Nieuwe PC, welke processor ?
Re: Nieuwe PC, welke processor ?
Het valt mij op dat veel PC in het formaat dat ik zoek maximaal 8 Gb geheugen kunnen gebruiken, ondanks Windows 7 Premium. Vaak zijn er maar twee slots beschikbaar. Maar het lijk mij dat daar ook 2x 8Gb in moet kunnen. Toch staat er vaak maximum geheugen 8 Gb bij? Niet dat mij dit een probleem lijkt. Ik doe (nog) geen film alleen foto's. Maar mogelijk in de toekomst???
De grafische kaart lijkt mij niet kritisch voor fotobewerking, is dit juist. Dan hoef ik hier niet zo op te letten toch?
Mijn voorlopige conclusies:
Een i5 - 2400 (of wat erop lijkt) lijkt het meest prijs/performance gunstig.
8 Gb is voldoende, liefst uitbreidbaar maar geen must.
De grafische kaart lijkt mij niet kritisch voor fotobewerking, is dit juist. Dan hoef ik hier niet zo op te letten toch?
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Oude kast hergebruiken, dat hangt van de soort af, maar er zijn tegenwoordig genoeg mogelijkheid om een mini- of miditower te krijgen. Ik heb zelf een minitower. Mijn PC zit ook maar in een bescheiden kast.
Ik koop zelf systemen bij Aragorn(.nl) in Eindhoven; Ze kunnen alles leveren wat je wilt, maar hun webshop heeft maar een zeer beperkte keus in onderdelen. Dat is dus bewust. Ik weet ook 100% zeker dat ze alles goed doortesten. Recent nog een systeem gekocht en werkte perfect. Dit is al mijn 5e systeem bij hen in 15 jaar tijd. Grappig detail is dat alle systemen die ik daar heb gekocht (op twee na) tot op de dag van vandaag nog functioneren bij familie en kennissen. Twee keer een probleem gehad, maar dat werd zonder gedoe opgelost. Een jaar of 8 geleden had ik wat problemen (achteraf een slechte connector op een kabe). Dat was gefixt, toen bleek dat ze een fout vonden op een van de HD's (en dat had ik zelf nog niet eens opgemerkt) deze vervangen en de data overgezet. De oude HD werd overigens (geheel correct) aan mij aangeboden met de vraag of ik zelf de data wilde vernietigen of dat zij dat moesten Die was dus niet spontaan met data en al in een RMA traject verdwenen. Verder nog ooit een kapotte kaartlezer gehad binnen garantie. Die werd ook zonder morren vervangen (op mijn aandringen overigens wel ter plekke want ik wilde mijn PC niet drie dagen kwijt), maar daar deden ze ook niet moeilijk over.
Helaas zijn er weinig echt goede PC bouwers over. Ik kende een paar hele goede bedrijven, maar die zijn in het geweld van de PC prijzenslag tenonder gegaan. Voor de rest hoor ik van collega's die ook allen custom PC's bestellen en/of bouwen goede verhalen over Salland Automatisering (salland.eu). Zelf echter geen ervaring mee. Voorheen adviseerde ik ook nog wel eens alternate.nl, maar het laatste jaar hoor ik geregeld klachten over hun garantie en service. Maar ja, bij elk bedrijf zijn er mensen met goede en slechte ervaringen.
Alienware is overigens echt goed, ik ken verschillende mensen die die systemen hebben. Maar als je voor Dell gaat ben je denk ik beter af met een PC uit de XPS serie. Alienware is super voor gamers, maar uitbreiding van die systemen kan een probleem zijn, zeker v.w.b. opslag. Verder is hun performance/prestatie gericht op gaming, voor fotobewerking heb je net wat andere karakteristieken nodig. Een XPS is ook zeer krachtig en heeft standaard meer opslag en uitbreidingsmogelijkheden. Wil je echt supersnel dan kun je nog in de hoek voor profs/bedrijven gaan kijken voor workstations, maar dan ben je veel meer geld kwijt.
Ik koop zelf systemen bij Aragorn(.nl) in Eindhoven; Ze kunnen alles leveren wat je wilt, maar hun webshop heeft maar een zeer beperkte keus in onderdelen. Dat is dus bewust. Ik weet ook 100% zeker dat ze alles goed doortesten. Recent nog een systeem gekocht en werkte perfect. Dit is al mijn 5e systeem bij hen in 15 jaar tijd. Grappig detail is dat alle systemen die ik daar heb gekocht (op twee na) tot op de dag van vandaag nog functioneren bij familie en kennissen. Twee keer een probleem gehad, maar dat werd zonder gedoe opgelost. Een jaar of 8 geleden had ik wat problemen (achteraf een slechte connector op een kabe). Dat was gefixt, toen bleek dat ze een fout vonden op een van de HD's (en dat had ik zelf nog niet eens opgemerkt) deze vervangen en de data overgezet. De oude HD werd overigens (geheel correct) aan mij aangeboden met de vraag of ik zelf de data wilde vernietigen of dat zij dat moesten Die was dus niet spontaan met data en al in een RMA traject verdwenen. Verder nog ooit een kapotte kaartlezer gehad binnen garantie. Die werd ook zonder morren vervangen (op mijn aandringen overigens wel ter plekke want ik wilde mijn PC niet drie dagen kwijt), maar daar deden ze ook niet moeilijk over.
Helaas zijn er weinig echt goede PC bouwers over. Ik kende een paar hele goede bedrijven, maar die zijn in het geweld van de PC prijzenslag tenonder gegaan. Voor de rest hoor ik van collega's die ook allen custom PC's bestellen en/of bouwen goede verhalen over Salland Automatisering (salland.eu). Zelf echter geen ervaring mee. Voorheen adviseerde ik ook nog wel eens alternate.nl, maar het laatste jaar hoor ik geregeld klachten over hun garantie en service. Maar ja, bij elk bedrijf zijn er mensen met goede en slechte ervaringen.
Alienware is overigens echt goed, ik ken verschillende mensen die die systemen hebben. Maar als je voor Dell gaat ben je denk ik beter af met een PC uit de XPS serie. Alienware is super voor gamers, maar uitbreiding van die systemen kan een probleem zijn, zeker v.w.b. opslag. Verder is hun performance/prestatie gericht op gaming, voor fotobewerking heb je net wat andere karakteristieken nodig. Een XPS is ook zeer krachtig en heeft standaard meer opslag en uitbreidingsmogelijkheden. Wil je echt supersnel dan kun je nog in de hoek voor profs/bedrijven gaan kijken voor workstations, maar dan ben je veel meer geld kwijt.
Spul waarmee je foto's maakt...
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
8GB is nu echt wel voldoende, maar ik zou de optie voor uitbreiding tot 16GB wel open houden. 16GB moet echt genoeg zijn binnen de huidige economische/technische levensduur voor je systeem. Overigens kan het een ander verhaal zijn wanneer je meerdere foto-applicaties simultaan gebruikt. Ik werk meestal een meerdere foto's tegelijk (net alsof je meerdere documenten hebt) en het is dus niet ongebruikelijk dat ik meerdere programma's open heb staan; Denk View NX2, Capture NX2, Nik Silver Efex, Nik HDR Efex en Nik Color Efex. En dan kijk ik daarnaast vaak nog TV via de PC. Dan gaat het aardig hard met de RAM.sjoppen schreef:Het valt mij op dat veel PC in het formaat dat ik zoek maximaal 8 Gb geheugen kunnen gebruiken, ondanks Windows 7 Premium. Vaak zijn er maar twee slots beschikbaar. Maar het lijk mij dat daar ook 2x 8Gb in moet kunnen. Toch staat er vaak maximum geheugen 8 Gb bij? Niet dat mij dit een probleem lijkt. Ik doe (nog) geen film alleen foto's. Maar mogelijk in de toekomst???

