Ik weet dat hier al veel topics over zijn, dus bij voorbaat excuses...

Sinds mijn aanschaf van de Nikon D7000 body merk ik pas goed dat mijn kitlens (18-70mm f/3.5-4.5g ed-if af-s dx) aan vervanging toe is. Vooral het gebrek aan scherpte (erg wollig) en in sommige gevallen merk ik ook contrast en kleurverlies.
Overigens was dit mijn standaardlens totdat ik de Nikon 50mm f/1.8 gekocht heb. Mijn meeste werk wordt geschoten in 24-70mm range, van straatfotografie tot portretfotografie.
Ik heb ook al het artikel van Hans Braakhuis gelezen, wat heel erg interessant is: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 24&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Hierin wordt de vergelijking tussen de Tamron en de Nikon goed duidelijk gemaakt.
Nu sta ik voor de keuze of ik deze ga vervangen of niet en door welke lens dan....
Volges mij heb ik de keuze uit:
- Tamron 17-50mm 2.8 (die zonder VC)
- Nikon 17-55 2.8 DX
- Nikon 24-70 2.8 (de FX dus)
Ik denk zelf het volgende over het korte lijstje hierboven:
- de Tamron is leuk, maar aangezien dit mijn standaard zoom lengte is, zou ik graag wat meer willen. Eigenlijk valt ie al af, ook door slechte ervaringen met Third-party objectieven.Aan de andere kant is hij zo goed geprijst, dat ik die nieuw zou kunnen halen.
- De Nikon 24-70 is goud. Absolute top! Maar daar betaal je voor. Een overstap naar FX overweeg ik niet en ik denk zelf dat hij tweedehands (1000 euro) buiten mijn budget valt.
- De Nikon 17-55 is ook goud, en nieuw ook veel te duur. Tweedehands is weer een ander verhaal, voor 600-700 euro vind ik dit wel te doen.
Nu zit ik dus met het volgende dillema:
- 300 euro een nieuwe Tamron, maar ik ben bang dat ik daar spijt van krijg.
- 600-700 euro een tweedehands 17-55, maar in welke staat is de vraag.
- voor 1000+ euro een tweedehands 24-70, maar dan zou ik voor het 'mooie' ook een groothoek erbij moeten nemen, dus dan wordt het geheel nog duurder.
Daarnaast weet ik niet of ik het 'gat' tussen 50/55 en 70 ga missen?
Volgens mij zijn hier genoeg mensen met hetzelfde dillema geweest en ik zou graag eens hun mening horen. Uiteraard ook voor welk objectief uiteindelijk gekozen is en de motivatie daarachter.
Bedankt voor alle input! Hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen....