Welke camera dichtst bij D300?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Jibby67

Welke camera dichtst bij D300?

Bericht door Jibby67 » di mei 08 2012 11:52 am

Momenteel heb ik de NikonD300 in bezit. Geweldige camera, maar er zit geen "automaat" op. Dit vind ik zelf een nadeel als anderen ermee willen fotograferen die S,A en P niet kennen. Ook heb ik er zelf moeite mee als ik snel onder wisselende omstandigheden foto's wil maken, ik ben dan zelf nog te lang bezig met zoeken, en dan is het fotomoment voorbij.
Wie weet welke camera ik het best kan kopen die qua beel prestaties redelijk kan evenaren, eventueel iets goedkoper zodat ik bij inruil niet ( veel) hoef bij te betalen, en die ook een goede automaatstand heeft?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Welke camera dichtst bij D300?

Bericht door Patrick » di mei 08 2012 11:55 am

De D7000 lijkt mij de meest logische keus. De beeldkwaliteit is zelfs hoger dan die van de D300. Wat overigens ook geldt voor bijvoorbeeld de D5100, maar dat is wel een hele grote stap terug in bouw...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di mei 08 2012 11:57 am

Het dichtst er bij is de D300S, maar ook die heeft geen zelfstandig werkende automaat. De D7000 heeft dat wel en kan net als de D300 werken met alle AF objectieven en kan draadloos andere flitsers aansturen.

Afbeelding

Hier het overzicht met alle verschillen:
http://home.kpn.nl/braak117/camera%20overzicht.xls" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens wacht ik al heel lang op de D400, maar ook die zal geen Automaat hebben.

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Wolf » di mei 08 2012 12:11 pm

Waarschijnlijk heb ik het fout maar komt de "P" stand niet erg in de buurt van de "auto"stand?
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » di mei 08 2012 12:15 pm

Beste Jibby,

Welkom op dit forum.

Een kamera die volautoamtisch altijd goed foto's maakt bestaat niet.
Als je jouw dierbare D300 een enklele maal aan een ander wilt geven, stel eea. dan in op belichting-P, en single-AF, focus Priority.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » di mei 08 2012 12:19 pm

Kijk dat is het verschil met de D300 en D7000. De D300 heeft geen pret stand etc. is een semi prof lekker alles op manual, leer je meer van ook. Gewoon geduld hebben komt vanzelf een opvolger. Zit met hetzelfde dilemma heb de D7000 in mijn handen gehad, tsja is het net niet als je jaaaaaren met de D300 hebt gewerkt. Ik heb een D800 E besteld maar vraag mij nog steeds af of ik niet moet wachten op de D400 !!!!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mei 08 2012 12:20 pm

Wolf schreef:Waarschijnlijk heb ik het fout maar komt de "P" stand niet erg in de buurt van de "auto"stand?
In de buurt. Een beetje, maar het is toch handiger als je de echte auto stand hebt. En als daar behoefte aan is heb je ook portret, landschap en zo ter beschikking.

Een D7000 lijkt mij een hele logische keus hier. Wel de lol van de extra standen, niet te veel inleveren wat betreft bouw en mogelijkheden en een uitstekende beeldkwaliteit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » di mei 08 2012 2:34 pm

Ik zou gewoon P proberen, dat is gewoon volautomatisch, dan zet je iso en wb ook op auto. Meer heb je echt niet nodig, zonde van je geld om om die reden een andere camera te kopen. Als het in deze stand misgaat zou de foto met een D7000 ook niet gelukt zijn waarschijnlijk.

En anders mag iemand mij uitleggen wat er anders gaat bij een D7000.

Groeten Jan

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » di mei 08 2012 3:02 pm

Grojan schreef:Ik zou gewoon P proberen, dat is gewoon volautomatisch, dan zet je iso en wb ook op auto. Meer heb je echt niet nodig, zonde van je geld om om die reden een andere camera te kopen. Als het in deze stand misgaat zou de foto met een D7000 ook niet gelukt zijn waarschijnlijk.

En anders mag iemand mij uitleggen wat er anders gaat bij een D7000.

Groeten Jan
Ik zou ook eerst maar eens de P-stand proberen. En anders wordt het idd downgraden. Wat voor de beeldkwaliteit ovigens weinig of niets uitmaakt.
De D7000 heeft een "scene"-stand waaronder alle mogelijk standen verborgen zitten. Dat is dus anders dan bij de D300.
Overigens is de D7000 ook nog behoorlijk complex en niet bepaald een volautomatische camera, dus ik vraag me af of ts niet beter een D5100 kan kopen, die toch wat makkelijker is in het gebruik en dezelfde sensor heeft als de D7000.

oud0001

Bericht door oud0001 » di mei 08 2012 3:14 pm

Ik snap het ook niet helemaal.
Zet em op P. Is het te donker ff de flitser opklappen en klaar ben je.
Meer hoeft dat niet te zijn.

Uberhaupt snap ik niet waarom je een andere camera wilt hebben om die aan een ander mee te geven. :shock:
Als het je ouders of vriendin/vriend betreft kun je ze toch leren hoe er mee om te gaan.
Als ze dat niet willen dan maar niet, toch?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mei 08 2012 3:16 pm

Tuihanti schreef:Zet em op P. Is het te donker ff de flitser opklappen en klaar ben je.
Meer hoeft dat niet te zijn.
Als het toch eens zo simpel zou zijn een goede foto te maken... :roll: :shock: :?

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Wolf » di mei 08 2012 3:21 pm

Nikon 1 of C@non G12 mischien ook een optie. Nog veel handzamer.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mei 08 2012 3:42 pm

Wolf schreef:Nikon 1 of C@non G12 mischien ook een optie. Nog veel handzamer.
En ook iets totaal anders... :shock:

oud0001

Bericht door oud0001 » di mei 08 2012 3:59 pm

Tja Patrick,

Het is idd ook niet zo simpel een goede plaat te maken. Ook niet met de vooringestelde pretstanden.
Dan kun je, naar mijn mening, net zo goed de P stand gebruiken.

Een andere camera aan gaan schaffen voor het incidenteel uitlenen aan een ander?
Kan ik niet als logisch zien om een andere camera aan te schaffen.
Als die persoon zich er niet in wil verdiepen is een ritsrats, flitseflats, borstzak wegwerper misschien een beter idee.
In ieder geval een stuk goedkoper en hoef deze zich ook niet te verdiepen in de materie. :wink:

Dat is ook maar een mening hoor. :mryellow:

edrocket
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door edrocket » di mei 08 2012 4:47 pm

Tja, bij de D7000 zitten de scenestanden verstopt. Er zijn behoorlijk wat presets te vinden, zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Althans: dat was mijn ervaring toen ik het eens wilde proberen. De kans dat het moment voorbij is bij het doorlopen van de voorkeuzestanden is aanwezig. Verder moet iedereen het toch zelf weten of ie zijn/haar camera af en toe in andere handen geeft? Mijn vrouw pakt mijn camera ook wel eens ipv haar iphone om mij te vereeuwigen. Voor haar is de P het beste, want zelfs op het scherm kijken is haar al te veel werk...

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”