Bericht
door emdeklerk » do mei 17 2012 10:57 am
Wat een prachtige DKW Schnellaster!
In de jaren vijftig niet uit het straatbeeld weg te denken, nu uitgestorven.
Door de achterhaalde tweetaktmotor heeft dit model helaas de strijd met de VW-bus verloren.
Hoewel de DKW veel en veel praktischer was door de motor voorin en de voorwielaandrijving waardoor je een volmaakt vlakke laadvloer had... (Net als de Citroën HY, trouwens)
Reservewiel onder de bijrijdersstoel, geen obstakels in het interieur: gaan met die banaan!
Het KLM-autobusbedrijf had een hele vloot Schnellaster-busjes, vrijwel iedere stomerij had er één.
Ook heel praktisch als patat- of ijswagen door de grote binnenruimte en stahoogte.
Had Auto Union/Audi die lijn maar voortgezet met een viertakter, dan hadden ze veel merken het nakijken kunnen geven. (VW Transporter, Ford Transit, Renault Estafette, die hele reut Aziatische busjes...).
In de Schnellaster-fabriek in Düsseldorf werden al snel de Mercedes-busjes gemaakt.