecteerde dia's. Heb zelf ooit een glazen projectielens gekocht maar meestal zijn diaprojectoren niet van goede lenzen voorzien. En dan nog. Maar ik heb het (nog) niet geprobeerd.


Mijn eerste fotocamera had ook een plastic lens, het is natuurlijk een kwestie van 'garbage in garbage out'. Een goede diaprojector krijg je nu bij wijze van spreken gratis als je de moeite neemt hem van zolder weg te dragen.

Mijn advies, probeer het eens serieus met je glazen projectielens, zou nog wel eens mee kunnen vallen als je strooilicht kan vermijden. En dat meen ik serieus als je een beetje kan fotograferen, want 'een scanner' heeft ook een (soms niet zo heel goede) lens.

Dat gezegd hebbende, ik heb ook duidelijk gezegd 'redelijke kwalitieit', waarmee ik bedoel dat het resultaat voldoende moet zijn voor een monitor, zoals de TS aangaf. Wil je metervergrotingen gaan maken dan ligt de zaak inderdaad anders.
flitslicht



Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor flitslicht » di apr 10 2012 7:11 pm

ArjanL schreef:Ik heb eens geprobeerd om dia's te projecteren en dan te fotograferen. Dat ging niet goed.
Je krijgt heel snel een hotspot, altijd een perspectief verschil en vaak een moeilijke belichting en/of contrast. Als je een stuk melkglas (aan één zijde) op de kop kunt tikken zal het waarschijnlijk wel gaan. Ik had een stuk melkglas uit een röntgenfoto lichtkast en dat ging niet; gaf onscherp beeld.
Tot overmaat van ramp ging mijn dure Leitz projector met peperduur asferisch Leica projectieobjectief ook nog kapot.


Je moet ook helemaal niet met melkglas werken (en projectie van achteren), dan krijg je inderdaad meteen een hotspot natuurlijk. Gewoon mat wit papier (vanaf voldoende afstand zodat de structuur niet geregistreerd wordt door de camera) of beter nog een pearl scherm. Daarna het perspectief corrigeren via een batch.
flitslicht



Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor Léon Obers » di apr 10 2012 8:02 pm

Het is al lang geleden dat ik dia's heb geprojecteerd (met een Leitz projector met dito lens). Maar er staat me iets van bij dat projectie gewoon op een strak wit gekalkte muur het mooiste beeld gaf. Ik dacht dat papier iets overstraalt in hoge contrasten in de papierlaag zelf. Of was het nu andersom met die muur en papier? ---> iets om snel even uit te testen als je een projector hebt. Pearl schermen geven IMO geen zuiver beeld door de glinstering erin met bovendien geen prettig helderheidsverloop, in de zin dat je er recht voor moet zitten.

Inzake de kwaliteit voor reproducties 1:1 via een balg heb ik eerder speciaal een lensje aangeschaft bedoeld voor het 1:1 bereik wat indertijd werd gebruikt om internegatieven te maken e.d. De kwaliteit zou volgens info op fora beter zijn dan van reguliere macrolenzen. (Diverse "macro-tests" die ik maakte, gaat het inderdaad om een bloedscherp lensje). Tegenwoordig nog steeds in productie en verkoop (ik heb het tweedehands):
http://www.bhphotovideo.com/c/product/4 ... gon_D.html
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di apr 10 2012 8:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor Léon Obers » di apr 10 2012 8:19 pm

henkk schreef:
Léon Obers schreef:Welke problemen ondervond je bij gebruik van flits? (Gebruik van flits heeft mijn voorkeur).

Het beeld werd soms 'schitterend' in lichte vlakken; ook was het contrast soms te groot (so wie so lastig).
Overigens moet ik wel een belichtingscompensatie gebruiken om een goed histogram te krijgen en soms nabewerken.

Het lijkt me een kwestie van het licht goed verspreiden (nog door een extra opaalglas heen) voordat het op het opaalglaasje van het dia-voorzetstuk valt. En alles manueel instellen, niet met automatische belichting van de flits
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor a90 » di apr 10 2012 8:23 pm

Tsja, en toch hé. Dia's daar zeg je zowat.

Verleden week bij de post 2 ontwikkelde rolletjes Scala netjes ingeraamd terugontvangen uit Duitsland (dat is Zwart-Wit dia die ze alleen daar nog ontwikkelen) en die zijn wel zo verschrikkelijk mooi als je die bekijkt door een klein hand kijkertje tegen het licht in ! daar kan geen scan of projectie tegenop.

Maar goed, voor het bulkscanwerk gebruik ik de Coolscan 5000 met SF 210 en Nikon Scan
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor george013 » di apr 10 2012 8:28 pm

flitslicht schreef:Als het gaat om heel veel dia's die je snel in 'redelijke' kwaliteit wilt digitaliseren kan je overwegen ze in een projector te stoppen en het geprojecteerde beeld te fotograferen. Je kan dan de projector op zeg 2 sec herhaling zetten en de camera ook, zodat je een hele tray in één keer kan doen. Daarna met een Photoshop Action eventueel het perspectief en contrast/kleur aanpassen.

Deze truuk en opstelling ben ik tegengekomen. Het probleem dat optrad was een niet gelijmatige verlichting. Weet niet of het hier gevallen hotspot daar op toepassing is.
Plus dat het niet kan met negatieven op een strook.

Wat ik zou willen weten, is een foto van een negatief of dia nu beter of slechter dan een scan. Puur optisch. De DPI'tjes zeggen mij niet veel. En de manier van belichting zal mijn tweede vraag worden.

George
george013




Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten