Bericht
door emdeklerk » zo apr 15 2012 5:18 pm
Beste Jettiny, bedankt voor de info, ik had het anders begrepen dan je bedoelde.
Maar ik ben inderdaad een liefhebber van de grote, meestal verdwenen merken, al dan niet uit Duitsland. Hoewel de Duitse merken een zekere voorkeur hebben... Auto Union Rennwagen, Horch, Maybach, de grote Engelse merken als Napier, Bentley, Lagonda, Rolls Royce, de Franse merken als Hispano-Suiza, Delahaye, Delage, Bugatti, en dan waren er zo nog wel een paar. De genoemde Spyker C4, in Engeland wel aangeduid als "de Rolls Royce van het continent", die beslist een beter lot verdiend had, de Belgische Minerva's (waarvan overigens hetzelfde gezegd werd als over de C4...), de Italiaanse Isotta Fraschini... Om over de andere kant van de oceaan maar te zwijgen.
Beste Bull: fantastische plaat van die DKW. Maar minstens zo uniek is de Universal ernaast. Ook heel zeldzaam: toen Audi er één wilde hebben voor het museum in Ingolstadt hebben ze heel lang moeten zoeken naar een restaurabel exemplaar. Die in het museum is dan ook top-gerestaureerd: is misschien wel beter dan toen hij nieuw de fabriek uitrolde. Dat is dan wel een exemplaar met essehouten spanten, a la de Morris Minor, en Amerikaanse "Woodies".
De cabrio van DKW werd gebouwd bij Karmann in Osnabrück, ook daarvan zijn er niet veel meer van. In Nederland eentje, een roomwitte, in het Auto Union-museum in Bergen.
3=6 slaat op de driecilinder tweetaktmotor, die wel werd vergeleken met een zescilinder viertakt. Wat, binnen een bepaald toerengebied, ook inderdaad opging. Jammer dat tweetakters zo vervuilen.