Viewfinder Eyepiece Diopters / Magnifiers / Eyecups

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Viewfinder Eyepiece Diopters / Magnifiers / Eyecups

Berichtdoor justme » di mei 08 2012 12:43 pm

Ik heb sinds kort een D7000 ( eerste SLR ) en vind het soms net te lastig om goed door de viewvinder te kijken.
Ik ben brildragend ( tussen -2 en -3 ) en draag dus geen lenzen.
Ik kan eigenlijk net niet het volledige venster bekijken als ik de viewfinder tegen m'n montuur aanzet, bijkomend nadeel is dat mijn bril vaak bevlelkt door de rubberen cover van de viewfinder.

Nu lees ik her en der wel de mogelijkheden van het plaatsen van een Eyepiece Diopter, zodat je zonder bril door de zoeker kunt kijken. Nadeel wat ik hiervan vind is dat je je bril af moet zetten, of op je hoofd plaatsen :)

Er zijn ook Magnifiers, maar ik verwacht het zelfde probleem als de situatie nu.

Hebben jullie hier ervaring mee? En wat kunnen jullie aanraden? Liveview is begrijpelijk uitgesloten!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Viewfinder Eyepiece Diopters / Magnifiers / Eyecups

Berichtdoor Franklin » di mei 08 2012 12:52 pm

Als de oogafwijking tot max -3 is, dan kan de standaard correctie (draaiknop rechts naast het occulair) dit aan en hoef je geen extra hulpmiddelen aan te schaffen.
De correctie die met de D7000 kan worden uitgevoerd is -3 tot +1.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Gebruikersavatar
Franklin

Clublid
Berichten: 1101


Locatie: Alphen aan den rijn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Viewfinder Eyepiece Diopters / Magnifiers / Eyecups

Berichtdoor justme » di mei 08 2012 1:33 pm

Franklin schreef:Als de oogafwijking tot max -3 is, dan kan de standaard correctie (draaiknop rechts naast het occulair) dit aan en hoef je geen extra hulpmiddelen aan te schaffen.
De correctie die met de D7000 kan worden uitgevoerd is -3 tot +1.


mijn vraagstuk is het handelen van je bril en ervaring mbt het kijken door de viewfinder
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Viewfinder Eyepiece Diopters / Magnifiers / Eyecups

Berichtdoor Léon Obers » di mei 08 2012 1:46 pm

Dus de oogcorrectie van de D7000 tussen -2 en -3 afregelen en de eigen bril afzetten of op het hoofd. Daar heb je dus geen extra correctieglaasje voor nodig. Simpel het oog oculair van de camera afstellen met de bril af.
Dan heb je geen last van de dikte van het brilmontuur en kun je het matglas beter overzien met inachtneming van de benodigde oogcorrectie.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Viewfinder Eyepiece Diopters / Magnifiers / Eyecups

Berichtdoor Bob42 » di mei 08 2012 1:57 pm

Inderdaad. Mijn brilleglazen zijn -3 en ik kijk dus prima zonder bril door de zoeker.
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Viewfinder Eyepiece Diopters / Magnifiers / Eyecups

Berichtdoor justme » di mei 08 2012 2:07 pm

wat mij dan stoort, is dat als ik snel een foto wil maken, met camera in beide handen, eerst mn bril af moet zetten, eer ik de foto kan maken.

klinkt mss miereneuken, maar het gaat om comfort + kwaliteit
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Viewfinder Eyepiece Diopters / Magnifiers / Eyecups

Berichtdoor oud0001 » di mei 08 2012 3:22 pm

Ik gebruik een leesbril. Als ik dan ineens snel moet schieten duw ik de bril omhoog en maak de plaat. Daarna zet ik em wel weer goed. Dat leesbrilletje van 2 en een halfe euro is ook zo omhooggeduwd met de bovenrand van het oculair.

[edit] Heb mijn brilletje weer eens niet op en dikke vingers. Heb de foutjes maar weer gecorrigeerd.
Laatst gewijzigd door oud0001 op di mei 08 2012 3:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
oud0001



Onderwerp:

Re: Viewfinder Eyepiece Diopters / Magnifiers / Eyecups

Berichtdoor justme » di mei 08 2012 3:28 pm

Tuihanti schreef:Ik gebruik een leesbril. Als ik dan ineens snel moet schieten duw ik de bril omhoog en maak de plaat. Daarna zet ik em wel weer goed. Dat lees rilletje van 2 en een halfe eurio is ook zo omhoggeduwd met de bovenrand van het oculair.


:D
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Viewfinder Eyepiece Diopters / Magnifiers / Eyecups

Berichtdoor oud0001 » di mei 08 2012 3:39 pm

Tja, zoals je ziet kan ik beter eerst de leesbril opzetten voordat ik begin te typen. :oops:
oud0001



Onderwerp:

Re: Viewfinder Eyepiece Diopters / Magnifiers / Eyecups

Berichtdoor dotcat » wo mei 09 2012 12:40 pm

Ik heb hetzelfde probleem, de bril wordt vies, het LCD scherm komen vegen op en het is onhandig om de bril iedere keer op en af te zetten.
Voor mij was het opgelost door het aanschaffen van de nikon DK-21M Oculairkap, deze vergroot het zoekerbeeld 1.2 keer wat een beter zicht oplevert. Ook houdt het de bril een paar mm van het LCD scherm af en het raakt de bril op slechts een klein oppervlakte. Ergo, geen vuile bril en LCD scherm meer.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Re: Viewfinder Eyepiece Diopters / Magnifiers / Eyecups

Berichtdoor J.Hoes » wo mei 09 2012 1:57 pm

Ik draag bril ( -8 correctie, -6 leesbril) en gebruik linkeroog. Met het standaard oculairrubber is het middendeel van de infobalk met de belangrijkste info (sluitertijd, diafragma) goed te zien.
Op D80 en D300 heb ik het zoekerloupje DK-21M geplaatst, voor iets comfortabeler kijken; dit gaat ten koste van de infobalk; de iets grotere afstand tot de camera is mooi meegenomen.
Vetvlekken op bril en cameramonitor zijn de consequentie van het feit dat ik de camera tegen mijn gezicht druk en neem ik maar voor lief. Als ze mij hinderen maak ik dat weer schoon.

Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten