Kleuren, kleuren?!?

Discussies over fotobewerking en archivering
CaptainHook

Re: Kleuren, kleuren?!?

Bericht door CaptainHook » zo mei 13 2012 2:07 pm

george013 schreef:. Dan moet het verschil toch in een verschillende instelling van die 2 programma's zitten?
George
Nou, niet dus... (verschil XP versus Win7?)

En dat is nou juist de puzzel. :roll:

Het gaat er nou juist om dat de kleuren gewoon veranderen, zodra je iets saved als b.v. JPG en BUITEN programma's om (die intern wel gebruik maken van color profiles) wilt laten zien...

Zoals ik al eerder zei, veel foto's die ik hier van menigeen zie, hebben volgens mij ditzelfde probleem. Het rood is te rood, het groen is te groen.
Dus hoe trek je dit nou gelijk? Dat je binnen programma's zoals fotosoep, ViewNX etc keurig in de juiste kleur(in)stellingen werkt, maar dat als je het daarbuiten wilt laten zien (b.v. op een website, of een JPGje wat iemand anders op een heel ander soort device bekijkt) niet van die overdreven 'kermis'kleuren krijgt?

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » zo mei 13 2012 2:22 pm

CaptainHook schreef:Dus hoe trek je dit nou gelijk? Dat je binnen programma's zoals fotosoep, ViewNX etc keurig in de juiste kleur(in)stellingen werkt, maar dat als je het daarbuiten wilt laten zien (b.v. op een website, of een JPGje wat iemand anders op een heel ander soort device bekijkt) niet van die overdreven 'kermis'kleuren krijgt?
als ik jou was op het programma waarmee je het bewerkt calibreren en zorgen dat je daar de juiste weergave hebt, ook als je het bij de fotozaak laat afdrukken zonder dat er een kleurcorrectie op word toegepast. wat andere mensen op hun monitor zien is helaas niet te voorspellen. dit hangt af van systeeminstellingen en van viewer die ze gebruiken. als je een foto in 10 verschillende programmas je foto opend. zal er 10 verschillende weergaves zijn. niet alleen in kleur maar ook scherpte. bij de ene wat erger dan de ander. helaas
Laatst gewijzigd door plincky op zo mei 13 2012 2:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

george013

Bericht door george013 » zo mei 13 2012 2:29 pm

Die foto van die pijpen zijn toch op dezelfde PC in CaptureNx en ViewNx weergegeven? Als daar een verschil in weergave zit, is het toch een verschil in de programma's.
En zit de fout niet in wat jij als goed bestempeld, ViewNx? Het verschil in kleur is bij die draaiwielen vele malen groter en ik kom vaker rode draaiwielen tegen als oranje/bruin.
Kun je die foto niet ter beschikking stellen?
Hoe andere mensen die foto's zien op hun pc, daar heb jij geen invloed op. Een groot nadeel t.o.v. een afdruk, die ligt vast.
George

Plincky,
Je quote gaat fout.
George

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo mei 13 2012 4:32 pm

plincky schreef:
CaptainHook schreef:Dus hoe trek je dit nou gelijk? Dat je binnen programma's zoals fotosoep, ViewNX etc keurig in de juiste kleur(in)stellingen werkt, maar dat als je het daarbuiten wilt laten zien (b.v. op een website, of een JPGje wat iemand anders op een heel ander soort device bekijkt) niet van die overdreven 'kermis'kleuren krijgt?
als ik jou was op het programma waarmee je het bewerkt calibreren en zorgen dat je daar de juiste weergave hebt, ook als je het bij de fotozaak laat afdrukken zonder dat er een kleurcorrectie op word toegepast. wat andere mensen op hun monitor zien is helaas niet te voorspellen. dit hangt af van systeeminstellingen en van viewer die ze gebruiken. als je een foto in 10 verschillende programmas je foto opend. zal er 10 verschillende weergaves zijn. niet alleen in kleur maar ook scherpte. bij de ene wat erger dan de ander. helaas
Dat is dus niet waar.
Kleurmanagement is ontwikkeld om dit te voorkomen. En scherpte heeft al helemaal niets te maken met Kleurmanagement.

Kleurprofielen zijn apparaatspecifiek. Colorengine in OS (Kleurmanagementsysteem) compenseert kleurverschillen.

Zoals ik het ingesteld heb:

MacOS X 10.6.8
ColorSync (CMS)
Monitor: gecalibreerd profiel.
Camera's: Adobe RGB
Photoshop: kleurruimte Adobe RGB. Bij import beelden: behoud ingesloten kleurprofiel.
Voor print: converteer naar sRGB of kleurprofiel van fotopapier (afdrukcentrale).

Ik heb enkele niet Apple programma's die kleuren, eigenlijk helderheden, anders weergeven. Dit lijken m.n. de thumbnails te zijn.

