george013 schreef:
Thumbnails zijn alleen bedoeld om een foto uit een reeks te kunnen kiezen, niet voor de kleurbeoordeling.
George
Dat weet ik.
Maar (dit is zo lastig uit te leggen, in tekst mode in een forum

) ik zal nog ff stap voor stap de workflow proberen duidelijk te maken.
1. ik maak een foto. NEF file, camera ingesteld op sRGB
2. copieer NEF file naar de PC
3. Open NEF file met ViewNX2. Ziet er op zich al goed uit. Pas hooguit de belichting beetje min/plus aan en soms wat verscherping.
4. Output het bestand als JPG. M.a.w. ViewNX2 converteert het NEF file naar JPG. Maximale resolutie, geen kwaliteitsverlies.
5. Open het JPG met b.v. IrfanView om het te resizen/verkleinen.
6. Save het bestand vanuit IrfanView onder een nieuwe naam, zodat ik een lagere resolutie heb die bijvoorbeeld in een forum te gebruiken is.
In acht genomen dat mijn monitor gecalibreerd is en derhalve de juiste kleurweergave hanteert.
In ViewNX2 is er een optie, die (tenminste bij mij) nogal grote invloed heeft op de kleurweergave 'Apply color management settings to thumbnails' Staat die optie aan, dan zijn de thumbnails binnen het venster van ViewNX2 redelijk goed tot flets. Zet ik die optie uit, dan zijn de kleuren eigenlijk veels te verzadigd.
En na het converteren als JPG (stap 4) en je bekijkt die JPG met je browser of Windows Explorer, dan zijn de kleuren weer veels te verzadigd. Open je nou dat originele JPG file weer in IrfanView (en in IrfanView heb je ook een optie 'Enable color management, set display/output color profile' en wat kies je dan? 'Current monitor profile' of een 'Custom ICC/ICM RGB Profile' zoals b.v. sRGB?) om te resizen, dan verandert de output, na de resize actie, weer, qua kleurverzadiging, afhankelijk van die setting binnen IrfanView.
Maar m.i. nooit op de goede manier.

Het wordt OF te flets, OF te verzadigd...
pffff, het blijft zo lastig dit in tekst uit te leggen. Hoop dat het probleem overkomt.