Een grafische kaart kan overigens wel degelijk van belang zijn, maar het hangt er vanaf of je foto-bewerkingsprogramma hardware versnelling (GPU support) via de grafische kaart ondersteunt. De Nik software suite kan dat, behalve geloof ik Capture NX2 en CS kan het meen ik ook. Met de Nik software (Color Efex, HDR Efex, Silver Efex) heb ik ervaring. Daar maakt het echt verschil. Als je de stats van zo'n kaart ziet lijkt de processor niet zo snel en lijkt er weinig geheugen op de zitten, maar grafische kaarten hebben veel meer cores en zijn voor dit soort taken aanzienlijk sneller. Ondanks mijn quad-core i7 (die zich als een virtuele 8-core gedraagt omdat het een 1366 type is) en 12GB geheugen gaan bewerkingen in die tools sneller met hardware acceleratie via de grafische kaart dan zonder. Nik zegt hierover in de FAQ's het volgende:
Wat 'mid-range or better' is natuurlijk wel een beetje vaag."What graphic adapters are recommended in order to use the Color Efex Pro 4 GPU support?
We recommend to use a mid-range or better graphic adapter with 512 MB (or more) dedicated Video RAM. On Windows systems an OpenGL 3.0 or later compatible graphic adapter is recommended. We also recommend to use a graphic adapter with a Nvidia© or AMD (former ATI™) chipset."

CS5 kan het blijkbaar ook, zie: http://blogs.adobe.com/crawlspace/2011/ ... e.html#gpu
Overigens zeg ik hiermee dus ook dat een goede videokaart niet noodzakelijk is (zeker niet)! Maar het kan e.e.a. dus wel versnellen, afhankelijk van de software die je gebruikt. Zal hier ook nog wel eens een draadje over openen.
PS: De reden dat ik 12GB heb is omdat de 1366 geheugenarchitectuur triple-channel is, dus 3 x 4 GB, in tegenstelling tot de meeste architecturen die dual channel zijn. daar gaat het in stappen van 2, 4, 8, 16, terwijl de 1366 in stappen van 3, 6, 12 en 24 gaan.
Spul waarmee je foto's maakt...
Wat vaak vergeten wordt is dat je voor een iMac van 4-5 jaar oud nog met gemak 400-600 euro kan krijgen. Moet je eens met een PC proberen...Steven schreef:
Een imac is een optie maar ook redelijk prijzig, zeker wanneer je eisen gaat stellen. Maar wanneer een i5 voldoende is het misschien toch een optie. Ik ben alleen nog niet echt bekend met apple user interface.
Op een Mac draai je MacOS en geen Windhoos. Ik kan het je aanbevelenMac lijkt duur maar als je ziet wat je daar allemaal voor krijgt valt het best mee. Koop dan eventueel extra geheugen via Kingston. Apple is krankzinnig met de geheugenprijs en dat is gewoon Samsung geheugen. Wel even de Kingston geheugenkiezer gebruiken. Vrijwel elk type Mac heeft een ander type geheugen nodig.
Geheugen is bij nieuwe iMacs niet echt een issue meer, ze slikken vrij veel.
Maar je moet wel willen investeren om te wennen aan de Mac. Ook zal je programma's opnieuw moeten aanschaffen. HEt is een beetje als overstappen naar Canon :mrgreen:
Gerard
Ik heb mijn keuze gemaakt. Het is een Dell Inspiron 620 slimtower geworden.
Krijg nu alleen een levertijd van drie weken voorgeschoteld, even wachten dus....
Bedankt voor alle tips en info, dat was zeer hulpzaam
grtn
Krijg nu alleen een levertijd van drie weken voorgeschoteld, even wachten dus....

Bedankt voor alle tips en info, dat was zeer hulpzaam

grtn
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
.ik zou alleen wegblijven bij HP Compaq. Van Acer en Medion ben ik ook geen fan
Wat acer betreft ben ik het met je eens. Wij hebben op ons werk 2 jaar acer gebruikt (en dan heb ik het over ruim 100 pc's en laptops) en dat in echt bagger. Vooral de laptops hebben allemaal een scharnierkwaal. Die breken gewoon over midden. Ook de service is echt vreselijk. Wij hebben veel en vaak moeten terugsturen, en regelmatig raakte ze onze spullen gewoon kwijt. Niet doen dus. We kopen nu al ruim 10 jaar HP en die zijn perfect en de service is ongekend goed.
Met je medion stelling ben ik het niet eens. Ik heb thuis de afgelopen 10 jaar diverse medions gehad en mijn vrouw en vele familieleden en vrienden ook. Nog nooit problemen mee gehad. Een vriend heeft een keer zijn scherm (Laptop) kapot gehad. Deze werd, ondanks dat de garantie een paar weken was verlopen, keurig thuis opgehaald, gerepareerd (nieuw scherm) en een nieuwe harddisk, want ze constateerden dat de oude veel badtracks had. Werd ook weer netjes thuis door een koerier afgeleverd. Vaak heeft de Aldi leuke medion pc's in de aanbieding.
Maar ik blijf toch bij dat eerste advies. dat merk dat begint met de letter "a" en eindigt op "pple"

Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Draadje verplaatst naar computer hardware, daar is hij denk ik (en de tipgever) beter op zijn plaats.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Vaak is de levering bij Dell veel sneller dan de levertijd die in eerste instantie wordt aangegeven. Veel plezier straks met je Dellsjoppen schreef:Ik heb mijn keuze gemaakt. Het is een Dell Inspiron 620 slimtower geworden.
Krijg nu alleen een levertijd van drie weken voorgeschoteld, even wachten dus....![]()
Bedankt voor alle tips en info, dat was zeer hulpzaam![]()
grtn

D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
(D40 + 18-55)
Dit geval niet veel sneller slechts één dag.hansvk schreef:Vaak is de levering bij Dell veel sneller dan de levertijd die in eerste instantie wordt aangegeven. Veel plezier straks met je Dellsjoppen schreef:Ik heb mijn keuze gemaakt. Het is een Dell Inspiron 620 slimtower geworden.
Krijg nu alleen een levertijd van drie weken voorgeschoteld, even wachten dus....![]()
Bedankt voor alle tips en info, dat was zeer hulpzaam![]()
grtn
Ben inmiddels erg veel prettiger aan het werk met deze nieuwe PC. Bewerkingen zijn nu in een oogwenk klaar.
Upgrade was dus meer dan de moeite waard.