@CaptainHook: ik begrijp dat het probleem (deels) opgelost is. Probeer zo consequent mogelijk te zijn.
Het is absoluut waardeloos dat je niet op een OS kan vertrouwen. Als ik dit zo lees begrijp ik dan ook niet dat in de 'industrie' steeds meer Windows gebruikt wordt.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » zo mei 13 2012 4:34 pm

CaptainHook schreef:Hier staat een origineel NEF file:
http://www.chasa-imago.nl/nikon/DSC_0933.NEF" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik deze foto download en open heeft hij AdobeRGB als profiel.
Eerder geef je aan je camera in s RGB te hebben gezet.
Is dit een oude foto?
Of omgezet van sRGB naar RGB tijdens transfer?

Bij jouw color management staat bij Device profile: System Default (sRGBIE61966-2..1)
Ik dacht dat je je scherm gekalibreerd had? Waarom dan hier niet het kalibratie profile maar een standaard profile???

Bij Viewing Conditions heb ik "WCS profile for ICC viewing conditions" staan, i.t.t. bij jouw "WCS profile for sRGB viewing conditions"

Ik denk dat je hier je stappen moet gaan nagaan.
*Je zegt sRGB ingesteld te hebben
je foto is toch RGB

* je zegt een gekalibreerde monitor te hebben
je profiel is standaard

* je foto is RGB
W7 "bekijkt" foto's sRGB door profiel "sRGB viewing conditions"

Dit valt me namelijk gelijk op als niet consistent.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo mei 13 2012 4:54 pm

Sharkey schreef: Als ik deze foto download en open heeft hij AdobeRGB als profiel.
Eerder geef je aan je camera in s RGB te hebben gezet.
Is dit een oude foto?
Of omgezet van sRGB naar RGB tijdens transfer?
Is een verse foto, en bij mij geeft 'ie keurig aan dat het color profile sRGB is, en niet AdobeRGB. Ook gecontroleerd met online EXIF checker.
"Color space tagged as sRGB, without an embedded color profile."
Niks omgezet, want ik transfer niet met ViewNX. Ik copieer rechtstreeks vanaf het CF kaartje de bestanden.

Sharkey schreef: Bij jouw color management staat bij Device profile: System Default (sRGBIE61966-2..1)
Ik dacht dat je je scherm gekalibreerd had? Waarom dan hier niet het kalibratie profile maar een standaard profile???
M'n scherm is ook gecalibreerd, dat voorbeeldplaatje is een standaard Microsoft voorbeeld.
Hier zie je mijn calibratie (uitgevoerd met gmb 1iDisplay2)
Afbeelding
En datzelfde geldt uiteraard voor beide monitoren, maar dan met een tweede custom profiel. Het profiel voor m'n linker monitor heet 'Monitor_13_05-2012_L.icc' en voor de rechtermonitor 'Monitor_13-05-2012_R.icc'

Maar of ik de beeldschermen nou wel of niet calibreer, daar gaat het helemaal niet om (in dit geval). En monitorcalibratie wel of niet inschakelen, geeft wel een toning-verschil, maar dan verandert alles mee. Zowel de 'foute' als de 'goede' kleuren veranderen dan.

Het blijft lastig dit soort dingen, vooral als je het goed wilt hebben. :wink:
Je moet het echt ZIEN bij iemand...

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » zo mei 13 2012 5:20 pm

CaptainHook schreef:Is een verse foto, en bij mij geeft 'ie keurig aan dat het color profile sRGB is, en niet AdobeRGB. Ook gecontroleerd met online EXIF checker.
"Color space tagged as sRGB, without an embedded color profile."
Niks omgezet, want ik transfer niet met ViewNX. Ik copieer rechtstreeks vanaf het CF kaartje de bestanden.
Sorry, mijn fout, had "use this instead of embedded profile" aan staan in CX2 preferences.
CaptainHook schreef: M'n scherm is ook gecalibreerd, dat voorbeeldplaatje is een standaard Microsoft voorbeeld.
Hier zie je mijn calibratie (uitgevoerd met gmb 1iDisplay2)
Afbeelding
Vreemd dat dat danniet terug komt in je advanced tab blaadje (maar zal inderdaad niets wezenlijks veranderen, viel me alleen wel op)

Probeer dan eens die andere optie te wijzigen in W7 Color Management - Advanced- Viewing conditions
Maakt dat verschil?

Andere optie:
Door het "verslepen" van je foto's uit je camera naar je PC wijs je in ieder geval geen profiel toe aan je foto's. Je "embedded profile" is namelijk leeg.
Kijk ook eens naar of het verschil maakt of je echt een profiel toewijst aan je foto. Nu staat er namelijk alleen een vinkje aan in je bestand (tagged). Wat eigenlijk niets doet in je kleurmanagement zolang er niks "toegewezen/embedded" is.

En daarna alle mogelijke kleurmanagement opties in je gebruikte programma's op één profiel zetten, in jouw geval sRGB (al je dat al niet gedaan had :wink2: )

Het blijft inderdaad lastige materie als je het niet ziet gebeuren :roll:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma mei 14 2012 7:06 am

Sharkey schreef: Het blijft inderdaad lastige materie als je het niet ziet gebeuren :roll:
Zeker weten.
Ben bang dat hoeveel screendumps en plaatjes ik hier ook neerzet, het 'probleem' blijft altijd lastig uit te leggen c.q. zichtbaar te maken.

Jammer dat je veel foto's online ziet verschijnen waar de fotograaf tijd en moeite in heeft gestoken, om met z'n mooie Nikon gear, het onderwerp zo goed en fraai mogelijk in beeld te brengen. Om dan vervolgens mensen met overroze gezichten, gifgroene grasvelden en knalgele bananen of bruine tomaten te moeten aanschouwen. M.a.w. de laatste stap, het bekijken/tonen van je werk, wordt geweld aangedaan.

Alle mensen die ik tot nu toe gesproken heb over dit onderwerp, wonen geografisch te ver bij mij vandaan. Anders zou ik dit issue graag eens live willen laten zien c.q. bespreken en (hopelijk) oplossen.

Misschien moet ik de vraag nog simpeler stellen:
Hoe zorg ik er voor dat plaatjes zowel met als zonder bijgesloten kleurprofiel er gewoon hetzelfde uitzien qua toning?
M.a.w. ik bewerk iets met b.v. fotosoep of ViewNX of whatever, ik save het als b.v. een JPEGje en dan moet niet ineens de kleurverzadiging veranderen...Hoe doe ik dat, want dat lukt dus eigenlijk niet?

[EDIT]: zojuist iets nieuws ontdekt qua instellingen in Photoshop, maar daarover zal ik een nieuw topic openen.

george013

Bericht door george013 » ma mei 14 2012 7:53 am

CaptainHook schreef:.......
Misschien moet ik de vraag nog simpeler stellen:
Hoe zorg ik er voor dat plaatjes zowel met als zonder bijgesloten kleurprofiel er gewoon hetzelfde uitzien qua toning?
M.a.w. ik bewerk iets met b.v. fotosoep of ViewNX of whatever, ik save het als b.v. een JPEGje en dan moet niet ineens de kleurverzadiging veranderen...Hoe doe ik dat, want dat lukt dus eigenlijk niet?
In je openingspost wordt je probleem gesteld als het verschillend tonen van de kleuren binnen 2 programma's op dezelfde pc en is nu geworden het eventueel verschillend tonen op verschillende pc's, ongeacht het gebruikte programma.
Hoe maak jij je JPG? Dit heb je nmi niet gedaan met CapturNx. Daar heb je een trial van gedownload om je probleem op te lossen. De trial kun je maar 1 keer op dezelfde pc installeren. Blijft voorlopig over Photshop, neem aan dat je deze bedoeld, of ViewNx.
Dlighting staat aan in je camera. Als ik de NEF van je bekijk mbv irfanview en ik laat het beeld uirekenen, dan veranderen de kleuren. Niet uitgerekend zijn ze anders, donkerder. Het zou ook kunnen dat de camera-instellingen niet worden meegenomen bij de conversie.
Probeer vanuit de camera een JPG te halen en probeer het daarmee. Of gebruik Capture ook voor de conversie naar JPG en vergelijk de NEF en de JPG.
Thumbnails zijn alleen bedoeld om een foto uit een reeks te kunnen kiezen, niet voor de kleurbeoordeling.
George

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma mei 14 2012 8:20 am

george013 schreef: Thumbnails zijn alleen bedoeld om een foto uit een reeks te kunnen kiezen, niet voor de kleurbeoordeling.
George
Dat weet ik. :oops:
Maar (dit is zo lastig uit te leggen, in tekst mode in een forum :huh: ) ik zal nog ff stap voor stap de workflow proberen duidelijk te maken.

1. ik maak een foto. NEF file, camera ingesteld op sRGB
2. copieer NEF file naar de PC
3. Open NEF file met ViewNX2. Ziet er op zich al goed uit. Pas hooguit de belichting beetje min/plus aan en soms wat verscherping.
4. Output het bestand als JPG. M.a.w. ViewNX2 converteert het NEF file naar JPG. Maximale resolutie, geen kwaliteitsverlies.
5. Open het JPG met b.v. IrfanView om het te resizen/verkleinen.
6. Save het bestand vanuit IrfanView onder een nieuwe naam, zodat ik een lagere resolutie heb die bijvoorbeeld in een forum te gebruiken is.

