Adapter voor Eye-fi in D700

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Stormbringer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Adapter voor Eye-fi in D700

Bericht door Stormbringer » di apr 10 2012 4:53 pm

De nieuwe Eye-fi kaarten kunnen direct (zonder wifi of router) de foto's naar een computer sturen. Dus ideaal voor in het veld i.c.m. een iPad.

Nu heb ik al een iPad, en een D700. De laatstgenoemde heeft alleen CF-kaarten.

Google zegt dat het dan met een SD=>CF adapter moet werken, alleen de D700 moet Type-I CF kaarten hebben en niet Type-II voorzover ik het goed begrijp. Overal waar ik kijk zijn de adapters type-II.

Dus mijn vraag is waar ik een type-I SD-CF adapter kan vinden? Andere input voor Eye-fi i.c.m. een D700 is natuurlijk ook welkom. Bedankt!

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: Adapter voor Eye-fi in D700

Bericht door gijs sandberg » di apr 10 2012 5:40 pm

Beste S,

Deze vraag is niet nieuw, heb je de zoekfunctie al eens geprobeeerd?
Gewoon rechts-boven even EYE intoetsen.

De USA website heeft volgens mij ook een lijkst met toepasbare kamera's

Groeten, Gijs.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

flitslicht

Bericht door flitslicht » di apr 10 2012 5:41 pm

Zonder WiFi gaat natuurlijk niet lukken. Er is wel ergens een keer een project geweest van iemand die de zijkant van een CF2 adapter heeft afgehaald en zo de CF1 dikte bereikte. Maar je camera moet er ook geschikt voor zijn (zoals bijv. de D300s en D800) omdat de Eye-Fi anders zijn verbinding verliest als de lichtmeter uitschakelt. Daarnaast is de iPad niet ideaal omdat je de foto's eerst moet importeren etc.

Stormbringer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stormbringer » di apr 10 2012 6:07 pm

gijs sandberg schreef:Beste S,

Deze vraag is niet nieuw, heb je de zoekfunctie al eens geprobeeerd?
Gewoon rechts-boven even EYE intoetsen.

De USA website heeft volgens mij ook een lijkst met toepasbare kamera's

Groeten, Gijs.
Dag Gijs,

Dat heb ik allemaal al gedaan, de vraag is nieuw (althans ik heb er nog geen antwoord op gevonden) aangezien ik vraag naar de adapter. De D700 staat natuurlijk niet als compatibele camera omdat het CF heeft, maar via een adapter zou het (misschien) moeten lukken. Het zou alleen een Type-I adapter moeten zijn en niet een Type-II voor een D700.
flitslicht schreef:Zonder WiFi gaat natuurlijk niet lukken. Er is wel ergens een keer een project geweest van iemand die de zijkant van een CF2 adapter heeft afgehaald en zo de CF1 dikte bereikte. Maar je camera moet er ook geschikt voor zijn (zoals bijv. de D300s en D800) omdat de Eye-Fi anders zijn verbinding verliest als de lichtmeter uitschakelt. Daarnaast is de iPad niet ideaal omdat je de foto's eerst moet importeren etc.
Jouw scenario is in het "oude" geval, de nieuwe X2 kaarten kunnen direct verbinding maken zonder Wifi. Zie http://www.eye.fi/how-it-works/features/direct-mode" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik op internet lees is dus dat het met een Type-I adapter zou moeten werken, maar er zijn ook verhalen dat het niet werkt (groot deel van die statements zal wel komen omdat er met Type-II adapters gewerkt werd).

flitslicht

Bericht door flitslicht » di apr 10 2012 6:19 pm

Je begrijpt het niet; de Eye-Fi kaartjes werken met WiFi. Hoe zouden ze anders draadloos bestanden over kunnen zetten? Het nieuwe aan die kaartjes in jouw link is dat ze geen 'access point' nodig hebben (lees een apparaatje dat een WiFi netwerk beheert) maar in de zgn. 'ad-hoc' mode kunnen werken waarbij je bestanden uit kan wisselen tussen twee losstaande WiFi apparaten zonder access point. Dit is in de regel overigens (nog) veel langzamer dan het normale WiFi.

Een CF1 - SD adapter bestaat helemaal niet omdat de dikte van CF1 te dun is om zowel wanden van de adapter als een SD kaart te herbergen. De mogelijkheid die ik gezien heb bestond eruit dat je één wand van een CF2 adapter afsloopt en dan met enig gefriemel het geheel nog in een CF1 slot kan krijgen.

Stormbringer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stormbringer » di apr 10 2012 6:29 pm

Excuses, je hebt inderdaad gelijk. Mijn gebruik van "wifi" was niet goed. Ik bedoelde inderdaad zo'n access point. Maar dat importeren valt dus wel mee tegenwoordig lijkt het. Verbinding verliezen zonder lichtmeter is niet ideaal, maar ik zou er wel mee kunnen leven.

Dat CF1 te dun is voor een SD-kaart is wel een beetje vreemd, ik dacht dat er een aantal mensen waren die het zonder "slopen" aan de gang kregen. Maar ik zal het wel verder onderzoeken, misschien toch zo'n adapter kopen en kijken hoe dat past.

(Of gewoon een D800 kopen... :mrgreen: )

flitslicht

Bericht door flitslicht » di apr 10 2012 6:43 pm

D800 maakt weinig verschil in praktische bruikbaarheid in dit geval. Wat wel werkt is een netbook (Mac Air?) oid via USB aan je camera koppelen en dan vanaf die netbook je iPad voorzien van beelden. Stuk goedkoper dan een D800 (wiens foto's weer veel groter zijn zodat het nog langer duurt om over te zenden) en je spaart ook een Eye-Fi kaartje uit dat een goed deel van de netbook kost..

Stormbringer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stormbringer » di apr 10 2012 6:53 pm

Nou ja, als ik een netbook/laptop mee zou nemen zou een iPad ook weer dubbelop zijn vind ik. Maar met een kabeltje werken vind ik toch niet zo fijn buiten een studio. Ik heb voor de iPad zo'n houder die je aan een statief kunt klemmen (oorspronkelijk bedoeld voor een microfoon standaard - ideaal dus ook voor noten/lyrics) wat erg fijn is. Het bevindt zich dan en op een prettige hoogte, en je hoeft niet iets te zoeken waar je de iPad fatsoenlijk neer kunt zetten.

Wat de D800 betreft, je kan neem ik aan toch RAW + JPEG (in de laagste kwaliteit) schieten en die JPEG laten verzenden via de Eye-fi?

flitslicht

Bericht door flitslicht » di apr 10 2012 8:42 pm

Duidelijk. Maar wat ga je nu doen...?

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”