Welke camera dichtst bij D300?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Welke camera dichtst bij D300?

Bericht door John'47 » di mei 08 2012 5:46 pm

Ik heb een D300s gehad, die ik wegens reuma in mijn handen inruilde voor een D7000.
Hoewel op de Nikon-site de D7000 de beste amateur-camera in het rijtje is en de D300s de lichtste semipro, heb ik het niet als een downgrading ervaren, maar integendeel als een upgrading. Behalve wat lichter en kleiner, wat voor mij ergonomisch een groot voordeel is, werkt de D7000 erg makkelijk en snel en is de mogelijkheid op hoge ISO-waarden te werken zonder de "enorme" ruis van de D300 bijvoorbeeld een vooruitgang. Ook iets meer pixeltjes is soms leuk, ik ben nog uit de doka-tijd gewend uitsnedes te maken (tegenwoordig croppen genoemd - vreselijk woord) en met meer pixels houd je dan nog iets over. EN de D7000 heeft de gevraagde automaat-stand

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di mei 08 2012 8:09 pm

D3200 of D5100 lijkt mij de beste keuze vanwege de Auto-stand en via de draaiknop bovenop snel beschikbare scenemodes/pretstanden. Bovendien heb je dan voldoende "afstand" t.o.v. een D300.

Rob in Brunssum

Bericht door Rob in Brunssum » di mei 08 2012 8:33 pm

Zo zie je het is allemaal ook een persoonlijk iets die voorkeuren.
Voor mij is het een fijne camera die ik echt niet wil ruilen voor een D3200 of D5100.
Lekkere zware camera en degelijk gemaakt...ach ja... :D

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » di mei 08 2012 11:43 pm

Wat automatische standen betreft van de D7000:
1. De P-stand - heeft de D300 ook, begrijp ik
2. De groene automaatstand - is eigenlijk de P-stand met als enige toevoeging dat de flitser automatisch omhoog komt (je schrikt je rot overigens).
3. De scenestanden (daar praat ik liever niet over, dat de D7000 die heeft :oops: ) - maar even serieus: als je je erin verdiept welke stand waarvoor geschikt is, kan dat best handig zijn. Het zorgt voor instellingen die je anders wellicht zelf ook had gekozen, maar dan zonder dat je hoeft na te denken over sluitertijd, diafragma etc
4. De U1 en U2: die kan je zelf instellen. Ik weet niet of de D300 ook zoiets heeft, maar zelf vind ik handig om zo enkele voorkeursinstellingen snel te kunnen toepassen.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

oud0001

Bericht door oud0001 » di mei 08 2012 11:54 pm

Een u1 of u2 stand heeft de D300 niet.
Als je handwerk of semi auro (a of s) gewend bent heb je die ook niet nodig.

De tijd die je nodig hebt om een pretstand in te stellen duurt mogelijk langer dan het diafragma of de sluitertijd anders in te stellen met een duimwieltje. :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mei 08 2012 11:55 pm

pveenstra schreef:2. De groene automaatstand - is eigenlijk de P-stand met als enige toevoeging dat de flitser automatisch omhoog komt (je schrikt je rot overigens).
Het is heel wat jaren geleden dat ik een auto-stand aangeraakt heb, maar volgens mij is dit niet waar. In de P stand kan je nog steeds keuzen maken in diafragma/sluitertijd. Wat je bij een echte automaat dus niet hebt. Ik meen ook dat je de ISO waarde kan kiezen wat ook volgens mij niet kan bij een echte automaat.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » wo mei 09 2012 12:10 am

Daarnaast maakt de automaat volgens mij nog gebruik van een heleboel kunsmatige intelligentie om in te schatten wat voor soort foto het is, lichtomstandigheden, onderwerp, etc. en probeert daarmee de juiste belichting/scherptediepte/etc. keuzes te maken.
Keerzijde hiervan is dat het voor de fotograaf nog ondoorgrondelijker is op basis waarvan de camera zijn instellingen heeft gekozen.

De P-stand gebruikt volgens mij alleen de 'normale' belichtings-automaat die A en S ook gebruiken, enkel met een vast tabelletje erachter welke sluiter/diafragma-combi moet worden gekozen bij welke lichthoeveelheid. Als fotograaf kun je dan nog wel in deze tabel schuiven en andere verhoudingen kiezen tussen diafragma en sluitertijd.
Alle functies die je bij A en S hebt, kun je bij P verder ook gebruiken (iso, belichtingscorrectie, AF-standen, picture control, etc)
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo mei 09 2012 6:38 am

Tuihanti schreef:Een u1 of u2 stand heeft de D300 niet.
De D300 heeft zelfs een U1, U2, U3 en U4.
Alleen is het niet zo gemakkelijk als bij de D7000 waarbij deze geheugenbanken direct via de instelknop bereikbaar zijn. Bij de D300 moet je er even induiken via het menu. En heet het geen U maar A, B, C, D. Pagina 266 Handleiding NL.

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Wolf » wo mei 09 2012 8:12 am

Ik zou dus gewoon een compact camera kopen en die in je tas stoppen dat als iemand anders een foto wil maken je hem dat ding kan geven. (glimlachdetectectie en al dat soort fratsen meer maakt het onmogelijk een slechte foto te maken).

En natuurlijk zelf even een workshopje doen zodat je makkelijker een goede instelling kiest bij bepaalde situaties.

(Of je moet natuurlijk heel graag een D7000 willen. Alleen om de auto stand. Ik geef je stiekum ook wel gelijk. Een mooie camera!!!)
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » wo mei 09 2012 1:10 pm

Patrick schreef:
pveenstra schreef:2. De groene automaatstand - is eigenlijk de P-stand met als enige toevoeging dat de flitser automatisch omhoog komt (je schrikt je rot overigens).
Het is heel wat jaren geleden dat ik een auto-stand aangeraakt heb, maar volgens mij is dit niet waar. In de P stand kan je nog steeds keuzen maken in diafragma/sluitertijd. Wat je bij een echte automaat dus niet hebt. Ik meen ook dat je de ISO waarde kan kiezen wat ook volgens mij niet kan bij een echte automaat.
Je hebt helemaal gelijk: in de P-stand kan je de combinatie sluitertijd diafragma aanpassen e.d. wat bij de groene stand niet kan. Het is voor mij ook al even geleden - sterker nog, toen ik jaren geleden nog met Canon werkte.....
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Willem65
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem65 » wo mei 09 2012 1:53 pm

Ik zou gaan voor een D7000 als je toch een andere camera wilt ( heb hem zelf ook :D )
Beeldkwaliteit is beter dan die van D300 en hij heeft die erg prettige volautomaatstand. Daarnaast het grote voordeel van de U1/U2-stand: al je persoonlijk instellingen in 1 draai van de programmaknop.
Iedereen kan mooie foto's maken met de D7000 en hij heeft ook nog eens het grootste deel van de professionele mogelijkheden. Een echte hybride dus.
Maak je niet druk om de stoere praat van velen dat de automaatstand en P- stand( en de scenestand) nooit aangeraakt worden. De P stand staat voor "professional" :lol:

Voor dat geld is er nog steeds geen betere camera.
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires

oud0001

Bericht door oud0001 » wo mei 09 2012 2:40 pm

Hans Braakhuis schreef:
Tuihanti schreef:Een u1 of u2 stand heeft de D300 niet.
De D300 heeft zelfs een U1, U2, U3 en U4.
Alleen is het niet zo gemakkelijk als bij de D7000 waarbij deze geheugenbanken direct via de instelknop bereikbaar zijn. Bij de D300 moet je er even induiken via het menu. En heet het geen U maar A, B, C, D. Pagina 266 Handleiding NL.
Tja, waarom heten ze dan niet ook U1. U2, U3 en U4. Zullen er toch verschillen zijn?.
Niet dat het voor mij belangrijk is want, ik gebruik ze niet.
Ik gebruik M, S en A en ISO. Dan houdt het ook wel zo'n beetje op.
Die kan ik allen relatief snel aan de buitenzijde bereiken en instellen en daarmee elke foto maken die ik wil.
Meer heb ik niet nodig. :wink:

iBub

Bericht door iBub » wo mei 09 2012 3:16 pm

Ik heb voor mijn vrouw en dochter een D3100 gekocht. Zoveel pretstanden :P
En dat hij ook nog gebruikt kan worden om video mee te schieten had daar niets mee te maken ;-)

Gerard

JanvanO
Clublid
Clublid
Locatie: Op het mooie eiland Walcheren, net achter de duinen en het waanzinnige brede strand!
Ervaringsniveau: ***

Bericht door JanvanO » wo mei 09 2012 11:23 pm

Hoi,

Met al de forum leden eens!
Heb zelf ook de D 300, geweldig ding.
Na 3 jaar gebruik nog steeds heel happy mee! :D
Zet camera in P en deze doet zoals iedereen hier zegt wat hij moet doen.
Verdiep je eens in de andere mogelijkheden van de camera.
Zou verschrikkelijk zonde zijn als je er later achter komt dat het eigenlijk niet zo moeilijk is als het lijkt.
Deze andere mogelijkheden c.q.instellingen wennen snel mist je begrijpt wat de camera doet i.v.m. sluitertijden, diafragma en het licht in het algemeen.
Koop een boek over de D 300, of stuur me een PB.
Heb zo'n boek nog wel voor je liggen geloof ik.
Voor de rest hoop ik dat je een wijs besluit neemt en dus nog jaren van je D 300 geniet :mryellow:

Gr Jan
1 D300 en 1 hele mooie FF Body met best wat mooi Nikon glas. Carbon statief, schommelkop en enig ander los spul.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”