In acht genomen dat mijn monitor gecalibreerd is en derhalve de juiste kleurweergave hanteert.

In ViewNX2 is er een optie, die (tenminste bij mij) nogal grote invloed heeft op de kleurweergave 'Apply color management settings to thumbnails' Staat die optie aan, dan zijn de thumbnails binnen het venster van ViewNX2 redelijk goed tot flets. Zet ik die optie uit, dan zijn de kleuren eigenlijk veels te verzadigd.

En na het converteren als JPG (stap 4) en je bekijkt die JPG met je browser of Windows Explorer, dan zijn de kleuren weer veels te verzadigd. Open je nou dat originele JPG file weer in IrfanView (en in IrfanView heb je ook een optie 'Enable color management, set display/output color profile' en wat kies je dan? 'Current monitor profile' of een 'Custom ICC/ICM RGB Profile' zoals b.v. sRGB?) om te resizen, dan verandert de output, na de resize actie, weer, qua kleurverzadiging, afhankelijk van die setting binnen IrfanView.
Maar m.i. nooit op de goede manier. :( Het wordt OF te flets, OF te verzadigd...

pffff, het blijft zo lastig dit in tekst uit te leggen. Hoop dat het probleem overkomt.

george013

Bericht door george013 » ma mei 14 2012 8:44 am

Stap 4.
Als je de JPG opnieuw opent in ViewNx, is er dan sprake van kleurveranderingen?

Stap 5.
Is er hier al sprake van kleursveranderingen, in IrfanView, dus voor het resizen?

Stap 6.
Tot welke afmetingen verander je de foto?

Als je nu eens een voorbeeld beschikbaat stelt zoals jij die hebt gemaakt, een goede en een foute dus, geen screendump.

George

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma mei 14 2012 8:55 am

george013 schreef:Stap 4.
Ja, als de optie 'Apply color management settings to thumbnails' aanstaat.
george013 schreef: Stap 5.
Is er hier al sprake van kleursveranderingen, in IrfanView, dus voor het resizen?
Ja, e.e.a. afhankelijk van de color management settings in IrfanView.
En als color management uitstaat in IrfanView worden de beelden veels te rood.
george013 schreef: Stap 6.
Tot welke afmetingen verander je de foto?
Maakt niet uit. Maar als ik het voor hier (1024 max) resize gaat het ook fout.
En wat er precies gebeurt, hangt weer af van die al dan niet gesette color management optie in IrfanView.
Maar ook ook als resize vanuit ViewNX2 gaat het niet goed.
george013 schreef: Als je nu eens een voorbeeld beschikbaat stelt zoals jij die hebt gemaakt, een goede en een foute dus, geen screendump.
Heb ik toch al gedaan?

Maar ik kan hier geen NEF files laten zien, die zijn veels te groot.
Ik zal wel weer een serie maken van voorbeelden, duurt ff.

george013

Bericht door george013 » ma mei 14 2012 9:16 am

george013 schreef:Stap 4.

Ja, als de optie 'Apply color management settings to thumbnails' aanstaat.
Een ding tegelijk. Vergeet de thumbnails, de weggeschreven foto opnieuw openen in ViewNx en schermvullend bekijken.

George

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma mei 14 2012 9:17 pm

Ben inmiddels met LR4 aan de slag gegaan om te zien hoe daar met de kleuren wordt omgegaan. Ziet er allemaal keurig en strak uit.

Vervolgens maak ik een slideshow van een aantal foto's, speel 'm binnen het preview/play venster van LR4 af, niks aan de hand, prachtig.

Maar als ik 'm dan exporteer als video (MP4) en ik speel die af in b.v. Windows Media Player, zijn gelijk alle kleuren weer helemaal oververzadigd!?!? :shock: WTF?
En ik snap echt niet waar dat aan kan liggen?
Ook afspelen met VLC toont zwaar overdreven kleuren en niet zoals het hoort binnen LR4.

Voor wie er een blik op wil werpen, het filmpje staat hier:

http://www.xs4all.nl/~ew0/wortman.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;

george013

Bericht door george013 » ma mei 14 2012 9:43 pm

Stel nu eens een serie foto's ter beschikking die het verschil laat zien.
Daarnaast heb ik nog steeds het idee dat jij de originele kleuren niet meer in je hoofd hebt. Is heel normaal.
Wat jij met die eerdere screendump als goed betitelt, is volgens mij fout, en wat jij fout betitelt is goed. Die kleuren op het videootje komen goed over. In die opstellingsruimtes wordt veel met felle kleuren gewerkt, vallen ze op. Aan schutkleuren heb je daar geen behoefte aan.
George

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”