Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Berichtdoor iBub » vr mei 11 2012 12:05 pm

Op het feit na dat de GPS batterijen slurpt vind ik het wel heel handig om hem aan de body te hebben, zit me zelden in de weg en de GPS data staat meteen in de EXIF...

Gerard
iBub



Onderwerp:

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Berichtdoor CaptainHook » zo mei 20 2012 3:46 pm

Zat me trouwens het volgende te bedenken:

Als je nu je DSLR voorziet van een blauwetand ontvanger, zoals die AOKA AK-4N, is het dan mogelijk om je smartfeun (die ook EN bluetooth EN GPS heeft) te gebruiker als je GPS source?
Die smartphone zit ook al in m'n rugzak, zou jammer zijn als je er ook nog eens weer losse GPS ontvanger moet bijstoppen (weer een accu die je moet laden).

Iemand ervaring mee?
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Berichtdoor ElRonno » zo mei 20 2012 4:23 pm

CaptainHook schreef:Iemand ervaring mee?


Ik heb laatst flink gezocht of deze oplossing al te koop is, maar helaas. De bluetooth ontvangers die ik voor de camera kon vinden werken alleen met navigatieapparatuur en niet met een iPhone. Ik vermoed dat hier een beperking zit in de bluetooth van de iPhone, want uit beveiligingsoptiek zijn er wel meer van dat soort voor de hand liggende dingen onmogelijk gemaakt door Apple.

Maar als iemand een werkende oplossing gezien heeft hou ik me aanbevolen. Een GPS voor op de camera heb ik niet veel geld voor over, maar ik loop wel met zo'n ding in de zak die al bluetooth, gps, g3 en weet ik wat aan boord heeft. Een goedkope koppeling zou fantastisch zijn. De eerste die het voor elkaar krijgt heeft volgens mij een enorme markt te pakken.

Oh, en om Patrick nog een hart onder de riem te steken: ik vond iets vastschroeven op de D700's 10-pin ook erg lastig.
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Berichtdoor Patrick » zo mei 20 2012 7:03 pm

ElRonno schreef:Oh, en om Patrick nog een hart onder de riem te steken: ik vond iets vastschroeven op de D700's 10-pin ook erg lastig.

Nu niet meer? 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Berichtdoor ElRonno » zo mei 20 2012 7:12 pm

Patrick schreef:Nu niet meer? 8)


Nee, want ik heb geen D700 meer. Ik ben cameraloos sinds gisteren. :shock: Hopelijk komt die D800E snel...
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Berichtdoor CaptainHook » zo mei 20 2012 7:15 pm

Wees niet bevreesd, op de D800 past het ook zo lekker... NOT :roll:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Berichtdoor D. Haaksma » zo mei 20 2012 7:17 pm

ElRonno schreef:
Patrick schreef:Nu niet meer? 8)


Nee, want ik heb geen D700 meer. Ik ben cameraloos sinds gisteren. :shock: Hopelijk komt die D800E snel...


Cameraloos!!
:huh: :huh:
Ik moet er niet aan denken :frown:
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Berichtdoor Léon Obers » zo mei 20 2012 10:01 pm

Er kan verschil zitten in het bevestigen van kabeltjes van het ene accessoire of van het andere. Onlangs een triggerset gekocht (Yongnuo RF-603 Set N1) met een Nikon kabeltje. Dat gaat wat moeilijker in de 10-pins aansluiting van de camera, omdat op het eind van de stekker er een dikker randje aanzit, wat dan enigszins stroef in de bus van het contact geschoven wordt. Het stekkertje van een ooit eerder gekochte elektrische "draadontspanner" van pakweg € 3,50 (incl. verzending) op Ebay is nog steeds het beste stekkertje. :lol:
viewtopic.php?p=511804#p511804
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Berichtdoor flitslicht » vr mei 25 2012 1:33 pm

ElRonno schreef:
CaptainHook schreef:Iemand ervaring mee?


Ik heb laatst flink gezocht of deze oplossing al te koop is, maar helaas. De bluetooth ontvangers die ik voor de camera kon vinden werken alleen met navigatieapparatuur en niet met een iPhone. Ik vermoed dat hier een beperking zit in de bluetooth van de iPhone, want uit beveiligingsoptiek zijn er wel meer van dat soort voor de hand liggende dingen onmogelijk gemaakt door Apple.

Maar als iemand een werkende oplossing gezien heeft hou ik me aanbevolen. Een GPS voor op de camera heb ik niet veel geld voor over, maar ik loop wel met zo'n ding in de zak die al bluetooth, gps, g3 en weet ik wat aan boord heeft. Een goedkope koppeling zou fantastisch zijn. De eerste die het voor elkaar krijgt heeft volgens mij een enorme markt te pakken.

Oh, en om Patrick nog een hart onder de riem te steken: ik vond iets vastschroeven op de D700's 10-pin ook erg lastig.


Voor Android kan je een app downloaden die iets van GPSTracker heet. Die is in staat een tracklog te maken waarmee je later je foto's kan markeren op de computer met een ander programma. Zal vast ook wel bestaan voor de iPhone.

Nadeel is alleen dat je accu na een paar uur leeg is.

Hier een link: http://www.jackenhack.com/geotag-your-d ... and-a-mac/
flitslicht



Onderwerp:

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Berichtdoor CaptainHook » vr mei 25 2012 1:49 pm

Binnenkort zal ik wel wat ervaringen melden alhier met de D800E.

Op m'n D700 gebruikte ik een Geomtr met dat lastige 10-polige stekkertje met die ring-vergrendeling. Op zich doet 'ie het wel op de D800E.

Maar ik heb voor een paar tientjes een Aokatec AK-4N blauwetand adapter gekocht en ik zit nu nog te wachten op zo'n kleine Holux GPS module. Ben benieuwd of die combinatie beter gaat bevallen... :?:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Berichtdoor lotjeman61 » za mei 26 2012 12:49 am

de 4N of de 4NII ? op de 2e zit een bevestigingskoordje om verlies tegen te gaan.
Zonder dat draadje was ik hem al 2 keer kwijt geweest en ik heb hem pas 3 maanden.
D-800 en nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR2 en de nikon 50mm 1.8 en de SB-900 en SB910
Gebruikersavatar
lotjeman61

Clublid
Berichten: 182


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Berichtdoor CaptainHook » za mei 26 2012 8:07 am

De 4N (zonder koordje dus, maar dat maak ik er zelf wel aan). Die was nu maar vijf tientjes. (uitverkoop)

Heb al één ding gemerkt, op de D700 is er iets meer ruimte dan op de D800 om dat blauwe tand blokje op te prikken. Ben bang dat de dremel uitkomst zal bieden... (nee, geen gevijl aan de D800, maar aan de Aokatec)
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Berichtdoor CaptainHook » za mei 26 2012 2:58 pm

Vanochtend had ik alles binnen om de D800E van een GPS te voorzien.

-De AOK-4N, bluetooth adapter voor de 10-polige aansluiting (50 euro, aanbieding op internet)
-Een Holux M-1000 Bluetooth GPS Receiver (voor 25 euro op marktplaats gevonden)
-Een zelfklevend oogje + zwart koordje om de AOK-4N verliesvrij te maken. (had ik nog ergens liggen)

Voorzichtig een schuin kantje aan de behuizing van AOK-4N gevijld, zodat deze helemaal recht de connector in past. Normaliter lukt dat niet helemaal omdat de opstaande rand van de bajonetvatting bij de D800 in de weg zit.
Het zelfklevende rubber oogje met bijbehorende koordje aan de onderkant van de AOK-4N bevestigd.
De accu van de Holux M-1000 opgeladen (standaard USB kabel)

En ja hoor! :ugeek: Holux inschakelen, ff wachten (1ste keer), D800E inschakelen en voila, de aanduiding 'GPS' verschijnt in het topdisplay van de D800E. En bij het maken van een foto wordt keurig de GPS positie (wel zonder kompasheading) + atoomtijd opgeslagen in de EXIF datavelden van de gemaakte foto.

Vind dit toch een handigere oplossing dan die complete GPS units die je dan b.v. in de flitsschoen moet steken. De Holux kan ergens in je broekzak, jaszak, rugzak blijven zitten (Bluetooth bereik is een paar meter). En die paar gram die AOK-4N weegt, dat merk je niet.
Afbeelding
Op de foto zie je AOK-4N in de 10 polige aansluiting geprikt zitten, met anti-verlies koordje aan de camera draagriem bevestigd.
Daarnaast, los, de Holux M-1000. (die via Bluetooth z'n GPS data naar de D800E stuurt)
De Holux M-1000 weegt zoiets van 50gram, dus dat is ook verwaarloosbaar. En de bijbehorende (extra) LIon accu's zijn voor minder dan 10 euro te koop.

Snap nog steeds niet dat Nikon geen Bluetooth, al dan niet met GPS, funktionaliteit in z'n DSLR bodies inbouwd, of desnoods in de (extra) grip. :?
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Berichtdoor lotjeman61 » za mei 26 2012 5:33 pm

Zou je een foto van de achterkant van de AOK-4N kunnen plaatsen? (waar je iets van afgevijld hebt? en hoeveel mm is er afgegaan?
Heb hetzelfde met de D700 namelijk.
Verder wist ik ook niet dat hij compatibel was met andere BT ontvangers.
D-800 en nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR2 en de nikon 50mm 1.8 en de SB-900 en SB910
Gebruikersavatar
lotjeman61

Clublid
Berichten: 182


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Berichtdoor CaptainHook » za mei 26 2012 7:49 pm

lotjeman61 schreef:Zou je een foto van de achterkant van de AOK-4N kunnen plaatsen? (waar je iets van afgevijld hebt? en hoeveel mm is er afgegaan?

U vraagt, wij draaien (of liever gezegd, wij vijlen) :wink:
Afbeelding
Zoals je ziet, is de schuine kant die ik gevijld heb precies voldoende om 'm recht in de 10-polige connector te steken. Op het hoekje was ik bijna te ver gegaan, daar werd een klein beetje de struktuur v.d. behuizing zichtbaar.
Maar wat ik eigenlijk niet snap van de fabrikant, Aokatec, is dat ze deze vierkante behuizing gebruiken. Iets afgerondere hoeken en het had veel beter gepast.
CaptainHook




Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten